deBult schreef: ↑01 apr 2023 14:47
Hier de wielen schoongemaakt met wasbenzine en daarna IPA. Glaspotlood en na-gepolijst met brasso (geen commandant voorradig).
Loopt (en kruipt) VEEL beter, maar nog niet zo betrouwbaar als de Fleischmann loc’s.
Valt de tweede dag weer tegen, stopt weer doorlopend op dezelfde punten als voorheen. Vreemd liep en kroop gisteren prima.
Hmm .
FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
deBult schreef: ↑01 apr 2023 14:47
Hier de wielen schoongemaakt met wasbenzine en daarna IPA. Glaspotlood en na-gepolijst met brasso (geen commandant voorradig).
Loopt (en kruipt) VEEL beter, maar nog niet zo betrouwbaar als de Fleischmann loc’s.
Valt de tweede dag weer tegen, stopt weer doorlopend op dezelfde punten als voorheen. Vreemd liep en kroop gisteren prima.
Hmm .
Als ik het goed begrijp (want er lopen hier lokjes door elkaar) gaat het bij jou om de 2200. Ik heb vijf van die dingen. Bij één er van drukte oorspronkelijk in één draaistel een contactveertje niet helemaal aan zodat daar geen goede stroomafname was. Dat uitte zich met name in bochten: Een linkerbocht ging probleemloos maar in een rechterbocht: haperen. Dat was simpel te verhelpen, misschien speelt dat bij jou ook?. Ze rijden verder alle vijf uitstekend (met D&H decoders) en ik heb ook nooit wielen gepolijst of zo.
Je hebt het over 'op steeds dezelfde punten'. Wat zijn dat voor punten?
Ik heb nu 3 Piko 2200 geprobeerd. 2 met Piko decoder de laatste met loksound. Alle 3 contactproblemen. Een liep zelfs niet goed om een recht stuk testbaan met op elke rails spanning.
Gelukkig een dealer met service dus er zijn er 2 retour genomen.
Deze laatste loc loopt verregaand het best, maar stopt op 1 gebogen wissel naar rechts (al vervangen door 1 met geleidend hartstuk, hielp niet) en op 1 R1 rechter bocht . Dus het idee om naar het aandrukken van de contactpunten te kijken is een goede: gaan we proberen. Dank voor de tip. Zou mooi zijn als het kan gaan werken. Vindt het nl in de diverse varianten erg leuke loc’s.
FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Wat ik in het geheel mis is toch weer het simpele aandachtspunt: Meten = weten
Voor dit soort problemen heb ik een multimeter met "piep" stand om de lok door te piepen. Dan weet je meteen welke wiel eventueel de stroom niet lekker doorgeeft.
Tevens is het ook verdomd handig om eventuele problemen op je baan, zeker in het verband met raillassen die niet helemaal lekker kunnen zitten op te sporen.
deBult schreef: ↑02 apr 2023 18:01
Ik heb nu 3 Piko 2200 geprobeerd. 2 met Piko decoder de laatste met loksound. Alle 3 contactproblemen. Een liep zelfs niet goed om een recht stuk testbaan met op elke rails spanning.
Gelukkig een dealer met service dus er zijn er 2 retour genomen.
Het probleem zit dus overduidelijk in de baan, niet in de locjes van Piko.
Wim Ros schreef: ↑03 apr 2023 13:12
Het probleem zit dus overduidelijk in de baan, niet in de locjes van Piko.
deBult schreef: ↑02 apr 2023 18:01
….
2200 Loc’s stoppen op dezelfde plekken, daar de rails en/of wissels vervangen (nu met geleidend hartstuk) …
….
Een liep zelfs niet goed om een recht stuk testbaan met op elke rails spanning.
deBult schreef: ↑25 mar 2023 04:38
Inmiddels een 2e FLM loc gekocht: beide FLM loc’s lopen zonder enig probleem.
Tja, zal vast aan mijn baan liggen en aan de baan bij de dealer en aan de testbaan.
FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Marksintpancras schreef: ↑03 apr 2023 10:45
Wat ik in het geheel mis is toch weer het simpele aandachtspunt: Meten = weten
Voor dit soort problemen heb ik een multimeter met "piep" stand om de lok door te piepen. Dan weet je meteen welke wiel eventueel de stroom niet lekker doorgeeft.
Tevens is het ook verdomd handig om eventuele problemen op je baan, zeker in het verband met raillassen die niet helemaal lekker kunnen zitten op te sporen.
Top advies: gaan we dit weekend proberen: zowel bij de baan ( deels nwe rails, maar je weet ooit nooit) en bij het locje.
Dank
FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Marksintpancras schreef: ↑03 apr 2023 10:45
Wat ik in het geheel mis is toch weer het simpele aandachtspunt: Meten = weten
Voor dit soort problemen heb ik een multimeter met "piep" stand om de lok door te piepen.
Fluke multimeter.
Pfoe wat een werk: alle railovergangen doorgemeten op 1 plek bijna 3 Ohm (dus daar is werk aan de winkel, maar dat is niet de plek waar de loc stopt ??) verder 0.15-0.35 Ohm.
Tussen de wielen van de loc 0.15 - 0.23 Ohm (afhankelijk hoe hard en in welke richting je met de meetpen contact maakt.
Dat lijkt mij OK?
FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Wim Ros schreef: ↑03 apr 2023 13:12
Het probleem zit dus overduidelijk in de baan, niet in de locjes van Piko.
Vandaag bezoekje aan de dealer, 1 van de Piko 2200 lokjes is terug van reparatie … het probleem van het onregelmatig rijden bleek in de eigen Piko Plux 12 decoder te zitten. Met een vervangende decoder loopt de loc nu (op de baan van de dealer) als een zonnetje.
Ik twijfel nog … volgende keer de schuifmaat mee nemen en de fels-afstand meten (zie eerder bericht).
Groet, Maarten
FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.