Hulp bij keuze systeem

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door anne w »

Beste Hans,

Ik ben mijn modelspoorhobby in mijn huidige omgeving begonnen met de (oude) Edits zelfbouwcentrale, hij hangt nog steeds, buiten dienst, onder mijn baan, de automatisering met Trainbrain ging eerst via een AT en later via één van de eerste laptops, tot dat die ook de geest gaf, waarna ik aanlandde bij mijn huidige spul.

Ik weet dat er nog een nieuwere Edits (moderner, kleiner) ontworpen is en ik heb ook wat gezien over een hele nieuwe DCC zelfbouwcentrale, dus dat is ook een optie voor je.

Rijden zonder pc (of een ander type apparaat) betekent rijden zonder beveiliging, let op dat gaat prima in een dubbelspoorsituatie zonder kruisingen, maar zodra er kruisend verkeer komt wordt het voor de menselijke geest wat moeilijk: zien, denken en handelen in een spil-second zijn we niet zo goed in.

Succes verder met het "denken", groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door shoven »

Nog een alternatief... In Engeland is er een club waar je DCC-spullen kunt bestellen, en volgens mij zit er ook een centrale bij. Dat zou je eens kunnen checken. MERG heten ze. Even Googelen, hun site (merg.org.uk) doet het niet op het moment...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
hansw51
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 dec 2009 16:25

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door hansw51 »

Beste Anne,

Inderdaad de beveiliging, daar stond ik even niet bij stil, dus ik ontkom niet aan de pc.
De hoofdzaak is dat rangeren met de hand gedaan wordt natuurlijk.
Zal eens gaan kijken naar edits etc.

Steven :
Ik zal daar ook eens naar kijken.

Ik nijg nu toch meer naar DCC dan naar Dinamo.
Ook gezien de grootte van de baan.
Deze zal uiteindelijk +/- 32 tot 40 blokken bevatten, 57 wissels en 4 engelsmannen.Seinen is nog duidelijk
Ga deze baan zeker niet 123 bouwen maar in delen.

m.v.g

Hans



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door marco »

Als je zo,n vrij grote baan gaat bouwen zou ik meteen een IB of twincenter kopen.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
hansw51
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 dec 2009 16:25

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door hansw51 »

Beste Marco,

Het wordt niet in een keer gebouwd.
Het wordt opgedeeld in 3 modules is de gedachte.
De eerste module wordt weer in 2 delen opgesplitst.
De "begaande grond" zal als testbaan funtioneren.

Dit geeft mij de mogelijkheid om het project te laten groeien.

Vandaar de vraag welk systeem.


mvg

Hans



twain
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 nov 2010 20:31
Locatie: Rotjeknor

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door twain »

Misschien is het nog een idee om even op de website van opendcc (duits) te kijken
hun centrale/decoders zijn erg goedkoop te bouwen .
En als het goed is kan je er ook een multimouse aan hangen als handheld
(dus je kan ook beginnen met een mouse alleen ..en later door groeien)
Ik wacht nog even tot ze klaar zijn met het ontwikkelen van hun eigen handheld,
en ga dan eens op bezoek bij ze

:mrgreen:


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door shoven »

Een optie is ook simpel te starten met een 2e hands multimuis, die koop je voor rond de 70 euro. Voor 29 euro extra rij je met de PC. Later kun je alsnog over naar een IB of TC (die toch een ander prijskaartje hebben maar wel meer bieden zoals Loconet) en dump je de MM weer op Marktplaats. Alle decoders, bezetmelders etc zijn universeel toepasbaar binnen DCC, dus die investering is altijd goed.

Als je een tweedehands TC wilt... die koop je voor rond de 200 piek. IB's zijn wat duurder.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door anne w »

Beste Hans,

Wat betreft grootte van een baan, heb je al eens naar mijn bouwtopic gekeken, staat onderin vermeld.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
hansw51
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 dec 2009 16:25

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door hansw51 »

Beste Anne,

Das een hele hele mooie baan.

m.v.g.

Hans


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7650
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Krab »

hansw51 schreef:Beste Anne,

Inderdaad de beveiliging, daar stond ik even niet bij stil, dus ik ontkom niet aan de pc.
De hoofdzaak is dat rangeren met de hand gedaan wordt natuurlijk.
Zal eens gaan kijken naar edits etc.

Steven :
Ik zal daar ook eens naar kijken.

Ik nijg nu toch meer naar DCC dan naar Dinamo.
Ook gezien de grootte van de baan.
Deze zal uiteindelijk +/- 32 tot 40 blokken bevatten, 57 wissels en 4 engelsmannen.Seinen is nog duidelijk
Ga deze baan zeker niet 123 bouwen maar in delen.

m.v.g

Hans

Hoi Hans ,
dat lijkt wel op de hoeveelheid die ik nu op dit moment heb aan wissels enz.
Ben zelf eerst wezen kijken bij andere voor ik er mee begon .
Toen gelijk maar een twin center in set aan geschaft waar ik tot heden nog geen spijt van heb gehad .
Hier kun je kijken hoe het begin en nu was op http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &start=380

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door anne w »

Beste Hans,

Ook mijn baan wordt automatisch bestuurd, dus het kan, verder is het raadzaam om, om het automatiseren te leren, even een tijdelijk ovaal aan te leggen met drie rijwegen, als je dat onder de knie hebt en twee treinen rijdend hebt, een inhaalspoor te maken, dat onder de knie te krijgen en met drie treinen te rijden, daarna komt twee richtingen verkeer op één stuk rails.

Blijft onverlet de vraag of, en hoe, je wilt automatiseren.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
hansw51
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 dec 2009 16:25

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door hansw51 »

Beste Anne,

Ik heb wel al nagedacht hoe de baan te automatiseren en te beveiligen.
Ik zat te denken aan koploper of itrain incombinatie met dinamo.
Jullie hebben wat alternatieven aangedragen welke ik ga bekijken.

Dinamo kwam eigenlijk in het vizier daar er annaloog en digitaal gereden kan worden.
Twijfel steeds meer aan de noodzaak om de analogen treinen te behouden en deze dus toch te gaan ombouwen.

voor Sjaak , zal zeker ook eens kijken naar je baan.

m.v.g.

Hans


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door martindomburg »

Hoi Hans,

Als je Dinamo in actie wilt zien met Itrain, stuur maar een pb. Kan ook aan Henry maar dan moet je even geduld hebben tot hij de baan weer in elkaar hebt zitten.

Als je beslist om met Dinamo te gaan rijden dan kan je het beste voor Itrain gaan. Alle nieuwe producten zullen niet werken in koploper omdat daar de ontwikkelingen zijn gestaakt.

Itrain is vol in ontwikkeling, de nieuwe draaischijfmodule bijvoorbeeld of de afstandbediening van Frans werken straks alleen in Itrain, niet in koploper..

succes



Wim Ros

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Wim Ros »

martindomburg schreef:Hoi Hans,


Itrain is vol in ontwikkeling, de nieuwe draaischijfmodule bijvoorbeeld of de afstandbediening van Frans werken straks alleen in Itrain, niet in koploper..

succes
Hans, dus een rede temeer om voor een digital systeem te kiezen, dat is gelukkig universeel en niet van de grappen en grollen van een enkele ontwikkelaar afhankelijk. ;)

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door spoor65 »

Hans,

Las ik ergens hier in het topic niet, dat je welliswaar graag een pc wilt gaan gebruiken, maar ook de mogelijkheid open wilt houden om zonder de pc te kunnen rijden?

Zo ja, ik heb volgens mij ooit ergens gelezen, dat indien iemand dinamo gebruikt, hij altijd de pc zal moeten gebruiken.
Indien dit zo is, zul je met dinamo dus niet aan jouw verwachting omtrent dit kunnen voldoen.
Indien ik het mis heb hoor ik het natuurlijk ook graag.

Maar meende dit dus ergens gelezen te hebben, en lijkt mij wel belangrijk om mee te nemen in jouw keus.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Wim Ros

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Wim Ros »

Freddy, zonder PC is Dinamo werkloos. :roll:

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Rob Fongers »

Ik ook :oops: :oops:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door shoven »

Het hangt er ook een beetje van af hoe snel je hoeveel geld wilt uitgeven.
Bij Dinamo heb je een basisinvestering die vrij groot is, daarna kun je volgens mij geleidelijk aan uitbreiden (als dat niet klopt hoor ik het wel van de Dinamo-rijders). Met DCC rij je voor nog geen 200 euro (MM startset) en kun je ook geleidelijk aan uitbreiden. Alleen je hebt niet meteen een PC nodig. Als je met een serieuzer aantal locs tegelijk gaat rijden wordt het lastig zonder PC, ook met DCC.
Tja, en dan zijn er nog die kleine dingetjes. Wil je de lichtjes van je loc altijd kunnen laten branden, ook als ze niet rijden? Ben je erg gehecht aan je oude analoge locs? Wil je afhankelijk zijn van 1 leverancier? Enzovoorts.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2396
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Het is niet de bedoeling om systemen te beoordelen of af te branden.
Informatie van de diverse systemen staan hier:

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=1909

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=1910

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=1907

groet,

Hans :D


https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door martindomburg »

spoor65 schreef:Hans,

Las ik ergens hier in het topic niet, dat je welliswaar graag een pc wilt gaan gebruiken, maar ook de mogelijkheid open wilt houden om zonder de pc te kunnen rijden?

Zo ja, ik heb volgens mij ooit ergens gelezen, dat indien iemand dinamo gebruikt, hij altijd de pc zal moeten gebruiken.
Indien dit zo is, zul je met dinamo dus niet aan jouw verwachting omtrent dit kunnen voldoen.
Indien ik het mis heb hoor ik het natuurlijk ook graag.

Maar meende dit dus ergens gelezen te hebben, en lijkt mij wel belangrijk om mee te nemen in jouw keus.

mvg

Freddy

Hoi freddy,

Met Dinamo heb je de pc inderdaad nodig. maar rangeren zonder pc is zeker mogelijk. Er is voor Dinamo een afstandbediening om handmatig te rjdden en ook komt er binnenkort een schakeltableau uit waarmee je zelf voor dienstleider kan spelen ;)

Mogelijkheden vollop,


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door martindomburg »

shoven schreef:Het hangt er ook een beetje van af hoe snel je hoeveel geld wilt uitgeven.
Bij Dinamo heb je een basisinvestering die vrij groot is, daarna kun je volgens mij geleidelijk aan uitbreiden (als dat niet klopt hoor ik het wel van de Dinamo-rijders). Met DCC rij je voor nog geen 200 euro (MM startset) en kun je ook geleidelijk aan uitbreiden. Alleen je hebt niet meteen een PC nodig. Als je met een serieuzer aantal locs tegelijk gaat rijden wordt het lastig zonder PC, ook met DCC.
Tja, en dan zijn er nog die kleine dingetjes. Wil je de lichtjes van je loc altijd kunnen laten branden, ook als ze niet rijden? Ben je erg gehecht aan je oude analoge locs? Wil je afhankelijk zijn van 1 leverancier? Enzovoorts.
De basisinvestering is inderdaad hoog, daarna kan je relatief goedkoop uitbreiden.

Even inhaken, analoge locs kan je met dinamo ook vorozien van permanente verlichting door de toepassing van HFI.



Wim Ros

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Wim Ros »

martindomburg schreef:

Even inhaken, analoge locs kan je met dinamo ook vorozien van permanente verlichting door de toepassing van HFI.
Hi,

Dat kan inderdaad, maar daarvoor moet je wel een schakeling in je lok bouwen om het HF-signaal te ontkoppelen van de rij spanning.

En die schakeling zie ik nog niet zo snel in een N-Lokje passen, of je moet hem opbouwen met smd onderdelen. De hulpschakeling zal dan de grote van een decoder hebben.

Hier een plaatje van een aangepaste HO lok Bron: Leon van Perlo
Afbeelding

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door martindomburg »

In tegenstelling wim, Dinamo gebruikt de HFI heel slim.

Moet ik het goed vertellen, als de loc rijd geeft het lampje licht. Bij Pulsbreedtemodulatie pulseert de spanning afhankelijk van de rijspanning. De resterende ruimte tussen de pulsen ( rimpel) word opgevuld met een hoogfrequente spanning waar alleen de lamp op reageert, niet het motortje.

Wellicht dat Frans hier ene duidelijk plaatje van kan plaatsen.

Het werkt toch echt, mijn locs zijn niet aangepast,



Wim Ros

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door Wim Ros »

martindomburg schreef:
Wellicht dat Frans hier ene duidelijk plaatje van kan plaatsen.

Het werkt toch echt, mijn locs zijn niet aangepast,

Hi,

Die moeite kan Frans zich besparen, ik kan het gewoon lezen op de site van Leon van Perlo.

Vergeet je niet je motor te ontkoppelen van de 13kHz, dat kan weleens de levensduur van je motor ernstig beinvloeden.

Mvg
Wim.



fransstaal
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:55
Locatie: Zwolle

Re: Hulp bij keuze systeem

Bericht door fransstaal »

Wim Ros schreef:
martindomburg schreef:

Even inhaken, analoge locs kan je met dinamo ook vorozien van permanente verlichting door de toepassing van HFI.
Hi,

Dat kan inderdaad, maar daarvoor moet je wel een schakeling in je lok bouwen om het HF-signaal te ontkoppelen van de rij spanning.

En die schakeling zie ik nog niet zo snel in een N-Lokje passen, of je moet hem opbouwen met smd onderdelen. De hulpschakeling zal dan de grote van een decoder hebben.

Hier een plaatje van een aangepaste HO lok Bron: Leon van Perlo
Afbeelding

Mvg
Wim.
Ik wil graag even iets rechtzetten over deze discussie. Lezen is een kunst en daarna ook nog de dingen in de juiste context plaatsen....
Zoals een en ander nu afgespiegeld wordt zou je in al je analoge locomotieven voorzieningen moeten treffen om de 13kHz bij de motor weg te houden. Dit is absoluut niet het geval. Er rijden op honderden Dinamo systemen analoge locomotieven zonder ook maar een enkele ingreep! Waarvoor gewaarschuwd wordt is hoog-frequent in combinatie met Faulhaber motoren. Het aangehaalde artikel en de getoonde foto heeft hier totaal niets mee te maken.
De hier getoonde aanpassing is een prototype van de lichtwisselschakeling die je in analoge locomotieven kan bouwen. De definitieve schakeling is inderdaad gebouwd in SMD (en past dus makkelijk in N locs) en zorgt ervoor dat het licht (front/sluit) wisselt met de rijrichting van analoge locs. Het heeft dus totaal niets te maken met "het ontkoppelen van de rijspanning". Als je dat zou willen, neem je een smoorspoel in serie met de motor op, maar nogmaals dit geldt alleen voor Faulhabers.

Het volledige artikel kan je lezen op http://dinamo.vanperlo.net. Kies in de linkerbalk voor "Links" en je krijgt een pagina met documentjes. Deze foto staat onder "Lichtwisselschakeling". Als je nu ook nog alles wil lezen (wat betreft Dinamo) over hoogfrequent permanente verlichting, lees dan het documentje ""Uitleg permanente verlichting". Daar wordt inderdaad de 13kHz genoemd in combinatie met Faulhaber motoren.


Met vriendelijke groet
Frans Staal
PiCommIT - DinaSys (Dinamo/DinaSys/Tran/Passman)
http://www.dinasys.nl
Plaats reactie