Is een next18 locdecoder te gebruiken als een functiedecoder?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Serge

Is een next18 locdecoder te gebruiken als een functiedecoder?

Bericht door Serge »

Beste mede N-spoorders,

Al een aantal keer heb ik een locdecoder met draden aangesloten als functiedecoder. Dat werkt prima. Maar kan dit ook met een Next18 locdecoder?

Ik heb twee Wittenberger stuurstanden ( een van Piko en een Arnold) welke ik wil digitaliseren. Beide zijn voorzien van een Next18 aansluiting. Omdat ik nog een aantal D&H PD18MU ( de budgetdecoder van DM Toys) heb liggen dacht ik, dat zal wel werken. Maar niets is minder waar. Analoog werkt het prima, maar digitaal werkt er niets. Ik kan de decoder niet uitlezen (ook niet wanneer er als verbruiker een analoge wagon met verlichting op het programmeerspoor staat), niet programeren en niet schakelen, ook niet op het standaardadres van de decoder. Ik heb het met beide rijtuigen geprobeerd, met beide hetzelfde resultaat.

Is een Next18 locdecoder anders aangesloten dan een functiedecoder? Of ligt het aan de mogelijkheden van deze budgetdecoder? Of doe ik iets niet goed?

Heeft iemand ervaring met deze rijtuigen en welke decoder zou het beste zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Serge Jansen

piksov

Re: Is een next18 locdecoder te gebruiken als een functiedecoder?

Bericht door piksov »

Op zich zou dit wel moeten kunnen.

Je moet alleen weten dat een (next18) lokdecoder altijd een motortje nodig heeft tijdens het programmeren op een programmerspoor om een signaal aan de centrale te geven dat hij een programmeer opdracht heeft begrepen en heeft uitgevoerd.

Bij een functiedecoder (ook next18) zijn de pinnetjes voor de motor -niet- aangesloten.

In jouw wagentjes -waarschijnlijk- ook niet ... .. er zit in ieder geval geen motortje in je wagen ...

Dus een next18 lok decoder in jouw wagen zal nooit het 'begrepen' signaal aan je centrale kunnen geven waardoor je een foutmelding oid zal krijgen tijdens het programmeren of uitlezen.

Het programmeren zal met een beetje mazzel echter wel lukken, dat noemen ze dan 'blind' programmeren.

Je kan de lok decoder in een echte lok plaatsen om hem 'echt' te programmeren, en daarna weer in je wagen prikken.

Guus

Onderwerp starter
Serge

Bericht door Serge »

Hoi Guus,

Bedankt voor je bericht. Dat zo'n decoder altijd een motor nodig heeft wist ik niet. Ik ga het morgen proberen om de decoder via een loc te programmeren en dan kijken of dit werkt in het rijtuig.

Met vriendelijke groet,

Serge

Onderwerp starter
Serge

Bericht door Serge »

Hoi Guus,

Het werkt inderdaad op deze manier. Het is gelukt. Bedankt voor je tip.

Groeten Serge

Plaats reactie