welke olie gebruken jullie om treinen te smeren?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
richard7877

welke olie gebruken jullie om treinen te smeren?

Bericht door richard7877 »

welke olie gebruiken jullie?
ik hoor vele verhalen dik /dun
ook hoor ik naaimachine olie
binnenkort komen mijn treinen eindelijk eens uit de vitrine om te rijden, maar ik wil ze eerst even smeren

groeten richard
Laatst gewijzigd door richard7877 op 21 jun 2011 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

shoven

Re: welke olie gebruken jukkie om treinen te smeren

Bericht door shoven »

Olie van Dapol. Aanbrengen met een injectiespuit (om heel fijn te druppelen).

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

spoor65

Bericht door spoor65 »

Richard,

Ik zal niet direct alles maar gaan smeren, eerst ff stukkie rijden, misschien hebben sommige of meerdere niet eens een smering nodig
en teveel is ook niet altijd goed.

Zelf heb ik nog een klein flesje staan, welke volgens mij destijds door FLM verkocht werd,
heb ook al eens flesjes gezien d8 ik, waar een stoomlocje op afgebeeld is, maar vraag me niet naar de merknaam.

Maar zal zeker niet zomaar een olie pakken, lang niet alles is geschikt.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

FidOo

Bericht door FidOo »

FLM is ook degene die het houten flesje met een stoomlokje er op heeft. Ik gebruik het ook en werdt door de mensen van MTE aangeraden.

zo ook Roco vet voor tandwielen.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

epocheales denken

Re: welke olie gebruken jullie om treinen te smeren?

Bericht door epocheales denken »

Hoi Richard,

Ikzelf gebruik al jaren (want zo lang doe je met vet en olie meestal) olie van Faller en vet van Minitrix, heb mijn locjes nooit daarover horen klagen
en ik ook niet :D
Ergens herrinner ik mij nog dat naaimachineolie niet goed is voor onze locs omdat het zou gaan verharden na verloop van tijd, heb ik eens in een
gebruiksaanwijzing gelezen..
Volgens mij zijn alle olie en vetten die worden verkocht via treinenwinkels geschikt.

Groet,

Hans.

Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

EVR

Bericht door EVR »

Hoi,

Qua vet en olie gebruik ik hetzelfde als de meeste forumleden, nl. vet van Roco en olie van Fleischmann (of Special Oil van IBM) overgeheveld in een 5 mL injectiespuitje voor exacte dosering. Denk er aan dat echt een heel heel, klein druppeltje olie genoeg is en net als vet echt alleen op de plaatsen aangegeven zoals in de gebruiksaanwijzing. Dat voorkomt verzuipen van je motor en elektronica en voorkomt tevens dat de olie overal in wil kruipen met als gevolg uiteindelijk dat de doorgaans matte lak van de locs dan glanzend kan worden door de ontsnapte olie.

Succes!

Grtz Ed

NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik ben vrij no-nonsense op dat vlak. Ik gebruik naaimachineolie voor de aslagers, en kogellagervet voor de wormwielen. Het lijkt me allemaal goed te gaan, en super goedkoop te vinden in elke doe-het-zelver.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Thrilly

Bericht door Thrilly »

Ik gebruik inderdaad ook de olie van fleischmann en het vet van minitrix beide goed verkrijgbaar.

Rory

(n-spoor website met project volgt)

martinb

Bericht door martinb »

Eigenlijk zou ik willen beginnen met: niet doen! Er gaan meer locs stuk aan een teveel aan olie, dan aan een tekort. Teveel smeren leidt tot vette koolborstels, stof aantrekkende tandwielen en meer ellende. Maar goed, helemaal zonder gaat ook niet, en als je de motor in wasbenzine hebt gehad moet je hem nu wel smeren. Doe één druppel op de plaatsen waar de olie thuishoort (kijk even in de handleiding) en verder nergens. Herhaling: verder NERGENS. Vergeet de lagers van de motor na een wasbenzine badje niet één druppel te geven. Hoe? Doe wat olie (fietsenolie voldoet prima) op een bordje, haal met een naald één druppel eruit en doe dit op de juiste plekken. Je zult zien dat één druppel soms al veel is.

Zat er op sommige plekken vet en geen dunne olie? Doe op die plekken dan ook weer vet. Welk vet? Zelf gebruik ik kogellagervet van de auto garage. Even heenfietsen en een fotorolletje vullen (bij een goede garage kijken ze je alleen gek aan, maar het kost daarna niets) met kogellagervet en klaar ben je voor de rest van je leven. Want ook met vet is het devies: liever minder dan teveel...
Zie verder: http://www.nproject.org/nl/modelspoor/o ... ende_delen

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Wat Martin zegt is correct. Ik gebruik fietsenolie voor de lagers en kogellagervet voor de tandwielen en wormen. Werkt tot dusver vlekkeloos

Plaats reactie