hallo,
laatste dagen ben ik bezig geweest met het aansluiten van de spoorwegovergang.
Dit werkt an sich wel, alleen wanneer ik hem in mijn esu switchpilot (51830) steek dan gaan de bomen zeer snel naar beneden, net zoals de wisselmotoren terwijl de verpakking zegt dat dit langzaam gaat.
Ben benieuwd wat ik hier verkeerd doet. Zou een weerstandje hierbij helpen, en zo ja hoe sterk?
Provisorisch schematisch in de afbeelding uitgetekend hoe het nu is aangesloten.
Viessman spoorovergang 5900
Re: Viessman spoorovergang 5900
De tekst is gekopieerd van de HO versie die wel langzaam open en dicht gaat. De N-spoor versie kan niet worden vertraagd door het toegepaste principe van openen en dichten. Heb hier een hele discussie en mailwisseling over gehad met Viessman, zelfs de complete overweg teruggestuurd met de belofte dat ik een overweg zou krijgen die wel langzaam dicht gaat. Na ontvangst nieuw exemplaar kwam de aap uit de mouw. De snelheid van open en dichtgaan ligt vast en kan niet worden aangepast. Heb dit bij mij opgelost door de bomen los te koppelen van het bestaand mechanisme en een houder geprint waar een lineair servo motor is aangebracht die nu de bomen bedient.
Zie ook mijn topic over de DE1 hier een filmpje van de Viessman overweg, weliswaar met aangepaste Nederlandse slagbomen.
viewtopic.php?p=254501&hilit=DE1#p254501
Zie ook mijn topic over de DE1 hier een filmpje van de Viessman overweg, weliswaar met aangepaste Nederlandse slagbomen.
viewtopic.php?p=254501&hilit=DE1#p254501
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: Viessman spoorovergang 5900
Dank voor je bericht. Filmpje bekeken. Ik heb de viessman ter test aangesloten op een oude analoge trafo, blijkt dat als je de spanning precies correct instelt ze wel langzaam heen en weer gaan. Dat zou suggereren dat als je de stroom weet te doseren het zou moeten werken maar dan is de vraag hoe je dat aanpakt.Ipharra schreef: ↑12 jul 2023 21:28 De tekst is gekopieerd van de HO versie die wel langzaam open en dicht gaat. De N-spoor versie kan niet worden vertraagd door het toegepaste principe van openen en dichten. Heb hier een hele discussie en mailwisseling over gehad met Viessman, zelfs de complete overweg teruggestuurd met de belofte dat ik een overweg zou krijgen die wel langzaam dicht gaat. Na ontvangst nieuw exemplaar kwam de aap uit de mouw. De snelheid van open en dichtgaan ligt vast en kan niet worden aangepast. Heb dit bij mij opgelost door de bomen los te koppelen van het bestaand mechanisme en een houder geprint waar een lineair servo motor is aangebracht die nu de bomen bedient.
Zie ook mijn topic over de DE1 hier een filmpje van de Viessman overweg, weliswaar met aangepaste Nederlandse slagbomen.
viewtopic.php?p=254501&hilit=DE1#p254501
Re: Viessman spoorovergang 5900
Volgens de pakbon die bij de levering van de vervangende overweg type 5900 van Viessman zat was er een aantekening gemaakt dat de tijd van 1-2 seconden niet aan te passen was. Als ik mij de werking nog herinner wordt de slagboom door een magneetspoel open en dicht getrokken en deze wordt mechanisch iets vertraagd. Constructie blijkt niet gelijk aan de HO versie die anders werkt, hierdoor is de tijd volgens de mensen van Viesman ook niet echt aan te passen, laat staan langer te maken. Heb zelf ook van alles geprobeerd met stroom en spanning om de tijd te verlengen, maar niet echt met het gehoopte resultaat. Vandaar de aanpak met de de lineaire servo.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.