Neu Bergisch
Re: Neu Bergisch
Dank je Martin,
Als ik zover ben hou ik jullie op de hoogte. Maar met mijn huidige systeem kan ik al 24 blokken aansluiten dus ik kan nog even vooruit.
Eerst weer houtwerk. Er moest nog een 3e segment gebouwd worden waar de grote spiraal op komt. Die had ik een aantal maanden geleden eigenlijk al gezaagd. En al in elkaar gelijmd. Of dat helemaal slim is geweest kom ik nog wel achter....
Nog een probleempje, ik heb een overgang te laag uitgezaagd.
Dus moest ik er een stuk aanzagen.
Zoveel scheelt het.
En opgelost, later zie je die verbinding als het goed is niet meer.
De dwars latten gaan de spiraal dragen. Stevige basis voor de draadeinden.
Al met al lekker door kunnen werken. Morgen weer werken.
Groeten,
Patrick
Als ik zover ben hou ik jullie op de hoogte. Maar met mijn huidige systeem kan ik al 24 blokken aansluiten dus ik kan nog even vooruit.
Eerst weer houtwerk. Er moest nog een 3e segment gebouwd worden waar de grote spiraal op komt. Die had ik een aantal maanden geleden eigenlijk al gezaagd. En al in elkaar gelijmd. Of dat helemaal slim is geweest kom ik nog wel achter....
Nog een probleempje, ik heb een overgang te laag uitgezaagd.
Dus moest ik er een stuk aanzagen.
Zoveel scheelt het.
En opgelost, later zie je die verbinding als het goed is niet meer.
De dwars latten gaan de spiraal dragen. Stevige basis voor de draadeinden.
Al met al lekker door kunnen werken. Morgen weer werken.
Groeten,
Patrick
Zo vanavond het trace van de eerste laag klaar gemaakt. Ik kan beginnen met rails leggen.
Ook verder gegaan met het spiraal. De draadeindes hebben hun plek gevonden.
Het zal nog wel een klus worden. Dat zien we dan wel wel weer.
Het kastje is ook nog een probleempje. Ik denk dat die een andere plek gaat krijgen in de toekomst.
Ik zal eens een gewone camera gaan gebruiken....
Groeten,
Patrick
PS Er hangt een heel oud foldertje aan het kastje....
Ook verder gegaan met het spiraal. De draadeindes hebben hun plek gevonden.
Het zal nog wel een klus worden. Dat zien we dan wel wel weer.
Het kastje is ook nog een probleempje. Ik denk dat die een andere plek gaat krijgen in de toekomst.
Ik zal eens een gewone camera gaan gebruiken....
Groeten,
Patrick
PS Er hangt een heel oud foldertje aan het kastje....
Patrick,
Hoe dik zijn die blauwe platen en waar heb je deze gekocht?
In de Encyclopedie staat dat ze bij de Gamma te koop zijn maar dat was begin verleden jaar.
Ben alle Doe Het Zelf zaken, Gamma, Fixit, Karwei, Praxis, afgeweest maar nergens.
Hoe dik zijn die blauwe platen en waar heb je deze gekocht?
In de Encyclopedie staat dat ze bij de Gamma te koop zijn maar dat was begin verleden jaar.
Ben alle Doe Het Zelf zaken, Gamma, Fixit, Karwei, Praxis, afgeweest maar nergens.
Hoi BenQ,
De platen zijn 3mm. Ik heb ze twee weken geleden nog gehaald bij de Gamma in Blerick.
Daar liggen ze bij de laminaat en allerlei andere ondervloeren.
Groeten,
Patrick
De platen zijn 3mm. Ik heb ze twee weken geleden nog gehaald bij de Gamma in Blerick.
Daar liggen ze bij de laminaat en allerlei andere ondervloeren.
Groeten,
Patrick
Ook in Maastricht zijn ze nog volop bij de Gamma te krijgen.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Idem in Vlissingen.Overdijk schreef:Ook in Maastricht zijn ze nog volop bij de Gamma te krijgen.
Ik heb er ook nog wel een paar staan die ik niet gebruik.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Volop te krijgen dus dat spul. En ik ben tot nu toe erg tevreden.
Vanavond de helft van het schaduwstation afgemaakt.
De sporen hebben een lengte van ruim anderhalve meter.
Het moet hier en daar nog wat uitgelijnd worden. Daar wil ik nog even een strip aluminum langs leggen.
De strip die ik had liggen was net iets te breed. Dat werkte niet echt lekker.
De segmentovergangen moet ik ook nog vastleggen en uitlijnen.
En alvast een start gemaakt met de tweede helft van het schaduwstation.
Later meer.
Groeten,
Patrick
Vanavond de helft van het schaduwstation afgemaakt.
De sporen hebben een lengte van ruim anderhalve meter.
Het moet hier en daar nog wat uitgelijnd worden. Daar wil ik nog even een strip aluminum langs leggen.
De strip die ik had liggen was net iets te breed. Dat werkte niet echt lekker.
De segmentovergangen moet ik ook nog vastleggen en uitlijnen.
En alvast een start gemaakt met de tweede helft van het schaduwstation.
Later meer.
Groeten,
Patrick
Nu ligt daar dat mooie geluiddempende blauw spul, maar de rails zit met schroeven daar doorheen vast aan het hout.
Verander je dat nog? Nu heb je nl een direct verbinding rails-hout waardoor je alsnog herrie kunt krijgen.
Ziet er verder goed uit.
Verander je dat nog? Nu heb je nl een direct verbinding rails-hout waardoor je alsnog herrie kunt krijgen.
Ziet er verder goed uit.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
ik moet eerst maar eens kijken hoe dit uitpakt. Als het geluid acceptabel is laat ik het zo. Anders ga ik het vastleggen met boekbinderslijm.
Groeten,
Patrick
Groeten,
Patrick
Het is bij mij in Den Helder ook nog te krijgen maar ik ben benieuwd waar je dit spul mee plakt, ik wil het onder de rails hebben en daarna met korrel schotteren. Op de club doen we dat met houtlijm verdunt, maar houd dat wel?????
Op het hout geplakt met houtlijm.
Als ik het ga ballasten ga ik boekbinderslijm gebruiken. Dat blijft flexibeler.
Groeten,
Patrick
Als ik het ga ballasten ga ik boekbinderslijm gebruiken. Dat blijft flexibeler.
Groeten,
Patrick
Hoi,
Vanavond tot 3/4 van het eerste schaduwstation gekomen.
Dit moet ik uiteraard ook nog wat uitlijnen.
Groeten,
Patrick
Vanavond tot 3/4 van het eerste schaduwstation gekomen.
Dit moet ik uiteraard ook nog wat uitlijnen.
Groeten,
Patrick
Hoi,
Vanavond heb ik het 1e schaduwstation liggen.
Ik vind het zelf toch wel een aardig geheel.
10 sporen van minimaal anderhalve meter liggen er nog. Het 11e spoor komt er nog langs te liggen.
Dit wordt het aanvoerende spoor zoals ook op het baanplan te zien is.
En in plaatjes:
en van bovenaf:
het rechter segment
het linkersegment
Nog wel met een lange lat er langs om het echt mooi strak te krijgen. Je ziet hier en daar toch nog wel een knikje in de sporen.
Morgen even naar de Gamma voor een mooie strip aluminium en nieuwe schroefjes.
Groeten,
Patrick
Vanavond heb ik het 1e schaduwstation liggen.
Ik vind het zelf toch wel een aardig geheel.
10 sporen van minimaal anderhalve meter liggen er nog. Het 11e spoor komt er nog langs te liggen.
Dit wordt het aanvoerende spoor zoals ook op het baanplan te zien is.
En in plaatjes:
en van bovenaf:
het rechter segment
het linkersegment
Nog wel met een lange lat er langs om het echt mooi strak te krijgen. Je ziet hier en daar toch nog wel een knikje in de sporen.
Morgen even naar de Gamma voor een mooie strip aluminium en nieuwe schroefjes.
Groeten,
Patrick
Dat ziet er toch degelijk uit Patrick!
Ga je het draadwerk aan de reeds liggende rails vastsolderen? Lijkt me een lastig klusje daar tegen die houtwand, maar ja, ik ben ook geen soldeerkoning natuurlijk.
Mvg,
Martin
Ga je het draadwerk aan de reeds liggende rails vastsolderen? Lijkt me een lastig klusje daar tegen die houtwand, maar ja, ik ben ook geen soldeerkoning natuurlijk.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Hoi,
Dat houten wandje zit niet aan het baanframe vast maar aan het dragende frame. Dat heb ik zo gemaakt zodat de treinen niet in de bergruimte kunnen donderen met alle vervelende gevolgen vandien.
De baan zelf krijgt nog wel een achterwandje zelf maar nadat ik dat soldeerwerk heb afgerond. Ik kan de segmenten dus naar voren schuiven, of zelfs helemaal loshalen zodat ik er van alle kanten bij kan.
Groeten,
Patrick
Dat houten wandje zit niet aan het baanframe vast maar aan het dragende frame. Dat heb ik zo gemaakt zodat de treinen niet in de bergruimte kunnen donderen met alle vervelende gevolgen vandien.
De baan zelf krijgt nog wel een achterwandje zelf maar nadat ik dat soldeerwerk heb afgerond. Ik kan de segmenten dus naar voren schuiven, of zelfs helemaal loshalen zodat ik er van alle kanten bij kan.
Groeten,
Patrick
Die segmentovergangen blijven me toch fascineren. Heb je die printplaatjes met die opgesoldeerde sporen aan het houten frame vastgemaakt? Zo ja, hoe? Heb je je segmenten als eens uit elkaar gehaald, en terug tegen elkaar gezet om te zien hoe vlot de uitlijning terug gebeurt?
Dit is zonder kritiek of zo. Gewoon vragen uit gezonde nieuwsgierigheid, omdat ik me toch wat zorgen maak op dat vlak, voor mijn volgend project.
Dit is zonder kritiek of zo. Gewoon vragen uit gezonde nieuwsgierigheid, omdat ik me toch wat zorgen maak op dat vlak, voor mijn volgend project.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Hoi Michiel,
De stukjes printplaat zitten nu nog los. Ik ga ze nog fixeren. Eerst alles goed uitlijnen.
De segmenten zijn verbonden via de bouten in de inslagmoeren. Het hout heb ik eerst doorboord met een 8 mm. boor.
De kant waar de inslagmoer zit opgeboord met een 10 mm. boor, die hebben namelijk een iets dikkere doorsnede.
M8 bout insteken, die zit al redelijk strak in het 8 mm. gat. En draait eigenlijk direct in de inslagmoer.
Bij mijn rangeerbaantje werkt het zo ook prima. Daar heb ik alleen kleinere bouten en inslagmoeren gebruikt.
Mocht er toch wat speling komen kan ik onder de baan nog plaatjes hout monteren zodat de hoogte weer goed uitkomt.
Ik zou ook nog met het plaatsen van een achterplaat of de frontplaat met een overlappende verbinding kunnen gaan werken zodat de segmenten als puzzelstukken aanelkaar komen te zitten.
Hoop dat het duidelijker is, anders maak ik ter zijner tijd nog wel foto's ter verduidelijking..
Groeten,
Patrick
De stukjes printplaat zitten nu nog los. Ik ga ze nog fixeren. Eerst alles goed uitlijnen.
De segmenten zijn verbonden via de bouten in de inslagmoeren. Het hout heb ik eerst doorboord met een 8 mm. boor.
De kant waar de inslagmoer zit opgeboord met een 10 mm. boor, die hebben namelijk een iets dikkere doorsnede.
M8 bout insteken, die zit al redelijk strak in het 8 mm. gat. En draait eigenlijk direct in de inslagmoer.
Bij mijn rangeerbaantje werkt het zo ook prima. Daar heb ik alleen kleinere bouten en inslagmoeren gebruikt.
Mocht er toch wat speling komen kan ik onder de baan nog plaatjes hout monteren zodat de hoogte weer goed uitkomt.
Ik zou ook nog met het plaatsen van een achterplaat of de frontplaat met een overlappende verbinding kunnen gaan werken zodat de segmenten als puzzelstukken aanelkaar komen te zitten.
Hoop dat het duidelijker is, anders maak ik ter zijner tijd nog wel foto's ter verduidelijking..
Groeten,
Patrick
Ondertussen dat ik aan het wachten was op een bestelling van conrad heb ik de sporen uitgelijnd en de printje vastgelijmd met secondelijm.
Ik kwam er wel achter dat er verschillende printje gebruikt waren en ik had er niet opgelet welke tegenover elkaar kwamen te liggen. Ik heb die uit mijn oude baan hergebruikt
Waar nodig de hoogte aangepast met een stukje plastic. Met een licht wagentje veel, snel en langzaam heen en weer gereden om te kijken of het gladjes en zonder 'stuiteren' heen en weer ging.
Daarnaast heb ik het toevoerende spoor naar de rechterboog aangelegd.
Om de bogen netjes recht te leggen had ik de flexrailspanners besteld en die kwamen gisteren binnen.
Gisteravond direct maar de rechterboog aangelegd.
Waar het voorste rijtuig staat ben ik iets te zuinig geweest met zagen, daar moet ik nog even een hoekje inpassen om ongelukken te voorkomen. Vanavond eens kijken of ik links ook af kan maken. Dat is nog een kwestie van sporen leggen.
Het is al afgetekend.
Groeten,
Patrick
Ik kwam er wel achter dat er verschillende printje gebruikt waren en ik had er niet opgelet welke tegenover elkaar kwamen te liggen. Ik heb die uit mijn oude baan hergebruikt
Waar nodig de hoogte aangepast met een stukje plastic. Met een licht wagentje veel, snel en langzaam heen en weer gereden om te kijken of het gladjes en zonder 'stuiteren' heen en weer ging.
Daarnaast heb ik het toevoerende spoor naar de rechterboog aangelegd.
Om de bogen netjes recht te leggen had ik de flexrailspanners besteld en die kwamen gisteren binnen.
Gisteravond direct maar de rechterboog aangelegd.
Waar het voorste rijtuig staat ben ik iets te zuinig geweest met zagen, daar moet ik nog even een hoekje inpassen om ongelukken te voorkomen. Vanavond eens kijken of ik links ook af kan maken. Dat is nog een kwestie van sporen leggen.
Het is al afgetekend.
Groeten,
Patrick
-
dat ziet er goed uit Patrick
waar zijn die koperen blokjes voor die op de rails staan
Gr andy
waar zijn die koperen blokjes voor die op de rails staan
Gr andy
Gelukkig had ik eens even tijd over vanmiddag.
Dus direct de linker boog aangelegd.
Met het zicht als je uit de spiraal komt
Groeten,
Patrick
Dus direct de linker boog aangelegd.
Met het zicht als je uit de spiraal komt
Groeten,
Patrick
Hallo Patrick.
Mooie titel trouwens, neu Bergisch
Wat je hier toont is echt ´t modelspoorbouw in optima forma.
Lekker de dingen doen die jij leuk vindt, groot gelijk .
En het ziet er kwa berijkbaarheid echt picobello uit.
Jij weet wel wat ik bedoel , ook rekening houdende met als je nog ouder wordt.
Hier ga je echt veel profijt van hebben.
Kortom een goed begin is het halve werk.
Ik blijf volgen..
Martin de Deugd
Mooie titel trouwens, neu Bergisch
Wat je hier toont is echt ´t modelspoorbouw in optima forma.
Lekker de dingen doen die jij leuk vindt, groot gelijk .
En het ziet er kwa berijkbaarheid echt picobello uit.
Jij weet wel wat ik bedoel , ook rekening houdende met als je nog ouder wordt.
Hier ga je echt veel profijt van hebben.
Kortom een goed begin is het halve werk.
Ik blijf volgen..
Martin de Deugd
Bedankt Martin,
Gelukkig heb ik nooit gespaard voor een beertender, een sixpack is er ook niet te zien trouwens
Ik kan nu nog overal tussendoor en overal goed bij. Dat is nu ook wel handig voor het solderen van de draadjes.
Daar ben ik vanavond mee begonnen. Voordat ik de dertien blokken aangesloten heb die er nu liggen ben ik wel een heel aantal avonden verder.
Groeten,
Patrick
Gelukkig heb ik nooit gespaard voor een beertender, een sixpack is er ook niet te zien trouwens
Ik kan nu nog overal tussendoor en overal goed bij. Dat is nu ook wel handig voor het solderen van de draadjes.
Daar ben ik vanavond mee begonnen. Voordat ik de dertien blokken aangesloten heb die er nu liggen ben ik wel een heel aantal avonden verder.
Groeten,
Patrick
Hoi Patrick ,
ik zag dat je met een houtje de rails evenwijdig vastmaakt .
Van Peco hebben ze een malletje ,wat je bij H@ns voor een euro geloof ik kan kopen .
het werkt heel makkelijk .
Ik heb het ook gebruikt voor de rechte baan en de andere kant ervan voor de bogen .
Mvg Sjaak
ik zag dat je met een houtje de rails evenwijdig vastmaakt .
Van Peco hebben ze een malletje ,wat je bij H@ns voor een euro geloof ik kan kopen .
het werkt heel makkelijk .
Ik heb het ook gebruikt voor de rechte baan en de andere kant ervan voor de bogen .
Mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093