Floodlights zelf maken

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rob Fongers

Floodlights zelf maken

Bericht door Rob Fongers »

Info : Door onbekende oorzaak zijn bijna alle foto's verdwenen. Ik heb dit verslag dan ook Hier onder de knop Doe het zelf gepubliceerd

Ik had weer zo een zoete inval omdat ik niet de juiste masten kon vinden voor de verlichting van m'n containerterminaltje. Meestal gaat hier een heleboel dagdromen aan vooraf en uiteindelijk had ik het. Na ja het is niet perfect en dat ben ik ook niet maar oogt wel leuk. Een aantal details aan het ledje zal ik waarschijnlijk nog wel veranderen omdat het me nog niet helemaal zint.

Materialen :
1 Messingpijpje van 25 mm
1 Messingpijpje van 15 mm past in bovenstaande
Smd Led Type 0603 = 0,8 x 1,6 mm
Weerstand 220 Ohm
Draad 0,25 mm2
Soldeervet
Soldeer
Goeie zin :D

Allereerst de 2 pijpjes in elkaar geschoven om ze in een keer op de zelfde lengte af te zagen.
FL01.jpg
FL01.jpg (75.78 KiB) 5106 keer bekeken
Ik heb een lengte van van ca 42,5 mm genomen om het dunste pijpje wat extra in de buitenste te schuiven zodat er wat minder kans is dat ie niet helemaal recht zit
FL02.jpg
FL02.jpg (69.15 KiB) 5105 keer bekeken
En daar ligt ie dan 2 x 42,5 mm in elkaar geschoven.
FL03.jpg
FL03.jpg (51.04 KiB) 5104 keer bekeken
Nu de dunste even met een beetje soldeervet insmeren en wederom in het pijpje schuiven. Ik heb 75 mm genomen maar ieder ander lengte is natuurlijk ook mogelijk. Soldeerbout erop en klaar is Rob
FL04.jpg
FL04.jpg (76.21 KiB) 5114 keer bekeken
Vervolg in deel 2
Laatst gewijzigd door Rob Fongers op 21 apr 2009 09:00, 3 keer totaal gewijzigd.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Rob Fongers

Re: Floodlights zelf maken

Deel 2

Soldeerbout erop en klaar is Rob...mastje :o :o Vijltje erlangs zodat de oneffenheden verdwijnen en klaar.
FL05.jpg
FL05.jpg (43.38 KiB) 5089 keer bekeken
De weerstand van 220 Ohm doen we ook vast solderen in de mast. Dat heeft later ook voordelen met schilderen. De weerstand aan een zijde afknippen tot ca 1,5 cm en voorzien van een beetje soldeer. Daarna ff door het soldeervet halen want dat zorgt ervoor dat de soldeer goed uitloopt aan de binnenzijde van het mastje.
FL06.jpg
FL06.jpg (75.36 KiB) 5088 keer bekeken

En nu zijn er 9 voorzien van een weerstand
FL07.jpg
FL07.jpg (89.25 KiB) 5089 keer bekeken
Daarna gaan we een draadje door de mast doen zodat we ook nog spanning bovenin krijgen.
FL08.jpg
FL08.jpg (75.35 KiB) 5089 keer bekeken
Vervolg in deel 3

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Rob Fongers

Deel 3

Men neme een SMD Led Oranje, of wit welke je wilt persoonlijke smaak. Dit is wel een werkje waar je een vaste hand en veel geduld voor moet hebben. Aan de ene zijde doen we de draad solderen. en de aan de andere zijde een stuk stevig blanke draad. Ik heb zilverdraad gebruikt wat uitermate geschikt is hiervoor. Eerst een beetje soldeer aan zowel de draad als aan de zilverdraad. De witte draad zo afknippen dat je nog een klein beetje vertint stukje heb en dan aan de SMD solderen. Voor de zilverdraad aan de andere zijde is dat niet zo belangrijk.
FL09a.jpg
FL09a.jpg (77.53 KiB) 5078 keer bekeken
Nu is de SMD voorzien van aansluitingen voor de voeding.
FL09.jpg
FL09.jpg (78.82 KiB) 5078 keer bekeken
Allereerst heel voorzichtig de geïsoleerde draad 180 gr ombuigen met een pincet zodat die langs de SMD Led loop en dan heel voorzichtig de zilverdraad in het pijpje schuiven tezamen met de geïsoleerde draad en het testen kan beginnen
FL11.jpg
FL11.jpg (34.81 KiB) 5078 keer bekeken
En dat zijn er 10
FL12.jpg
FL12.jpg (51.83 KiB) 5078 keer bekeken

Het laatste stukkie in deel 4

Grtzz Rob

Onderwerp starter
Rob Fongers

Deel 4

Ja dan komen we nu in de final stage. De masten voorzien van een likje verf. Ik heb Revell Mat 76 genomen, zit aardig in de buurt van beton. Zorg dat de verf niet te dik is. De verf niet te dun en snel aanbrengen aangezien Mat verf nogal snel droogt. Hierdoor verdwijnen alle oneffenheden die je voordien op de foto's zag. Nu komt de gesoldeerde weerstand goed uit want we kunnen de mast vast houden zonder dat we verf aan ons vingers krijgen. na ca 1,5 uur kunnen we de mast monteren en aansluiten.

En hier is het resultaat
FL13.jpg
FL13.jpg (70.78 KiB) 5063 keer bekeken
En bij dag...............
FL14.jpg
FL14.jpg (124.9 KiB) 5040 keer bekeken
Uiteindelijk heeft afgezien van het aansluiten het maken van 10 masten iets minder dan 2 uur gekost incl het schilderen. Materiaal prijs per mast is ca 30 cent. Dus in ieder geval een aanvaardbaar alternatief voor de masten van Viessmann. Omdat ik alle verlichting, 90% is SMD Led op wisselspanning heb aan gesloten is het niet belangrijk welke zijde van de SMD massa maakt met de mast. Dit wordt wel belangrijk als je gelijkspanning gebruikt. Mijn situatie is nou eenmaal zo en heeft ook nog een voordeel dat je met 1 weerstand 2 tot 14 LED om en om kan voeden omdat je maar de halve spanning gebruikt.

Grtz Rob

Grtzz Rob

Jos

Bericht door Jos »

Ziet er prachtig uit Rob, mooi hoor!

Groetjes,
Jos

shoven

Bericht door shoven »

Leuk idee, Rob, deze ga ik onthouden.
Zit er op dat lampje nog iets van een kap?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

r0n

Bericht door r0n »

Super idee, maar ik rij tijdperk III. Lijkt mij dat dergelijke lampen van na deze tijd zijn. Natuurlijk is er nog wel meer te verzinnen op deze manier en zal het ook niet al te moeilijk zijn om wat straatverlichting te maken. Thanks voor de tip!

Fotolog van mijn baan vind je hier: Roonsdorf

Onderwerp starter
Rob Fongers

@Steven,

Nee zit geen kapje omheen. Dat is eigenlijk nog datgene wat ik niet opgelost heb. Heb daar nog wel ideeën over maar dass voor later.

@ Ron,

Beetje oefenen, andere weerstand erop en ze zijn een stuk minder fel.

Grtz Rob
Laatst gewijzigd door Rob Fongers op 19 mar 2009 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Grtzz Rob

dany

Bericht door dany »

Goede middag,

Dit is een uitermate interessante tip. Zelf wil ik het ook eens proberen, maar ik heb 2 vragen:

ik heb eens op de site van Conrad gekeken en die smd type 605 kan ik niet vinden. Heb je misschien een refertenummer.
Tweede vraag is dan wat je gabruikt als voeding?

Bedankt voor de tip en de verdere info.

Groetjes,

Dany

Onderwerp starter
Rob Fongers

Hoi Dany,

Ik heb een foutje :shock: :shock: gemaakt het moet 0603 zijn . afmetingen zijn 1,6 x 0,8 mm. Eventueel kan je ook de 0805 nemen die is 2,0 x 1,25mm

bij Conrad staat ie hier. Ik heb ze niet bij Conrad gehaald maar dat doet er niet toe. Let wel op dat als je weer nieuwe besteld (dus een tweede keer) het bijna onmogelijk is dezelfde nog een keer te krijgen. Dus neem wat extra zeker als je het voor straat, perron en emplacement verlichting gebruikt.

Voeding gebeurd met een extra trafo wel van Conrad Deze gebruik ik voor mn wissels, seinen en verlichting. Kan ik voorlopig nog mee vooruit. Ik gebruik voor de verlichting ~10v aansluiting zonder gelijkrichten en afvlakkinen

Grtz Rob

Grtzz Rob

Plaats reactie