Baan van Steven

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
shoven

Re: Baan van Steven

Bericht door shoven »

martindomburg schreef: Ik heb ook alle wissels van flm, dit vanwege hun goede eigenschappen en de korte lengte. Met peco kom ik in de knoei en dan leg ik in op perronlengte :( Maar de rails sluiten goed aanz o te zien dus dat is weer mooi meegenomen.

Ben benieuwd hoe je de wissles goed kan verbergen zodat je geen grijze vlekken krijgt tussen de mooiere balastkleuren?
Ik heb in de baan ook Peco SLE-396 liggen, die is slechts 123,7mm lang en maakt een hoek van 14 graden, dat is weinig verschil met de Flm's (die 111mm zijn en 15 graden). Het voordeel van Peco vind ik dat je meer keus hebt in wissels. Ze hebben helaas geen kruiswissels e.d., da's weer jammer.
Hoe ik de ballast goed moet krijgen weet ik ook nog niet. De Flm die er ligt, is bijna allemaal uit het zicht, op de wissels en een paar korte stukjes na. Maar dat komt wel goed, desnoods de airbrush met roestkleur erover heen.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Ik heb mijn systeem nu ontworpen op flm en heb een boel flm aandrijvingen ondertussen. Maar ben nog wel onder de indruk van peco, ga de tussenliggende sporen wel in peco uitvoeren ben ik al wel uit :)

Je foto's namen de laatste beetje twijfel weg, maar voor de wissels blijf ik wel bij flm. Mischien op een volgende baan

Hoe zet je de rails vast op jouw baan? met spijkers?

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Rails zit vast op meerdere manieren.
Deels gelijmd met boekbinderslijm (helix + schaduwstation), een paar stukjes Flm zitten gespijkerd en de Peco zit nu nog met schroeven vast, dat komt later vast in de ballast te liggen (dus lijm).

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Ron

Bericht door Ron »

Steven,

Wat een mooie gigantische baan ben je daar aan het bouwen.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Matheus

Bericht door Matheus »

Hoi Steven.

Mooie ruime bogen, mooi om te zien.
Als je baan later gaat aangekleed zijn kan je hier mooie foto's maken van je rijdend materieel.
Matheus

martindomburg
Elektronica/Commercieel

shoven schreef:Rails zit vast op meerdere manieren.
Deels gelijmd met boekbinderslijm (helix + schaduwstation), een paar stukjes Flm zitten gespijkerd en de Peco zit nu nog met schroeven vast, dat komt later vast in de ballast te liggen (dus lijm).

Ok, hoest met het geluid op je baan als je flm en peco combineerd? Ik zie bij jou ook geen kurk. Was ik ook niet van plan te gebruiken 8-)

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Geluid is voor mij niet echt een issue. Het klinkt een beetje, maar de geluidswinst van kurk of dat soort ondergronden is mij te marginaal om me er druk over te maken. Het gaat dus direct op het hout.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

haverkatrans

Bericht door haverkatrans »

Ik heb nu alles gelezen over je baan en ben van plan om ook een helix te maken zoals jij die hebt (goede uitleg) heb echter nog een vraag.Hoe verbind je de mdf platen aan elkaar ? :mrgreen:

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Met een klein plaatje mdf onder de mdf platen. Gewoon aan elkaar schroeven. Het is daar iets dikker dan, maar ik heb een tussenruimte van 6,5 cm en dat is ruim genoeg.
Het is 6mm mdf en ik gebruik schroefjes van 3x12, dus dat lukt precies.
Op deze foto zie je het een beetje, onder de rechtop staande plaat zie je al het verbindingsplaatje geschroefd zitten.

Afbeelding

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Nou de ruwbouw is af en het zit in Koploper. Nu testrijden.
Ik heb even een klein filmpje gemaakt (kwaliteit is zozo) om een impressie te geven. In het filmpje de nieuw Rockyrail wagons en mijn nieuwe Lint in actie...

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Michiel

Bericht door Michiel »

De montage van je filmpje is erg goed gedaan (ik heb de klank niet op staan, dus weet niet hoe het klink, maar liever zo, want anders zou mijn baas zich weer afvragen of dat geluid echt wel bij mijn werk hoort). Ik merk nu ook dat je houten stroken waar de rails op liggen, nogal smal zijn, en erg weinig ondersteund. Heb je niet teveel last van doorbuigen? En later ga je mogelijk last hebben om spoorattributen te plaatsen, zoals seinen en ander leuk spul naast het spoor. Evenals de hechting van het landschap aan je houten stroken, dat zal niet evident worden. Maar voor de rest ziet het er echt top uit, en het blijkt allemaal goed te rijden. knap werk!

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Klopt, die houten strookjes zijn idd te slap, dat wordt nog een wat dikker en breder latje. Daar kan ik wat meer mee. Op meer punten wordt het nog wat strakker gemaakt en wat meer waterpas.

Montage van het filmpje doet Windows Moviemaker voor me. Ik selecteer alleen wat fragmenten en voer een titel in, en het programma doet de rest. Supermakkelijk!

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Ziet er prima uit allemaal...inderdaad zou ik het ook iets dikker maken allemaal.

Gaat lekker zo!

J

Afbeelding

Hookies

Bericht door Hookies »

Leuk filmpje Steven. Je bent al weer lekker opgeschoten. Wat de dikte betreft ga ik wel mee met Jeroen en Michiel. Die Lint ziet er trouwens ook top uit. Hopelijk komt die superdigitale Lint binnenkort ook eens uit, want die krijg ik nog steeds voor mijn verjaardag van twee jaar terug.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

top filmpje, waarmee heb je die gemonteerd?

Hookies

Bericht door Hookies »

Zie vier reacties terug: met Windows Moviemaker.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Yep.

Ik zal binnenkort nog wat filmen. Ga nu eerst het spul laten rijden mbv koploper.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Wimpie

Bericht door Wimpie »

Hoi Steven,

Je baan ziet er top uit, Leuk ontwerp.
Je gaat wel snel zeg.

Zelf ben ik van plan om mijn bovenbaan uit te voeren met KATO rails.
De onzichtbare gedeelte voer ik uit in Peco code 55 incl de wissels icm de servodecoder van karst Drenth,

Ga zo door, kijk ik gelijk of ik nog wat tips / ideeen kan meenemen naar mijn baan.

Groetjes,

Wim van Dijk

Zie mijn Baan De Dijk

Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD

Jerome

Bericht door Jerome »

Hai Wimpie,

Sorry voor deze offtopic vraag in het mooie draadje over de baan van Steven, maar waarom de bovenbaan met Kato rails en het onzichtbare deel met Peco 55? Ik zou het namelijk precies andersom doen...

Groet, Jeroen

nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Steven,

Ik had deze topic van jou nog niet gezien dat verklaart het ik had alleen die andere van jou gezien dit is toch wel 10x duidelijker zo.

Als ik vandaag tijd heb lees ik hem nog even helemaal door. ;)

Nou ik heb alle 20 pagina s doorgelezen en ik vind het erg indrukwekkend allemaal ;)

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

De afgelopen dagen was het herfstvakantie en ik had een paar dagen vrij dus... prutsen aan de baan.
Een aantal kleine dingetjes opgelost en wat locs extra op de baan gezet. Het spul heeft in een groot aantal gevallen 2 maanden of meer stilgestaan/in het doosje gezeten, en dat merk je. Een aantal locs moest even goed op gang worden geholpen, en er zijn er een paar die nog steeds met tegenzin starten.
Maar goed, de meesten rijden nu weer, sommige na een kleine ontmoeting met een tandenborstel en een drupje olie (en in 2 gevallen de soldeerbout).

In een ander draadje werd het al gezegd: hoe langer je rijdt hoe soepeler het gaat; dat begin ik nu ook weer te merken. Er rijden nu iets van 13 of 14 locs rond en dat gaat goed, met af en toe nog een hapering. Met name de Flm wissels zorgen soms nog voor wat oponthoud, en de 2 Klazen zonder ASB vinden een helling niet leuk als er teveel wagens achter hangen. Daar bestel ik nog wat nieuwe asjes voor.
Het baanontwerp functioneert goed, op 1 punt ontstaan soms wat wachttijden, maar daarvoor wil ik een extra blok aanleggen, als een soort bypass.

Verder heb ik de afgelopen tijd nog 2 oude locjes op de kop getikt voor weinig. De ene heeft een Arnold decoder maar is verder helemaal gaar, en de andere is een analoog oud Minitrixje. Die zijn beide voer voor de soldeerbout, frees en slijpschijf en dan maar kijken of er wat van te maken valt. Met een loc van 15 piek kun je nog wel een misser hebben.

Ik realiseer me dat het tijd wordt voor een filmpje. Dat wil ik de komende week maken.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

nico42

Bericht door nico42 »

Mooi Steven dat je al een hoop loc s hebt lopen en dat het goed gaat met aanleg van de baan en we wachten je filmpje wel af ik ben erg benieuwd hoe je baan er nu uit ziet.

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Nou het filmpje is er.
Het is een combinatie van eerder geschoten materiaal en wat shots die ik vandaag heb genomen.
Je ziet de verschillende delen van de baan langskomen. Die zie je ook op deze foto's eerder in dit draadje.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Trammetje

Bericht door Trammetje »

Leuk filmpje Steven,

Op 1 minuut 57 zag ik nog een paar bekende doosjes liggen, die met de Bart Smit stickers.

Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Ja klopt, die zijn voor jou heeel bekend. :D

Steven