NS jaren '80 & '90
NS jaren '80 & '90
Na een verhuizing is er eindelijk de mogelijkheid om een vaste baan te bouwen en ik denk dat de leden van het forum hier dit wel willen volgen.
De baan is gemaakt in een L-vorm van 350x110 cm op het lange deel en 180x90 cm aan de korte zijde., vanwege het schuine dak wordt een achterste strook van zo'n 10 - 15 cm niet gebruikt. De basis is een dubbelsporige hoofdlijn met een station met tien sporen, daarvan zijn er twee kopsporen, twee voor doorgaand verkeer, een derde perronspoor voor inhalen en nog vijf sporen voor goederentreinen en rangeerwerk. Aan de linkerzijde leidt een derde spoor naar een aantal opstelsporen voor lange treinen die ik steeds van de baan wil halen. In het korte deel komt een werkplaats voor diesellocomotieven, tankplaats, onderstation en nog wat spoorse elementen (ik denk aan een VAM-station, losweg of iets waar enkele goederenwagens geplaatst kunnen worden).
Foto's van enige tijd terug, aan het sporenplan zijn ondertussen al enkele dingen veranderd:
De linkerzijde van de baan met de wisselstraat voor het station en het spoor naar de opstelsporen.
het middendeel van de L, de goederensporen lopen iets verder door om meer lengte te krijgen en er niet tig sporen naast elkaar de boog ingaan.
de geplande werkplaats met enkele extra sporen, aan de linkerzijde is nog ruimte voor het één of ander.
de hele lange zijde op de foto.
De bedoeling is om alleen de korte zijde met de piepschuim ondergrond van scenery te voorzien, de rest van de baan blijft rails op hout. Alleen het station wordt wel voorzien van perrons en een stationsgebouw omdat ik dat leuk vind staan. In de loop van de tijd zullen gras, boompjes en autootjes hun plek op de baan vinden, bovenleidingsportalen en werkende seinen zijn ook gepland.
De baan is gemaakt in een L-vorm van 350x110 cm op het lange deel en 180x90 cm aan de korte zijde., vanwege het schuine dak wordt een achterste strook van zo'n 10 - 15 cm niet gebruikt. De basis is een dubbelsporige hoofdlijn met een station met tien sporen, daarvan zijn er twee kopsporen, twee voor doorgaand verkeer, een derde perronspoor voor inhalen en nog vijf sporen voor goederentreinen en rangeerwerk. Aan de linkerzijde leidt een derde spoor naar een aantal opstelsporen voor lange treinen die ik steeds van de baan wil halen. In het korte deel komt een werkplaats voor diesellocomotieven, tankplaats, onderstation en nog wat spoorse elementen (ik denk aan een VAM-station, losweg of iets waar enkele goederenwagens geplaatst kunnen worden).
Foto's van enige tijd terug, aan het sporenplan zijn ondertussen al enkele dingen veranderd:
De linkerzijde van de baan met de wisselstraat voor het station en het spoor naar de opstelsporen.
het middendeel van de L, de goederensporen lopen iets verder door om meer lengte te krijgen en er niet tig sporen naast elkaar de boog ingaan.
de geplande werkplaats met enkele extra sporen, aan de linkerzijde is nog ruimte voor het één of ander.
de hele lange zijde op de foto.
De bedoeling is om alleen de korte zijde met de piepschuim ondergrond van scenery te voorzien, de rest van de baan blijft rails op hout. Alleen het station wordt wel voorzien van perrons en een stationsgebouw omdat ik dat leuk vind staan. In de loop van de tijd zullen gras, boompjes en autootjes hun plek op de baan vinden, bovenleidingsportalen en werkende seinen zijn ook gepland.
-
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: NS jaren '80 & '90
Lekkere ruime baan Rick! Daar kun je je lekker op uitleven veel plezier met de aanleg!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2371
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
-
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
- Locatie: Roermond
Re: NS jaren '80 & '90
Hoi ,
eindelijk Rick heb je de ruimte om zelf een Nederlandse baan te bouwen
mvg Sjaak
eindelijk Rick heb je de ruimte om zelf een Nederlandse baan te bouwen
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: NS jaren '80 & '90
Bedankt, leuk dat er interesse in de baan is.
Ik zal proberen geregeld een update te geven van de werkzaamheden aan de baan. Komend weekend is het de bedoeling om de bedrading aan te sluiten zodat er iets kan rijden. Dat klinkt als veel werk maar ik gebruik een z21 start en heb dus maar twee draden nodig (eigenlijk zijn het er twaalf omdat ik extra voedingspunten toevoeg maar het gaat om het idee). Met de computer rijden heeft mijn interesse niet dus dat scheelt veel werk.
Ik zal proberen geregeld een update te geven van de werkzaamheden aan de baan. Komend weekend is het de bedoeling om de bedrading aan te sluiten zodat er iets kan rijden. Dat klinkt als veel werk maar ik gebruik een z21 start en heb dus maar twee draden nodig (eigenlijk zijn het er twaalf omdat ik extra voedingspunten toevoeg maar het gaat om het idee). Met de computer rijden heeft mijn interesse niet dus dat scheelt veel werk.
Re: NS jaren '80 & '90
Rick, je zegt 12 draadjes...
Maar dat worden er vast veel meer, je moet je wissels ook aansluiten en je seinen
Maar euh jij rijd dus ook alleen maar met de hand?!
Alles zelf onder controle houden, ja ik vind dat ook veel leuker
Ik ben benieuwd of er zondag al iets rijd?
Groet,
Raymond
Maar dat worden er vast veel meer, je moet je wissels ook aansluiten en je seinen
Maar euh jij rijd dus ook alleen maar met de hand?!
Alles zelf onder controle houden, ja ik vind dat ook veel leuker
Ik ben benieuwd of er zondag al iets rijd?
Groet,
Raymond
Re: NS jaren '80 & '90
Hoi Rick ,
digitaal rijden is het principe van 2 draadjes zegde men toen inmiddels weet ik wel beter .
Je gaat op de hand rijden dan kun je nooit meer dan 2 treinen tegelijk laten rijden .
Dat was bij de garagebaan in het begin ook , ben ik blij dat ik hulp had van een vriend om via pc te gaan rijden.
Het oude schakelbord heb ik voor de verhuizing naar een andere vriend gebracht die er alles vanaf heeft gehaald .
Maar net als Raymond zegt ben benieuwd wat er van het weekend rijd
mvg Sjaak
digitaal rijden is het principe van 2 draadjes zegde men toen inmiddels weet ik wel beter .
Je gaat op de hand rijden dan kun je nooit meer dan 2 treinen tegelijk laten rijden .
Dat was bij de garagebaan in het begin ook , ben ik blij dat ik hulp had van een vriend om via pc te gaan rijden.
Het oude schakelbord heb ik voor de verhuizing naar een andere vriend gebracht die er alles vanaf heeft gehaald .
Maar net als Raymond zegt ben benieuwd wat er van het weekend rijd
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: NS jaren '80 & '90
Sjaak,
Wat je zegt over niet meer dan 2 treinen tegelijk rijden ben ik niet helemaal eens met je
Ik rij met meerdere, ja ik moet dan wel af en toe switchen maar dat gaat wel goed!
En op mijn schaduwstation heb ik wissels die gestuurd worden door de treinen met behulp van contact rails..
Er zit natuurlijk wel een limiet op...
Maar 5/6 treinen die in beweging zijn lukt wel hoor
P.s.
Het ligt er natuurlijk wel aan hoe groot je baan is!
Hoe groter hoe meer treinen...
Groet,
Raymond
Wat je zegt over niet meer dan 2 treinen tegelijk rijden ben ik niet helemaal eens met je
Ik rij met meerdere, ja ik moet dan wel af en toe switchen maar dat gaat wel goed!
En op mijn schaduwstation heb ik wissels die gestuurd worden door de treinen met behulp van contact rails..
Er zit natuurlijk wel een limiet op...
Maar 5/6 treinen die in beweging zijn lukt wel hoor
P.s.
Het ligt er natuurlijk wel aan hoe groot je baan is!
Hoe groter hoe meer treinen...
Groet,
Raymond
Re: NS jaren '80 & '90
Ook met de hand kan je meer treinen dan 2 laten rijden, dit is geheel afhankelijk hoe je baan is ingericht. Ik laat met handbediening (vind ik regelmatig leuk om te doen) met gemakt vier tot zes treinen rijden als je maar zorgt geen conflicterende rijwegen te hebben.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: NS jaren '80 & '90
Dan hebben jullie toch een grotere baan dan ik had voor digitaal rijden .
Dat ging toen nog niet naderhand had ik 2 grote rondlopende sporen waar ik met 4 treinen reed .
Dan had je soms geen ogen genoeg door de snelheid al ze op een spoor achter elkander reden .
Door het digitale kon je de snelheid per loc regulieren , dat was een hele verbetering .
Wat met analoog haast niet mogelijk is of je moet er wat inbouwen .
mvg Sjaak
Dat ging toen nog niet naderhand had ik 2 grote rondlopende sporen waar ik met 4 treinen reed .
Dan had je soms geen ogen genoeg door de snelheid al ze op een spoor achter elkander reden .
Door het digitale kon je de snelheid per loc regulieren , dat was een hele verbetering .
Wat met analoog haast niet mogelijk is of je moet er wat inbouwen .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: NS jaren '80 & '90
Wissels aansluiten? Dat doe ik met de hand, de meeste wissels die ik heb zijn toch zonder aandrijving. Ik heb er aan gedacht om een paar wissels op afstand schakelbaar te maken maar dat bleef een gedachte. Over de seinen heb je wel gelijk, die was ik vergeten maar voor het rijden zijn die niet noodzakelijk. Als ik het goed neerzet zijn het er 'maar' een handvol dus 30 draadjes erbijRaymond schreef: ↑16 jan 2024 22:11 Rick, je zegt 12 draadjes...
Maar dat worden er vast veel meer, je moet je wissels ook aansluiten en je seinen
Maar euh jij rijd dus ook alleen maar met de hand?!
Alles zelf onder controle houden, ja ik vind dat ook veel leuker
Ik ben benieuwd of er zondag al iets rijd?
Twee treinen rijden gaat zonder probleem, op het dubbelspoor zitten ze elkaar niet in de weg. Met de hand een derde er tussendoor sturen moet dan geen probleem opleveren en vier zal ook wel gaan. Als het helemaal rijklaar is ga ik proberen of twee treinen per spoor goed gaat, qua rijlengte is er genoeg tussenruimte als ik de snelheden goed op elkaar afregel. En anders is de noodstop dichtbij.Krab schreef: ↑17 jan 2024 09:38 Hoi Rick ,
digitaal rijden is het principe van 2 draadjes zegde men toen inmiddels weet ik wel beter .
Je gaat op de hand rijden dan kun je nooit meer dan 2 treinen tegelijk laten rijden .
Dat was bij de garagebaan in het begin ook , ben ik blij dat ik hulp had van een vriend om via pc te gaan rijden.
Het oude schakelbord heb ik voor de verhuizing naar een andere vriend gebracht die er alles vanaf heeft gehaald .
Maar net als Raymond zegt ben benieuwd wat er van het weekend rijd
Zometeen maar even knutselen anders red ik zondag niet.
Re: NS jaren '80 & '90
Succes Rick!
Je hebt nog 2 dagen
P.s.
Ik dacht dat ik de enige was die zijn wissel met de hand bediende ( gedeeltelijk dan, waar ik bij kan)
Groet,
Raymond
Je hebt nog 2 dagen
P.s.
Ik dacht dat ik de enige was die zijn wissel met de hand bediende ( gedeeltelijk dan, waar ik bij kan)
Groet,
Raymond
Re: NS jaren '80 & '90
Het is gelukt in de twee dagen, eerst alles aangesloten op een Flesichmann trafo om zeker te weten dat de draden goed zaten aangesloten (alsof bruin en blauw uit elkaar houden fout kan gaan ) en na het testrijden van een Hondekop kon de Multimaus worden aangesloten.
Het werkplaatsterrein moet even wachten, de rails ligt tijdelijk vast zodat er wel iets kan rondrijden. Een deel van de kurk en het piepschuim moet nog worden vastgelijmd voordat de rest van de rails terug kan. Ik maak nog een klein teststukje om te kijken welke hoogte van de railbedding me bevalt, 4 mm lijkt me vrij hoog voor een N-baan:
eerst ben ik van plan om de spullen hier op te ruimen zodat de opstelsporen achterin aangelegd kunnen worden, die kunnen dan vol met treinen gezet worden:
en een foto van het grote voorbeeld, een nieuw locje voor RFO in Beverwijk
Het werkplaatsterrein moet even wachten, de rails ligt tijdelijk vast zodat er wel iets kan rondrijden. Een deel van de kurk en het piepschuim moet nog worden vastgelijmd voordat de rest van de rails terug kan. Ik maak nog een klein teststukje om te kijken welke hoogte van de railbedding me bevalt, 4 mm lijkt me vrij hoog voor een N-baan:
eerst ben ik van plan om de spullen hier op te ruimen zodat de opstelsporen achterin aangelegd kunnen worden, die kunnen dan vol met treinen gezet worden:
en een foto van het grote voorbeeld, een nieuw locje voor RFO in Beverwijk
Re: NS jaren '80 & '90
Nee het is een mat'36 in aanbouw.
de chaos aan de achterkant heb ik opgeruimd, daar ligt nu het 'schaduwstation' met vijf sporen van 180 - 200 cm. De passerende (halve) kolentrein is één van de treinen die hier een plaats gaat vinden:
de andere zijde van de opstelsporen met een tijdelijke containerterminal:
een doorkijkje aan de linkerzijde waar de goederenloods en seinhuis een plekje hebben gevonden:
Om te oefenen en een beeld te krijgen van hoe het gaat worden heb ik een klein proefstukje met ballast gemaakt. Onder het lange deel ligt 4 mm kurk, onder het korte deel 2 mm. Ik denk dat ik op de baan ook een laag van 2 mm aanhoud, de ander komt te hoog over. Qua kleur is het aardig, ik heb iron ore van Woodland gebruikt omdat dat er nog lag maar op de baan zal ik het mengen met bruin:
Re: NS jaren '80 & '90
Leuk een Mat 36
4mm is idd wel erg hoog!
Het ballast komt erg bruin over zo op de foto, of komt dat door het lichtval?
Het is volgens mij niet alleen bruin maar ook wat wit/grijs?
Het seinhuis vind ik mooi!
Groet,
Raymond
4mm is idd wel erg hoog!
Het ballast komt erg bruin over zo op de foto, of komt dat door het lichtval?
Het is volgens mij niet alleen bruin maar ook wat wit/grijs?
Het seinhuis vind ik mooi!
Groet,
Raymond
Re: NS jaren '80 & '90
Haaa, containers je hebt mijn aandacht.
Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Maarten
Re: NS jaren '80 & '90
De kleine vooruitgang tot nu toe, aan de achterzijde is een deel van de ondergrond alvast bruin geschilderd. Hier komt niet meer dan wat gras en bomen en er is lastig bij te komen. De werkplaatsloodsen had ik iets schuin gepland maar daar was ik niet helemaal tevreden over:
dus heb ik ze van plaats gewisseld en recht neergezet, daarvoor moest ook de wisselstraat veranderd worden. De bedoeling is om achter de loodsen stelconplaten te leggen met een stukje spoor erin. De scherpe boog in de spoorlijn zal met wat bomen en groen gecamoufleerd worden. Het kopspoor vooraan is bedoeld voor goederenwagens met onderdelen voor de werkplaats, links buiten beeld komen een tankplaats en VAM-station:
een idee hoe het er uit gaat zien, de kier tussen de loodsen moet nog aangepast worden al zie je hem alleen vanuit deze hoek:
dus heb ik ze van plaats gewisseld en recht neergezet, daarvoor moest ook de wisselstraat veranderd worden. De bedoeling is om achter de loodsen stelconplaten te leggen met een stukje spoor erin. De scherpe boog in de spoorlijn zal met wat bomen en groen gecamoufleerd worden. Het kopspoor vooraan is bedoeld voor goederenwagens met onderdelen voor de werkplaats, links buiten beeld komen een tankplaats en VAM-station:
een idee hoe het er uit gaat zien, de kier tussen de loodsen moet nog aangepast worden al zie je hem alleen vanuit deze hoek:
Re: NS jaren '80 & '90
Dat staat idd toch wat beter!
Kun je het bij de boog niet wat heuvels maken met bomen erop dan valt de scherpe boog nog minder op...
Groet,
Raymond
Kun je het bij de boog niet wat heuvels maken met bomen erop dan valt de scherpe boog nog minder op...
Groet,
Raymond
Re: NS jaren '80 & '90
Helaas niet, de achterkant van de werkplaats moet wel bereikbaar zijn voor vrachtwagens. Ik zat te denken aan een viaduct maar ook dat past niet goed daar.
-
- Berichten: 3874
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: NS jaren '80 & '90
Gaaf Rick die loodsen.
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben