Nieuw baanplan 240x52CM

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Nieuw baanplan 240x52CM

Bericht door Pitje »

Hallo allemaal,

Tijd niet actief geweest in de modeltrein wereld maar de kriebel kwam weer terug.
Nou heb ik niet veel ruimte en dat komt ook goed terug in het baanplan. Origineel was het idee 240x50cm maar die extra 2 cm maakte de ruimte om de baan net wat fijner.

Ik ben geen groot scenery bouwer en zal dus ook veel spoor hebben en lekker genieten van een dubbele lus die automatisch bestuurd gaat worden en een groot rangeer terein in het midden die handmatig bediend gaat worden.

Na een aantal dagen flink stoeien (eerst was het plan nog om een schaduwstation toe te voegen zodat er meer ruimte op de bovenbaan was voor dingen maar ik kom er niet uit met de stijgingspercentages) op dit plan uitgekomen. Dit is nog ver van af en zal zeker meer wijzigingen nodig hebben maar ik was vooral heel erg benieuwd naar suggesties en feedback van jullie.

(oh and voetverkeer naar het station gaat via een trap en brug gelijk de "berg" op aan de achterkant van de baan)

Afbeelding

Afbeelding

Ik kijk uit naar jullie feedback.

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1411
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Bericht door WimC »

Dag Roderick,

Ik zou de wissels in het schaduwstation anders leggen
layout1.jpg
layout1.jpg (119.47 KiB) 4042 keer bekeken
Het stationsgebouw ligt nu wat verloren tussen de sporen. Als je aan de achterkant een berg maakt, ligt het meer voor de hand het stationsgebouw aan de voorkant te leggen, waar de stad zou zijn. Nu is daar geen plaats, dus kun je het weglaten. Het ligt er dan virtueel.

Of je legt het op de berg. Dan zou ik wel de emplacementsporen wat naar voren opschuiven.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Bericht door Pitje »

Hoi Wim,

De stad ligt bovenop het groene stuk. De achterkant is met een verticale muur afgezet van de voorkant zodat er makkelijk snel hoogte bereikt kan worden. Het voetverkeer van het station en de stad gaat via een trap met een brug over de 2 sporen van het rangeerterein en daarna naar de stad achterin.

Die wijziging voor het schaduwstation ga ik eens mee stoeien of dat goed past, ziet er iig goed uit bedankt!

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1151
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Door de breedte van de baan ben je beperkt in de mogelijkheden. Dus knap dat je er nog iets leuks van maakt. Maar...ik zie geen mogelijkheid om van het buitenste spoor naar het binnenste spoor te gaan en omgekeerd. Verder zijn er lok loodsen te koop die dichter bij de draaischijf geplaatst kunnen worden, de schijf komt dan wel op 15graden te staan en niet op de vaak gehanteerde 7.5graden. Maar wellicht heb je dat gebouw al. Verder zou ik dat gebouw meer richting het groene blok zetten en het opstelspoor achter het gebouw naar voren halen, dan kun je zien wat er staat. Ik zou verder het buitenste perron weghalen, dat wordt dan een doorrijd spoor en je gaat niet door het station. Is er nog goederen verkeer?


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Bericht door Pitje »

Hoi Joop,

Bedankt voor je feedback! Het klopt inderdaad dat er geen link is tussen het binnen en buiten spoor, dit omdat ieder spoor zijn eigen richting heeft en mijn treinen ook maar 1 richting op gaan (geen duw verkeer) Dus was er niet echt een reden om de 2 sporen met elkaar te verbinden. Maar het is een overweging die ik kan maken.

Ik heb nog geen gebouw voor de draaischijf dus omzetten naar 15 graden is mogelijk al vond ik het opzich er wel gaaf uitzien met de iets langere sporen. Het idee op het moment was om de middelste 2 sporen van het station als doorgaand spoor te gebruiken en de buitenste 2 als stop spoor.

Het achterste opstelspoor van de schijf naar voren halen is zeker een goeie, ga ik gelijk toepassen.

Met vriendelijke groet,

Roderick



Apost
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 feb 2025 18:14

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Bericht door Apost »

Hoi. Leuk plan! Niet gehinderd door enige kennis (ben zelf met mijn eerste baan bezig) zou ik een extra wissel + tunnel toevoegen zodat je rangeerterrein ook aan de rechterkant kunt oprijden/verlaten.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1381
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Bericht door bpieters »

Naar het rangeerterrein toe als de binnenbaan met de klok mee bereden wordt gaat wel met een lok met wagens,
Er vandaan rijden daarentegen met wagens gaat dan tegen het verkeer in .
En omdat je dan ook niet naar de buitenbaan kan komen levert dat een behoorlijke belemmering op.
De enige manier is nu een goederentrein achteruit door de boog om de lokloods heen ,voofbij het wissel te stoppen als de lok die gepasseerd heeft en dan weer in de ander richting weer het ovaal te berijden.
Dit is wel heel omslachtig.
Dus in mijn optiek zijn verbindingen tussen binnen -en buitenbaan wel nodig.
En zoals hier eerder vermeld ook van de andere ksnt bereikbasr maken.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1381
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Bericht door bpieters »

Je zou deze toevoegingen kunnen maken om het treinverkeer wat te versoepelen:
Afbeelding



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Bericht door Pitje »

Hallo Bert,

Goed gespot! Dat zijn inderdaad wat knoop punten. Ik ga even stoeien in Anyrail om deze aanpassingen te maken!

Dan zoek ik eigenlijk alleen nog feedback over de rechter kant van de baan. De 3 opstel sporen zijn te kort om wissels toe te voegen voor het koppelen van treinen met wagons, maar om de 3 sporen zo te laten is misschien ook wat raar.

Hopelijk hebben jullie ideeen!

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1381
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Bericht door bpieters »

Pitje schreef: 16 apr 2025 19:46 Hallo Bert,

Goed gespot! Dat zijn inderdaad wat knoop punten. Ik ga even stoeien in Anyrail om deze aanpassingen te maken!

Dan zoek ik eigenlijk alleen nog feedback over de rechter kant van de baan. De 3 opstel sporen zijn te kort om wissels toe te voegen voor het koppelen van treinen met wagons, maar om de 3 sporen zo te laten is misschien ook wat raar.

Hopelijk hebben jullie ideeen!

Met vriendelijke groet,

Roderick
Voor het omlopen van de lok zijn de sporen idd te kort.
Je zou op die sporen lokwisseling kunnen toepassen.
In dat geval zijn overloopwissels niet nodig,.
Dus een trein met lok vooraan komt binnen op een van die sporen en riijdt helemaal door tot het eind en de wagons worden losgekoppeld.
Voor het wegrijden komt een andere lok de wagons weer ophalen voor vertrek.
De oude lok blijft staan tot het spoor weer leeg is en is weer gereed voor de volgende trein om op te hslen.
Is overigens ook een leuke toevoeging voor het rangeren en de lokloods heeft dan meteen een functie.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 969
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Bericht door Hube »

Je kunt de opstelsporen nog wat verlengen door het spoor naar de diesel facility te combineren met het spoor naar deze opstelsporen. Spaart ook nog een paar wissels uit. Evt., voor het spoor van Bert naar het buiten spoor een peco 3-weg wissel gebruiken. Alle beetjes helpen.
Groetjes, Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, Mac Mini M2 Pro
pr8 baan
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1381
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Bericht door bpieters »

De opmerkingen van Gerard ook meegenomen ( in blauw aangegeven):


Afbeelding

Misschien dat je hier en daar nog wat met wissels kunt schuiven.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1381
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Bericht door bpieters »

Misschien is het ook een optie om in het rangeerterrein te kijken of je Peco setrack wissels kunt leggen zoals de ST5 en ST6.
Die zijn heel kort en toch R2.
Dat verlengt de opstelsporen aanzienlijk denk ik.


Plaats reactie