wehrmacht modellen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
jayjay
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2010 08:36

wehrmacht modellen

Bericht door jayjay »

Hallo mede n-spoor liefhebbers,

Als liefhebber van het DRG tijdperk, er er geen materiaal te vinden van de Wehrmacht,
dus ben ik zelf aan de slag gegaan.
Zie hier het resultaat.

Ik ben wel benieuwd of er nog meer liefhebbers zijn voor dit tijdsbeeld.

Groeten,

Andy
training en marktplaats 075.jpg
training en marktplaats 075.jpg (17.99 KiB) 5315 keer bekeken


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: wehrmacht modellen

Bericht door Michiel »

Hoi Andy,

Het thema "Wehrmacht" is natuurlijk een erg dankbaar thema, omdat het meteen herkenbaar is, en dat je heel veel mogelijkheden hebt in de manier van uitbeelding. Maar het is natuurlijk ook een beladen en gevoelig thema, dat met de nodige sereniteit en zorg moet aangepakt worden. Gebruik van symbolen en kans op associaties moeten goed overwogen worden, want kunnen snel verkeerd over komen.

Het lijkt me een heel boeiend thema, dat ik persoonlijk eerder vanuit het slachtofferperspectief (bevolking) zou bekijken, en niet vanuit het perspectief van de agressor (militair). Maar laat je maar eens goed gaan. Wat zijn eigenlijk je plannen met dit thema?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Ger de herintreder
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 sep 2010 13:48
Locatie: Gaanderen

Re: wehrmacht modellen

Bericht door Ger de herintreder »

Hoi Andy

Michel heeft gelijk. Denk goed na hoe je het aanpakt. Het kan minder prettig geinterpreteerd worden
Succes met je project
Ger


' k weet nu hoe 'k beginnen moet

tv_man
Berichten: 1498
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: wehrmacht modellen

Bericht door tv_man »

Inderdaad een zeer beladen thema, en zeker gezien Duitsland zowel de belangrijkste bron van DRG modellen als het land waar dit thema het grootste taboe is, zullen modellen met een Wehrmacht thema of met mogelijke symbolen van het tijperk 33-45 door stiekeme hobbyisten op zolderkamertjes worden bewaard (nog stiekemer dan de doorsnee treinengek) Ik geloof dat als je een dergelijk model of modelbaan met de correcte details in het openbaar toont in Duitsland je gauw het risico loopt op een boete of nog erger.

Het thema is interessant, het zelf wat bepantsering op stoomlocomotieven kunnen knutselen is leuk (handig om modellen met kleine beschadigingen toch nog in gebruik te nemen - 'oorlogsschade') En een diorama waar dingen op een gebalanceerde en smaakvolle(?) manier gebracht worden zou helemaal niet zo gek zijn. En bijvoorbeeld een pantsertrein is een mooi knutselproject...


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: wehrmacht modellen

Bericht door Michiel »

Zoals eerder gezegt zou ik het burgeraspect uitdiepen met bijvoorbeeld elle langen rijen wachtenden op de uitdeling van voedselbonnen, een stationsemplacement bezaaid met bomkraters, hulpploegen om een spoor weer rijklaar te krijgen, een schooltje met kinderen die op uitstap vertrekken, een controlepost waar burgers per fiets hun laatste aardappel moeten afgeven om door te mogen, een ontspoorde trein in de berm, een noodbrug over de rivier,...

Naar mijn idee, als de de wanhoop en ontmoediging van de bevolking tijdens een oorlog kan vastleggen op je baan, zonder naar de gekende symbolen te grijpen, dan heb je een machtig mooie baan, met een boodschap. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: wehrmacht modellen

Bericht door Glaskast189 »

Dat vind ik nou weer erg jammer van die tijd.
Der zijn hele mooie locomotieven gemaakt/beschilderd, helaas komt dit bij de meeste mensen negatief over.

Maar ik vind het een leuk idee zolang je het netjes houd.

Ik zelf ben er ook fan van ( 1 stroomlijn met 2 serie rijtuigen in 2 varianten met adelaars)
(foto's op verzoek kan)

Gr Bruce


Sporend online op mijn site!
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2138
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: wehrmacht modellen

Bericht door OBBinN »

Laat maar eens zien dan die foto's... Ben wel benieuwd


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
jayjay
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2010 08:36

Re: wehrmacht modellen

Bericht door jayjay »

Begrijpelijk deze reactie's je moet het inderdaad voorzichtig brengen.
Het is ook zeker niet de bedoeling om iemand hiermee te kwetsen.

Ik heb al meerdere wagon serie's van ROCO met de Reichsadler erop. (fabrieksmatig )

Dus vond dat ook verder geen probleem om deze BR38 ermee te voorzien.

Ik heb ook al een hele serie wagons, met materiaal in een oorlogscamouflage.

Ik heb er ook geen bedoeling mee, ik denk ook niet dat ik er thematisch er iets mee ga doen,
maar ze reden natuurlijk wel rond in dit tijdperk.

groeten,

andy


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: wehrmacht modellen

Bericht door Overdijk »

Dit is nu eenmaal onderdeel van de (spoorweg)geschiedenis, en moet dan ook zeer zeker kunnen. Arnold heeft zelfs ooit een model gebracht van de BR 05 in camouflage. Ik ben zelf een TP IV t/m VI rijder. Maar er is bij mij ook een zeer grote liefde voor het TP II DRG spul. En op de machtig mooie BR 01.1/03.1/05/06/19.10/61 stroomlijn machines hoort nu eenmaal de reichsadler. Het stoort mij dan ook niet, net zo goed dat in oorlogsfilms swastikas te zien en die mij ook niet storen. Persoonlijk vind ik zelfs de reichsadler een van de mooiste spoorweglogo`s uit de geschiedenis, samen met het UP shield en het oude BR logo (crown with lion). Dat houd niet in dat ik het eens met de politiek uit die tijd. Het duitse tijdperk van voor 1945 heeft veel ellende gebracht in de wereld, maar ook veel technische wonders die niet weggevlakt kunnen en mogen worden. Denk aan de SVT "Fliegende Hamburger" en het wereldrecord voor stoomtractie met de BR 05 (mijn inziens het enige echte record zie: http://www.germansteam.co.uk/FastestLoc ... tloco.html En op vele schaalmodelen komt de reichsadler voor, met dien verstande dat de swatika is weggevlakt uit het logo.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: wehrmacht modellen

Bericht door Thrilly »

In het kader van mooie modellen zie deze url eens. http://wehrmachtsmodelle.de/index.htm

Het blijft natuurlijk een beladen thema. Wat niet wegneemt dat er een paar verschrikkelijk mooie modellen bij zitten. Als je voor jezelf een oorlog`s thema op de baan wil zetten kan je een mooi stukje neer zetten.


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: wehrmacht modellen

Bericht door Trammetje »

Thrilly schreef:In het kader van mooie modellen zie deze url eens. http://wehrmachtsmodelle.de/index.htm
Na het zien van deze site heb ik er zelf helemaal geen probleem mee. Ongeacht hoe we over de ideeen van oom Adolf denken was hij strategisch gezien erg goed. (voor de duidelijkheid, ik ben geen voorstander van hem).

Ik kan mij voorstellen dat het best mogelijk is om een legerbasis te maken met een spoor aansluiting waar de wagons beladen kunnen worden.

Succes met dit thema, die loc ziet er in ieder geval erg goed uit.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: wehrmacht modellen

Bericht door Michiel »

Bij mij heeft dit een omgekeerd effect. :? Het enkel toespitsen op materiaal, het tonen van macht met machines, en opgewonden raken van de uitstraling van agressie en onderdrukking, komt bij mij iets anders over. Een oorlog is vooral leed, armoede, vernieling en wanhoop. Dat mis ik helemaal met zulke diorama's, die een eenzijdige verheerlijking tonen van de agressor (=de oorlogsmachine, ongeacht of ze Duits, Belgische, Hollands of Chinees is)

Swat, dat is mijn mening. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Ronald1
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: wehrmacht modellen

Bericht door Ronald1 »

Het is beslist niet mijn thema, maar ik kwam laatste deze site tegen http://www.reichsbahn.nl/

Mooie baan en goeie, informatieve site.

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: wehrmacht modellen

Bericht door Glaskast189 »

Bust3R schreef:Laat maar eens zien dan die foto's... Ben wel benieuwd
Ik maak nieuwe foto's van het weekend.

Gr Bruce


Sporend online op mijn site!
Gebruikersavatar

FaCo
Berichten: 293
Lid geworden op: 18 mei 2010 21:10
Locatie: Almere

Re: wehrmacht modellen

Bericht door FaCo »

Andy.

Ben zeer benieuwd hoe je baan gaat worden. Ik vraag me af of onderwerp net zo beladen zou zijn als het een Engels georiënteerde baan zou zijn.
In ieder geval blijf ik je draadje volgen over dit toch wel interessante onderwerp.
Veel succes.


Groetjes, Frans
Keep on thinking!

Onderwerp starter
jayjay
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2010 08:36

Re: wehrmacht modellen

Bericht door jayjay »

Thrilly schreef:In het kader van mooie modellen zie deze url eens. http://wehrmachtsmodelle.de/index.htm

Het blijft natuurlijk een beladen thema. Wat niet wegneemt dat er een paar verschrikkelijk mooie modellen bij zitten. Als je voor jezelf een oorlog`s thema op de baan wil zetten kan je een mooi stukje neer zetten.
Juist, ik ken de site van Michael al, die heeft inderdaad mooie modellen.



Onderwerp starter
jayjay
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2010 08:36

Re: wehrmacht modellen

Bericht door jayjay »

FaCo schreef:Andy.

Ben zeer benieuwd hoe je baan gaat worden. Ik vraag me af of onderwerp net zo beladen zou zijn als het een Engels georiënteerde baan zou zijn.
In ieder geval blijf ik je draadje volgen over dit toch wel interessante onderwerp.
Veel succes.
Hey Frans, laat ik dat nu ook verzamelen Engels materiaal.
Met name ook het vroegere tijdperk, hartstikke leuk spul, er is alleen in Nederland maar weinig verkrijgbaar. Wat betreft een baan, daar heb ik op het moment geen ruimte voor, ik heb wel een proefbaanje waar ook mijn zoontje zijn loc'jes op kan laten rijden.
Ik heb wel ideeen daarover, maar waarschijnlijk worden dat toch 2 banen, 1 engels en 1 duits.

Andy

Andy



LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: wehrmacht modellen

Bericht door LeFennec »

jayjay schreef:
Thrilly schreef:In het kader van mooie modellen zie deze url eens. http://wehrmachtsmodelle.de/index.htm

Het blijft natuurlijk een beladen thema. Wat niet wegneemt dat er een paar verschrikkelijk mooie modellen bij zitten. Als je voor jezelf een oorlog`s thema op de baan wil zetten kan je een mooi stukje neer zetten.
Juist, ik ken de site van Michael al, die heeft inderdaad mooie modellen.

Alleen klopt er geen hol van al de modellen die daar mooi in beld gezet zijn. Wil je je echt verdiepen in dit BELADEN thema zal je moeten lezen, lezen en lezen. Om een voorbeeldje te noemen van deze mooie site:

De leuke fantasie rijke wagon met de twee flakbatterijen op het dak. Leuk ik hoop voor de bemaning dat de trein nooit door een tunnel rijdt. Wel eens gehoord van lichtraumprofiel? Flak wagen voor de reichrrerierungzug was een omgebouwde schürzenwagen. Na de oorlog deed deze wagon nog lang dienst als camera wagon.

Dan de BR 188 in de grandioze camouflage kleuren en voor een leopold K5 spoorweg kanon. De Br 188 en in dit geval de D311.01 a/b t/m 311.04 a/b werden specifiek genouwd voor het grootste kanon ter wereld "Dora"en "Gustav" als aggregaat en trek lok en hebben nooit voor een leopold gereden. Camouflage? Ja wehrmachts grijs en daar hield het dan ook al op. De enigste camouflage die de 311 kende was een winter camouflage waarvan foto's te vinden zijn als je naar D311 googled.

BR 03.10 of 01.10 in wehrmachts grijs? Nooit de loks hadden een te grote asdruk waren niet zuinig genoeg en niet geschikt voor bepaalde doeleinden. En dan de Arnold BR 05 die van de fabriek uit al verkeerd in de camouflage kleuren is gezet. De enigste camouflage die deze lok kende was een winter camouflage in welke hij werd teruggevonden tussen Hamburg en bremen op een verlaten stationnetje eind maar 1945.

Ja en dan hier boven sorry ik vind het bezitten van een grote fantasie om een BR 38 om te bouwen in iets wat nooit heeft gereden te ver gaan. De BR 38 heeft net als andere loks die voor personendiensten waren bedoelt nooit in wehrmachtsgrijs gereden. Noch waren ze voorzien van "splitterplatten"

Op zich is het geen probleem wehrmachts modellen op de baan te laten rijden maar zoek dan info over de juiste serie, kleur en inzet voordat je iets bouwt wat van geen meter klopt.

Beladen thema? Vind ik niet als je in Amsterdam een BR 52.80 van zijn sokkel laat halen omdat men zich daar aan stoort maar bij de VSM een BR52 in wehrmachts grijs laat rijden als zijnde een Oostenrijker................. nee dan is het geen beladen thema meer maar gewoon normaal.
Bijlagen
Baureihe 05 003 in de bijna juiste camouflage
Baureihe 05 003 in de bijna juiste camouflage
DSCF4071.JPG (105.62 KiB) 4096 keer bekeken
Laatst gewijzigd door LeFennec op 09 feb 2012 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: wehrmacht modellen

Bericht door Thrilly »

Hoi LeFennec mooie onderbouwing. Ik ben het wel geheel met je eens, als je het doet dan moet je het wel goed doen. Beladen thema doel ik enkel op de geschiedenis, het er van laten rijden kan heel mooi staan op je baan.

Nogmaals, mooie uitleg.


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: wehrmacht modellen

Bericht door Overdijk »

Over diorama gesproken. Op de Euromodelbouw in Genk stond een zeer mooi gemaakte diorama (in HO) van station Tongeren in de oorlog. Met bomkraters en al. Heb helaas geen foto`s, wellicht een van de andere die is geweest?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: wehrmacht modellen

Bericht door Robert_N-Nm »

U vraagt, wij draaien...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is inderdaad een zeer mooi uitgewerkt diorama, en de (toevallige) belichting erop was helemaal goed. Beetje half duister/avond inval gevoel. Maakte het al helemaal troosteloos.

En of het thema beladen is? Het zal vast wel enige gevoelige snaren raken, maar het is een stukje historie. En als we onze eigen geschiedenis vergeten, dan gebeurt het gewoon weer dat een zooitje achter een of andere welbespraakte maniak aanloopt. Dus gevoelig of niet, heel belangrijk. Al was het maar om mensen aan het denken te zetten over het waarom (nooit meer)?

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: wehrmacht modellen

Bericht door gek op stoom »

mooooooooooooooi gemaakt zeg :shock:

Gr andy


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: wehrmacht modellen

Bericht door Jos »

Errug fraai gedaan inderdaad.

Groetjes,
Jos



Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: wehrmacht modellen

Bericht door Glaskast189 »

Bust3R schreef:Laat maar eens zien dan die foto's... Ben wel benieuwd
Nu ik het draadje weer zie, had ik nog iets beloofd.

Zie hier: http://www.qb-treinen.nl/?page_id=168
De platen zijn qua breedte te groot om het hier te plaatsen.

Hier een van mijn postwagons:
Afbeelding

Groet, Bruce


Sporend online op mijn site!

LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: wehrmacht modellen

Bericht door LeFennec »

Thrilly schreef:Hoi LeFennec mooie onderbouwing. Ik ben het wel geheel met je eens, als je het doet dan moet je het wel goed doen. Beladen thema doel ik enkel op de geschiedenis, het er van laten rijden kan heel mooi staan op je baan.

Nogmaals, mooie uitleg.
Ik heb geen moeite met de geschiedennis je komt er toch niet om heen. Ik als Reichsbahn-rijder epoche II heb dat probleem ook. Reichsbahn welke periode moet je dan kiezen? 1919-1925? Om dan alleen met landesbaan loks in Reichsbahn uitvoering te rijden zonder de inzet van al die mooie en dikke eenheids loks die na 1925 ontwikkeld werden. kies je er toch voor dan zit je weer met de uitzonderingspositie van de Beyerse staatsbaan, welek tot ruim inde 20ér jaren van de vorige eeuw met hun eigen materiaal in hun eigen kleuren mocht blijven rijden. Wil je dan toch de mooie eenheids loks op je baan inzetten dan struikel je al snel op de daden en uitwerking hiervan van "die kleine österreichische Gefreiter". Beperk je het wagenpark tot 1939-1940 dan zul je weing last hebben van het grijze materiaal welk pas na Mei 1940 in grote getale werd ingezet en gebouwd. Het enigste storende zou kunnen zijn dat de alom aanwezige reichsadelaar overal op gaat prijken en dat stoort mij nou echt weinig omdat ik gewoon deze periode mooi vindt en daarom dit euvel accepteer. Dan de grijze jaren waar veel personen materiaal bijzijde wordt gezet en plaats moet maken voor de oorlogs inzet "eerst siegen dan reisen". Deze periode ligt mij niet zo erg vandaar dat mijn materiaal stopt in 1940-1941. En toch bouw ik ook wel eens iets wat in geen van deze periodes thuis hoort.
Bijlagen
BR 19 1001 stoommotor lok
BR 19 1001 stoommotor lok
DSCF4106.JPG (95.25 KiB) 4608 keer bekeken


Plaats reactie