Shapeways failliet

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 990
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Shapeways failliet

Bericht door Ronald2016 »

Op 02-07-2024 is Shapeways B.V. handelend onder de naam Shapeways B.V.,Seproned door de rechtbank in staat van faillissement verklaard.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Jannesvdijk
Berichten: 125
Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
Locatie: Zwolle

Re: Shapeways failliet

Bericht door Jannesvdijk »

Vreemd dat zo'n redelijk groot bedrijf zo in 1 keer kan omvallen


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3736
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Shapeways failliet

Bericht door maarten »

Het zal niet zomaar in een keer gebeurd zijn. Zoiets gebeurt meestal geleidelijk tot het gewoon klaar is.

Er zullen vele oorzaken zijn maar een van de belangrijkste reden zal zijn de opkomst van de consumenten-resinprinters. Die zijn niet zo duur meer waardoor mensen (relatief) makkelijk hun eigen modellen kunnen maken. Ook zijn deze steeds groter geworden.

Koppel dit aan het steeds wisselende beleid met betrekking tot vereisten aan het digitale model (met onder andere steeds 'slechtere' details), slijtage aan bestaande apparatuur en hoge kosten voor nieuwe apparatuur en dan is het gewoon niet rendabel meer.

Waarom ik niet meer actief was op Shapeways is omdat je ontwerpen die je aanbood gewoon 1:1 gekopieerd en ook weer aangeboden werden door anderen. Dus dan plaats je automatisch geen modellen op Shapeways. Als dat ook voor andere ontwerpers geldt heeft dat tot gevolg dat je een verouderde catalogus krijgt. Waarvan ook veel modellen niet meer printbaar zijn door de aangepaste vereisten.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Riem
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Shapeways failliet

Bericht door Riem »

Ben het met Maarten helemaal eens, daarbij komt het dat prijzen ook steeds hoger werden voor een slechtere kwaliteit materiaal.
Heb zelf geen printer en heb wat ik wilde gelukkig de afgelopen jaren, met kleine kortingsacties, gekocht.
Maar merk echt wel een veel brozer materiaal bij de laatste prints.
Zeker als er andere opties zijn kan je dan snappen dat een consument over stapt, en bij een groot bedrijf met hoge vaste lasten kan het snel slecht aflopen als je steeds minder inkomsten hebt.
Maar het blijft toch jammer dat er zo'n brede database aan modellen verdwijnt voor de beginner zonder printer, er zaten veel leuke modellen bij.
Maar zoals Maarten uitlegt, moet er wel een betere bescherming komen voor ontwerpen en een gedetailleerdere printer komen wanneer je als bedrijf nu in de 3dprint markt wil blijven bestaan. En of die nog gaat komen?



Rick
Berichten: 1662
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Shapeways failliet

Bericht door Rick »

Erg jammer, ik had nog een aantal modellen willen hebben. Hopelijk komt er een doorstart van de Eindhovense vestiging met het huidige aanbod aan modellen.
Riem schreef: 04 jul 2024 10:23Maar het blijft toch jammer dat er zo'n brede database aan modellen verdwijnt voor de beginner zonder printer, er zaten veel leuke modellen bij.
Ben ik dan een beginner omdat ik geen printer heb? :lol: het tekenen van modellen trekt me niet, ik maak ze liever af. Gelukkig zijn er anderen die dat wél willen doen, daar ben ik erg blij mee. :Thumb
maarten schreef: 04 jul 2024 08:40Waarom ik niet meer actief was op Shapeways is omdat je ontwerpen die je aanbood gewoon 1:1 gekopieerd en ook weer aangeboden werden door anderen.
Hoe dan? Het is toch niet mogelijk om de ontwerpen te downloaden om er dan zelf mee aan de slag te gaan? Anders ga ik dat vlug doen nu de site nog werkt.



FidOo
Berichten: 5799
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Shapeways failliet

Bericht door FidOo »

Dat kon wel.. had te maken met het 3D viewer model. Via wat trucjes kon je een directe link achterhalen en daarmee het model downloaden.
Volgens mij hebben ze dat gefixed (raar he :D )


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Riem
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Shapeways failliet

Bericht door Riem »

Rick schreef: 04 jul 2024 20:39 Ben ik dan een beginner omdat ik geen printer heb? :lol: het tekenen van modellen trekt me niet, ik maak ze liever af.
Nee zo bedoel ik het zeker niet. Meer in de zin van, wie wil beginnen met het maken van eigen n-spoormodellen, zoals ik net heb gedaan, maakt het makkelijk kunnen bestellen van leuke modellen het starten laagdrempeliger. Een 3d printer en het kunnen ontwerpen maakt het meteen moeilijker/duurder.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4092
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Shapeways failliet

Bericht door Ad_M »

Vind het eigenlijk wel eruuuug but voor Michell, volgens mij maakte zijn afdeling wel winst... :?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1077
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Shapeways failliet

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

De host is inmiddels ook uit de lucht. Ik raad eigenaren van modellen aan om hun modellen/bestanden, die geupload zijn, te bewaren en andere documenten om het eigendom te kunnen blijven claimen. De host staat namelijk niet in NL.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

59erke
Berichten: 160
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Shapeways failliet

Bericht door 59erke »

Op Shapeways.com kan je nochtans gewoon een bestelling plaatsen merk ik, van een faillissement is daar niets te merken


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Shapeways failliet

Bericht door Bouwe »

Afbeelding

Bron: ED



Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 771
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Shapeways failliet

Bericht door Jettuh »

59erke schreef: 02 aug 2024 09:01 Op Shapeways.com kan je nochtans gewoon een bestelling plaatsen merk ik, van een faillissement is daar niets te merken
tijdens checkout krijg je een error, bestellen is helaas niet mogelijk


Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Plaats reactie