Kerstbaantje (0,31 M²)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Momfer

Ledinbouw Roco Umbauwagon Re: Kerstbaantje (0,31 M²)

Bericht door Momfer »

Nou, de wensenlijst gaat hem niet worden dit jaar en zal een todo-lijstje worden voor komend jaar. Als je evenwichtsorgaan het compleet laat afweten is het lastig fröbelen. Gelukkig gaat het inmiddels ietsiepietsie beter, dus vanmiddag maar eens voorzichtig gestart met de ledinbouw van de ROCO 3-assertjes ():

Voorzichtig proberen de wagonnetjes te openen:

Afbeelding

Ik maak gebruik van een soort plectrums, zoals die bijvoorbeeld bij een tabletreparatieset zitten

Afbeelding

Het chassis zit met nokjes vast, die in de raaminzet vallen, totaal 6 stuks.

Afbeelding

Ook de dakpartij kan los en heeft 4 nokjes op de aangegeven plaatsen.

Afbeelding

Hier zijn alle onderdelen te zien na het loshalen.

Afbeelding

Omdat de ledstrip straks geplakt wordt, is het fijn als de binnenzijde ook vlak is. Het bovenste dak is onbewerkt, de onderste is zo vlak mogelijk gemaakt met het getoonde sleutelvijltje.

Afbeelding

De ledstrip is van de Action en is voor 3 volt. Wil je op de meest eenvoudige manier aansluiten, dan is een 12V variant beter. Ik kies ervoor om de strip met een sroombron aan te sluiten. Dan is deze 3V strip prima, de leds staan allemaal parallel. Er passen precies 3 ledjes in de wagon, nog even op maak knippen en het past,

Afbeelding

Na wat passen en meten de plek voor de gaatjes bepaald. Omdat alle 3 assen bewegen is dat een precies werkje. De draden mogen de meebewegende assen niet blokkeren. Als de juiste plek is bepaald, kan er geboord worden. Eerst in het onderstel....

Afbeelding

...en daarna door het gewicht.

Afbeelding

Dan kunnen de draadjes doorgevoerd worden. Om de voorste en achterste as gaat een op maat gemaakt aderhulsje, waar de draadjes aan gesoldeerd worden. ( :!: eerst solderen, dan om de asjes :!: ) Denk eraan dat de asjes tegengesteld moeten worden geplaatst.

Afbeelding

Als de draadjes aan zijn getrokken en het chassis (zonder dak) zit weer op zijn plaats, is dit het resultaat.

Afbeelding

Later meer....

Deze beschrijving is geschikt voor ROCO Umbauwagen, 3-achsig
Nummers 2250A | 2259S | 24016 | 24017 | 24018 | 24204 | 24410
Laatst gewijzigd door Momfer op 17 dec 2023 22:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

Onderwerp starter
Momfer

Ledinbouw Roco Umbauwagons Re: Kerstbaantje (0,31 M²)

Bericht door Momfer »

De ledstrip zal volgens het onderstaande schema (met dank aan YT kanaal @jocksandme en Hans Kamman) worden aangesloten.
Afbeelding
BRON: YT kanaal @jocksandme en Hans Kamman

Krab

Re: Kerstbaantje (0,31 M²)

Bericht door Krab »

En heeft het kersttreintje zijn rondjes gereden Rico ?
Je maakt er wel een technisch hoogstandje van _o_
Dat zal mij niet lukken .

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Momfer

Re: Kerstbaantje (0,31 M²)

Bericht door Momfer »

Een paar dagen voor kerst wel wat rondjes gereden, maar tijdens de kerst helaas niet. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.
De wagon ligt er helaas nog ne zo bij als de laatste foto van de ombouwbeschrijving en de BR81 is getopt doordat er harige vezeltjes in het drijfwerk en de tandwielen zaten. Dat is een werkje dat ik de komende dagen hoop op te pakken: andere decoder erin die mogelijkheid heeft voor wat condensatoren, zodat ie beter over de wissels blijft gaan.

Genoeg ideeën dus, helaas te weinig energie.

Plaats reactie