Zo ik nu een paar weken bezig ben lijkt het me de hoogste tijd voor een evaluatie. Ik ben in totaal zes maanden bezig geweest met het voornereiden van fase I van mijn project. DIt heeft geresulteert dat ik in drie weken tijd mijn hele schaduwtraject heb kunnen realiseren. Goed voorbereiden is het halve werk, dat blijkt. Alleen hbe ik natuurlijk niet alles kunnen voorzien en heb ik weer een paar wijze lessen geleerd:
- Hou bij een vaste baan rekening met scheve muren
- als je een U-vorm bouwt dan is 80 cm wel iets te breed
- Bouw je een helix hou dan de tussenhoogte op 50mm niet meer, ook niet als je breed uitwaait
- tussenruimte van het schaduwstation met de bovenliggende laag minimaal 15 cm aanhouden
- gebruik boekbinderslijm bij balasten, voor vastlijmen van de rails zonder balast gebruik dan houtlijm. (Wel de boeklijm van pipoos gebruiken grrrr)
- Draai de bouten van een Helix niet strak aan maar handvast anders trekt het hout krom
Natuurlijk hebben een boel tips gewerkt aan de baan:
- solderen van raillassen bij gebogen trajecten
- Trek bedrading niet in last maar in rust
- Een helix met R1/R2 kan best met een tussenmaat van 50. Ik heb een BR65 die een ertstrein omhoogtrekt bij een radius van 240 dusss.....
Bezoekje van Henry heeft geresulteerd in een Halte en een kleine verandering van het baanplan wat het rijplezier ten goede komt. Henry bedankt
Fase I is bijna gereed, ik heb nu alleen nog de schakelkast aan te sluiten en Dinamo te programeren. Daar zal de komende weken in het teken van staan. Ik wil Itrain en Dinamo uitgetest hebben op het schaduwtraject. Tevens heb ik nog een wens om een stukje rangeerspoor in het schaduwstation aan te brengen voor treinen die vanuit de halte het schaduwstation binnenrijden. Dan kunnen ze even wachten en weer terug.
Ik kan nu ook het vervolg bepalen, dit zal minder snel gaan als Fase I want hioer moet ik echt veel tijd voor vrij maken om een bevredigend resultaat te krijgen. Omdat ik er nu achter kom dat ik in de drie hoeken moeilijk bij kan komen. het gaat wel maar niet makkelijk. Daarom heb ik besloten om na Fase I verder te gaan met de volgende planning
Fase II: Paradespoor incl. Scenery
Fase III: Station, Depot, Neventraject en Industriespoor rails aanleggen
Fase IV: Afwerking van scenery
Fase V: GIGANTISCH NAGENIETEN
De reden dat ik voor Fase II heb gekozen is omdat ik er nu nog makkelijk bij kan komen. Dit houd in dat ik begin met de bouw van de tussenspanten van niveau 0 en de bouw van de helix van het paradespoor. Hierna maak ik het volledige paradespoor en nadat de railsen zijn getest en bedraad ga ik meteen de scenery hiervan in orde maken. Dat is een mooi project om er mee vertrouwd te raken. Het valt immers minder op als je achter in de baan een reparatie uit voert dan in je stationsgebied want dat is een eye-catcher.
ZO nu eerst een Hertog Jan .......