Wisseldecoder Märklin M83 reageert niet…

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
dirk01

Wisseldecoder Märklin M83 reageert niet…

Bericht door dirk01 »

Op mijn digitale N-Spoorbaan heb ik diverse magneetwissels van o.a. Fleischmann die ik graag wil aansluiten op de wisseldecoder van Märklin M83 (type60832). Voor de voeding het ik de Universalversorgungseinheit van Märklin (type 60822) incl. adapter (type 66360) aangeschaft. Daarnaast gebruik ik de Mobile Station 2 (MS) van Trix type 66950. Softwareversie 4.15
De dip-switches op de M83 staat bij dip-switch1 op ON; dip-switch 10 staat of OFF. (deze is voor DCC of MM). Op de MS staat het protocol MM ingesteld.

Wanneer ik de M83 aansluit op mijn rails zal er, volgens de handleiding, een led-lampje moeten gaan branden. Maar dit is helaas niet het geval. Er vindt geen reactie plaats (terugkoppeling) naar de wissels/M83.
Wie kan advies geven om dit probleem op te lossen?

Afbeelding

Onderwerp starter
dirk01

Re: Wisseldecoder Märklin M83 reageert niet…

Bericht door dirk01 »

Helaas is het mij tot op heden nog niet gelukt om de Märklin M83 werkend te krijgen. Wie kan mij verder helpen?
Ik rij digitaal om mijn N-Spoor.

Al enige tijd probeer ik, zonder succes, mijn Märklin M83 wisseldecoder aan te sluiten op mijn Mobile Station 3 [MS3 Versie 4.15].
Volgens diverse Duitse internetpagina's van o.a. Märklin zou de programmering van de MS3 i.c.m. de MS3 onder DCC eenvoudig zijn.
Volgens de de handleiding zou er eerst om de MS3 handmatig een loc aangelegd moeten worden. Hierbij kies ik protocol DCC op adres 11.
Tijdens het aanleggen zorg ik de de STOP toets brand. Bij het verder gaan om de CV-waarden op te geven kies ik voor de waarde bij CV1 "34" en bij waarde CV2 "2". Dit zou de waarde(n) moeten zijn om een enkele wissel via het magneetprotocol op de MS3 aan te sturen.

Onder gewone omstandigheden zou bij de aansluiting wisseldecoder/spoorbaan bij een correcte aansluiting een rood led moeten gaan knipperen ten teken dat e.e.a. correct is aangesloten. Helaas is dit niet het geval.

Wie heeft ervaring met de M83 en de MS3 om deze te programmeren zodat de wisselaansturing via de MS3 kan plaatsvinden?
Wie kan mij verder helpen?

FidOo

Bericht door FidOo »

Als op je mobile station MM of MFX als protocol ingesteld staat gaat het niet werken. Je moet dan DCC als protocol kiezen, dit natuurlijk ook op de m83 wisseldecoder. Verder heb ik geen ervaring met de mobile station of de märklin m83 decoder.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

anne w

Bericht door anne w »

Volgens mij is je verhaal van 15 februari correct, heb je ook gespeeld met schakelaar 10? Wellicht staat je op MS niet op Motorola maar op DCC, je kan ook MFX op je MS uitzetten en kijken wat er dan gebeurt (ik heb heel weinig met MFX gedaan)

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Plaats reactie