Märklin definitief Insolvent

Onderwerp starter
verzameldirk

Märklin definitief Insolvent

Bericht door verzameldirk »

Märklin heeft vandaag zijn uitstel van betaling aangevraagd, de bank wil de kredieten niet verlengen, het bedrijf zal gesaneerd worden, dus misschien einde spoor N en LGB ??

De werknemers hebben hun loon over de maand Januari nog niet ontvangen

Hier een kranten artikel.

zoek verder op Google via insolvenz Märklin

Dick Bolt

Märklin muss Insolvenz anmelden

04. Februar 2009

Der traditionsreiche Modelleisenbahn-Hersteller Märklin ist insolvent. Die Geschäftsführung habe beim zuständigen Amtsgericht in Göppingen Antrag auf Eröffnung eines Insolvenzverfahrens gestellt, teilte das Unternehmen am Mittwoch mit. Der Betrieb solle aber ohne Einschränkungen weiterlaufen, hieß es in der Mitteilung.

Die Landesbank Baden-Württemberg und die Kreissparkasse Göppingen haben einen Ende Januar ausgelaufenen Kredit über 50 Millionen Euro nicht verlängert. Tagelange Verhandlungen blieben erfolglos.

Geschäftsführung strebt Sanierung an

„Wir sind fest gewillt, in Abstimmung mit dem vorläufigen Insolvenzverwalter unser Traditionsunternehmen mit Kultstatus (...) zu sanieren und dauerhaft im Markt zu etablieren“, betonte Geschäftsführer Dietmar Mundil. Die Geschäftsführung werde den vorläufigen Insolvenzverwalter bei der Analyse der wirtschaftlichen Situation von Märklin, der Stabilisierung des Geschäftsbetriebs und der Gestaltung der Zukunft des Unternehmens unterstützen.

bron ; Frankfurter Algemeine Zeitung (F.A.Z.)

Mijn vrouw en ik verzamelen modeltreinen in diverse schalen, en van vele fabrikaten voor mijn treinfoto's zie http://www.flickr.com/photos/35830155@N05

Hookies

Re: Märklin definitief Insolvent

Bericht door Hookies »

Wat heeft Märklin met spoor N te maken? Je bedoelt zeker dat minispoor van Märklin. Is dat niet spoor Z?

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Minitrix is jaren geleden over genomen door Märklin en natuurlijk Zzzzz.

Dus vandaar, zou het wel betreuren als dat ter ziele gaat.

Grtz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Hookies

Bericht door Hookies »

Hoe zit dat dan met Trix? Die hebben toch een eigen h0-afdeling of is dat dan ook Märklin? Als je 35 jaar weg bent geweest, weet je niet meer wat er gebeurd is in die periode. Mijn startsetje was ooit van Minitrix.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
verzameldirk

Hookies schreef:Hoe zit dat dan met Trix? Die hebben toch een eigen h0-afdeling of is dat dan ook Märklin? Als je 35 jaar weg bent geweest, weet je niet meer wat er gebeurd is in die periode. Mijn startsetje was ooit van Minitrix.
Märklin is eigenaar van Märklin, Minitrix, Trix en LGB en alles wat daar dan weer bijhoort zoals de merken Primex, Antex, Minex en ik zal er nogwel een vergeten. Trix had vroeger ook het merk Gama, zou ook nu wel een tot Märklin kunnen behoren, deze merken zijn allen inaktief.

Dick Bolt

Mijn vrouw en ik verzamelen modeltreinen in diverse schalen, en van vele fabrikaten voor mijn treinfoto's zie http://www.flickr.com/photos/35830155@N05

Hookies

Bericht door Hookies »

Dat zou dus zo maar kunnen betekenen dat de volledig digitale LINT, die Trix voor begin 2009 had aangekondigd, het levenslicht niet gaat zien?

shoven

Bericht door shoven »

Dat zou zomaar kunnen. En gezien dat Minitrix en Roco prettiger prijzen hanteerden dan andere merken die ik zou kunnen noemen, is het maar afwachten wat er gebeurt nu Roco geen N meer maakt en Minitrix in gevaar is.
Maar goed, er zijn veel gebruikers en liefhebbers van Minitrix, dus ik er vanuit dat het op termijn wel goed komt.... :roll:
Wie weet neemt Roco het spul wel over. :mrgreen:

Update: Net op de radio: Marklin is failliet. Men hoopt nog op een doorstart.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Raymon

Bericht door Raymon »

Update: Net op de radio: Marklin is failliet. Men hoopt nog op een doorstart.
Inderdaad :(
Hier nog een kranten bericht...
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... html?p=8,2

haverkatrans

Bericht door haverkatrans »

misschien is het een manier om van personeel af te komen met een vast dienstverband, of de productie te verhuizen naar lage lonenlanden.Minitrix moet gewoon blijven!!!

Wesley

Bericht door Wesley »

shoven schreef:Update: Net op de radio: Marklin is failliet. Men hoopt nog op een doorstart.
Dat is niet echt een update, het staat ook in het bericht: Märklin heeft de rechtbank gevraagd een Insolvenzverfahren in te stellen, de Nederlandse parallel daarvan is de faillissementsaanvraag. Ook in Duitsland honoreert de rechter dat verzoek wanneer aan de vereisten wordt voldaan en geen sprake is van misbruik.

Normaal gesproken gaat de curator op zoek naar een koper voor de onderneming, en wat die voor beslissingen neemt om het aangekochte bedrijf te saneren, blijft gissen. Of Minitrix, LGB e.d. blijven bestaan, hangt daarvan af. Dat is dus koffiedik kijken, maar gezien het marktaandeel van Minitrix in de N-spoormarkt heb ik goede hoop.
haverkatrans schreef:misschien is het een manier om van personeel af te komen met een vast dienstverband, of de productie te verhuizen naar lage lonenlanden.Minitrix moet gewoon blijven!!!
Wat betreft het eerste: dat is dus misbruik van de bevoegdheid om faillissement aan te vragen, dat is onrechtmatig. Wat het tweede betreft: daar heb je geen faillissement voor nodig. Wat het derde betreft: volledig mee eens! :mrgreen:

Swiftly and with style !
Afbeelding

Saraan

Bericht door Saraan »

Ik ben geen financieel expert, maar een faillisement is soms een manier om van de schulden verlost te zijn. De curatoren ruimen de puinhoop op en de financieel gezonde departementen worden doorgestart mits wat legaal gesjoemel. Ik vermoed dat Märklin af wilt van een paar verlieslatende sectoren binnen zijn modeltreintjesgamma (ik hoop niet dat Minitrix daar een deel van is) en ziet nu zijn kans schoon met een faillisement, maar dat is louter mijn eigen idee ervan.

groeten,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Wesley

Bericht door Wesley »

Dat zou kunnen, maar de eigenaar van Märklin (een PE-fonds dat luistert naar de naam Kingsbridge) is - zoals elke eigenaar van een gefailleerde onderneming - wel de regie over de onderneming kwijt. Dat wil zeggen: zij kunnen proberen een doorstart te maken, maar als de curator de tent verkoopt aan de concurrent, staan ze met lege handen. Daarom is het faillissement aanvragen altijd een grote stap, we kunnen er met zijn allen gevoeglijk vanuit gaan dat Märklin écht niet gezond is en dat er dus iets moet gebeuren ten behoeve van de gezamenlijke schuldeisers (zoals het officiële doel van de Nederlandse faillissementsprocedure zo mooi luidt).

Swiftly and with style !
Afbeelding

Onderwerp starter
verzameldirk

kleine toelichting ook Goldman Sachs is mede eigenaar

Saraan

Bericht door Saraan »

Märklin had en heeft een kwasie monopolie in de H0 3-rail markt. (hoe het zit met Z, N, 0, 1 of anders schaal, dat weet ik niet, maar die markten zijn een stuk kleiner) Als ze het bijltje erbij neerleggen, ontstaat er een enorme 3-rail vakuum, en is er een enoOOOorme opportuniteit. Waarom niet zelf in dat gat springen, mits wat ballast over boord te gooien. Ze beschikken ten slotte al over de know-how en infrastructuur. Ze gaan het kind toch niet met het badwater weggooien? Ik vraag me vooral af wat er in het badwater zit???

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Wesley

Bericht door Wesley »

verzameldirk schreef:kleine toelichting ook Goldman Sachs is mede eigenaar
Is dat nog steeds zo? Goldman Sachs is min of meer omgevallen en heeft noodgedwongen het roer compleet moeten omgooien, waarbij ze veel investmentbankingactiviteiten hebben moeten afstoten...

Swiftly and with style !
Afbeelding

H@Ns
N-spoor

Bericht door H@Ns »

https://www.n-spoor.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

Onderwerp starter
verzameldirk

Wesley schreef:
verzameldirk schreef:kleine toelichting ook Goldman Sachs is mede eigenaar
Is dat nog steeds zo? Goldman Sachs is min of meer omgevallen en heeft noodgedwongen het roer compleet moeten omgooien, waarbij ze veel investmentbankingactiviteiten hebben moeten afstoten...
werd nog steeds genoemd in een of ander krantenartikel.

wikipedia;

Als gevolg van de kredietcrisis werd Goldman Sachs op 22 september 2008 omgevormd tot een financiële holding.

Dick Bolt

Wesley

Bericht door Wesley »

Weet ik ;) . Maar goed, dat maakt voor het faillissement van Märklin niet wezenlijk uit.

Swiftly and with style !
Afbeelding

hpjongsma

Bericht door hpjongsma »

heren liefhebbers,ik las zojuist het volgende bericht op lokshop.de

6.2.2009:
Offenbar erste Interessenten für Märklin
Nach der Insolvenz des Modelleisenbahnherstellers Märklin gibt es offenbar erste Interessenten. Nach Angaben des stellvertretenden Insolvenzverwalters Michael Pluta kommen die potentiellen Käufer aus Norddeutschland und Frankfurt. [mehr]

er is nog hoop,

groet heilko

Onderwerp starter
verzameldirk

:lol:

Onderwerp starter
verzameldirk

Een stuk uit een artikel in de südwest zeitung ;

Der Ulmer Rechtsanwalt will sich jetzt im ungarischen Györ über das dortige nicht insolvente Märklin-Werk informieren. Dort sind 600 Mitarbeiter mit einem Großteil der Märklin-Produktion beschäftigt. Wie berichtet, hatten nur die deutschen Märklin-Gesellschaften in der vergangenen Woche Insolvenz angemeldet. Zwar bestätigte Pluta gegenüber der NWZ, dass Märklin von den früheren Eigentümern Kingsbridge und Goldman Sachs in mehrere Gesellschaften unterteilt wurde. Dass durch die komplizierte Struktur, wie vom Handelsblatt angedeutet, Schwierigkeiten bei einem Verkauf entstehen könnten, befürchtet Pluta nicht. Wichtig sei jetzt, dass die Kunden zu Märklin stünden. Nach dem Auftragseingang auf der Spielwarenmesse sei das nicht zu befürchten. Tatsächlich grassiert auch unter Sammlern das Märklin-Fieber. Die Nachfrage im Kleinanzeigenteil von Zeitungen und Fachjournalen wächst.

Hieruit blijkt dus dat Kingsbridge en Goldman Sachs Hongarije nog doorlaten gaan en dat de 600 medewerkers volop uitleveren.

Dick Bolt

haverkatrans

Bericht door haverkatrans »

Zojuist gelezen op website van somberg modelbouw, marklin maakt een doorstart, hopelijk ook met minitrix? :P :lol: :mrgreen: :roll:

spoor65

Bericht door spoor65 »

Kijk dat is dus idd positief nieuws, ik zal barrie morgen ff bellen, en eens horen of die nog meer goed nieuws heeft voor ons n-spoorders op dit gebied, of dus ook Trix en dan vooral minitrix blijft doordraaien.

mvg

freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

spoor65

Bericht door spoor65 »

FF wat rondneusen op het net en op collega forum BNLS en zie hier

http://dmm.travel/news/panorama/20700/

en ook nog hier:

http://www.wer-kauft-wen.de/meldung/21077.html

Porsche-Chef Dr. Wendelin Wiedeking blijkt een groot Märklin liefhebber te zijn, en nu gaat zoals het er naar uit ziet,
Porsche financieel bijspringen en Märklin redden?

Wie weet, laten we het hopen. en laten we vooral hopen dat die dan ook het trix deel mee wil redden.

mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hoi,

Gisteren avond Barry Somberg gemaild, kreeg net het volgende antwoord:

Märklin start door, dat is ons deze week op de beurs verzekerd. Er is wel een kans dat Trix en LGB verkocht zullen worden. Wat dat zal betekenen weet ik eigenlijk niet, dat ligt ook aan de nieuwe eigenaar. Maar doorgaan zal het zeker. Groeten, Barry Somberg

Dus we houden hoop dat het zal goedkomen met (Mini)trix

Mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2
Plaats reactie