Vorige week heb ik mijn eerste eigen startset gekocht in N-schaal, en ben gelijk gaan nadenken over hoe (en vooral waar) ik mijn baan wil gaan plaatsen. Nu heb ik een mooi hoekje over in mijn woonkamer waar ik een L-vormige tafel wil gaan bouwen. Het idee wat ik met de baan heb is om met kortere goederentreinen wat te rangeren en rondjes te rijden, misschien een passagierstrein rondjes laten maken (zonder kopstations of dergelijke), en af en toe een keer een langere goederentrein of misschien zelf een stoomtrein te laten rijden.
De bedoeling was niet om monstertreinen te laten rijden van 20+ wagons. Ik wil dus 1 groter of 2 kleine industriegebieden maken, en tenminste 1 passagiersstation. De goederenplaatsen kunnen best eindpunten zijn van de rails, dan kan ik voor het zicht hier ook wagons laten staan.
Qua setting heb ik geen enorme eisen, het wordt een enigzins vlakke baan met Nederlands/Duitse treinen. Zou het losjes kunnen baseren op de omgeving Rotterdam met de haven daarzo.
Hieronder de startset die ik al heb, alsmede de ruimte die ik wil reserveren hiervoor.

Zonder dat ik weet of ik daarmee te veel hooi op mijn vork neem als beginner, zat ik te denken om de korte kant van de L misschien te gebruiken voor een helix naar een lager niveau (keerlus/opstelterrein), en een parallel spoor terug te laten komen en de 2e lus op tafel te maken. Ik zat te denken aan een simpelere uitvoering van onderstaand. (heb hier helaas geen maten bij, maar gezien het van een amerikaanse site komt ga ik uit van 30x30cm vakken)

Het kopstuk rechtsboven zou dan mijn baan naar beneden worden naar de keerlus en opstelterrein, de lus linksonder zou dan direct terugkomen naar dubbelspoor onderweg naar beneden.
Zelf ben ik best wel handig met gereedschap, en mijn vader is volleerd electricien, dus technisch en bouwtechnisch komt dat allemaal wel goed.
Ik ben uit aan het vogelen hoe SCARM werkt zodat ik wat kan tekenen, en zodra ik weet hoe ik daarmee "onder" de baan kan gaan dan bouw ik vrolijk door.
Hebben jullie enige tips of opmerkingen als je mijn betoog hebt gelezen? Ik hoor ze graag en houd jullie uiteraard op de hoogte van de voortgang!