prutscherbach ontwerp

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
guido2000

prutscherbach ontwerp

Bericht door guido2000 »

De loopings van niveau 0 worden wel groter, zodat er geen te kleine radius ontstaat.
De loopings van niveau 0 worden wel groter, zodat er geen te kleine radius ontstaat.
Prutscherbach-1.jpg (107.16 KiB) 3333 keer bekeken
Hallo allemaal na vele jaren niks gedaan te hebben met de spoorbaan hobby, heb ik het nu weer opgepakt.
Vroeger had ik een baan in HO en was volledig automatisch met eigen gebouwde schakelingen, ntc ,reedcontacten, relais, e.d.
Ik heb alle HO spullen verkocht en daarvan een startset fleischmann n met twincenter gekocht.
Hierna ben ik me gaan verdiepen in het digitale werk.
Viel niet mee als je nog in de analoge modus zit, maar heb hier met een collega die dezelfde hobby heeft, aardig op weg geraakt.

Ik beschik over niet al te veel ruimte, dus kan mijn baan niet groter maken als 2.5m x 1.25m.
Ga de rails van peco code 55 gebruiken en de wissels met large radius.
Deze aangestuurd met koploper, bezetmelders, servodecoders, en voor de seinen waarschijnlijk de OC32.

Ik heb een baanplan in elkaar geknutseld met een schaduwstation met 3 sporen niveau 0
dan een simpel station spoor en een klein rangeer gebied niveau 1
en een berg spoor waar de trein 2 keer te zien is over een brug, niveau 2

Ik zou graag wat feedback willen hebben, over het plan wat ik misschien beter kan doen.
Of zie ik misschien dingen over het hoofd ivm digitalisering van de baan.

Graag jullie reactie,
gr Guido

henry

Re: prutscherbach ontwerp

Bericht door henry »

guido welkom hier op het forum, dat ziet er indrukwekkend uit maar kan dat wel gerealiseerd worden op jouw afmetingen?

groetjes henry

f paternoster

Bericht door f paternoster »

Hey Guido beste collega :D

Nu heb ik een beter beeld van wat jij in je hoofd hebt zitten.
Je zult hier goede. Feedback krijgen.

Welk tijdperk ging jij ook alweer rijden ? Was dat tijdperk 3 en duits toch ?

Betreft digitaal als er een keerlus in zit is dat heel makkelijk op te lossen door de ultieme keerlus van Wim Ros.

Hoe zit het eigenlijk met je stijgingspercentage bij 3% heb je nog steeds 3mtr nodig om een verschil te creëren van 9 cm

Ga ff lekker ervoor zitten om dit plan te bestuderen.
Eindelijk heb je dan toch de laatste stap genomen.

Suc6 op dit mooie forum.

Mvg Ferdinand

Duits/Zwitsers/Oostenrijk - Peco code 55 - Koploper - IB - ServoSwitch ( W.Ros ) - S88N-SD16( W.Ros ) Ultieme Keerlus ( W.Ros )

twain

Bericht door twain »

welkom op het forum,

Het ziet er wat groot uit voor jouw afmetingen
Wellicht een idee om de baan te tekenen met de juiste radius etc. misschien is het handig om gebruik te maken van een programma waarbij de bochten wissels en draaischijven op het scherm overeenkomen met de werkelijkheid.. misschien anyrail of winrail.

veel plezier!

groet

Michiel

Bericht door Michiel »

Hallo Guido,

welkom op dit forum, en welkom bij de N'ers.

Ik heb de indruk dat je erg veel wilt, op een beperkte oppervlakte. Technisch zal dit plan misschien wel kunnen, maar ik vrees een beetje voor de praktische invulling, en of het wel zal blijven boeien.

Je zal ook rekening moeten houden met de bereikbaarheid. Als de baan met een lange kant tegen een muur staat, zal dit plan moeilijkheden opleveren.

Je hebt met dit plan wel rijlengte, maar meer ook niet. Rangeren en spelen met treinsamenstelingen zie ik met dit plan niet echt gebeuren.

Ik zou zeggen, zet de computer, koploper en om het even welk ontwerpprogramma even opzij, en neem potlood en papier ter hand. Zet ideeën schematisch uit, pas aan, schets, verfrommel en herbegin. Je kan veel sneller een idee ontwikkelen om deze manier.

Bepaal ook wat je eigenlijk wilt bereiken met je baan: modern met lange slepen, of liever iets ruraal met veel landschap, of misschien iets industrieel, of toch dat megastation met een niet aflatend treinverkeer...

Probeer het plan dan coherent te houden, met duidelijke afgebakende zones. Eenvoud is dikwijls het begin van iets mega-boeiends. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

richard7877

Bericht door richard7877 »

welkom hier

ik denk dat dit niet gaat passen binnen de maten die je tot je beschikking hebt
probeer inderdaad een anyrail(gratis een probeer versie)
en 1,25 diep kan je er om heen lopen, ik heb nl. niet van die lange armen ;) ;)
en denk erom grote stomers kunnen uit de bocht lopen bij radius 1 bochten
en wat digitaal betreft er zijn vele mogelijkheden (ik zelf ben ook met het digitale gebeuren bezig)

groeten richard

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hallo Guido,

Idd welkom bij ons N-ers en het forum.

Ik moet mij aansluiten bij een aantal, zoniet de meeste punten van mijn voorgangers,

Jouw plan ziet er leuk uit, maar, een koploper tekenprogram is uitsluitend schematisch en zal altijd passen.
Echter zodra je gaat werken met de afmetingen van jouw rails, bv in anyrail, zul je snel bedrogen uitkomen want dan zie je ineens de beperkingen al veel beter.

ja de diepte van jouw tafel, 1,25 is echt te diep als je er niet omheen kunt lopen. of je moet er dan al zogenaamde mangaten in maken, maar daar heb je zo te zien, in dit plan met al zijn rails en bogen geen plek voor.

Peco 55, uitstekende keus, maar de large wissels op deze afmeting een echte afrader.
ga voor hooguit medium of zelfs small, want dan kun je nog een beetje perron/opstellengte overhouden. de wisselhoeken worden er niet scherper om,
ook de small is een mooie slanke wissel.

Probeer jouw baan spannend te houden, schaduwstation kan nooit groot genoeg zijn,
leg sporen niet te strak langs de kanten, gooi er eens een draai in, je zelfs een gebogen perronspoor geeft prachtige mogelijkheden, zeker op niet al te grote ruimtes kun je daar veel mee winnen.

Gewoon maar wat simpele tips.

en kijk eens naar Boppard van Jeroen bij de modelbanen, en denk aan zijn woorden "less is more".

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
guido2000

Bericht door guido2000 »

Hallo allemaal, ik begin nu zelf ook wel te twijfelen of dit allemaal gaat passen.
De breedte van 1.25m is geen probleem omdat ik er omheen kan lopen.
Maar misschien moet ik inderdaad het papier en potlood er weer bij gaan pakken.
Het probleem met winrail vind ik dat als ik de fleischmann bibliotheek gebruik, kan ik geen bochten met grote radius tekenen.
of moet de flexrail in winrail gebruiken, maar dat vind ik niet gebruikers vriendelijk.

Het ontwerp met koploper is niet in de radius getekend zoals ik het op papier heb.
In de tekening lopen de station sporen ook diagonaal van links onder naar rechts boven.

Ik zal proberen een nieuwe tekening te plaatsen waarop jullie dan opnieuw eens naar kunnen kijken.

Allemaal bedankt voor jullie reactie's

Gr Guido

spoor65

Bericht door spoor65 »

Guido,

ik zou zeggen, ga werken met anyrail, uitstekend programma, en heeft ook de gehele bibliotheek van peco 55
in zijn programma, dus dan kun je ook daadwerkelijk gaan ontwerpen met de rail waarvoor je gekozen hebt.

Anurail kun je gratis proberen tot een ontwerp van 50 onderdelen. wil je meer moet je ff wat trucjes toepassen.
of je koopt voor iets van €35 dacht ik het programma zelf, ik heb gekozen voor het gehele programma, en het is zijn geld meer dan waard.

Mijn manier van werken, probeer niet ineens een komplete baan te teken, maar begin bij het belangrijkste,
dus bepaal de grote van je schaduwstation, jouw eigenlijk station of indien van toepassing stations, en alle andere dingen wat meer is dan alleen een stukkie vrije baan. daarna leg je die op de plekken waar je ze in gedachten had, om vervolgens daarna pas te gaan stoeien met het aan elkaar koppelen door de vrije banen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie