Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
Hallo eenieder,
Een wendezugfähige lok uit tijdperk 3/4 zou uitermate welkom zijn op mijn baan. Nu heb ik een vraagje over https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... loc-br-141 .
Er zit een NEM 651-stekker is. Dat is al wat minder geschikt voor trek-/duwtreinen (goed beschouwd niet geschikt voor alle treinen behalve losse locs), maar dan kan gefixt worden door aan een kant de verlichting eruit te slopen. Heeft alleen als nadeel dat hij dan altijd met dezelfde kant aan de trein vast moet zitten.
Maar hoe is de techniek? We zijn de laatste jaren verwend door mooie betaalbare prachtige PIKO-loks die geen overdreven snelheidsmonster zijn en ook mooi traag kunnen kruipen. Klopt dat ook voor deze of is hij meer van de oudere soort "Rijdt weg met 50km/h en gaat over de 200 als de knop vol open is"?
Mvg, Albert
Een wendezugfähige lok uit tijdperk 3/4 zou uitermate welkom zijn op mijn baan. Nu heb ik een vraagje over https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... loc-br-141 .
Er zit een NEM 651-stekker is. Dat is al wat minder geschikt voor trek-/duwtreinen (goed beschouwd niet geschikt voor alle treinen behalve losse locs), maar dan kan gefixt worden door aan een kant de verlichting eruit te slopen. Heeft alleen als nadeel dat hij dan altijd met dezelfde kant aan de trein vast moet zitten.
Maar hoe is de techniek? We zijn de laatste jaren verwend door mooie betaalbare prachtige PIKO-loks die geen overdreven snelheidsmonster zijn en ook mooi traag kunnen kruipen. Klopt dat ook voor deze of is hij meer van de oudere soort "Rijdt weg met 50km/h en gaat over de 200 als de knop vol open is"?
Mvg, Albert
Re: Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
Dag Albert,
Uit je opmerking over de NEM 651stekker, leidt ik af dat je digitaal rijdt. Nu heb ik deze loc niet, maar de snelheid met wegrijden en de maximale snelheid kun je dan via de decoder goed inregelen.
Uit je opmerking over de NEM 651stekker, leidt ik af dat je digitaal rijdt. Nu heb ik deze loc niet, maar de snelheid met wegrijden en de maximale snelheid kun je dan via de decoder goed inregelen.
Re: Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
Ik snap eerlijk gezegd niet wat je bedoeld met de combinatie NEM 651 stekker en minder geschikt zin voor trek-/duwtreinen. Dit is namelijk afhankelijk van de gebruikte decoder en de decoder instellingen en heeft niets met de stekker te maken.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
Front/sluitverlichting brandt dan aan beide kanten (zit aan één uitgang) met b.v. een Next18 zit die aan twee uitgangen en is dus makkelijker uit te schakelen aan één kant.
Re: Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
Dat maakt hem toch niet ongeschikt voor gebruik in trek- duw treinen? Het is alleen niet zo een mooi dan wel perfect zicht.
Volgens mij kan je dit probleem eventueel oplossen met een adapter van NEM 651 naar een andere NEM zoals 652. Veel NEM 651 decoders hebben daarnaast nog aansluitmogelijkheden voor extra aansluitingen, dan moet je alleen zelf wat gaan knutselen om de front- en sluitseinen los te koppelen, of je zoekt iemand die daar goed in is.
Volgens mij kan je dit probleem eventueel oplossen met een adapter van NEM 651 naar een andere NEM zoals 652. Veel NEM 651 decoders hebben daarnaast nog aansluitmogelijkheden voor extra aansluitingen, dan moet je alleen zelf wat gaan knutselen om de front- en sluitseinen los te koppelen, of je zoekt iemand die daar goed in is.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
Nou ja ik snap albert zn opmerking heel goed. NEM651 is gewoon verouderd. en bij zulke loks die nieuw uitgegeven worden zou next18 toch een goeie zijn. t feit dat je wit/rood niet kan scheiden (of door een simpele schakelaar of door een nem-aansluiting zoals next18) is wel beetje een gemiste kans.
Maar inderdaad, digitaal zijn die loks prima te temmen en rijden ze eigenlijk heel goed. Analoog kun je weinig anders dan je trafo minder ver open zetten. Al moet ik zeggen dat deze loks volgens mij ook prima rustig kunnen vertrekken met de juiste trafo (bv een Vario van Trix of MSF van fleischmann)
Echt reden om te klagen over de rijeigenschappen zijn er naar mijn idee niet.
Ik heb volgens mij nog dit type lok liggen uit een partij die voor de verkoop is bestemd, zal er eens naar kijken. (t kan ook een E40/140/E41 zijn, ben niet zeker)
Maar inderdaad, digitaal zijn die loks prima te temmen en rijden ze eigenlijk heel goed. Analoog kun je weinig anders dan je trafo minder ver open zetten. Al moet ik zeggen dat deze loks volgens mij ook prima rustig kunnen vertrekken met de juiste trafo (bv een Vario van Trix of MSF van fleischmann)
Echt reden om te klagen over de rijeigenschappen zijn er naar mijn idee niet.
Ik heb volgens mij nog dit type lok liggen uit een partij die voor de verkoop is bestemd, zal er eens naar kijken. (t kan ook een E40/140/E41 zijn, ben niet zeker)
Re: Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
Ik heb een oudere Fleischmann BR 218 met NEM 651. Was destijds iets meer dan €100 nieuw. Zit een Kuehn N045 in (heel misschien toch N025). Die heeft een startsnelheid van 50 km/h. Valt daar nog wat aan te doen?
Welke decoder adviseren jullie voor deze BR 141?
Mvg, Albert
Welke decoder adviseren jullie voor deze BR 141?
Mvg, Albert
Re: Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
Hoi
Staat CV2 misschien op een te hoge waarde?
Probeer anders een decoder van doehler & haass
Ik ijk snelheden in koper tot 10 km per uur. Dat is dan vaak stap 5. Stappen 1 tm 4 zijn dan dus lager dan 10 km per uur
Guus
Staat CV2 misschien op een te hoge waarde?
Probeer anders een decoder van doehler & haass
Ik ijk snelheden in koper tot 10 km per uur. Dat is dan vaak stap 5. Stappen 1 tm 4 zijn dan dus lager dan 10 km per uur
Guus
Re: Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
Nou, daar ben ik mooi ingetuind. Er stond wel "3-spitzenlicht wechselend". Dus ik ging er automatisch vanuit dat dat ook voor de sluitverlichting gold. Maar er staat niks over sluitverlichting, inderdaad, omdat die er helemaal niet op zit. Dezelfde fout die ik met de BR 23 maakte. Iets met een ezel en een gemene steen. Analoog rijdt hij al wel redelijk aardig langzaam, dus goede kans dat dit na digitalisering wel goed komt. Die gedigitaliseerde 23'er kan ook goed langzaam rijden, met zijn "oude techniek".
Nu maar voorzichtig hopen dat Piko binnenkort iets met de BR 141 wil. Er is wel een Minitrix, maar die is helaas alleen met dwangsound.
Mvg, Albert
Nu maar voorzichtig hopen dat Piko binnenkort iets met de BR 141 wil. Er is wel een Minitrix, maar die is helaas alleen met dwangsound.
Mvg, Albert
Re: Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
Nou Albert, hier lees ik toch echt iets over sluitverlcihting: https://www.modellbahnshop-lippe.com/El ... 07111.html
en op spurweite-n.de lees ik zelfs dat je aan 1 kant de verlichting kunt uitschakelen met een schuifschakelaar zodat deze donker blijft.
Maar bij DM-Toys en fleischmann zelf wordt weer alleen over spitzenlicht gesproken.
Al met al dus erg verwarrend.
Als je het kapje er eens af wilt halen en een scherpe foto van de printplaat wilt maken kunnen we je vast wel uitsluitsel geven!
en op spurweite-n.de lees ik zelfs dat je aan 1 kant de verlichting kunt uitschakelen met een schuifschakelaar zodat deze donker blijft.
Maar bij DM-Toys en fleischmann zelf wordt weer alleen over spitzenlicht gesproken.
Al met al dus erg verwarrend.
Als je het kapje er eens af wilt halen en een scherpe foto van de printplaat wilt maken kunnen we je vast wel uitsluitsel geven!
Re: Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
De handleiding zegt niets over een schuifje of sluitverlichting.
https://www.fleischmann.de/static/versi ... 104920.pdf
https://www.fleischmann.de/static/versi ... 104920.pdf
Re: Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
Het sound broertje heeft in ieder geval geen rode sluitverlichting .... (vanaf 3.50 ...)
Guus
Guus
Re: Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
Websites van winkels kloppen niet altijd. Wel raar dat ze dat bij Lippe die fout nog niet hersteld hebben. Ik heb dus zelf al vast kunnen stellen dat die sluitverlichting er niet in zit.
Mvg, Albert
Mvg, Albert
Re: Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
Ik vroeg mij nog af: Kan ik deze loc een sleep ICR-rijtuigen naar "Venlo" laten brengen, waar een NS-loc de trein overneemt naar Den Haag? Of was dat meer voor de series 110 en 111?
Mvg, Albert
Mvg, Albert
Re: Fleischmann 734104 DB E-Loc Br 141
Ik denk dat wel kan. In onderstaand draadje op het Stummiforum staat o.a. een foto van een 141 die een D-trein trekt. Je kunt het draadje doorspitten naar andere voorbeelden (ook als je geen duits spreekt of leest, kom je met de afbeelding een eind, omdat er bijna altijd een treinsamenstelling wordt genoemd in de afbeelding). Of een 141 daadwerkelijk een ICR-trein heeftgetrokken (als die over de grens kwamen), weet ik niet. Maar een br 141 kan er voor ingezet zijn. Ze zeggen op duitse modelspoorfora vaak "es gebt niets was es nicht gebt" (er is niets wat er niet is).
https://www.stummiforum.de/t191850f35-V ... msg2481093
https://www.stummiforum.de/t191850f35-V ... msg2481093