Computer programma

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hermanwerkman123

Computer programma

Bericht door Hermanwerkman123 »

Hoi allemaal,
Welk programma kan ik het beste op mijn computer installeren voor het besturen van een digitale spoorbaan, ga ik voor Itrain of voor Rockrail of is er nog iets anders.
Groeten Herman

Rehorst

Re: Computer programma

Bericht door Rehorst »

Herman

Er bestaat ook nog het programma Koploper, dit is geheel gratis en kan alles wat de andere programma’s ook kunnen

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Hier een leuk vergelijk:
https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... f-rocrail/

Ik ben begonnen met RocRail, vond het opzich prima en heb een proeflicentie genomen van iTrain en dit vond ik veel prettiger en dit aangeschaft. Koploper nooit gebruikt maar die staat qua ontwikkeling stil en ik meen dat die niet lekker gaat op grote schermen.

Ik raad je aan om de programma's te proberen, bij alledrie kan je dit gratis doen. Dan weet je wat voor jou werkt.

RocRail en iTrain hebben veel filmpjes op youtube. Rocrail van ene Albert en iTrain van Jeroen Balkema en Bob Fuller.

Success!

Groet,
Marco

Mijn baan: Waldkirch
Mijn kanaal: YouTube

Rehorst

Bericht door Rehorst »

Marco

Koploper draait prima op grote schermen.
Ik heb het zelf verdeeld over drie schermen, en ga eens bij miniworld kijken daar draait het verdeeld over twintig schermen.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Koploper kent een grote (en neem ik aan tevreden) gebruikersgroep, maar wordt inderdaad niet meer ontwikkeld. De maker daarvan is overleden en de broncode heeft hij meegenomen in z'n graf (bij wijze van spreken).

De versie die Miniworld gebruikt in Rotterdam is niet dezelfde versie die vele mensen in Nederland gebruiken.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Rehorst schreef: 09 dec 2024 17:00 Marco

Koploper draait prima op grote schermen.
Ik heb het zelf verdeeld over drie schermen, en ga eens bij miniworld kijken daar draait het verdeeld over twintig schermen.
Ah oké, ik had het van horen zeggen, goed dat je dit deelt.

Groet,
Marco

Mijn baan: Waldkirch
Mijn kanaal: YouTube

WimC

Bericht door WimC »

maarten schreef: 09 dec 2024 17:40 Koploper kent een grote (en neem ik aan tevreden) gebruikersgroep, maar wordt inderdaad niet meer ontwikkeld. De maker daarvan is overleden en de broncode heeft hij meegenomen in z'n graf (bij wijze van spreken).
Dit zou voor mij een doorslaggevende reden zijn om er niet aan te beginnen.

Buiten dat heb ik er ooit eens naar gekeken (rond 2012) en ik vond het een programma wat toen al niet meer bij de tijd was (in de zin van intuïtiviteit). Toen had de maker ook al aangegeven het niet meer verder te ontwikkelen.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Je hebt ook nog iets van Traincontroller. Is een mega groot programma waar volgens mij alles in zit wat je maar kan bedenken, maar waar je dan ook voor betaald..

Verder werk ik al jaren tevreden met iTrain Pro. Koploper ooit eens geprobeerd in den beginne maar was toen niet mijn programma.

Wat al gezegd werd, download een proefversie en kijk rond.

WinTrack heb je ook nog toch?

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

WimR

Bericht door WimR »

Windigipet zul je denk ik bedoelen, maar er zijn er nog meer.
Maar dan moet je de Duitse of Engelse taal wel beheersen, een handleiding lezen is één maar begrijpen is twee.

Op het eerste gezicht werkt elk programma goed maar het is meer wat wil je en hoe kan ik dat bereiken.
Rij je namelijk met zeer korte en zeer lange treinen dan zijn er programma's die een wisselstraat vrijgeven zodra de laatste wagon over de wissels zijn en er zijn programma's die dat pas doen aan het einde van het blok. Met onnodig wachtende treinen tot gevolg.

Heb je opstelsporen van verschillende lengtes voor deze treinen dan kan je bij het ene programma een vinkje zetten kies voor het kortste blok, bij de ander is het onmogelijk en bij nog een ander kan je het vinkje zetten maar werkt het alleen als deze sporen naast elkaar liggen en niet als je lange sporen in blokjes verdeeld en ze achter elkaar liggen.

Wil je veel handmatig of automatisch kunnen rangeren dan reageren ze allemaal verschillende waarbij er een is waar ze zelf meerdere treinen in één blok kan zetten.

Maar bovenstaande is een moment opname want wat brengen de nieuwe versie, uitgezonderd Koploper, voor extra's.

Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Hube

Bericht door Hube »

Omdat ik het programma op een Mac wilde draaien, was mijn keuze beperkt.
Eerst heb ik even aan Rocrail gesnuffeld maar omdat ik nog geen idee had van de (on)mogelijkheden wist ik niet waar en hoe ik moest beginnen.
Daarom een keer de handleiding van iTrain doorgenomen en op het iTrain forum rondgekeken. Dat werd dan ook mijn keuze.
Dus tip: lees een paar handleidingen door en bekijk de diverse forums want beide zijn erg nuttig bij het opzetten en gebruiken van deze software.

Groetjes,
Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, Mac Mini M2 Pro
pr8 baan

Raymond (UK)

Bericht door Raymond (UK) »

Ik ben een paar jaar geleden begonnen met Koploper. Heel mooi programma maar sinds een paar maanden met iTrain aan de gang en dit programma 'snap ik' veel sneller en vindt het makkelijker te gebruiken. Wel even de gebruiksaanwijzing lezen en die vids van Bob Fuller leer je ook veel van.

Als je toch met Koploper gaat beginnen raad ik je aan om op Youtube te kijken naar de starten met Koploper vids.

I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie