Studiebaantje-5

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
DCCNovice

Re: Studiebaantje-5

Bericht door DCCNovice »

Ik vraag mij wel af waardoor mijn berichten soms 2x worden getoond.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Waarschijnlijk omdat je twee keer op de verstuur-knop hebt geklikt.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
DCCNovice

Bericht door DCCNovice »

Inmiddels een slordige dummy-melder in elkaar geflanst.
Deze plaats ik tussen de niet gedetecteerde baanvakken.
Elk railstuk krijgt nu over de gehele baan dezelfde spanning.
Als melder gebruik ik de Okkie8, de dummy is hiervan een gedeeltelijke afspiegeling.
Als ik met de werkelijke modelbaan begin ben ik van plan om "professioneel" ogende, op maat gemaakte printjes, te maken voor dat specifieke stuk baanvak.
Afbeelding
Nu heb ik over de gehele baan een spanningsverlies van 1V4. Zoals eerder opgemerkt er wordt gebruik gemaakt van een 12V spanningsbron. Deze ga ik vervangen voor de al in mijn bezit zijnde 18V spanningsbron met daarachter een (zoals Rico destijds suggereerde) DC-DC converter. Hiermee wil ik de spanning van 18V terug brengen naar 14V. Uiteindelijk zal dan op de baan naar verwachting ruim 12V staan. Gewoon proberen. Dit kan op dit studiebaantje en zo doe ik de nodige ervaring op voordat ik met de echte modelbaan begin, (@Joost van Dijk). Beide locs (Minitrix NS2200 en NS1127) rijden zonder problemen, met verlichting aan, automatisch willekeurig over de baan. Ik heb geen loc met geluidsdecoder + luidspreker, wie weet in de toekomst, maar mocht blijken dat de baanspanning dan te laag is, kan ik deze makkelijk gecontroleerd aanpassen met de dc-dc converter.
't Volgende "project" is het maken van een korstsluitbeveiliging, zelf herstellend, voor elk baanvak. Ook dit zal weer een geflanst pcbtje worden voor nu.
Ter info, de Minitrix NS1127 is gedeeltelijk al aangepast en loopt nu heel mooi zonder haperingen, over dit testbaantje. Nu nog zonder buffercondensators. Deze aanpassing is nog niet uitgevoerd, wordt aan gewerkt.
Tot zover even een update voor de geïnteresseerden en met vriendelijke groet,
Jan

Plaats reactie