Hookyville op weg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

En weer een stapje dichterbij het einde van het rails leggen van het deel Hookyville. Het linkerspoor van dit dubbelsporige deel is behoorlijk verlengd.

Afbeelding

Rechtsboven, waar een DHL- en een postwagen staan te wachten, houdt het spoor op. Dit moet nog verbonden worden met het linkerspoor wat midden onderin ook ophoudt. Let niet op de dradenbundel bovenin. Deze draadjes worden uiteraard opgeruimd.

Afbeelding

En hier het zicht als je van de andere kant naar het dubbelspoor kijkt.

Afbeelding

Het volgende nog te bouwen tracé (het voorlaatste) dient zich al aan. De Engelse wissel heeft ook nog een aftakking naar linksboven toe. Dit spoor zal over iets meer dan twee meter gaan stijgen en over de drie sporen rond de spiraal heengaan en dan zelf op een andere hoogte in de spiraal uitkomen. Op een van de tekeningen in een eerdere post is dat goed te zien. Dit is het traject CY.

Afbeelding

Niks met de bouw te maken, maar gewoon omdat het een leuke combi is. De MWB-loc met de drie nieuwe tanktainers.

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Inmiddels de nodige voorbereidingen getroffen voor het volgende baanproject. Vanaf de kruiswissel linksonder gaat één spoor stijgen. Uiteindelijk moet dit spoor over de drie sporen bij de spiraal heengaan en op een hoogte van 6 cm in de laatste wending van de spiraal binnenkomen. Daarna zal de stijging minder worden, want het spoor is dan al bijna op de hoogte die nodig is voor het kookeiland. Tot de overlapping bedraagt het stijgingspercentge zo'n 2,7%, maar het is ook op een recht deel. Mogelijk kan ik het percentage nog iets lager krijgen, maar dat hangt er vanaf hoe ik daadwerkelijk uitkom. Ik kan bij de kruiswissel eerst nog een klein recht stukje van 5,5 cm plaatsen en daarna pas de bocht en de stijging in gaan zetten. Dat geeft me tot de kruising met de sporen rond de spiraal toch weer wat extra lengte. Met dat rekenwerk ga ik me nog wel bezighouden. Zo'n recht stukje is misschien wel handig voor als een loc op het stijgende spoor afdaalt naar de kruiswissel en dan daar de binnenbaan gaat nemen. Scheelt in het slingeren.

De foto's moeten een en ander wel verduidelijken (hoop ik).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vroeg me verder af om de hoeveel cm jullie een steunpunt plaatsen. De lange lat is 1.25 meter. Ik dacht zelf om de 25 cm, maar misschien hebben jullie andere adviezen?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jeroen »

Ligt er een beetje aan hoe dik de lat is die je gebruikt. Hij ziet er degelijk uit, dus om de 25 cm. lijkt me wat overdreven. Strak werk hoor, allemaal. Ik vind het alleen jammer dat je niet wat meer flexrail gebruikt (dan kun je echt mooi van recht naar bocht vloeiend laten verlopen zonder slingeren!) en dat je de wisselaandrijvingen bovengronds houdt.

Verder gewoon mooi werk!

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Dank je Jeroen. Het flexgebruik is er al wel in rechte stukken, nog niet gebogen. Dat is wel nodig voor de laatste stukjes die ik op dit Hookyville-deel ga doen. Op het kookeiland gaat meer met flex worden gewerkt. Tegen die tijd heb ik daar weer wat meer ervaring in opgedaan.

De wisselaandrijvingen houd ik maar boven de grond. Het is misschien niet zo mooi, maar het stoort me verder niet en ik vreesde toch wat voor de houtbewerking die ik daar weer nodig voor had.

De lat (1.27 meter om precies te zijn) is 8 mm mdf. Past dat in jouw beleving?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Waar iedereen zich al uitleeft in boompjes bouwen, is dat voor mij nog niet weggelegd. Zoals ik elders al schreef, heb ik op Eurospoor een brug gekocht. Ik vind het een mooie brug en hij komt ook op een mooie plek op de baan, alleen die kleur ziet er niet uit.

Afbeelding

Gisteren ene spuitbusje Tamiya (olive drab) gehaald en zojuist de eerste spuiting uitgevoerd. Ik moet nog wel de onderzijde doen en sommige plekjes dekten net niet goed genoeg, maar dat is werk voor morgen. Daarna nog wat verweren met een andere kleur groen en wit (drybrushen) en tot slot nog wat roestplekjes aanbrengen. Dat wil ik deze week nog klaar hebben, zodat de brug zijn plaats kan innnemen in het stijgende spoor, dat dan meteen doorgelegd kan worden. Overigens heb ik voor het brugdeel een roco-flex gehaald, die dezelfde hoogte heeft als de piccolo's, maar geen bedding. Vond het even te gek voor woorden om de bedding in de brug door te laten lopen. Niet alles hoeft te lijken op de werkelijkheid, maar er zijn ook voor mij grenzen.

Zo ziet het geheel er nu na één spuitbeurt uit:

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3750
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Hookyville op weg

Bericht door Schachbrett »

Hallo Martin,

Die plasticlook is nog mooi verdwenen,ziet er goed uit!!
Nog een klein beetje vervuilen en hij is helemaal Top. :D
Ik weet niet of je dit nog van plan bent?

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ja, maar dat staat er ook. Verweren met wat drybrushwerk en wat roest aanbrengen.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3750
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Hookyville op weg

Bericht door Schachbrett »

Oh sorry,die tekst had ik niet gelezen. :oops:
Ik ben ook geen 18 jaar meer. ;) :lol:


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3023
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Hookyville op weg

Bericht door Ron »

Martin,

Wat leuk om te zien dat zo'n plastic ding in een mooie brug veranderd.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jeroen »

Ja, verweren die handel, dat groen kan écht niet. Is goed gelukt, Martin!

Vergeet niet om op de brug geen rails met ballastbed te leggen. Even stukje rails van een ander merk regelen dus!

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Is al geregeld. Er komt een flex van Roco zonder bedding en met alleen bielzen en spoorstaven. De lengte van de brug was namelijk zodanig dat er geen standaardstukjes inpassen, dus heb ik een stukje flex genomen om op maat te zagen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Tja, waar iedereen lekker bezig is met de scenery, ben ik nog steeds draadjes aan het trekken (het einde is in zicht, buiten de wisseldraadjes dan) en sporen aan het leggen. In mijn plan zit een stijgend spoor. Ik heb inmiddels het rechte stuk van dat stijgende traject liggen. Althans, het hout, de draagpootjes en al een deel van de blauwe ondervloer.

Hier zie je het stijgende spoor lopen. De twee laatste pootjes waren net even te hoog, waardoor het spoor niet gelijkmatig liep, maar dat is inmiddels aangepast. Dat staat te drogen.

Afbeelding

Dit is de plek waar de brug ongeveer gaat komen. Zoals je ziet, had ik de ondervloer voor het lager gelegen spoor destijds iets ruimer uitgelegd. Ik denk er nog over om de bocht iets wijder te laten lopen. Onder de brug staat ook een weg gepland die leidt naar Hookyville en de bergen in. Ik kan de brug iets meer naar rechts zetten, zodat er drie sporen (immers, er komen twee sporen uit de spiraal gedraaid, die je heel vaag ook ziet lopen) onder de brug doorgaan. Dat hangt er een beetje vanaf hoe ik uitkom met het rechte stijgende deel en de brug. Voor het mooie zal ik dan wel de twee draadeinden hier inkorten. De brug is overigens nog niet geweatherd, alleen van een andere kleur groen voorzien. Dat kan mooi als de blauwe ondervloer ook geverfd is en aan het drogen is.

Afbeelding

Hier het totale plaatje van stijgend spoor via de brug naar de spiraal. Let niet op de zooi op tafel, want dat heb je als je aan het werk bent.

Afbeelding

Over werk gesproken. Dit zijn voorlopig weer de laatste handelingen aan de baan, want er moeten weer verhalen worden gemaakt en ik duik weer een aantal dagen onder in de grootste koelcel van Nederland, het IJssculpturenfestival in Roermond.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Kleine update voordat ik weer voor een paar dagen naar de ijssculpturen in Roermond afreis.

De eerste rails voor het stijgende spoor zijn gelegd. Ik had nog een lange flex van draadjes voorzien, maar ik moest nog een stuk blauwe ondervloer toevoegen en dat eerst een likje verf geven. Dat wordt dus volgende week.

Afbeelding

Afbeelding

In de spiraal draait nog één spoor naar boven. Dit is vanaf de wissel gelegd tot het stuk waar een deel rechte sporen gaan komen. Naast dit spoor komt nog een tracé te liggen dat iets hoger uitkomt, namelijk het vervolg van het stijgende spoor.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Wat een vreemde treinendag vandaag. Het begon allemaal vrij normaal: bezetmelddraadjes aan de bezetmelddecoder hangen, de boog voor het stijgende spoor naar de brug uitgezaagd, brugpijlers van hout (je ziet ze straks toch niet) op maat gemaakt, kortom: niks geks.

Maar toen ik de bezetmelders wilde testen, werd het vreemd. Twin aan, booster aan en meteen knipperlichten bij de booster: 1x rood, 3x groen. Volgens de handleiding betekent dat dat er een vreemde spanning op de railuitgang zit. Niet stressen, even een bakkie en nadenken. Binnen een kwartier had ik het antwoord: Aan de spiraalzijde is geen dubbele scheiding gemaakt om het Twin-deel en het booster-deel van elkaar te scheiden. Even de juiste draadjes opgezocht en van de ringleiding losgehaald, zaagsnedes maken om een dubbele isolatie te bewerkstelligen en bingo. Knipperlichten weg en de trein kan een beetje rijden. Natuurlijk stoffige, vieze sporen. Klusje voor komende week.

Maar ik hoorde ook een rare zoemtoon. Heb alles eerst uitgeschakeld en daarna alleen de Twin aangezet. Stroom aan gezet en weer die zoemtoon. Die kwam bij een wissel vandaan. In de afbuigende stand hoor je de zoemtoon, in de rechtdoorstand is er niks aan de hand. Aandrijving losgemaakt en weg zoemtoon, in alle standen. Nu komt het: de wissels op de bovenbaan zijn nog niet aangesloten aan de wisseldecoders en de bovenbaan, waar deze wissel zich bevindt, rijdt via de booster en die stond uit. Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Voor de rest was het wel een vruchtvolle dag.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hookyville op weg

Bericht door mdedeugd »

Hoi Martin.

Probeer eens of een andere wissel aandrijving dit ook heeft.
Aan die wissel.



Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ik heb zojuist een nieuwe wisselaandrijving geplaatst en het gisteren geschetste probleem is geheel verdwenen. Niks geen rare zoemtoon. Natuurlijk ben ik wel benieuwd hoe het kan dat een aandrijving bij een wissel waar gee stroom doorheen loopt, gaat zoemen. Aan de andere kant heb ik zoiets van: 'het werkt'. Dat is voor mij voldoende.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hookyville op weg

Bericht door mdedeugd »

Hoi Martin.

Fijn dat het bij jou verholpen is.
Ik moet zeggen, bij mij zelf gaat het door veel testrijden ook met kleine stapjes wel al beter worden.
Nog niet perfect, maar elke verbetering is er toch mooi eentje.
Heel veel testen is er nodig, maar ik vindt wel erg leuk.
Dus dat ik nu niet verder bouw, vindt ik niet erg meer.
Ik kies voor deze optie.
Liever eerst nu eens zien dat de treinen goed rijden, das voor mij nu nog veel belangrijker.
Dat vervelende haasten heb ik nu echt van me af gezet, daar is geen eer mee te behalen. :D
We komen er wel ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Omdat ik nu toch enkele stukken met flexrails ga aanleggen, leek het me niet onverstandig om flexrailspanners aan te schaffen.

Afbeelding

Zat net onder de 25 euro, dus nog een VW Multivan mee laten komen. Was ik goedkoper uit dan alleen de spanners plus verzendkosten.

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3748
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Hookyville op weg

Bericht door maarten »

Hookies schreef:Zat net onder de 25 euro, dus nog een VW Multivan mee laten komen. Was ik goedkoper uit dan alleen de spanners plus verzendkosten.
Goh, wat vervelend nu he? :D
Is een mooie bus, staat ook nog op mijn verlanglijstje. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: Hookyville op weg

Bericht door ouwerling »

Hi,

Flexrailspanners???
Daar had ik nog nooit van gehoord.
Kun je iets meer uitleggen over het hoe en wat en wanneer je ze gebruikt.
Ik zie ze bij Conrad voor €22 (setje van 3)
Waar koop jij ze?

Vr Gr
Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Heb ze ook bij Conrad aangeschaft. De bedoeling van de spanners is om de railstaven van een flexrail bij elkaar te houden. Als je ze buigt, zie je dat de staaf gaat verspringen. Met de spanners kun je ze aan het begin gelijk houden en heb je de mogelijkheid om ze goed en netjes af te kunnen zagen.

Als je op de foto kijkt, zie je een zwarte gekronkelde streep, dat is de rail. De witte blokjes zitten aan het begin en aan het eind, maar ook in het midden waar de rail gaat 'draaien'.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: Hookyville op weg

Bericht door ouwerling »

Hi Martin,

Begrepen en inderdaad handig.
Dus ook maar zo'n setje aanschaffen.

Bedankt

Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Hi Jos,

Ik heb altijd begrepen dat ze wel handig zijn en aangezien ik een flexkneus ben, maar wel veel flexrails heb, leek me dit wel een handig huplstuk.

Ja, na jaren wachten (2008) is 'ie dan eindelijk uit!!!! De supergedigitaliseerde Lint 12587. Wat heeft dit dingetje zoal te bieden? Het is buurtverkeerstreinstel serie 648.1 van de Deutsche Bahn AG (DB AG). Uitvoering LINT 41/H met hoge instappen.
Het tijdperk V model heeft een ingebouwde Digital-decoder en geluidsgenerator om met DCC ook traditioneel te rijden. Motor met vliegwiel. Twee assen aangedreven. Beide voertuighelften over de Jakobs-draaistel met mechaniek kort gekoppeld. Frontverlichting en sluitseinen met de rijrichting wisselend, interieurverlichting en treinbestemming met LED's, digitaal schakelbaar. Meerdelig interieur. L.o.b. 262 mm.

Afbeelding

Aangezien ik het stel nog niet in huis heb, moeten we het even doen met de afbeelding van Trix. Mijn treinendealer heeft al wel een stel voor mij apart gezet, aangezien ik dit in 2008 ook al had besteld. Even de geldbron aanspreken en dan kan ik hem snel ophalen en op mijn baan op de kiek zetten.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Als beroeps-sloeber heb ik de budgetversie, en die rijdt prima.
Dus ik ben benieuwd hoe deze het doet.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: Hookyville op weg

Bericht door Vincent »

@hookies,

hoe werken die flexrailspanners? lijkt me interessant om ze te gebruiken.

mvg vincent


vincent
www.elfd.nl
Plaats reactie