Buysbaan
Re: Buysbaan
Volgens mij dat eerste. Het stond er niet bij.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Buysbaan
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Buysbaan
Hoi Steven ,
hoe is het met de Buysbaan ?
Ben je nog verder gekomen of is het nu veel te warm op je treinenkamer ?
mvg Sjaak
hoe is het met de Buysbaan ?
Ben je nog verder gekomen of is het nu veel te warm op je treinenkamer ?
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Buysbaan
Er gebeurt weinig op het moment, zoals meestal in de zomer. Ik ben vooral om het huis aan het klussen.
Met de warmte valt het reuze mee hier, het blijft binnen goed koel door de dikke muren. Dus dat is geen excuus.
Met de warmte valt het reuze mee hier, het blijft binnen goed koel door de dikke muren. Dus dat is geen excuus.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Buysbaan
Zo kuch, proest, uch. Effe het stof van dit draadje afblazen.
De afgelopen tijd met van alles bezig geweest maar amper met de baan.
Maar er weer een start gemaakt.
De afgelopen dagen een wissel en scissor (Peco SLE-383F) geplaatst en aangesloten op de rest. Er zitten nu 3 scissors in de baan, blij dat die krengen erin zitten want het best wel een rotwerk om ze aan te sluiten.
Afijn, de foto's:
Vers aangesloten scissor
Verbinding met de sporen rond het station
De afgelopen tijd met van alles bezig geweest maar amper met de baan.
Maar er weer een start gemaakt.
De afgelopen dagen een wissel en scissor (Peco SLE-383F) geplaatst en aangesloten op de rest. Er zitten nu 3 scissors in de baan, blij dat die krengen erin zitten want het best wel een rotwerk om ze aan te sluiten.
Afijn, de foto's:
Vers aangesloten scissor
Verbinding met de sporen rond het station
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Buysbaan
De komende week tussen Kerst en Nieuwjaar heb ik vrij dus hopelijk wat meer voortgang aan de baan.
De winter is voor mij de bouwtijd, en dit jaar is die maar kort omdat we de laatste 5 weken op reis zijn naar Down Under, de jongste zoon opzoeken.
Maar eerst bouwen!
De winter is voor mij de bouwtijd, en dit jaar is die maar kort omdat we de laatste 5 weken op reis zijn naar Down Under, de jongste zoon opzoeken.
Maar eerst bouwen!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Buysbaan
Er is nog wat gewijzigd aan het baanontwerp. Er zijn wat wissels verschoven, dat bleek simpeler.
Het is nu dit:
Het is even in 2 delen omdat het plaatje gewoon te breed is. De baan is 8.00 m bij 80 cm.
Het is nu dit:
Het is even in 2 delen omdat het plaatje gewoon te breed is. De baan is 8.00 m bij 80 cm.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Buysbaan
Lekker veel ruimte zeg! Duurt dan alleen wel lang voordat je kunt rijden.
Ik vind het zelf mooi als het perron een stuk langer is dan de trein. Dus ik zou er voor zorgen dat het perron ongeveer 1½-2x zo lang is als de trein die er meestal staat. 2x zo lang heeft als voordeel dat je ook een keer een trein met 2 stellen kunt plaatsen als je dat wil, al komt dat dan weer krapjes over.shoven schreef: ↑28 mar 2022 19:57 Aan een zijde maak ik een kopspoortje. Ik zit nog even te dubben hoe lang ik dat ga maken, het is vooral bedoeld voor kortere regio-treinstellen, dus maximaal de lengte van een Flirt o.i.d.
Op de foto hieronder zie je het kopspoortje. Tussen dat spoor en het naastgelegen spoor komt een eilandperron. Dat pleit er eigenlijk wel voor om het wat langer te maken... wat denken jullie?
-
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Buysbaan
Hoe heb jij die Peco SLE-383F aangesloten?
Heb wel is gezocht hoe je zoiets moet aansluiten, maar lijkt me vrij ingewikkeld
Heb wel is gezocht hoe je zoiets moet aansluiten, maar lijkt me vrij ingewikkeld
Re: Buysbaan
Steven, het sporenplan krijgt steeds meer vorm.
Nu is mijn baan bijna 6 meter lang maar jij hebt acht meter lengte.
Kan je heerlijk met lange treinen rijden.
Nu is mijn baan bijna 6 meter lang maar jij hebt acht meter lengte.
Kan je heerlijk met lange treinen rijden.
Maarten
-
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Buysbaan
Leuk om te zien dat je weer doorgaat met de bouw. Die wisselstraat ziet er mooi uit met die scissor erin! Een rotwerkje maar dan heb je wel wat
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Buysbaan
Ja, dat is best wel een rotwerkje.Jannesvdijk schreef: ↑20 dec 2022 22:12 Hoe heb jij die Peco SLE-383F aangesloten?
Heb wel is gezocht hoe je zoiets moet aansluiten, maar lijkt me vrij ingewikkeld
Wat ik doe: royaal voorzien van DCC-voedingsdraden (geel en bruin op het plaatje). De 4 tongen van de wissels (blauw, rood, rose, lichtgroen) moeten worden aangesloten op een relais of andere voorziening die kan schakelen (in mijn geval een Servoswitch van Rosoft).
Verder opletten dat de 2 puntstukken (donkergroen) ook geschakeld worden. Die kunnen meeschakelen met de tongen. Het puntstuk rechts schakelt mee met blauw, het puntstuk links met rood. Dat spul in het midden is allemaal doorverbonden.
De gele en bruine draden kun je eventueel weglaten als je via de aanliggende spoorstaven kunt voeden, dat scheelt 6 draden.
Gebruik in elk geval de draden die Peco al aangesoldeerd heeft, dat scheelt werk.
- Bijlagen
-
- scissor.jpg (90.5 KiB) 1595 keer bekeken
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Buysbaan
Helemaal mee eens. Het perron is dan ook lekker lang uitgevoerd, ca. 1.75m. Een trein die niet aan het perron past is geen gezicht.WimC schreef: ↑20 dec 2022 19:28 Ik vind het zelf mooi als het perron een stuk langer is dan de trein. Dus ik zou er voor zorgen dat het perron ongeveer 1½-2x zo lang is als de trein die er meestal staat. 2x zo lang heeft als voordeel dat je ook een keer een trein met 2 stellen kunt plaatsen als je dat wil, al komt dat dan weer krapjes over.
De langste passagierstreinen zullen iets van 1.50m zijn, maar ik heb ook regiotreintjes rijden van nog geen 50cm lang. Dus wat jij voorstelt kan hier prima.
Het kopspoor maak ik voor de zekerheid ook maar lekker lang, 1-1,5 meter (is alleen voor kleinere regiotreinen).
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Buysbaan
Hoi Steven heb je nog wat vooruitgang geboekt deze week ?
Heerlijk met langere treinen kun je op die Buysbaan rijden .
mvg Sjaak
Heerlijk met langere treinen kun je op die Buysbaan rijden .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Buysbaan
Jazeker, ben druk bezig. Ik kwam er alleen gisteren achter dat ik een keerlus over het hoofd had gezien, en het vak waarin die ligt is te kort...
Dus nu even een aanpassing aan de baan aan het doen om dat te corrigeren.
Ik zal deze week nog wel wat foto's plaatsen.
Dus nu even een aanpassing aan de baan aan het doen om dat te corrigeren.
Ik zal deze week nog wel wat foto's plaatsen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Buysbaan
Hier even een tekening van de aanpassing aan de baan.
De keerlus die ik was vergeten zat in een vak dat ruim een meter lang was, te kort voor een fatsoenlijke keerlus (ik hanteer vakken van ca. 2 meter daarvoor).
Dus moest er e.e.a. worden omgegooid.
Aan de linkerzijde van de baan is niets veranderd.
Rechts des te meer. Het goederenemplacement is nu op een andere plek aangesloten, en het kopstation (rood) wordt nu aan de bovenzijde van de baan aangesloten. Op die manier kan ik ook de goederensporen lang genoeg houden om treinen van ca. 2 m te stallen.
Het WAS dit (de vergeten keerlus is de boog die rechts op de goederensporen aansloot):
En het WORDT nu dit:
Het betekent dus dat ik aan de onderzijde de scissor en 3 wissels eruit moet slopen die er net lagen . Maar goed, zo blijf je van de straat...
Voordeel is dat het iets ruimer opgezet wordt zo.
De keerlus die ik was vergeten zat in een vak dat ruim een meter lang was, te kort voor een fatsoenlijke keerlus (ik hanteer vakken van ca. 2 meter daarvoor).
Dus moest er e.e.a. worden omgegooid.
Aan de linkerzijde van de baan is niets veranderd.
Rechts des te meer. Het goederenemplacement is nu op een andere plek aangesloten, en het kopstation (rood) wordt nu aan de bovenzijde van de baan aangesloten. Op die manier kan ik ook de goederensporen lang genoeg houden om treinen van ca. 2 m te stallen.
Het WAS dit (de vergeten keerlus is de boog die rechts op de goederensporen aansloot):
En het WORDT nu dit:
Het betekent dus dat ik aan de onderzijde de scissor en 3 wissels eruit moet slopen die er net lagen . Maar goed, zo blijf je van de straat...
Voordeel is dat het iets ruimer opgezet wordt zo.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Buysbaan
Ah Steven goede voornemens voor het nieuwe jaar?
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Buysbaan
Belangrijkste goede voornemen is dit jaar de baan werkend te krijgen en bestuurd met Koploper.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Buysbaan
In het nieuwe ontwerp zou je het kopstation op de oude plaats kunnen houden door het spoor daarnaartoe af te takken bij de blauwe wissels aan de linkerkant en dat spoor evenwijdig aan het keerlusspoor laten lopen.(dus 3 wissels ipv 2)
Scheelt dan weer aantal wissels bovenin in donkergroen.
Scheelt dan weer aantal wissels bovenin in donkergroen.
Re: Buysbaan
Wat is je doel van de oversteek/keerlus? Houd er rekening mee dat daardoor treinen die hier gebruik van maken alleen nog maar met de klok mee rijden. Tenzij ze achteruit terug steken.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Buysbaan
De keerlus dient er voor om getrokken treinen ook de andere kant op te laten rijden. Dat geldt voor zowel de groene als roze keerlus. Een trein kan dus altijd van rijrichting wijzigen. Terugsteken is niet nodig.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Buysbaan
Ja, dat kan. Geen gek idee, ik ga ernaar kijken want dat moet nog gelegd worden. De lichtblauwe en gele sporen zijn in 2 richtingen te berijden, dus dat kan prima.bpieters schreef: ↑01 jan 2023 16:40 In het nieuwe ontwerp zou je het kopstation op de oude plaats kunnen houden door het spoor daarnaartoe af te takken bij de blauwe wissels aan de linkerkant en dat spoor evenwijdig aan het keerlusspoor laten lopen.(dus 3 wissels ipv 2)
Scheelt dan weer aantal wissels bovenin in donkergroen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Buysbaan
Even gekliederd in Anyrail n.a.v. de suggestie van Bert. Dan krijg je dus dit:
Of als alternatief:
Ik neig naar de bovenste, hoewel die als nadeel heeft dat je een vrij lang blok hebt (rood) dat in 2 richtingen wordt bereden. Dat zou dan netjes parallel langs het keerlus-spoor (blauw) gelegd kunnen worden.
Suggesties/meningen welkom.
Of als alternatief:
Ik neig naar de bovenste, hoewel die als nadeel heeft dat je een vrij lang blok hebt (rood) dat in 2 richtingen wordt bereden. Dat zou dan netjes parallel langs het keerlus-spoor (blauw) gelegd kunnen worden.
Suggesties/meningen welkom.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Buysbaan
Het bovenste voorstel was zoals ik in gedachten had.
Met name de ligging van het kopstation is op deze plek logischer en heeft niet de beperking qua ruimte van je eerste voorstel.
Het onderste voorstel ziet er ook wel goed uit al ben je dan wel op 1 blauw spoor je opstelmogeljikheid kwijt want dat wordt dan ook doorrijspoor.
Als optie zou je het rode spoor als 4e spoor naast de blauwe ipv de keerlus kunnen leggen met ook wissels ter hoogte van de blauwe wissel op he 2e plaatje zodat het ook een inhaalspoor is.
Het nadeel van een lang enkelsporig traject verdwijnt dan.
Met name de ligging van het kopstation is op deze plek logischer en heeft niet de beperking qua ruimte van je eerste voorstel.
Het onderste voorstel ziet er ook wel goed uit al ben je dan wel op 1 blauw spoor je opstelmogeljikheid kwijt want dat wordt dan ook doorrijspoor.
Als optie zou je het rode spoor als 4e spoor naast de blauwe ipv de keerlus kunnen leggen met ook wissels ter hoogte van de blauwe wissel op he 2e plaatje zodat het ook een inhaalspoor is.
Het nadeel van een lang enkelsporig traject verdwijnt dan.