Boompje bouwen!!!!!!!!
Re: Boompje bouwen!!!!!!!!
Hoi Jeroen,
het solderen gaat gewoon direct met bout en soldeertin. Met deze dunne koperdraadjes is dat geen enkel probleem. Met ijzerdraad of staaldraad gaat dat niet zomaar gaan. Maar die hebben dan weer wat meer eigen stijfheid, en komen niet zo snel los, denk ik.
het solderen gaat gewoon direct met bout en soldeertin. Met deze dunne koperdraadjes is dat geen enkel probleem. Met ijzerdraad of staaldraad gaat dat niet zomaar gaan. Maar die hebben dan weer wat meer eigen stijfheid, en komen niet zo snel los, denk ik.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Hallo Michiel,Michiel schreef:Dit zijn ze dan, de 3 griezels zijn omgetoverd tot 3 struiken van onbepaalde soort.
Ze zien er prachtig uit!!!
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Bahnfahren ist ÖBB!!!
-
Servus,
Nieuwe draad dus heb ik ook een nieuw naaldboompje gefabriceert.
Het geheel staat nu wel even te drogen,moet nog zijn laatste afwerking krijgen.
Gr Chris
Nieuwe draad dus heb ik ook een nieuw naaldboompje gefabriceert.
Het geheel staat nu wel even te drogen,moet nog zijn laatste afwerking krijgen.
Gr Chris
Gr Chris
Bahnfahren ist ÖBB!!!
Bahnfahren ist ÖBB!!!
Bert,
is het de bedoeling om nog vlokken in de takken te stooien, of blijft het zo? Het algemene aspect vind ik erg goed, maar het loof ziet er zo vrij iel uit. Ik mis een beetje de structuur van "bladeren" aan de boom. Maar jouw kennende, komt dat wel in orde,
is het de bedoeling om nog vlokken in de takken te stooien, of blijft het zo? Het algemene aspect vind ik erg goed, maar het loof ziet er zo vrij iel uit. Ik mis een beetje de structuur van "bladeren" aan de boom. Maar jouw kennende, komt dat wel in orde,
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Zoewieso ben ik wel benieuwd hoe iedereen het loof op het geraamte aanbrengt. Welke materialen worden er gebruikt en hoe bevestigen jullie dat?
Martin,
ik gebruik ofwel vijverwatten die je uit elkaar trekt en in kleine stukjes op de boom laat neerdalen. Daarvoor bespuit ik het boomgeraamte met spuitlijm. Je kunt ook zoiets als Wildgras gebruiken bij wijze van twijgjes. Uiteraard dit even op kleur brengen met een spuitbusje. Daarna met allerhande strooisels en grasvezels aan de gang. Ook dit bevestig ik met (spaarzame) spuitlijm.
J.
ik gebruik ofwel vijverwatten die je uit elkaar trekt en in kleine stukjes op de boom laat neerdalen. Daarvoor bespuit ik het boomgeraamte met spuitlijm. Je kunt ook zoiets als Wildgras gebruiken bij wijze van twijgjes. Uiteraard dit even op kleur brengen met een spuitbusje. Daarna met allerhande strooisels en grasvezels aan de gang. Ook dit bevestig ik met (spaarzame) spuitlijm.
J.
@Schachbrett: aangenomen dat dit een (soort) grove den is, zou de bovenkant (top/piek) dan niet plat moeten zijn? Dus meer zo:
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
@Ron
Als je nog eens wat weet
Als je nog eens wat weet
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Ik heb nu een paar boomjes gemaakt met "schors", en met 4 verschillende types loof. Het ene boomje is al wat aantrekkelijker dan het ander
Michiel,
mooie creaties. Boom 1 en 4 zijn echt gaaf, de rest vind ik wat minder persoonlijk. Waar heb je boom #1 mee begroend?
J
mooie creaties. Boom 1 en 4 zijn echt gaaf, de rest vind ik wat minder persoonlijk. Waar heb je boom #1 mee begroend?
J
Het loof van het eertse boompje is van Javis, artikel nummer JCG3, "Premier coarse grass dark green". Ik vind ook dat dit spul het erg doet als boomloof, maar ik zoek alternatieven, want ik kan niet alle bomen met hetzelfde loof maken, niet? Vandaar de verschillende variaties van boompjes.
Michiel,
die zien er veelbelovend uit, maar idd. boom 1 en 4 zien er net iets beter uit.
gr. Ron.
die zien er veelbelovend uit, maar idd. boom 1 en 4 zien er net iets beter uit.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
Hallo Michiel,
Dat ziet er prachtig uit!!!
Gr Chris
Dat ziet er prachtig uit!!!
Gr Chris
Gr Chris
Bahnfahren ist ÖBB!!!
Bahnfahren ist ÖBB!!!
Mijn nieuwe manier om een grove den te maken gaat iets sneller als de oude manier.
Ik draai nu een 0.5 mm draad om een 1 mm. draad en maak meteen de afgestorven takken.
bovenaan gekomen maak ik lussen. Dwz. een lus leggen, paar windingen maken en weer een lus.
Dit tot aan de top en daarna de lussen aandraaien. De lussen boven ongeveer 4 windingen geven en onderaan wat meer. (hoe meer windingen hoe langer de takken) Je kan natuurlijk ook bovenin langere takken maken zodat je een platte den krijgt, zoals op de foto van Maarten.
Als alle lussen gedraaid zijn kan je aan het open knippen van de lussen beginnen.
Productie tijd van bovenstaande stam was 15 minuten en een voordeel van deze methode is dat je je minder prikt. Dus je hoeft geen pleisters meer te gebruiken
Hierna begint het bewerken van de stam met primer en zaagsel enz. zoals al beschreven is, evenals de behandeling met de diverse vezeltjes
Het eindresultaat ziet er dan zo uit.
Op deze manier kan je ook makkelijk kortere dennen maken.
En hier het eindprodukt van een paar uurtjes werk. 9 boompjes die ik wil gaan gebruiken voor vervanging van de pijpenragers bij het kappelletje
gr. Ron.
Ik draai nu een 0.5 mm draad om een 1 mm. draad en maak meteen de afgestorven takken.
bovenaan gekomen maak ik lussen. Dwz. een lus leggen, paar windingen maken en weer een lus.
Dit tot aan de top en daarna de lussen aandraaien. De lussen boven ongeveer 4 windingen geven en onderaan wat meer. (hoe meer windingen hoe langer de takken) Je kan natuurlijk ook bovenin langere takken maken zodat je een platte den krijgt, zoals op de foto van Maarten.
Als alle lussen gedraaid zijn kan je aan het open knippen van de lussen beginnen.
Productie tijd van bovenstaande stam was 15 minuten en een voordeel van deze methode is dat je je minder prikt. Dus je hoeft geen pleisters meer te gebruiken
Hierna begint het bewerken van de stam met primer en zaagsel enz. zoals al beschreven is, evenals de behandeling met de diverse vezeltjes
Het eindresultaat ziet er dan zo uit.
Op deze manier kan je ook makkelijk kortere dennen maken.
En hier het eindprodukt van een paar uurtjes werk. 9 boompjes die ik wil gaan gebruiken voor vervanging van de pijpenragers bij het kappelletje
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
MOoi Ron, heel erg mooi! Geeft de burger weer moed, dit soort dingen.
Overigens doe ik het net zoals jij, echter heb ik bovenin de boom nog altijd meer windingen, maar met minder kan het dus ook. Leuk dat je de steekdennetjes gaat vervangen bij je kapel, geen slecht idee vind ik .
Hoe hoog zijn deze bomen? Daar loop ik nog een beetje mee te worstelen....
J
Overigens doe ik het net zoals jij, echter heb ik bovenin de boom nog altijd meer windingen, maar met minder kan het dus ook. Leuk dat je de steekdennetjes gaat vervangen bij je kapel, geen slecht idee vind ik .
Hoe hoog zijn deze bomen? Daar loop ik nog een beetje mee te worstelen....
J
Jeroen,
De hoogste van dit 9-tal is 13 cm en de kleinste ongeveer 6 cm. (Gerekend vanaf planthoogte)
Ik heb ze ook nog van 15 a 18 cm. wat prima gaat.
gr. Ron
De hoogste van dit 9-tal is 13 cm en de kleinste ongeveer 6 cm. (Gerekend vanaf planthoogte)
Ik heb ze ook nog van 15 a 18 cm. wat prima gaat.
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
Ja, ok, zitten we wat dat betreft ook redelijk op één lijn. Wat gebruik jij eigenlijk voor spul om eroverheen te mikken? Graag wil ik ook weten in welke stappen je dat doet. En: gebruik jij nog een spuitbus om het het gebladerte bij/na te kleuren?
J
J
Ik maak ze in serie, als het zaagsel en kleuren verhaal gebeurd is, dan spuit ik ze in met lijm.
Dan eerst 6 mm. vezels erop, daarna weer spuitlijm, dan 4 mm. vezels, spuitlijm en 2 mm. vezels.
hierna weer spuitlijm en turf of ander fijn spul. Voor deze boompjes heb ik fine turf van Woodland gebruikt.
De vezeltje hebben diverse kleuren, wat een mooi kleurschakering geeft na behandeling met het turf.
Dus ik vond het niet nodig om ze met en kleurtje na te behandelen.
gr. Ron.
Dan eerst 6 mm. vezels erop, daarna weer spuitlijm, dan 4 mm. vezels, spuitlijm en 2 mm. vezels.
hierna weer spuitlijm en turf of ander fijn spul. Voor deze boompjes heb ik fine turf van Woodland gebruikt.
De vezeltje hebben diverse kleuren, wat een mooi kleurschakering geeft na behandeling met het turf.
Dus ik vond het niet nodig om ze met en kleurtje na te behandelen.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Maar dan heb je dus donkergroene vezels ook? Ik heb alleen van die olijfkleurige, die ik evt. een beetje na moet behandelen....anders heeft het wel een vreemde kleur voor een boom. Deze van jou zien er goed uit, Ron!
J
J
Ja, ik heb ze in het donker groen, en ietjes lichter.
De 2 mm. vezels zijn "zomer" van Noch. Dit geeft een leuk sfeertje op de boom.
Ron.
De 2 mm. vezels zijn "zomer" van Noch. Dit geeft een leuk sfeertje op de boom.
Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Ron, erg mooi, hoor. 't Is dat ik geen dennen kan gebruiken, anders had ik jouw techniek ook eens geprobeerd, want ze zien erg goed uit!
-
Ron,Het zijn geweldige bomen,ik moet maar eens op cursus komen.
Gr Chris
Gr Chris
Gr Chris
Bahnfahren ist ÖBB!!!
Bahnfahren ist ÖBB!!!
Dit draadje ligt alweer een tijdje stil maar ik ga me er ook nog even in mengen.
Vorig jaar heb ik voor het eerst aan de minidioramawedstrijd meegedaan en daarbij ook voor het eerst zelf boompjes gemaakt. Nog niet zo mooi als de boompjes die ik hier zie maar toch vielen ze me niet tegen.
Ik heb mijn boompjes toen ook van dun ijzerdraad gedraaid maar de stammen heb ik daarna nog omwikkeld met dunne reepjes afplakband. Zo zie je de windingen van het draad niet meer en heb je meteen een beetje een schorseffect. Beetje bruine verf erover en klaar is je stam.
Dit jaar doe ik weer mee en inmiddels ben ik weer bezig met nieuwe boompjes. Nu heb ik de stammen met wat behangplaksel en reepjes wc-papier behandeld. Geeft een wat gladder resultaat maar valt me ook niet tegen. Ik zal kijken of ik binnenkort foto's kan plaatsen.
Hoe is het verder met alle bosbouw bij iedereen??
Petra.
Vorig jaar heb ik voor het eerst aan de minidioramawedstrijd meegedaan en daarbij ook voor het eerst zelf boompjes gemaakt. Nog niet zo mooi als de boompjes die ik hier zie maar toch vielen ze me niet tegen.
Ik heb mijn boompjes toen ook van dun ijzerdraad gedraaid maar de stammen heb ik daarna nog omwikkeld met dunne reepjes afplakband. Zo zie je de windingen van het draad niet meer en heb je meteen een beetje een schorseffect. Beetje bruine verf erover en klaar is je stam.
Dit jaar doe ik weer mee en inmiddels ben ik weer bezig met nieuwe boompjes. Nu heb ik de stammen met wat behangplaksel en reepjes wc-papier behandeld. Geeft een wat gladder resultaat maar valt me ook niet tegen. Ik zal kijken of ik binnenkort foto's kan plaatsen.
Hoe is het verder met alle bosbouw bij iedereen??
Petra.