Hookyville op weg
Re: Hookyville op weg
Ik heb zojuist de geijkte Tulpenloc op het spoor gezet. Het filmpje begint net voordat ik de loc naar het volgende blok stuur. Als je goed luistert, hoor je de wissels ook schakelen. De trein trekt mijns inziens mooi op en houdt aan het einde van het blok weer stil. Eigenlijk net iets te ver van de stopsectie, maar de trein moet ook nog leren remmen.
Kijk maar eens hier.
Mvg,
Martin
Kijk maar eens hier.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Belofte maakt schuld, dus hier een overzichtje van het ijken van enkele locs. Op advies van RF te A. heb ik de startsnelheden niet te ver onder de 10 gehouden, want ik heb nu al een hekel aan stilvallende locs.
Hieronder de scores van respectievelijk de Mittelweserbahn loc, de BR103 en de Tulp
01) 9 - 10 - 9
02) 11 - 15 - 11
03) 15 - 18 - 13
04) 19 - 22 - 15
05) 24 - 26 - 16
06) 28 - 30 - 18
07) 33 - 34 - 20
08) 37 - 38 - 23
09) 40 - 42 - 26
10) 44 - 46 - 31
11) 48 - 50 - 33
12) 52 - 54 - 35
13) 56 - 58 - 38
14) 59 - 60 - 40
15) 65 - 62 - 44
16) 70 - 65 - 48
17) 73 - 69 - 55
18) 77 - 72 - 59
19) 82 - 76 - 65
20) 86 - 79 - 68
21) 89 - 84 - 75
22) 93 - 87 - 80
23) 98 - 90 - 86
24) 101 - 93 - 95
25) 106 - 97 - 100
26) 109 - 101 - 108
27) 113 - 104 - 115
28) 115 - 107 - 120
Qua snelheden aan de onderkant lijkt me de Tulp het beste uit de bus te komen.
Ook de BR101 en de Siemens Dispolok hebben inmiddels hun ijking erop zitten.
Mvg,
Martin
Hieronder de scores van respectievelijk de Mittelweserbahn loc, de BR103 en de Tulp
01) 9 - 10 - 9
02) 11 - 15 - 11
03) 15 - 18 - 13
04) 19 - 22 - 15
05) 24 - 26 - 16
06) 28 - 30 - 18
07) 33 - 34 - 20
08) 37 - 38 - 23
09) 40 - 42 - 26
10) 44 - 46 - 31
11) 48 - 50 - 33
12) 52 - 54 - 35
13) 56 - 58 - 38
14) 59 - 60 - 40
15) 65 - 62 - 44
16) 70 - 65 - 48
17) 73 - 69 - 55
18) 77 - 72 - 59
19) 82 - 76 - 65
20) 86 - 79 - 68
21) 89 - 84 - 75
22) 93 - 87 - 80
23) 98 - 90 - 86
24) 101 - 93 - 95
25) 106 - 97 - 100
26) 109 - 101 - 108
27) 113 - 104 - 115
28) 115 - 107 - 120
Qua snelheden aan de onderkant lijkt me de Tulp het beste uit de bus te komen.
Ook de BR101 en de Siemens Dispolok hebben inmiddels hun ijking erop zitten.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Zo, een tijdje niet veel van me laten horen. Druk met andere zaken en het ijken van de locs vergde ook de nodige tijd. Vanmiddag had ik eens een vrije middag, niemand verder thuis, dus ben ik even wat gaan rijden met geijkte locs via Koploper. Het gaat nog niet vlekkeloos, maar ik moet zeggen dat de bovenbaan (iets minder vuile rails) nu steeds beter begint te lopen.
In het schaduwstation heb ik een paar problemen opgelost. De wissels deden niet wat ik wilde, maar dat lag niet aan de wissels of de wisseldecoder, maar aan een verkeerde wissel bij het intekenen van het baanontwerp. Dat is allemaal aangepast evenals de bijbehorende wisselstraten. De treinen doen nu wat ik wil en wat Koploper ze ingeeft. In het schaduwstation moet er op een paar sporen nog wel wat beter geremd worden, maar dat is wel goed te krijgen.
Natuurlijk heb ik de camera even aan het werk gezet. De BR103 en de Tulp mogen als voorbeeld dienen.
Kijk maar eens hier. En voor het tweede filmpje kun je hier terecht.
Mvg,
Martin
In het schaduwstation heb ik een paar problemen opgelost. De wissels deden niet wat ik wilde, maar dat lag niet aan de wissels of de wisseldecoder, maar aan een verkeerde wissel bij het intekenen van het baanontwerp. Dat is allemaal aangepast evenals de bijbehorende wisselstraten. De treinen doen nu wat ik wil en wat Koploper ze ingeeft. In het schaduwstation moet er op een paar sporen nog wel wat beter geremd worden, maar dat is wel goed te krijgen.
Natuurlijk heb ik de camera even aan het werk gezet. De BR103 en de Tulp mogen als voorbeeld dienen.
Kijk maar eens hier. En voor het tweede filmpje kun je hier terecht.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 3820
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Hookyville op weg
Hallo Martin,
Ze ziet er goed uit die filmpjes!!
Dat is een onderdeel wat ik tot op heden nog niet heb gedaan.
Gr Chris
Ze ziet er goed uit die filmpjes!!
Dat is een onderdeel wat ik tot op heden nog niet heb gedaan.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Hookyville op weg
Beelden en filmpjes van Koploper blijven voorlopig even weg uit mijn topic. Ik ga me nu bezighouden met de voorbereidingen voor het uittesten van de mengverhoudingen voor ballast. Vier zakjes (lichtbruin en lichtrijs) komen van de Sceneryshop, een zakje gravel is van Busch.
Op de eerste foto heb ik de kleuren lichtbruin en lichtgrijs nagenoeg één op één gemengd.
Foto 2 is een één op één mix van lichtbruin en gravel.
Foto 3 bestaat uit gelijke hoeveelheden lichtgrijs en gravel.
Uit testen van andere leden blijkt wel dat de ballast donkerder wordt dan wat je nu in de potjes ziet. Ik ga deze verhoudingen uitproberen op een testplankje met een paar stukken rails. In het station wordt de ballast wat donkerder, daarbuiten wat lichter, al zal de waas van de drybrush de kleur nog wel iets meer aanpassen. Vind ik een verhouding te donker, dan gaat er gewoon een lichtere kleur bij.
Het ballasten ga ik doen met behulp van de schotterhilfe. Zie hieronder.
Zoals gezegd eerst in een testfase, daarna op de baan, maar nog niet bij het station, want daar moet nog allerlei zooi tussen de sporen komen. Bij het testen zal ik ook hier en daar een plukje groen aanbrengen. De grasmaaiers komen niet overal in Hookyville. Uiteraard laat ik de testresultaten hier ook zien.
Mvg,
Martin
Op de eerste foto heb ik de kleuren lichtbruin en lichtgrijs nagenoeg één op één gemengd.
Foto 2 is een één op één mix van lichtbruin en gravel.
Foto 3 bestaat uit gelijke hoeveelheden lichtgrijs en gravel.
Uit testen van andere leden blijkt wel dat de ballast donkerder wordt dan wat je nu in de potjes ziet. Ik ga deze verhoudingen uitproberen op een testplankje met een paar stukken rails. In het station wordt de ballast wat donkerder, daarbuiten wat lichter, al zal de waas van de drybrush de kleur nog wel iets meer aanpassen. Vind ik een verhouding te donker, dan gaat er gewoon een lichtere kleur bij.
Het ballasten ga ik doen met behulp van de schotterhilfe. Zie hieronder.
Zoals gezegd eerst in een testfase, daarna op de baan, maar nog niet bij het station, want daar moet nog allerlei zooi tussen de sporen komen. Bij het testen zal ik ook hier en daar een plukje groen aanbrengen. De grasmaaiers komen niet overal in Hookyville. Uiteraard laat ik de testresultaten hier ook zien.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Hoi Martin.
Ik volg nu de diverse topic,s waar nu geballastert worden gaat.
Ik volg dit bij jou dus ook meteen mee.
Ik ben benieuwt hoe dit van het merk Polak zich gaat gedragen.
Maak er wat moois van.
Ik zit klaar voor het resultaat ervan.
Sucses.
Martin de Deugd
Ik volg nu de diverse topic,s waar nu geballastert worden gaat.
Ik volg dit bij jou dus ook meteen mee.
Ik ben benieuwt hoe dit van het merk Polak zich gaat gedragen.
Maak er wat moois van.
Ik zit klaar voor het resultaat ervan.
Sucses.
Martin de Deugd
Re: Hookyville op weg
Martin, welke nummers van Polak gebruik je?
En zie je nog verschil in korrelgrootte?
En zie je nog verschil in korrelgrootte?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hookyville op weg
Van Polak gebruik ik 5351 (lichtbruin) en 5321 (lichtgrijs). Ik zie niet echt verschil, ook niet met de ballast van Busch trouwens.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Ik ben dan ook maar eens begonnen aan het leggen van ballast. Op een plankje heb ik gisteren alvast vier stukjes flexrail vastgelijmd. Vandaag dan aan de ballast begonnen. Eerst ballast uitgestrooid met het schotterhulpje. Daarna verneveld met water met een drupje afwasmiddel. Op de onderstaande foto's zijn van deze situatie alvast wat beelden te zien. Van belang is even te weten welke mengvormen zijn toegepast.
Uiterst rechts is een 1:1 mengsel van lichtbruin en lichtgrijs (Polaknummer 5351 en 5321)
Daarnaast een 1:1 mengsel van lichtbruin (5351) en gravel van Busch (7602)
Tweede van links een 1:1 mengsel van lichtgrijs (5321) en gravel van Busch (7602)
Uiterst links heb ik een lepel van het 1:1 mengsel van lichtbruin en lichtgrijs genomen en daar nog een lepel lichtbruin aan toegevoegd. Feitelijk praat je dan over een 3:1 mengsel lichtbruin en lichtgrijs.
Dit zijn de twee proefstukjes aan de rechterkant.
Daarna een mengsel gemaakt met twee gelijke delen houtlijm en water, aangevuld met een drupje afwasmiddel. Omdat ik te veel zeepbelletjes kreeg, denk ik dat ik iets te veel afwasmiddel in het mengsel had zitten. Met een pipet heb ik de ballast nat gemaakt met dit mengsel. Dat slaat in eerste instantie natuurlijk wit uit. Nu ligt het te drogen.
De oplettende kijker ziet natuurlijk ook ballast tussen de spoorstaven liggen. Dat haal ik als de zijkanten zijn uitgehard weg met een stofzuiger met op de kop een pantykousje, zodat ik de restanten weer terug kan doen in de bijbehorende potjes. Van Anita Decor had ik nog wat poeder om eventueel op de middenstukken te plaatsen, maar ik denk dat dat met een airbrush net zo makkelijk, zo niet makkelijker, kan.
Mvg,
Martin
Uiterst rechts is een 1:1 mengsel van lichtbruin en lichtgrijs (Polaknummer 5351 en 5321)
Daarnaast een 1:1 mengsel van lichtbruin (5351) en gravel van Busch (7602)
Tweede van links een 1:1 mengsel van lichtgrijs (5321) en gravel van Busch (7602)
Uiterst links heb ik een lepel van het 1:1 mengsel van lichtbruin en lichtgrijs genomen en daar nog een lepel lichtbruin aan toegevoegd. Feitelijk praat je dan over een 3:1 mengsel lichtbruin en lichtgrijs.
Dit zijn de twee proefstukjes aan de rechterkant.
Daarna een mengsel gemaakt met twee gelijke delen houtlijm en water, aangevuld met een drupje afwasmiddel. Omdat ik te veel zeepbelletjes kreeg, denk ik dat ik iets te veel afwasmiddel in het mengsel had zitten. Met een pipet heb ik de ballast nat gemaakt met dit mengsel. Dat slaat in eerste instantie natuurlijk wit uit. Nu ligt het te drogen.
De oplettende kijker ziet natuurlijk ook ballast tussen de spoorstaven liggen. Dat haal ik als de zijkanten zijn uitgehard weg met een stofzuiger met op de kop een pantykousje, zodat ik de restanten weer terug kan doen in de bijbehorende potjes. Van Anita Decor had ik nog wat poeder om eventueel op de middenstukken te plaatsen, maar ik denk dat dat met een airbrush net zo makkelijk, zo niet makkelijker, kan.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Hoi Martin.
Mooi gedaan zeg.
Spoortje 1 en 4 vindt ik eerlijk zelf het meest beste kleuren.
Vooral bij de kleurstelling in de Fleischmann bedding.
Martin de Deugd
Mooi gedaan zeg.
Spoortje 1 en 4 vindt ik eerlijk zelf het meest beste kleuren.
Vooral bij de kleurstelling in de Fleischmann bedding.
Martin de Deugd
Re: Hookyville op weg
De ballast is al een paar uur aan het drogen en dat gaat vanwege de toch wel warme zolder behoorlijk snel. Nog even een paar foto's, waarvan de eerste met flits is. Uiterst links heb ik nog een originele piccolorail neergelegd.
De ballast is al een paar uur aan het drogen en dat gaat vanwege de toch wel warme zolder behoorlijk snel. Nog even een paar foto's, waarvan de eerste met flits is. Uiterst links heb ik nog een originele piccolorail neergelegd.
Wordt vervolgd.
Mvg,
Martin
Wordt vervolgd.
Mvg,
Martin
De ballast is al een paar uur aan het drogen en dat gaat vanwege de toch wel warme zolder behoorlijk snel. Nog even een paar foto's, waarvan de eerste met flits is. Uiterst links heb ik nog een originele piccolorail neergelegd.
Wordt vervolgd.
Mvg,
Martin
Wordt vervolgd.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Hi,
Persoonlijk had ik een iets strakker resultaat verwacht, als resultaat van het gebruik van de ballast hulp.
Zie niet zoveel verschil met het met de hand aanbrengen en het aanbrengen met die ballast hulp.
De ballast blijft aan de langskant van de rails onregelmatig verdeeld.
Mvg
Wim.
Persoonlijk had ik een iets strakker resultaat verwacht, als resultaat van het gebruik van de ballast hulp.
Zie niet zoveel verschil met het met de hand aanbrengen en het aanbrengen met die ballast hulp.
De ballast blijft aan de langskant van de rails onregelmatig verdeeld.
Mvg
Wim.
Re: Hookyville op weg
Wim,
Ik neem aan dat je het topic van Sjaak ook volgt en zijn verhaal over de ballasthulp hebt gelezen. Sjaak heeft gelijk door te zeggen dat je wel even goed moet oefenen voordat je overstapt naar de baan. Het lijkt allemaal heel simpel, maar het vergt gewoon wat trainingsuren. Ik heb dit op een testplankje gedaan omdat ik ook wilde kijken welke kleuren voor mij het beste overkomen. Met wat oefening wordt het straks vast een stuk strakker dan deze allereerste ballastklus van mijn leven.
Mvg,
Martin
Ik neem aan dat je het topic van Sjaak ook volgt en zijn verhaal over de ballasthulp hebt gelezen. Sjaak heeft gelijk door te zeggen dat je wel even goed moet oefenen voordat je overstapt naar de baan. Het lijkt allemaal heel simpel, maar het vergt gewoon wat trainingsuren. Ik heb dit op een testplankje gedaan omdat ik ook wilde kijken welke kleuren voor mij het beste overkomen. Met wat oefening wordt het straks vast een stuk strakker dan deze allereerste ballastklus van mijn leven.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Hookyville op weg
Martin,
Ik heb in mijn leven al vele vele honderdduizenden tonnen geballast weliswaar water maar toch ballast . Wat ik ook al tegen Sjaak zei geloof ik idd dat het wel wat aan ervaring vergt om het goed te krijgen. Mijn eerste indruk bij hem waren idd overweldigend maar zo simpel is het dus niet blijkt maar weer. Ik heb het tot nu toe met een theelepeltje en kwassie gedaan en daar heb je dus ook heel veel geduld voor nodig. Het grootste probleem waar Sjaak tegen aan zal lopen zijn toch de wissels want dat kan je vergeten met deze hulp.
Maar in ieder geval reuze interessant hoe het gaat.
Ik heb in mijn leven al vele vele honderdduizenden tonnen geballast weliswaar water maar toch ballast . Wat ik ook al tegen Sjaak zei geloof ik idd dat het wel wat aan ervaring vergt om het goed te krijgen. Mijn eerste indruk bij hem waren idd overweldigend maar zo simpel is het dus niet blijkt maar weer. Ik heb het tot nu toe met een theelepeltje en kwassie gedaan en daar heb je dus ook heel veel geduld voor nodig. Het grootste probleem waar Sjaak tegen aan zal lopen zijn toch de wissels want dat kan je vergeten met deze hulp.
Maar in ieder geval reuze interessant hoe het gaat.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Hookyville op weg
Ik vind het zelf ook erg interessant om te volgen en uit te proberen. Bij de wissels gaat deze vlieger inderdaad niet op en wordt het toch ook theelepeltjeswerk, maar ik denk dat het voor rugpatiënten toch wel wat voordeel biedt. Dat het nog niet overal top is, zie ik ook niet als bezwaar. Ik moet ook nog een meter rail op mijn diorama van ballast voorzien, dus daar kan ik ook nog oefenen. En ik ben toch benieuwd wat er nu morgen te zien is. Hoewel ik morgen een workshop heb waar ik wat met styreen ga doen en wagonladingen ga maken. Ik denk dat ik pas maandag de stofzuigertruc ga toepassen.
Rob, ik had je vorige week nog een vraag aan je normale mailadres gestuurd.
Mvg,
Martin
Rob, ik had je vorige week nog een vraag aan je normale mailadres gestuurd.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Vandaag aan een workshop meegedaan van een ander forum. Voor het eerst iets met styreen gedaan. Het maken van dakkapelletjes, want bij een stadshuis ontbraken er een paar. Verder was er ook een interessante demo van iTrain en gingen andere mensen bomen of wagonladingen maken.
De bekende vastgoedmakelaar was er ook en hij had een paar N-gebouwen voor me meegenomen.
Onderstaande serie, waaronder een huis waar op zolder brand was geweest, past prima in de Altstadt. Het kan zijn dat Hookvyille misschien te druk wordt, dan verhuizen deze panden naar Esdorf, wat dan een echt vakwerkhuisjesdorp wordt.
Onderstaande panden passen prima bij de reeks stadhuizen die ik al bezat.
Mvg,
Martin
De bekende vastgoedmakelaar was er ook en hij had een paar N-gebouwen voor me meegenomen.
Onderstaande serie, waaronder een huis waar op zolder brand was geweest, past prima in de Altstadt. Het kan zijn dat Hookvyille misschien te druk wordt, dan verhuizen deze panden naar Esdorf, wat dan een echt vakwerkhuisjesdorp wordt.
Onderstaande panden passen prima bij de reeks stadhuizen die ik al bezat.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Tussen de zakelijke bedrijven door nog even een tweetal updates.
Allereerst het ballastwerk. Alles is nu helemaal droog. Ik ben nog niet helemaal tevreden. Op sommige plekken is de ballast te hoog, waardoor de bielzen niet goed zichtbaar meer zijn en dat hoort eigenlijk niet. Op sommige plekken bleef de ballast ook op het gedeelte tussen de spoorstaven vastzitten. Blijkbaar heb ik dan toch wat lijmdruppels in dat gebied laten vallen. Daar moet ik bij een volgende test goed op letten. Ook denk ik dat mijn lijmwatermix iets te veel zeepdruppels bevatte. Ik ga nog even op zoek of dat in deze mix wel noodzakelijk is, want ballasten met zeepbelletjes vond ik niet zo prettig. Misschien zijn wat zeepdruppels alleen nodig als je na het leggen van de ballast een vochtnevel aanbrengt.
Maar goed, de foto's dan. Eerst een overzicht en daarna een wat gedetailleerdere foto.
Ook heb ik even alle stadshuizen tot nu toe bij elkaar gezet. Op de tweede foto heb ik het hoge flatgebouw ook nog toegevoegd. Ik denk dat ik de Haupstrasse hier wel goed mee kan vullen. Het zal niet zo kaarsrecht en strak gaan staan. Bovendien zitten er twee hoekpanden bij, waardoor ik ook zijstraatjes kan maken. Want uiteindelijk wil ik toch ook doorkijkjes naar het station hebben.
Over doorkijkjes gesproken. De panden op de voorgrond zijn erg wazig geworden, maar dat heeft met instellingen te maken en de positie van de camera. Het gaat me om wat je door dat ene poortje kunt zien, namelijk een stukje van een rijtuig van de Regional Express. Om een betere foto te maken, zal ik het pand meer naar links moeten zetten, zodat het opgaande spoor niet vlak voorlangs loopt. Dan kan ik wat meer afstand nemen om een betere doorkijkfoto te maken.
Mvg,
Martin
Allereerst het ballastwerk. Alles is nu helemaal droog. Ik ben nog niet helemaal tevreden. Op sommige plekken is de ballast te hoog, waardoor de bielzen niet goed zichtbaar meer zijn en dat hoort eigenlijk niet. Op sommige plekken bleef de ballast ook op het gedeelte tussen de spoorstaven vastzitten. Blijkbaar heb ik dan toch wat lijmdruppels in dat gebied laten vallen. Daar moet ik bij een volgende test goed op letten. Ook denk ik dat mijn lijmwatermix iets te veel zeepdruppels bevatte. Ik ga nog even op zoek of dat in deze mix wel noodzakelijk is, want ballasten met zeepbelletjes vond ik niet zo prettig. Misschien zijn wat zeepdruppels alleen nodig als je na het leggen van de ballast een vochtnevel aanbrengt.
Maar goed, de foto's dan. Eerst een overzicht en daarna een wat gedetailleerdere foto.
Ook heb ik even alle stadshuizen tot nu toe bij elkaar gezet. Op de tweede foto heb ik het hoge flatgebouw ook nog toegevoegd. Ik denk dat ik de Haupstrasse hier wel goed mee kan vullen. Het zal niet zo kaarsrecht en strak gaan staan. Bovendien zitten er twee hoekpanden bij, waardoor ik ook zijstraatjes kan maken. Want uiteindelijk wil ik toch ook doorkijkjes naar het station hebben.
Over doorkijkjes gesproken. De panden op de voorgrond zijn erg wazig geworden, maar dat heeft met instellingen te maken en de positie van de camera. Het gaat me om wat je door dat ene poortje kunt zien, namelijk een stukje van een rijtuig van de Regional Express. Om een betere foto te maken, zal ik het pand meer naar links moeten zetten, zodat het opgaande spoor niet vlak voorlangs loopt. Dan kan ik wat meer afstand nemen om een betere doorkijkfoto te maken.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Zo, hier dan het aangepaste plaatje van het Koploperscherm voor de bovenbaan. Rood zijn de perrons bij de stationssporen. De kleur geel staat voor goederenoverslag. Het bovenste geel moet eigenlijk aan de andere kant van het spoor staan, maar kwam dan dwars door W53, dus vandaar maar een stukkie naar onderen gezet. Gemak dient de mens.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Hallo Martin,
ziet er allemaal weer solide uit.
Een klein tipje mbt Koploper, ik had zelf ook eerst mijn baan verdeeld in verschillende tabjes. na een tijdje begon ik het toch wel onhanding te vinden dat ik geen totaal overzicht van de baan had en telkens van tab naar tab moest klikken. Daarom heb ik nu alles op èèn scherm gezet. Dat is toch makkelijker. Hierdoor kan ik het treinoverzicht niet meer helemaal zien, maar dat gebruik je uiteindelijk minder dan het baanoverzicht. Je kan uiteraard ook een bijvoorbeeld een deel van het van het schaduwstation bij het Hookyville tabje zetten.
hieronder als voorbeeld mijn baan in koploper (in het middenstuk komt later een verdere uitbreiding)
Je ziet nog duidelijk onderaan het deel dat vroeger in het tabje Schaduwstation zat.
Een ander tipje is dat je ook kan overwegen de wisselnummers weg kan halen. Dat heb je uiteindelijk niet nodig omdat koploper de wissels voor je om zet. Als je toch het nummer wilt weten, ga je met de muis op de wissel staan en dan krijg het nummer te zien.
Tot zover de tipjes.
Mvg, Jeroen
ziet er allemaal weer solide uit.
Een klein tipje mbt Koploper, ik had zelf ook eerst mijn baan verdeeld in verschillende tabjes. na een tijdje begon ik het toch wel onhanding te vinden dat ik geen totaal overzicht van de baan had en telkens van tab naar tab moest klikken. Daarom heb ik nu alles op èèn scherm gezet. Dat is toch makkelijker. Hierdoor kan ik het treinoverzicht niet meer helemaal zien, maar dat gebruik je uiteindelijk minder dan het baanoverzicht. Je kan uiteraard ook een bijvoorbeeld een deel van het van het schaduwstation bij het Hookyville tabje zetten.
hieronder als voorbeeld mijn baan in koploper (in het middenstuk komt later een verdere uitbreiding)
Je ziet nog duidelijk onderaan het deel dat vroeger in het tabje Schaduwstation zat.
Een ander tipje is dat je ook kan overwegen de wisselnummers weg kan halen. Dat heb je uiteindelijk niet nodig omdat koploper de wissels voor je om zet. Als je toch het nummer wilt weten, ga je met de muis op de wissel staan en dan krijg het nummer te zien.
Tot zover de tipjes.
Mvg, Jeroen
Re: Hookyville op weg
In verband met koploper en tab-bladen: je kan ook op het eerste tab-blad het vereenvoudigd globaal overzicht geven van de totale baan, en achter verschillende onderliggende tabs de gedetailleerde deelbanen. Tenminste, zo dacht ik het te gaan doen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hookyville op weg
De aannemer die door de Hookyville Bahn in dienst is genomen om de sporen aan te leggen, is weer verder gegaan. Op onderstaande overzichtsfoto is duidelijk te zien dat er weer bedrijvigheid is. Hoewel, de werknemers zijn niet te zien. Die zitten in de oude spoorwagon die als bouwkeet fungeert. Er moet immers veel koffie worden gedronken.
De kraan heeft een spoorstaaf vervangen. Deze zal worden afgevoerd. Nu is dit stuk klaar om te ballasten.
De Komatsu heeft al een hoop gravel in zijn 'hap' liggen om bij de rails te plaatsen.
Een dezer dagen ga ik wat gerichter aan de slag. Af en toe wat ballasten. Schuiven met de panden om een leuke indeling te realiseren. Op Rail zag ik een leuke driehoek panden met op het achterplein een fikse boom. Tunnelportalen verven.
@Jeroen: de wisselnummers staan er nu nog even bij voor het gemak. Te zijner tijd ken ik de hele baan wel uit mijn hoofd inclusief bezetmeldnummers en wisselnummers. Dan haal ik ze wel weg.
Om de tabjes weg te halen en één overzicht te maken, is iets voor de toekomst. Ik denk dat dat pas gaat gebeuren als ook nog het derde deel gebouwd is.
@Michiel: jouw plan zou ook kunnen, maar ik ben al blij dat ik dit zo heb staan. Ik ben geen koplopertekenwizzard om dit weer aan te passen (hoewel het misschien veel makkelijker te doen is dan ik nu denk).
Mvg,
Martin
De kraan heeft een spoorstaaf vervangen. Deze zal worden afgevoerd. Nu is dit stuk klaar om te ballasten.
De Komatsu heeft al een hoop gravel in zijn 'hap' liggen om bij de rails te plaatsen.
Een dezer dagen ga ik wat gerichter aan de slag. Af en toe wat ballasten. Schuiven met de panden om een leuke indeling te realiseren. Op Rail zag ik een leuke driehoek panden met op het achterplein een fikse boom. Tunnelportalen verven.
@Jeroen: de wisselnummers staan er nu nog even bij voor het gemak. Te zijner tijd ken ik de hele baan wel uit mijn hoofd inclusief bezetmeldnummers en wisselnummers. Dan haal ik ze wel weg.
Om de tabjes weg te halen en één overzicht te maken, is iets voor de toekomst. Ik denk dat dat pas gaat gebeuren als ook nog het derde deel gebouwd is.
@Michiel: jouw plan zou ook kunnen, maar ik ben al blij dat ik dit zo heb staan. Ik ben geen koplopertekenwizzard om dit weer aan te passen (hoewel het misschien veel makkelijker te doen is dan ik nu denk).
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Michel, dat bedoelde ik ook te zeggen in de zijn boven het plaatje van het baanoverzicht. Ik had het zo ook gedaan, maar ook weer op terug gekomen omdat ik toch meestal naar het betreffende tabblad ging.
Martin, Geen punt, je kan later de boel nog samenvoegen, als het nog maar op je scherm past.
Greetz, Jeroen
PS, gave graafmachine! Kan je idd leuke scenes mee maken op de modelbaan!
Re: Hookyville op weg
Eerste deel op de baan geballast. Ik heb het na de foto nog een beetje bijgewerkt. Het stuk tussen de spoorstaven had ik met een plaatje mdf even dicht gehouden. Kijken hoe het eruit ziet na het opdrogen. Ik zie wel wat oneffenheden, maar wat groen kan ook wonderen doen. Of ik vul het gewoon nog even bij.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
De ballast is al aardig opgedroogd, dus tijd voor nieuwe beelden. Ik ben er zelf wel tevreden mee. Aan de rechterkant van de spoorstaaf zie je nog niet zoveel van de ballast, maar dat komt omdat de bruin geverfde onderplaat hier nog veel camoufleert. Dat gaat wel veranderen als ik het naastgelegen spoor en de tussenruimte ook geballast heb.
Misschien dat ik vanmiddag nog wat tijd heb. Ook wil ik dan even een trein over het geballaste stuk sturen om te kijken hoe het zit met geluid en natuurlijk de kleine korrels die nog tussen de spoorstaven liggen, al is dat heel wat minder dan bij de eerste testjes.
Mvg,
Martin
Misschien dat ik vanmiddag nog wat tijd heb. Ook wil ik dan even een trein over het geballaste stuk sturen om te kijken hoe het zit met geluid en natuurlijk de kleine korrels die nog tussen de spoorstaven liggen, al is dat heel wat minder dan bij de eerste testjes.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Martin, dat ziet er inderdaad goed uit. Het is natuurlijk een gemakkelijk stukje: rechtdoor, zonder wissels of zo. Het naastliggende spoor ballasten met je apparaatje zal al moeilijker worden. Maar, moeilijk gaat ook! Ik kijk uit naar het vervolg...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)