Gerard heeft het correct, aan u de eer.
Het station te Nijmegen was gebouwd als een gezamenlijk station voor de Hollandse Spoorweg Maatschappij en de Staatsspoorwegen. De Hollandse Spoorwegmaatschappij had haar onderhoudsgedeelte op het terrein dat nu bekend staat als Nijmegen REP of ook wel Nijmegen Opstelterrein, onder de Graafsebrug door. De HSM voerde de treindienst voor de NSM, de Nijmeegsche Spoorweg Maatschappij en de lijndiensten naar het Zuiden. Aan de stations zijde van de Graafsebrug was het onderhoudsgedeelte van de Staatsspoorwegen met haar grote halfronde locomotiefloods. Zowel de HSM als de SS hadden een eigen draaischijf. Richting 's Hertogenbosch, juist onder het viaduct door lag aan de linkerzijde het station en kleine emplacement van de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij, later werd de locomotiefloods van deze maatschappij de busgarage aldaar. Tegenwoordig staan daar flats.
Na de Tweede Wereldoorlog werd het station verbouwd vanwege de grote schade en bleef alleen een deel van de toegangsmuur tot de centrale hal, een deel van de douaneloods en de overkappingen behouden. Verder werd een nieuw station gebouwd. Vanaf 2024 moet de nieuwe zeer grote verbouwing gaan beginnen. De tunnel wordt geheel vernieuwd en krijgt een volwaardige ingang aan de Westzijde. Tussen deze nieuwe toegang en het huidige 2e perron komt een nieuw perron met twee sporen. Spoor 1a gaat verdwijnen en spoor 2a wordt het perronspoor langs het 1e perron. Waar vroeger het zogenaamde GE West was en daarvoor het kolendepot van de Staatsspoorwegen, komt nu een opstelterrein met minstens zes sporen voor het intern reinigen en klein onderhoud aan treinen.
Voor de geïnteresseerden:
Uitbreiding en verbouwing Nijmegen