proefbaantje met wisseldecoders e.d......
Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......
Bert, het is je dus gelukt met de wissels, wisseldecoders en het TC. Dat moet ik nog steeds een keer gaan doen. De laatste weken weinig tijd. Leuk filmpje ook. Maar eh, ga je die aansluitclips van Fleischmann overal zo gebruiken of ga je straks draadjes aan lasjes of spoorstaven solderen?
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Bert,
dat is toch een machtig gevoel, niet? Dat het allemaal werk! Ik wens je veel succes met je bezetmelders, maar heb alle vertrouwen dat dat ook zonder al te veel problemen zal lukken. Ik kijk al uit naar het vervolg!
groetjes,
dat is toch een machtig gevoel, niet? Dat het allemaal werk! Ik wens je veel succes met je bezetmelders, maar heb alle vertrouwen dat dat ook zonder al te veel problemen zal lukken. Ik kijk al uit naar het vervolg!
groetjes,
Hahaha, ik zocht dat filmpje vanochtend op je site, maar had het niet gevonden. Maar dus nu toch gezien. Leuk! En die trein rijdt heel mooi soepel!
Ga zo door, ga zo door!
groetjes,
Ga zo door, ga zo door!
groetjes,
Hoi Bert,
gefeliciteerd! Dat is een overwinning, echt!
In verband met je probleem op de wissel, het meest voor de hand liggende is dat je de metalen brugjes hebt verwijderd, en dat de wissel nu "denkend"is. Ik heb er geen goede ervaring mee, en suggereer om alle brugjes terug te plaatsen. Alles rijdt dan een stuk betrouwbaarder. Heb je de wissel(straat) wel gevoed? Blijkt het nog niet te werken, dan moet je eens kijken waar ie precies stil staat. Op de wisseltong, of op de railstukjes achter het puntstuk? Als ie op de tongen stil staat, dan zou de wissel zelf defect kunnen zijn (microschakelaars intern). Waarom een bepaald segment niet gemeld wordt, is natuulijk van hieruit moeilijk te zien. Ik vermoed dat je het probleem in de bekabeling moet zoeken; een foutieve aansluiting?
groetjes,
gefeliciteerd! Dat is een overwinning, echt!
In verband met je probleem op de wissel, het meest voor de hand liggende is dat je de metalen brugjes hebt verwijderd, en dat de wissel nu "denkend"is. Ik heb er geen goede ervaring mee, en suggereer om alle brugjes terug te plaatsen. Alles rijdt dan een stuk betrouwbaarder. Heb je de wissel(straat) wel gevoed? Blijkt het nog niet te werken, dan moet je eens kijken waar ie precies stil staat. Op de wisseltong, of op de railstukjes achter het puntstuk? Als ie op de tongen stil staat, dan zou de wissel zelf defect kunnen zijn (microschakelaars intern). Waarom een bepaald segment niet gemeld wordt, is natuulijk van hieruit moeilijk te zien. Ik vermoed dat je het probleem in de bekabeling moet zoeken; een foutieve aansluiting?
groetjes,
Bert,verhoeks schreef:en TC krijgt overal bezetmelding alleen niet bij de aan sluiting van de rails waar de stroom naar de TC gaat...
heb je misschien een plaatje hoe je het hebt aangesloten?
Want ik snap 1 ding niet helemaal: er is een stuk waar de stroom naar de TC gaat. Dan is dat stuk toch nooit op een bezetmelder aangesloten? Òf de ene staaf wordt gevoed door de TC (evt. via ringleiding) òf via de bezetmelder. Als je allebei op dezelfde sectie aansluit snap ik dat je geen melding krijgt. Check anders even het schema op deze pagina.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Als ik begrijp wat je doet, dan kan je het best doen wat je doet, op een niet beveiligde sectie (bijvoorbeeld een wisselstraat). Als je je te beveiligen sectie al meteen de directe stuurspanning geeft, kan je bezetmelder niets meer detecteren, vandaar, de directe aansluiting op bijvoorbeeld je wisselstraat.
groeten,
Michiel
groeten,
Michiel
1.0.1? Moet dat niet gewoon 1.1, 1.2, 1.3 etc zijn in koploper? In de TC geef je bij S88 aan hoeveel x je 16 bezetmelders hebt aangesloten.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
-
Bert,
Het is juist wat je zegt. Maar andere vraag heb je een multimeter? Hiermee voorkom je een hele boel van zulke problemen en is het makkelijker zoeken waarom iets niet werkt.
Grtz Rob
Het is juist wat je zegt. Maar andere vraag heb je een multimeter? Hiermee voorkom je een hele boel van zulke problemen en is het makkelijker zoeken waarom iets niet werkt.
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Zoals ik het nu kan inschatten is het probleem dat je zowel de bezetmelder als de verbinding met de TC op dezelfde railstaaf hebt aangesloten. Je moet of direct vanaf de TC of via de bezetmelder voeden.
Even anders aansluiten en nogmaals proberen lijkt me.
Even anders aansluiten en nogmaals proberen lijkt me.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Mooi, da's opgelost. We blijven uiteraard benieuwd naar het verdere verloop.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Ja, dat klopt. 1.01 is hetzelfde als 1.1verhoeks schreef:hey jos,
nee hoor staat echt in koploper hoor
bezetmelder nr 1.01
1.02
1.03 enz enz.....
groeten bert
Maar in je oorspronkelijke bericht schreef je 1.0.1, da's niet hetzelfde als 1.01
Groetjes,
Jos
-
Bert,
Stap voor stap is de beste manier, iedere keer een aansluiting, proberen en testen. Daarmee voorkom je een hoop ellende en zoekwerk. Draadjes op lengte maken minimaliseert de foutmarge.
Maar goed je bent op de goeie weg
Veel suc6
Rob
Stap voor stap is de beste manier, iedere keer een aansluiting, proberen en testen. Daarmee voorkom je een hoop ellende en zoekwerk. Draadjes op lengte maken minimaliseert de foutmarge.
Maar goed je bent op de goeie weg
Veel suc6
Rob
Grtzz Rob
Leuk filmpje. Lijkt erg op wat ik aan het doen ben.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Hallo
IK heb een vraag.
Wat is een bezet melder .
Groet michiel
IK heb een vraag.
Wat is een bezet melder .
Groet michiel
Een bezetmelder doet wat de naam al aangeeft. Als je een (geïsoleerd) stuk spoor aan een bezetmelder koppelt, kan het systeem zien of er zich een trein op dat stuk spoor aanwezig is.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
-
Hallo
En wat heb je daar aan mij lijkt het niet zo nuttig of is dat voor de computer.
Groet michiel
En wat heb je daar aan mij lijkt het niet zo nuttig of is dat voor de computer.
Groet michiel
Dat is voor de computer, of als je een uitgebreide centrale hebt. De computer weet dan waar je trein rijdt. (Je geeft vooraf aan welke bezetmelder in welke blok zit.)
De meeste werken volgens het s88 systeem, de draden vanaf de rails gaan naar de bezetmelder, die is op een s88 bus aangesloten (waarmee je meerdere s88 bezetmelders achter elkaar kunt zetten) en die vervolgens weer op de computer (of centrale), al dan niet met nog een kastje ertussen (zoals bij de Multimaus).
De meeste werken volgens het s88 systeem, de draden vanaf de rails gaan naar de bezetmelder, die is op een s88 bus aangesloten (waarmee je meerdere s88 bezetmelders achter elkaar kunt zetten) en die vervolgens weer op de computer (of centrale), al dan niet met nog een kastje ertussen (zoals bij de Multimaus).
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Zo'n ding gebruik je inderdaad voor een computer. Dat is één van de dingen die je nodig hebt als je wilt dat je computer de treinen automatisch laat rijden en stoppen op gewenste plaatsen.
Maar maak je daar voorlopig niet te druk om. Ga gewoon aan de slag met je treinen en de profiboss. Voordat je daar helemaal mee bent ingeburgerd met alle mogelijkheden ben je alweer een tijdje verder,
Groetjes,
Jos
Maar maak je daar voorlopig niet te druk om. Ga gewoon aan de slag met je treinen en de profiboss. Voordat je daar helemaal mee bent ingeburgerd met alle mogelijkheden ben je alweer een tijdje verder,
Groetjes,
Jos
-
Hallo
Nou ik ben niet eens van plan om met de computer te gaan rijden.
ik was gewoon benieuwd.
en die wissel decoders daar wacht ik nog een tijdje mee.
ik was gewoon benieuwd.
en die wissel decoders daar wacht ik nog een tijdje mee.
-
michiel1995 schreef:Hallo
Scheelt je een helboel ombouw kosten
Grtzz Rob
Yep, dan hoef je in ieder geval geen wielen en motoren in en aan de computer te bouwen.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
-
Grtzz Rob
-
Hallo
Als ik het heel eerlijkzeg heb ik 3 redenen
1 Ik ben super slecht met computers .
2 ik vindt het leuker als je zonder de computer iets doet .
3 Ik heb niet een hele grote baan dus is het ook niet nodig.
Maar dat is mijn mening julie moeten vooral doen wat julie leuk vinden .
Maar we hebben het hier toch over digitaal kan je ook binnen verlichting digitaal sturen.
Groet michiel
Als ik het heel eerlijkzeg heb ik 3 redenen
1 Ik ben super slecht met computers .
2 ik vindt het leuker als je zonder de computer iets doet .
3 Ik heb niet een hele grote baan dus is het ook niet nodig.
Maar dat is mijn mening julie moeten vooral doen wat julie leuk vinden .
Maar we hebben het hier toch over digitaal kan je ook binnen verlichting digitaal sturen.
Groet michiel