Hoe een doorsteek aanleggen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Hoe een doorsteek aanleggen

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik zou graag op een ovaal stuk in de baan een doorsteek willen maken zodat ik de treinen kan laten keren de andere kant op ik rij analoog.

Ik heb op internet ook al gezocht en hier met de zoekfunctie maar kan er weinig overvinden???


Zouden jullie mij weer willen helpen/adviseren?????


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hoe een doorsteek aanleggen

Bericht door Michiel »

Gaat het om een enkelsporig of een dubbelsporig ovaal? En, hou er rekening mee dat als je wilt keren, dat je ook nog best terug kan keren (dus 2 keerlussen). Anders heeft het weinig zin. Hoeveel plaats heb je om te kunnen keren?

Onderstaand is een eenvoudig voorbeeld, maar modelspoortechnisch zeker niet de mooiste en handigste oplossing. Plus, dat je hier 2 maal een knetterende kortsluiting hebt, als je niet elektrisch isoleert. ;) (Sorry voor de snelle, brollige schets)
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hoe een doorsteek aanleggen

Bericht door nico42 »

Hallo Michiel,

Bedankt voor je snelle reactie het gaat om een enkelspoor ovaal en ik wou maar 1 blauwe streep maken zoals jij getekend hebt zodat ik hem van beide kanten in kan rijden is dat ook mogelijk????

Ik vind je tekening super mooi hoor :mrgreen:

Ik zit nog eens te kijken maar enkel kan niet dan kan ik de treinen maar 1 kant op laten draaien :(


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hoe een doorsteek aanleggen

Bericht door Michiel »

Bon, hier ben ik weer met een knullige tekening. :D Ik gis maar wat, want je uitleg is vrij summier. Hieronder een ovaal dat je kan inrijden, en kan terugkeren naar het spoor waar je vandaan kwam. als je nog extra rondjes wilt kunnen rijden, dan leg je ook het stippelspoor. Maar nogmaals, het is wat giswerk wat je eigenlijk wenst. En, het blauwe stuk moet elektrisch geïsoleerd worden, en je zal een keerlusoplossing moeten inbouwen, want anders... kortsluiting.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

P.Heinst
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2009 17:43
Locatie: Pannerden

Re: Hoe een doorsteek aanleggen

Bericht door P.Heinst »

Je zou de keerlus op kunnen lossen met de keerlus module van Roco 10767 maar er zijn ook andere oplossingen van andere merken
keerlus voorbeeld roco niveau 1.JPG
keerlus voorbeeld roco niveau 1.JPG (37.84 KiB) 3094 keer bekeken
Gr Piet


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hoe een doorsteek aanleggen

Bericht door Michiel »

Dit is wel de digitale oplossing. Ik heb bewust het keerlusprobleem niet aangevat, omdat ik niet weet of de baan analoog of digitaal is. :roll:


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Hoe een doorsteek aanleggen

Bericht door martinb »

ik rij analoog
Klikerdieklik voor wat keerlus oplossingen. Let wel: een digitale oplossing gaat niet werken op een analoge baan en vicecersa ook niet.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Hoe een doorsteek aanleggen

Bericht door Guut »

Handleiding van die roco module : http://www.dutchroco.nl/index.php?PHPSE ... attach=212
Die zou je zowel voor digitaal als analoog bedrijf moeten kunnen gebruiken.

M.v.g.
Guut.



P.Heinst
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2009 17:43
Locatie: Pannerden

Re: Hoe een doorsteek aanleggen

Bericht door P.Heinst »

Martin, Michel

Klopt dit is voor digitaal, ik had niet goed opgelet het staat in het eerste bericht.

Maar deze keerlusmodule is ook te gebruiken voor analoog met railscontacte of sensor rails.

Handleiding voor deze keerlusmodule in het nederlands kun je vinden op http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=156.0 zie fig 6 en 7

Gr Piet



Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hoe een doorsteek aanleggen

Bericht door nico42 »

Ik krijg jammer genoeg jullie linken niet geopend dus ik mis denk ik iets op de computer??

En ik heb nog even een vraagje over de link van Martinb de diodes kan ik vlakbij in Harderwijk wel halen maar het doorslijpen van de rails net na de wissel ik zou dan toch ook 4 isoliatie (plastic) verbinders kunnen gebruiken toch????



Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Hoe een doorsteek aanleggen

Bericht door Guut »

Dat zijn pdf bestanden. Adobe acrobat reader of een ander programma wat pdf's kan openen.
http://pdfreaders.org/
http://get.adobe.com/nl/reader/



Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hoe een doorsteek aanleggen

Bericht door nico42 »

Oke bedankt ik zal eens gaan kijken om het erop te zetten anders heb ik niks aan jullie links.



Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hoe een doorsteek aanleggen

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik had nog een idee voor de aanleg van een keerlus zou dit zo kunnen werken met 2 wissels naar links en rechts zodat ik twee kanten op kan omdraaien???

Ik heb alleen een tekening hoop dat het te zien is???
Afbeelding


Ik blijf dit een leuk onderwerp vinden :D


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hoe een doorsteek aanleggen

Bericht door Michiel »

Je bent helemaal vrij om te doen wat je wenst. Jij bent baas. Technisch is dit perfect mogelijk, maar praktisch lijkt me dit niet echt de handigste oplossing.

- het geheel neemt heel wat ruimte in beslag
- als het in het zicht ligt, is het moeilijk met scenery te motiveren
- uit zicht, in een schaduwstation verlies je veel plek, ten koste van opstelruimte.
- met die ene overloop centraal heb je beperkingen qua treinverloop; een Engelsman op die plek laat alle rijbewegingen toe.
- je zit hier met twee (2!) keerlussen: de zichtbare keerlus en de keerdriehoek. Elektrisch zal je dus 2 keerlusproblemen moeten oplossen.

bon, dit zijn mijn persoonlijke bedenkingen, maar nogmaals, jij bent baas. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hoe een doorsteek aanleggen

Bericht door nico42 »

Hallo Michiel,

Ik kwam er ok niet helemaal uit maar vanaf de twee wissels naar die ene is ook een lus eigenlijk ja dan word het wat lastiger.


Plaats reactie