Dat wasbenzine schoonmaakt lijkt in de eerste instantie goed te werken, maar je moet steeds vaker gaan schoonmaken, zo was ook mijn ervaring.
Ik heb dit toen eens nagevraagd bij een treinen speciaalzaak.
Die zijden dat dat niet goed was voor de rails, dat wasbenzine de toplaag kan aantasten van de rails.
(zou ook kunnen dat ze dan een railgum konden verkopen)
Ik weet niet of het ook echt zo is, maar heb wasbenzine nooit meer gebruikt.
Naar mijn weten hebbe de rails geen beschermlaag.
Het kan ook zo zijn dat je clean wagens voorzien moeten worden van nieuwe cleaners.
En maak ook de wielen van je wagons schoon, die dragen ook veel vuil rond.
nog een theorie, Als je met wasbenzine hebt schoongemaakt en je gaat dan rijden, zouden de wielen dan meer vuil aantrekken totdat de wasbenzine is opgedroogd? dan word je baan ook sneller vies.
Ik hoor dit verhaal meer. Maar aan de anderen kant hoor ik ook veel goede verhalen. Wasbenzine ontvet wel, zover ik heb kunnen merken gaan de rijkwaliteiten wel sterk vooruit en blijven ze lang goed.
Heeft er niemand zin en tijd om hier eens grondig onderzoek naar te doen??? In belang van de N-spoor wetenschap
Jou methode heb ik eerder genoemd en zoals je hebt kunnen lezen heb ik het met succes uitgevoerd. Werkt erg goed en effectief. Vraagstelling is of de wasbenzine extra stof aantrekt door een zogenaamd laagje wat het zou achterlaten.
Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp maar ik snap je doel niet helemaal. Allereerst geef ik aan dat je methode goed werkt. Er word hier gesteld dat wasbenzine een laagje achter zou laten die vuil aantrekt. Daar lees ik niks over in jouw stukje Daarom de vraag of iemand hier eens onderzoek naar kan doen.
Als je de reacties hier terug leest zie je dat er vragen ontstaan of de wasbenzine een "laagje" achter laat op de rails waardoor er sneller vuil opgenomen zou worden. Dat staat volgens mij helemaal los van jouw verslag om de rails en de wielen te reinigen.
Het lijkt mij overigens vrij duidelijk allemaal, ik begrijp dan ook niet waarom je zo reageert. Mocht het inderdaad omschreven staan in je stukje, wellicht is het me niet duidelijk. Ligt je verhaal dan hier even toe. Schijnbaar zien meer lezers dat niet, maar dan hebben zij er ook wat aan Daar is een forum ook voor bedoeld.
Gewoon dat poetsblok gebruiken. Doe ik al jaren -en ik doe er al jaren mee- en op mijn zolder is het een stoffige bedoening (tapijt etc.). Voorts gewoon vaak rijden, als het gaat. Zo vaak maak ik niet schoon. Heb de baan in 5 jaar tijd ongeveer nooit compleet schoongemaakt. Als er wat hapert, dan poets ik het vuil eraf, of ik laat zo'n lok+schoonmaakwagon een paar rondjes rijden.
Wasbenzine, JET A1 , Vanish Oxy-Action of wat voor rommel dan ook heb ik nog nooit gebruikt.
Blijft er een laagje achter? Nou er zal best een beetje residu aanwezig zijn kan het echter niet aan mn vingers vaststellen als ik die er over heen haal na een schoonmaak. Vingers op de rails is veel besmettelijker omdat zweet ook vuil aantrekt en niet loslaat
Wat ik bedoel(de) is dat voor mij de wasbenzine eigenlijk de beste manier is om schoon te maken i.c.m. het schuurblok. Tot nu toe dan want je weet het niet wat er allemaal nog op de markt komt cq uitgevogeld wordt door anderen.
Dat er stof op je rails komt heeft als oorzaak dat het er niet naast gevallen is, ironisch , maar is toch logisch. Stof is niet het probleem dat rijd je wel weg. Het is meer de vettigheid welke vuil aantrekt. Dat kan van vervuilde wielen komen, en die komen meestal van vettigheid uit de locs. Ik zie er soms die zwemmen in de olie en daar heb jij ook last van gehad. Andere bron van vervuiling is het antislip bandje. vooral op plaatsen waar gestopt wordt blijft dit rubber achter op de rails.
Zelf heb ik altijd wasbenzine gebruikt en ik heb zelf nooit een vetlaagje kunnen ontdekken na schoonmaken. Afijn, je weet de effecten ervan. Misschien dat er verwarring opgetreden is over de effecten van wasbenzine, terpentine of thinner. Chemisch gezien zijn deze stoffen niet te vergelijken, maar de basis ervan is dat door zijn samenstelling wasbenzine 100% volledig verdampt, daarentegen laten terpentine en thinner een vettig laagje achter. Het zijn volledig andere typen producten die voor volledig andere doelen zijn ontworpen, wasbenzine is met name ontworpen om te ontvetten.
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Vandaag heb ik dan eindelijk een start gemaakt met gipsen van de achterste bergen. Er zat al 20 kilo gips op de baan, nu is er nog eens ongeveer 10 kilo bij gekomen Lang leve rotband
Ik ben nu gestopt onder de brug, ik zal nu eerst de resterende portalen moeten maken (laten doen door Ellen ) Dan pas kan ik weer verder gipsen. Word nog een beste klus om er een mooi stukje scenery van de beitelen maar ik zie dat klusje zeker wel zitten.
De foto's:
Morgen ga ik de Decprog installeren en hiervan zal ik een klein verslag gaan plaatsen. In de tussentijd ga ik de uitbreiding van het depot en Dinamo voorbereiden.
Druk druk dus
Groetjes Martin
P.s.: voorlopig zal reinigen weinig nut gaan hebben hierzo
Dus toch voor de DecProg gegaan?
Heb je de USB versie?
Ga je die installeren op een Windows 7 PC?
Wil je me dan even laten weten of dat gelukt is?
Op de laatste gebruikersdag heb ik dat samen met Olivier Passmann op mijn laptop geprobeerd zonder succes nl.
Windows 7 heeft ook een Windows XP virtualisatie laag erin zitten. Dan doet Windows 7 zich dus voor als Windows XP voor bepaalde applicaties. Het kan zijn dat sommige dingen niet werken direct in Windows 7, maar als je er de XP laag tussen stopt, dan het dan wel werkt.
Vanavond weer even met de groene vingers bezig geweest. Het rechter deel wilde ik al een tijdje verbeteren met het groenwerk maar zag er telkens wat tegen op. Nu heb ik het maar gewoon gedaan en ik ben best tevreden over het resultaat. Het heeft wel wat zo
(de foto's zijn ruk, gemaakt met de telefoon. Hopelijk morgen wat camerafoto's )
Ik ben in de proef gegaan met zeemos en turf. Toch vind ik het moeilijk om ervoor te zorgen dat de struikjes die ik maakte niet teveel op het gras gingen lijken. Ik heb er een paar ook weer weg gehaald. Ook heb ik wat hoog gras gepland her en der en de ballast op het nevenspoor aangebracht tot aan de seinen. Verder ga ik nog niet want het hakwerk in de berg maakt alles toch weer wit.
Deze vind ik wel leuk geworden:
Morgen de rails verweren en wat roestbruin/zwart over de scenery sprayen. Zodat het wat verouderd. Bij de seinen word de ballast koolzwart met witte drybrush. Zo wil ik de stopplaats van de stoomloc simuleren.
groetjes
Laatst gewijzigd door martindomburg op 13 aug 2011 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook hier, wat een vooruitgang de laatste tijd . Als ik het goed zie op een van je foto´s is de tot van de berg afneembaar gemaakt of zie ik dat niet goed.
Werkt dat goed? Als ik het goed gezien heb kan je dan ook eens een foto plaatsen als de top er naast staat. Ook ik moet ergens op een berg een afneembaar deel maken en heb er over na gedacht hoe ik dat zou moeten doen ben benieuwd.
Het begroenen is een heel karwij en ik zie dat je de zelfde gedacht als ik heb zo nu en dan een pposje aan groen werken dan komt de inspiratie elkeer weer terug.