Nu mijn laatste fles Anycubic Clear bijna leeg is, ben ik aan het nadenken welke fles ik nu zal gaan kopen. De Clear heeft bepaalde voordelen (licht-geleidend bijvoorbeeld), maar het schijnt daardoor ook wel langer belicht te moeten worden dan bijvoorbeeld een ondoorzichtige kleur als zwart. Zoiets meen ik ooit ergens gelezen te hebben in ieder geval en het klinkt niet onlogisch. Daarnaast weet ik niet hoe het zit met strooilicht tijdens het belichten bij doorzichtige resin.
Van 123-3d.nl kreeg ik laatst een mailing met een eigen merk resin. Daar ben ik niet zo happig op maar ze hebben ook resin van BASF, en dat is natuurlijk wel een groot chemie-concern. Daar heb ik dan weer meer vertrouwen in. Maar als ik dan kijk naar de prijs dan is dat toch wel duur, € 75,- voor 1 kilo ten opzichte van < € 30,- voor 1 kg van Anycubic. Kwaliteit heeft zijn prijs maar 2,5 keer zo duur?
![Boink 8)7](./images/smilies/bonk.gif)
Siraya Tech schijnt ook een A-merk te zijn voor dit soort resins. Maar ook duurder dan het Anycubic huismerk. Dat is op zich geen probleem maar het moet het dan wel waard zijn. Krijg je er daadwerkelijk betere (mooiere) prints mee?
Een nadeel van de resin die ik nu gebruik is dat het wel erg bros is, het breekt wel erg makkelijk. Een Siraya Tech Fast Grey schijnt dat weer minder te hebben. De dingen die ik (tot nu toe) maak zijn statische modellen zonder mechanische belasting, maar het is wel een beperking. Kleine details breken door een al dan niet onhandige beweging makkelijk af. Het boren van een gaatje in en een model (bijvoorbeeld een koplamp) is dan ook een spannende onderneming.
De resins die ik tot nu toe heb gebruikt moeten gespoeld worden met alcohol. Dat ervaar ik niet als een nadeel, misschien ook omdat ik een wash&cure station heb van Anycubic. Vóór Corona, toen het nog niet zo duur was, heb ik enkele liters ingeslagen en daar doe ik eigenlijk nog steeds mee. Misschien dat de prijzen voor alcohol nu weer redelijk normaal zijn, dat weet ik eigenlijk niet. De stank vind ik meevallen, het houdt je ook alert dat je met chemische meuk bezig bent.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Dus, ik sta open voor onderbouwde tips.
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)