Ik weet niet of jullie ervaringen hebben met het ombouwen van een Fleischmann BR 212 maar hier zou ik graag mijn tip aan jullie kwijt om een decoder van normaal formaat kwijt te kunnen. Bij deze locomotiefjes is mijn ervaring dat als je een decoder inbouwd deze vaak onder de kap in de cabine terecht komt. Gevolg is dat de kap niet lekker sluit en je locomotief erg hoog op zn pootjes komt te staan. Eigenlijk geen gezicht. Ik heb destijds de kleine decoder geprobeerd van D&H maar deze gingen na verloop van tijd toch kapot. Misschien konden de niet goed met de spanning overweg? Er is er zelf al eens 1 helemaal afgebrand. Kap van de loc totaal verwoest.
Maar goed nu zag ik ergens op youtube een filmpje en deze meneer presteerde het zelfs om een sound decoder en luidsprekers in te bouwen. Hiervoor was wel wat freeswerk nodig maar goed ...ik dacht ik ga het ook eens proberen. Ik heb mijn Dremel gepakt en ben gaan frezen in het frame. Het materiaal is knetter hard dus heb vooral veel geduld. Later kwam ik erachter dat met een schuur papier rolletje op de Dremel dit veel sneller ging. Het frezen doe je dus aan de korte kant van de loc aan de kant waar de koolborstels van de motor zitten.
In de printplaat zitten al 2 hele kleine gaatjes en die heb ik wat verder uit geboord. De draadjes kunnen hier mooi doorheen langs de as van de motor. En de decoder valt keurig onder de kap.
Geen decoder meer zichtbaar in de cabine en de kap sluit weer heel erg mooi aan. En geen hoog water meer.