Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Help!
Na een jaar van bouwen, ben ik nu met de digitalisering en bekabeling van de baan bezig. Geleidelijk komen secties weer in werking, en kan ik weer, na een jaar van inactiviteit, treinen laten rondrijden. MAAR...
Ik merk dat bij 2 van de 12 Fleischmann wissels het metalen puntstuk geen spanning meer heeft. De wisseltongen en puntstuk zijn gewoonweg spanningsloos gevallen. Ik vermoed dat de interne micro-schakelaartjes hun werk niet meer doen. De wissels liggen op een zeer moeilijk bereikbare plaats (schaduwstation). Ik heb dus een paar vraagjes:
- Wie heeft nog dergelijke problemen genoteerd? (2 op 12 wissel na een jaar defect, dat is een hoog percentage van uitval!)
- Wie heeft suggesties om het probleem te herstellen? (perslucht, contactspray,...?)
- Mee laten schakelen van een parallelle relais op de wisselpulsen van de decoderuitgang, wie heeft dit al gedaan? Dit relais zou kunnen dienen om het puntstuk appart te voeden.
Wat is jullie ervaring?
groeten,
Na een jaar van bouwen, ben ik nu met de digitalisering en bekabeling van de baan bezig. Geleidelijk komen secties weer in werking, en kan ik weer, na een jaar van inactiviteit, treinen laten rondrijden. MAAR...
Ik merk dat bij 2 van de 12 Fleischmann wissels het metalen puntstuk geen spanning meer heeft. De wisseltongen en puntstuk zijn gewoonweg spanningsloos gevallen. Ik vermoed dat de interne micro-schakelaartjes hun werk niet meer doen. De wissels liggen op een zeer moeilijk bereikbare plaats (schaduwstation). Ik heb dus een paar vraagjes:
- Wie heeft nog dergelijke problemen genoteerd? (2 op 12 wissel na een jaar defect, dat is een hoog percentage van uitval!)
- Wie heeft suggesties om het probleem te herstellen? (perslucht, contactspray,...?)
- Mee laten schakelen van een parallelle relais op de wisselpulsen van de decoderuitgang, wie heeft dit al gedaan? Dit relais zou kunnen dienen om het puntstuk appart te voeden.
Wat is jullie ervaring?
groeten,
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Michiel,
Het simpelste is om het denkend vermogen uit te schakelen, dus veertjes terug plaatsen. Bij digitaal heeft dat sowieso geen zin meer.
Het mee laten schakelen van de punten is utopie want hoe sluit je e.e.a aan.
Ja een jaar in een ruimte liggen met alle stof etc maakt dat dit soort dingen gebeuren, zie ook Martin "Hookies" zijn opmerkingen. Een gouwe ouwe zegt toch "Rust roest"
Als hier 14 dagen niet gereden is moet er ook eerst "het zogenaamde roest rijden plaatsvinden" Ik begin dan met 2 treinen tegelijk en voer dat gelijdelijk op om de controle te houden over de gang van zaken.
Grtz Rob
Het simpelste is om het denkend vermogen uit te schakelen, dus veertjes terug plaatsen. Bij digitaal heeft dat sowieso geen zin meer.
Het mee laten schakelen van de punten is utopie want hoe sluit je e.e.a aan.
Ja een jaar in een ruimte liggen met alle stof etc maakt dat dit soort dingen gebeuren, zie ook Martin "Hookies" zijn opmerkingen. Een gouwe ouwe zegt toch "Rust roest"
Als hier 14 dagen niet gereden is moet er ook eerst "het zogenaamde roest rijden plaatsvinden" Ik begin dan met 2 treinen tegelijk en voer dat gelijdelijk op om de controle te houden over de gang van zaken.
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Rob,
Die veertjes dienen om de sporen achter het puntstuk van permanente spanning te voorzien. Het puntstuk moet steeds ompolen, ongeacht de veertjes. (Ik had gisteren avond de veertjes al teruggeplaatst, in de hoop... maar ijdel). De tongen en het puntstuk zelf zijn dus spanninsloos. De sporen erachter hebben geen probleem. Als ik de locomotief over de tongen verder duw, rijdt ie weer als de wielen net voorbij het puntstuk zijn.
groeten,
Michiel
Die veertjes dienen om de sporen achter het puntstuk van permanente spanning te voorzien. Het puntstuk moet steeds ompolen, ongeacht de veertjes. (Ik had gisteren avond de veertjes al teruggeplaatst, in de hoop... maar ijdel). De tongen en het puntstuk zelf zijn dus spanninsloos. De sporen erachter hebben geen probleem. Als ik de locomotief over de tongen verder duw, rijdt ie weer als de wielen net voorbij het puntstuk zijn.
groeten,
Michiel
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Michiel,
Een foto zegt meer als een bos bloemen
Hier zie je hoe en waar de verbindingen gemaakt worden en dat komt volgens mij niet overeen met wat je schrijft
Grtz Rob
Een foto zegt meer als een bos bloemen
Hier zie je hoe en waar de verbindingen gemaakt worden en dat komt volgens mij niet overeen met wat je schrijft
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Rob, dat komt inderdaad niet overeen, want ik gebruik de wissels met metalen puntstuk. Die zitten iets anders in elkaar.
groeten,
groeten,
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Zie jij geen kans om een foto te maken Michiel? Misschien dat andere dan mee kunnen denken....
Minitrix wissels zijn redelijk eenvoudig open te krijgen en te sluiten, ik weet niet hoe dat bij Fleischmann zit.
Minitrix wissels zijn redelijk eenvoudig open te krijgen en te sluiten, ik weet niet hoe dat bij Fleischmann zit.
Fotolog van mijn baan vind je hier: Roonsdorf
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Ahaaaa.........
Ik kon deze wissels geeneens, dus weer wat geleerd.
Ik zou er een beetje overmatig alcohol op doen zodat er in de wissel een klein badje ontstaat. dan flink heen en weer schakelen en laten drogen. Of dat gewoon eerst droog proberen, het heeft er alle schijn van dat er gewoon wat vervuiling op de contacten zit. Je kan hem natuurlijk ook openmaken en dan zo reinigen, weet je gelijk hoe het er van binnen uit zie.
Suc6 Rob
Ik kon deze wissels geeneens, dus weer wat geleerd.
Ik zou er een beetje overmatig alcohol op doen zodat er in de wissel een klein badje ontstaat. dan flink heen en weer schakelen en laten drogen. Of dat gewoon eerst droog proberen, het heeft er alle schijn van dat er gewoon wat vervuiling op de contacten zit. Je kan hem natuurlijk ook openmaken en dan zo reinigen, weet je gelijk hoe het er van binnen uit zie.
Suc6 Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Ik kan wel een foto nemen, maar dat zal niet veel meer vertellen. De wissels liggen vast, diep in het schaduwstation. Een foto toont dus enkel een wissel.
De Fleischmann wissels kunnen met wat prustwerk geopend worden. De metalen afdekplaat zit met geplooide lippen vast een de ballast. Van zodra de wissels geopend worden, heb je een grote kans dat ook het miniscule schuifschakelaartje eruit springt. Het schakelaartje dient voor de "denkende" functie, en om het puntstuk te polen.
Rob, mijn wissels kunnen niet zonder schade uit de baan gehaald worden. Alles is vastgelijmd, sporen zijn gesoldeerd, de bereikbaarheid is moeilijk. Ik heb ooit al zulke wissels geopend. Ik kan je zeggen, als het niet echt moet, laat ze dan maar dicht. Het binnenwerk is zeer fragiel.
Om met een oplosmiddel te werken had ik ook gedacht, maar hoopte dat iemand al ervaring had met een product en procedee. Hevig en langduring heen-en-heen schakelen heb ik al gedaan, gisteren. Zonder succes, zelfs niet een "eventjes deed ie het".
groeten,
De Fleischmann wissels kunnen met wat prustwerk geopend worden. De metalen afdekplaat zit met geplooide lippen vast een de ballast. Van zodra de wissels geopend worden, heb je een grote kans dat ook het miniscule schuifschakelaartje eruit springt. Het schakelaartje dient voor de "denkende" functie, en om het puntstuk te polen.
Rob, mijn wissels kunnen niet zonder schade uit de baan gehaald worden. Alles is vastgelijmd, sporen zijn gesoldeerd, de bereikbaarheid is moeilijk. Ik heb ooit al zulke wissels geopend. Ik kan je zeggen, als het niet echt moet, laat ze dan maar dicht. Het binnenwerk is zeer fragiel.
Om met een oplosmiddel te werken had ik ook gedacht, maar hoopte dat iemand al ervaring had met een product en procedee. Hevig en langduring heen-en-heen schakelen heb ik al gedaan, gisteren. Zonder succes, zelfs niet een "eventjes deed ie het".
groeten,
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Ik neem aan dat je de wissel tongen al reeds met een beetje reiniger hebt gedaan als ik zo je draadje lees. Wat ik al eerder zei verzuipen in de alcohol en op en neer gaan brengt wel resultaat. Ja en ik weet van het openen van de wissels, fijmechanica, maar daar heb ik niet zoveel problemen mee, ik heb dat al meermaals gedaan.
Ik snap je probleem, diep weg etc, misschien toch maat vervangen voor de gewone.
Wat was overigens je gedachten gang achter het metalen hartstuk?
Grtz Rob
Ik snap je probleem, diep weg etc, misschien toch maat vervangen voor de gewone.
Wat was overigens je gedachten gang achter het metalen hartstuk?
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
2- en 3- assers hangen nogal snel vast op het plastieke puntstuk van de gewone wissel. Vooral als er langzaam (op schaal) gereden wordt. Om betrouwbaar en storingsvrij te kunnen rijden, heb ik metalen, gepolariseerde wissels gebruikt. Daar kan je zelfs met een 2-asser over kruipen.
Maar betrouwbaarheid blijkt relatief. De wissels op zich blijken vrij gevoelig voor... (stof? oxidatie? trillingen?, ...). Ik voel me een beetje bedrogen, want die dingen kosten ook niet niets. Maar ik heb hier onderhand een spuitbus K60 (contactspray) meegegrabt van op het werk. Vanavond eens probreren om een van de defecte wissel vol te spuiten...
groeten,
MIchiel
Maar betrouwbaarheid blijkt relatief. De wissels op zich blijken vrij gevoelig voor... (stof? oxidatie? trillingen?, ...). Ik voel me een beetje bedrogen, want die dingen kosten ook niet niets. Maar ik heb hier onderhand een spuitbus K60 (contactspray) meegegrabt van op het werk. Vanavond eens probreren om een van de defecte wissel vol te spuiten...
groeten,
MIchiel
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Voorzichtig met K60, dat is vrij agressief spul en je moet het na gebruik goed schoonmaken met bijvoorbeeld alcohol, doe je dit niet heb je goed kans dat alles gaat oxideren (en je wissels vanzelf uit het schaduw station komen lopen).Saraan schreef:Maar ik heb hier onderhand een spuitbus K60 (contactspray) meegegrabt van op het werk. Vanavond eens probreren om een van de defecte wissel vol te spuiten...
groeten,
MIchiel
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Michiel,
Polarisatie van het hartstuk gebeurt door de wisseltongen en een "schuifje" dat zich in de wissel bevindt onder de plaats van de veerklemmetjes. Deze moeten hier wel op een andere plaats dan bij de "plastic" wissels zitten, zie bijgevoegde foto.
Het zou theoretisch kunnen dat er een vettige vuillaag op dat schuifje gekomen is, laat de wissel dan even "verzuipen" in alcohol. Inbrengen bij de haakjes waar de veerklemmetjes in vallen en dan flink schakelen.
Groetjes,
Jos
Polarisatie van het hartstuk gebeurt door de wisseltongen en een "schuifje" dat zich in de wissel bevindt onder de plaats van de veerklemmetjes. Deze moeten hier wel op een andere plaats dan bij de "plastic" wissels zitten, zie bijgevoegde foto.
Het zou theoretisch kunnen dat er een vettige vuillaag op dat schuifje gekomen is, laat de wissel dan even "verzuipen" in alcohol. Inbrengen bij de haakjes waar de veerklemmetjes in vallen en dan flink schakelen.
Groetjes,
Jos
- Bijlagen
-
- 9179.jpg (45.38 KiB) 4003 keer bekeken
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Op de bus van K60 staat: verwijderd oxydes en sulfidelaagjes op alle soorten contacten,... en tast de constructiematerialen NIET aan. Ik mag de handleiding op de bus dus niet geloven?!
Ik heb er wel 1 van de 2 wissels weer werkend mee gekregen. Deze had dus waarschijnlijk een slecht contact. De andere volhard in stilzwijgen. Die zullen we dan maar eens proberen de verzuipen in de alcohol, maar dat zal niet gemakkelijk zijn. (hij is geheelonthouder! )
Ik elk geval dank aan allen hier voor de suggesties. Ik heb weer hoop!
groeten,
Ik heb er wel 1 van de 2 wissels weer werkend mee gekregen. Deze had dus waarschijnlijk een slecht contact. De andere volhard in stilzwijgen. Die zullen we dan maar eens proberen de verzuipen in de alcohol, maar dat zal niet gemakkelijk zijn. (hij is geheelonthouder! )
Ik elk geval dank aan allen hier voor de suggesties. Ik heb weer hoop!
groeten,
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Michiel,
K60 maakt prima schoon, maar laat wel residu achter. Dit residu kan weer tot nieuwe storingen leiden.
Ennuh..... alcohol met maten he
Groetjes,
Jos
K60 maakt prima schoon, maar laat wel residu achter. Dit residu kan weer tot nieuwe storingen leiden.
Ennuh..... alcohol met maten he
Groetjes,
Jos
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Hallo Jos,
Ik heb problemen dat 2 fleischmann n-spoor wissels die niet willen schakelen. daar ik mijn mechanisme al heb omgedraaid en heb afgewerkt heb ik een groot probleem.
Ik lees dat je er alcohol in moet gooien bij de u veertjes.
Is dat alcohol 90%, gaat er dan niets stuk.
Misschien kun je antwoord geven op gizimo op het forum.
gr, Ab
www.modelspoorbaan.net
Ik heb problemen dat 2 fleischmann n-spoor wissels die niet willen schakelen. daar ik mijn mechanisme al heb omgedraaid en heb afgewerkt heb ik een groot probleem.
Ik lees dat je er alcohol in moet gooien bij de u veertjes.
Is dat alcohol 90%, gaat er dan niets stuk.
Misschien kun je antwoord geven op gizimo op het forum.
gr, Ab
www.modelspoorbaan.net
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Hallo Ab,
Hebben ze in het verleden wel goed geschakeld?
Als je ballast of iets anders gaat aanbrengen moet je heel goed opletten dat er niet wat lijm de wissel in kan kruipen.
Als het gewoon "ouderdom" is kan het een vettige aanslag in het wissel zijn. Dan kun je het beste schoonmaak-alcohol met een pipetje in de wissel druppelen. Je moet in het gedeelte komen onder de bedding, dus in alle gaten wat laten druppelen en dan flink met de tongen heen en weer bewegen.
Het kan ook zijn dat de aandrijving het gebeven heeft. Hoor je die nog wel bewegen bij het schakelen?
Groetjes,
Jos
Hebben ze in het verleden wel goed geschakeld?
Als je ballast of iets anders gaat aanbrengen moet je heel goed opletten dat er niet wat lijm de wissel in kan kruipen.
Als het gewoon "ouderdom" is kan het een vettige aanslag in het wissel zijn. Dan kun je het beste schoonmaak-alcohol met een pipetje in de wissel druppelen. Je moet in het gedeelte komen onder de bedding, dus in alle gaten wat laten druppelen en dan flink met de tongen heen en weer bewegen.
Het kan ook zijn dat de aandrijving het gebeven heeft. Hoor je die nog wel bewegen bij het schakelen?
Groetjes,
Jos
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Hallo Jos,
Het zijn nieuwe wissels, bij één wissel als je die halverwege zet en je schakelt springt hij om, die ander zie je licht het zwarte schuifje iets trillen maar doet niets,
Er is zeker niets in het wissel gekomen, het mechanisme is afgeplakt.
Is de alcohol 90%?
gr, Ab
Het zijn nieuwe wissels, bij één wissel als je die halverwege zet en je schakelt springt hij om, die ander zie je licht het zwarte schuifje iets trillen maar doet niets,
Er is zeker niets in het wissel gekomen, het mechanisme is afgeplakt.
Is de alcohol 90%?
gr, Ab
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Hoi Ab,
Wat bedoel je met het mechanisme is afgeplakt?
Bij de blauwe cirkel zit een schuiflipje, daar wil veel troep (of lijm) de wissel binnenkomen. Ook kleine ballaststeentjes kunnen hier tussen gaan zitten en de boel klemmen.
Schoonmaak-alcohol is dacht ik zo'n 70%, maar meer zal ook geen kwaad kunnen.
Groetjes,
Jos
Wat bedoel je met het mechanisme is afgeplakt?
Bij de blauwe cirkel zit een schuiflipje, daar wil veel troep (of lijm) de wissel binnenkomen. Ook kleine ballaststeentjes kunnen hier tussen gaan zitten en de boel klemmen.
Schoonmaak-alcohol is dacht ik zo'n 70%, maar meer zal ook geen kwaad kunnen.
Groetjes,
Jos
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Hallo Jos,
Met mechanisme bedoel ik waar de kabels uitkomen, dat heb ik omgedraaid.
gr, Ab
Met mechanisme bedoel ik waar de kabels uitkomen, dat heb ik omgedraaid.
gr, Ab
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Om het ballast probleem te tackelen haal ik de plastic strookje weg zodat steentjes zich er niet meer kunnen ophopen tussen het mechanisme en het plastic.
[Edit]
@Grizma, plakt het plakband dan niet aan de hevel om het wissel om te zetten dat wil ook wel eens gebeuren.
[/Edit]
Grtzz Rob
[Edit]
@Grizma, plakt het plakband dan niet aan de hevel om het wissel om te zetten dat wil ook wel eens gebeuren.
[/Edit]
Grtzz Rob
- Bijlagen
-
- 9179-2.jpg (47.1 KiB) 3809 keer bekeken
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Hallo Jos,
Ik heb ook de binnenkanten van de rails en ook bij de wissels incl. de veertjes bruin gemaakt, ik kwam nu tot de ontdekking na jou mail dat de veertjes vast geplakt zaten dus daar is verf tussen de rails en het veertje gekomen, ik heb ze allemaal van de rails met een schroevendraaiertje los gemaakt kan ik daar nu de alcohol tussen laten lopen, zou de verf dan oplossen etc.
gr, Ab
Ik heb ook de binnenkanten van de rails en ook bij de wissels incl. de veertjes bruin gemaakt, ik kwam nu tot de ontdekking na jou mail dat de veertjes vast geplakt zaten dus daar is verf tussen de rails en het veertje gekomen, ik heb ze allemaal van de rails met een schroevendraaiertje los gemaakt kan ik daar nu de alcohol tussen laten lopen, zou de verf dan oplossen etc.
gr, Ab
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Ab,
Ik vermoed het niet zeker als het er al geruime tijd zit. Als het al zou oplossen heb je toch nog na verloop van tijd problemen met het residu wat achterblijft, de alcohol verdampt en de verf blijft achter en gaat hoogst waarschijnlijk weer kleven.
Zit volgens mij niets anders op dan ze compleet uit elkaar te halen en schoon te maken.
Grtzz Rob
Ik vermoed het niet zeker als het er al geruime tijd zit. Als het al zou oplossen heb je toch nog na verloop van tijd problemen met het residu wat achterblijft, de alcohol verdampt en de verf blijft achter en gaat hoogst waarschijnlijk weer kleven.
Zit volgens mij niets anders op dan ze compleet uit elkaar te halen en schoon te maken.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Ab,
In dat geval zou ik een injectienaald gebruiken om de alcohol in de gaatjes te druppen, dan tast he de verf niet aan.
Groetjes,
Jos
In dat geval zou ik een injectienaald gebruiken om de alcohol in de gaatjes te druppen, dan tast he de verf niet aan.
Groetjes,
Jos
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Jos, kan er in de aandrijving schuifmechanisme ook alcohol of moet daar een drupje olie in, ik heb één wissel van de 3 aan de praat.
gr, Ab
gr, Ab
Re: Fleischmann wissels na 'n jaar metalen puntstuk spanningloos
Ab,
Daar kan ook alcohol in. Olie is een prima smeermiddel, maar samen met stof wordt het een plakkerige massa, die dan weer averechts werkt.
Groetjes,
Jos
Daar kan ook alcohol in. Olie is een prima smeermiddel, maar samen met stof wordt het een plakkerige massa, die dan weer averechts werkt.
Groetjes,
Jos