Fleischmann rails

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
eduard

Fleischmann rails

Bericht door eduard »

Hallo allemaal.
Ik zal mij even voorstellen ben eduard en heb 7 jaar een baan gehad van fleischmann profigleis HO met als thema ns tijdperk 4/5.
I.v.m verbouwing van de zolder hou ik nog een ruimte van L94cm bij B200cm.
Nu ben ik bezig met het tekenen van een baanplan.
Ik wil weer de profigleis gebruiken,nu heb ik voor een binnenbocht de 9120 aangehouden en voor de buitenbocht de 9125.
Ik wil gaan rijden met ns modellen vb:1855 van trix met 4 plan e of plan w rijruigen.
Nu is mijn vraag aan jullie gaat dit goed met de binnenbocht, is het niet te krap voor deze treinlengtes.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Groetjes Eduard

Rob Fongers

Re: Fleischmann rails

Bericht door Rob Fongers »

Hoi Eduard,

Ter info.

Ik rij V en meer Duits - internationaal. Ik heb ook R1-R2 en ook in klimspiralen tot bochten van 540 graden en alles incl trek duwin liggen rijdt er vlekkeloos doorheen.

Grtz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
eduard

Bericht door eduard »

Hoi Rob.
Bedankt voor je antwoordt,kan ik rustig verder plannen.
Hoe zit het met hellingen geldt hier het zelfde als voor HO.
Groetjes eduard.

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Hellingen kunnen ook rond de 3% liggen. Ikzelf leg ze in de toekomst op 2,5% en de bogen zelfs minder (binnenboog op +/- 2%) Echter ben ik nog lang niet toe aan de hellingen bij mn baan, maar als je rond de 3% blijft zouden de treinen er door moeten kunnen komen.

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
eduard

Bericht door eduard »

Bedankt wouter.
Als ik mijn plan klaar heb zal ik het proberen hier te plaatsen.
gr eduard.

Rob Fongers

Eduard,

Ik ga per omwenteling ongeveer 4,5 cm omhoog. Echter heb ik ze op mn boerenfluitjes gemaakt, hardboard 4 mm en die in 180 gr stukken verdeeld en met een stukje hardboard eronder verlijmd. Nadeel is dat je niet meer met omhoog staande panto's kan rijden maar ja wilde hem ook niet te stijl maken ivm trekkracht. Een class 66 krijgt geen 10 stuks 4 assige container wagons naar boven maar de rest trekt het wel.

Grtz Rob
Laatst gewijzigd door Rob Fongers op 26 jan 2009 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
eduard

Bericht door eduard »

Ik heb uitgerekend aan de hand van de rails lengte's dat de helling wordt 5cm dalen op een afstand van 77cm.
Ik denk dat dit te kort is,of kan het wel met de treinlengte's die ik in gedachten heb.
gr eduard.
Moet alles weer opnieuw uitproberen n schaal is wel weer wat anders dan HO.
gr eduard

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Dan kom je uit op een percentage van ronde 6,5%. Dit is echt te veel om goed naar boven te komen met de treinen. Naar beneden rijd alles, maar als het daar is moet het ook nog terug ;) De percentages die ik aanhoud (zie mn vorige bericht) leveren de helling wel een lengte van tegen de 10mtr op (ik daal 20cm) die mn baan rond gaat. Bij mn vorige baan (H0) was dit precies hetzelfde. Die treinen trokken die 2 tot 3% met gemak, dus de N-treinen zullen dit ook trekken.

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Rob Fongers

Wouter, Eduard.

Dit is mijn praktijk. Mijn treinlengtes zijn maximaal 140 cm (echte !!). Kijk bij de filmpjes, (ja geen klimspiraal te zien) en je hebt een idee hoe het er hier toegaat. Niks dubbeltractie of zo. 12 delige knikkessel wagenset van Minitrix gaat gewoon omhoog met een Minitrix Eurosprinter of Br 185.

Grtz Rob

Grtzz Rob

Saraan

Bericht door Saraan »

Ik heb een filmpje gemaakt van een trein van 140cm, getrokken door een oude Arnold stoomlok (ex-BR 55), die de spiraal (radius 430mm) van 2,5% oprijdt. Dat gaat maar net goed (met slippende wieltjes).

Hier dan is het filmpje.

groeten,
Michiel

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Rob Fongers

Michiel,

Dat rijdt toch gewoon goed. Dat laatste stukje is een contact probleem en heeft niets met gebrek aan trekkracht of te steile helling te maken. Ik vind dat hij er gewoon goed doorheen gaat. Hij rijdt volgens mij wel ergens tussen de 150 en 200 kmh.....

Heb pas een BR 189 minitrix met 12 stuks 6 assige Roco Fals gekocht en die trekt het gewoon met 5 kmh door m'n spiraal. Nogmaals dit is mijn praktijk.
Ik heb voor de R1 gekozen omdat dit beter uitkwam in mijn baanplan, 3,95 x 2,00 mtr, omdat ik
- met lange treinen wil rijden
- Groot station met veel sporen na ja wat heet 6 stuks waar al die lange treinen in kunnen
- Te Rijden van en naar 4 verschillende richtingen met zo een groot mogelijke kans om alle sporen te berijden.
- Idem dus grote wisselstraten om bovenstaand te realiseren.

Het is zo dat het altijd een kwestie is van passen en meten. Je zal altijd keuzes moeten maken welke voor jouw optisch en praktisch het beste uitkomen. Mijn keuze is bovenstaand en daar zit ook weer een nadeel aan dat pantografen niet omhoog kunnen staan. E.e.a is ook te danken aan Koploper omdat deze de locs gewoon veel rustiger laten rijden. Je hebt geen idee wat 5 kmh is in model en ik dacht altijd wat langszaam maar het geeft je wel een heleboel meer feeling en dat geldt ook voor de overige snelheden.

Ik heb dit uitgebreid getest alvorens de hele zaak definief te maken en ben daar :D :D mee

Nogmaals geen must voor een ieder en zeer zeker niet de intentie om iets of iemand tegen het hoofd te stoten

Grtz Rob

Grtzz Rob

Saraan

Bericht door Saraan »

Hij rijdt volgens mij wel ergens tussen de 150 en 200 kmh.....
De loc is nog analoog, en rijdt inderdaad oerend hard. En om wat trekkracht te hebben, heb je toch wat spanning nodig? (in analoog). Vandaar! Maar eenmaal dat ie gedigitaliseerd is, kan ie ook rustig de helling op. Uiteindelijk zal elke lok rijden zoals ie geschapen is. 8-)
Dat laatste stukje is een contact probleem en heeft niets met gebrek aan trekkracht
Dat klop, de oorzaak was vergeten een vijs van een lusterklem onder de baan goed aan te draaien. Ik heb dit stukje erin gemonteerd als blooper. Kan men zien dat het bij een ander ook niet altijd even perfect gaat. :?

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie