Boompje maken, overal vlokken
-
Onderwerp starter - Moderator
Boompje maken, overal vlokken
Geïnspireerd door o.a. Rob heb ik ook eens een eerste poging gewaagd om een boompje te maken.
Op zich niet slecht gelukt alleen zit ik met een vraag. Wat ik heb gedaan:
- boom/takjes gedraaid van koperdraad, (had ik in huis)
- geverfd,
- takjes ingesmeerd met houtlijm en besprenkeld met grasvezeltjes (te kort, moet nog langere kopen),
- ingespoten met spuitlijm en vlokken er over.
Alleen met die spuitlijm krijg je ook op de stam lijm en daar wil nu juist geen vlokken. Hoe doe je dat?
Ter indicatie, dit boompje is maar een kleintje, hij is 2,5 cm hoog (het onderste draadje is 0,5 mm). Hoewel niet helemaal naar mijn zin krijgt ie wel gewoon een plekje op m'n cirkelbaantje.
Op zich niet slecht gelukt alleen zit ik met een vraag. Wat ik heb gedaan:
- boom/takjes gedraaid van koperdraad, (had ik in huis)
- geverfd,
- takjes ingesmeerd met houtlijm en besprenkeld met grasvezeltjes (te kort, moet nog langere kopen),
- ingespoten met spuitlijm en vlokken er over.
Alleen met die spuitlijm krijg je ook op de stam lijm en daar wil nu juist geen vlokken. Hoe doe je dat?
Ter indicatie, dit boompje is maar een kleintje, hij is 2,5 cm hoog (het onderste draadje is 0,5 mm). Hoewel niet helemaal naar mijn zin krijgt ie wel gewoon een plekje op m'n cirkelbaantje.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Boompje maken, overal vlokken
Dat is een kwestie van de spuitlijm alleen op de buitenste takken richten.
En idd je hebt langere vezels nodig.
Het mooiste wordt het als je eerst lange vezels 4.4mm. en daarna de korte 2 mm. gebruikt.
Dan weer licht inspuiten met lijm en dan de vlokken van bovenaf met een theezeefje erop.
gr. Ron.
En idd je hebt langere vezels nodig.
Het mooiste wordt het als je eerst lange vezels 4.4mm. en daarna de korte 2 mm. gebruikt.
Dan weer licht inspuiten met lijm en dan de vlokken van bovenaf met een theezeefje erop.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
hoi Maaten
ik gebruik filterwatten
maak de boomen niet te klein
http://users.telenet.be/omgevingsboekie ... ruiken.htm
deel dit maar eens door 160
Gr andy
ik gebruik filterwatten
maak de boomen niet te klein
http://users.telenet.be/omgevingsboekie ... ruiken.htm
deel dit maar eens door 160
Gr andy
-
Alleen de buitenkant met lijm spuiten vind ik toch moeilijk, nog eens proberen dan.
Andy, die filterwatten, doe je die nog op kleur spuiten? En hoe grof/fijn knip je die?
Andy, die filterwatten, doe je die nog op kleur spuiten? En hoe grof/fijn knip je die?
Groeten,
Maarten
Maarten
-
-
Je maakt geweldig mooie bomen Andy, echt waar. Alleen kan ik het antwoord op mijn vragen niet vinden.
Groeten,
Maarten
Maarten
-
Maarten,
De eerste is altijd de slechtste en de laatste hoogstwaarschijnlijk de beste
Dus de ervaring telt en dat krijg je alleen door te doen. Maar sluit me aan wat Ron al zei, de leermeester van al de ellende gewoon doen en experimenteren!!
Die vlokken kan je nog van de stam af plukken als je spuitlijm hebt gebruikt. En ik spuit alleen de bovenzijde van de boom daardoor gaat de meeste lijm langs de stam en blijft alleen daar plakken wat niet verticaal is.
Maar het gaat goed, je moet maar zo denken dat je er altijd nog een afgebrand bos van kan maken
De eerste is altijd de slechtste en de laatste hoogstwaarschijnlijk de beste
Dus de ervaring telt en dat krijg je alleen door te doen. Maar sluit me aan wat Ron al zei, de leermeester van al de ellende gewoon doen en experimenteren!!
Die vlokken kan je nog van de stam af plukken als je spuitlijm hebt gebruikt. En ik spuit alleen de bovenzijde van de boom daardoor gaat de meeste lijm langs de stam en blijft alleen daar plakken wat niet verticaal is.
Maar het gaat goed, je moet maar zo denken dat je er altijd nog een afgebrand bos van kan maken
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
filterwatten 1tot 2 cm knippen
en in kleine plukjes op het boompje plakken en dan in kleur spuiten
gr andy
en in kleine plukjes op het boompje plakken en dan in kleur spuiten
gr andy
De manier van Andy is idd. de mooiste manier van werken en kost veel minder spuitlijm.
Daarom ben ik ontzettend jaloers op Andy , want ik krijg het niet voor elkaar. Bij mij zit er overal filterwatten, behalve op het boompje.
Maar als het je wel lukt ben je wel spekkoper.
dus daarom begin ik met grote vezels 6 mm. dan middelgroot 4.5 mm en als laatst kleine vezels 2 mm.
Daarna zijn de vlokken pas aan de beurt. Al met al spuit ik 1 boom dus 4 maal in met spuitlijm.
gr. Ron.
Daarom ben ik ontzettend jaloers op Andy , want ik krijg het niet voor elkaar. Bij mij zit er overal filterwatten, behalve op het boompje.
Maar als het je wel lukt ben je wel spekkoper.
dus daarom begin ik met grote vezels 6 mm. dan middelgroot 4.5 mm en als laatst kleine vezels 2 mm.
Daarna zijn de vlokken pas aan de beurt. Al met al spuit ik 1 boom dus 4 maal in met spuitlijm.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
Als je wil dat de vlokkken blijft zitten.
spuit dan blanke lak er over heen er moet wel Nitroselulose in zitten.
De spuitbus bij ACTION zit die stof in en daar is die spuitbus ook niet duur.
Grt Martin (trainworld.nl)
spuit dan blanke lak er over heen er moet wel Nitroselulose in zitten.
De spuitbus bij ACTION zit die stof in en daar is die spuitbus ook niet duur.
Grt Martin (trainworld.nl)
-
Okee, ik zal het eens proberen met die filterwatten. Gisteravond nog aan het draaien geweest. Dus vanmiddag zal ik eens een poging wagen.
@Martin: Da's mooi, die heb ik toevallig nog staan.
@Martin: Da's mooi, die heb ik toevallig nog staan.
Groeten,
Maarten
Maarten
-
hoi maarten vandaag gemaakt speciaal voor ron
kleine stukjes fiterwaten en moet je de lijm niet recht op de boom spuiten
maar al draaien half langs de boom
Gr andy
kleine stukjes fiterwaten en moet je de lijm niet recht op de boom spuiten
maar al draaien half langs de boom
Gr andy
dat is een mooie boom.
Ik ga het eens proberen,
gr. Ron.
Ik ga het eens proberen,
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Andy,
kun je eens vertellen hoe je die boom zo voor elkaar hebt gekregen? Want...... "kleine stukjes fiterwaten en moet je de lijm niet recht op de boom spuiten maar al draaien half langs de boom...
Ja sorry, daar kan ik echt helemaal niks mee....
kun je eens vertellen hoe je die boom zo voor elkaar hebt gekregen? Want...... "kleine stukjes fiterwaten en moet je de lijm niet recht op de boom spuiten maar al draaien half langs de boom...
-
Als die vinger er niet op had gestaan, zou ik geloofd hebben dat het een echte boom is. Schitterend gedaan. Goed bezig.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Draai je ook boompjes op bestelling andy,
want deze is wel heel erg mooi.
mvg
Freddy
want deze is wel heel erg mooi.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Staat er toch duidelijkJeroen schreef:Andy,
Boompje in 1 hand, met de andere hand spuiten, de straal naast de boom richten zodat de zijkant van de straal net de noom nog raakt. Tijdens het spuiten het boompje ronddraaien. Dan zit er alleen lijm op de buitenkant van de boom.
Groetjes,
Jos
-
@ jeroen
na het draaien van de boom vertinik hem
daarna maak ik ze bruin
dan de dikke stam in puiten met lijm en bestrooien met
en dan kleine plukjes filterwatten
opnieuw inspuiten met lijm en bestrooien
gebruik hiervoor fijn strooisel
@ Freddy helaas
Gr andy
na het draaien van de boom vertinik hem
daarna maak ik ze bruin
dan de dikke stam in puiten met lijm en bestrooien met
en dan kleine plukjes filterwatten
opnieuw inspuiten met lijm en bestrooien
gebruik hiervoor fijn strooisel
@ Freddy helaas
Gr andy
Goede beschrijving Andy en nu nog het potje zin vinden om het te gaan doen
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Krab schreef:Goede beschrijving Andy en nu nog het potje zin vinden om het te gaan doen
mvg Sjaak
Ik heb altijd wel zin in een potje ......
Maar inderdaad goede beschrijving Andy
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
Ja jij maakt er een potje van
Grtzz Rob
-
Bedankt Andy, daar kunnen we zeker wat mee. Zo te zien verf je de filter-watten dus niet, dat had ik anders begrepen.
Op een of andere manier gaat het bij mij al fout bij het draaien. De vorm/verhoudingen kloppen voor geen meter. Zo te zien maak ik de onderste takken veel te dik en krijg daardoor te veel vertakkingen. Ik ga dat skelet van jou eens goed bestuderen, hopelijk gaat het dan beter. Thanks!
Op een of andere manier gaat het bij mij al fout bij het draaien. De vorm/verhoudingen kloppen voor geen meter. Zo te zien maak ik de onderste takken veel te dik en krijg daardoor te veel vertakkingen. Ik ga dat skelet van jou eens goed bestuderen, hopelijk gaat het dan beter. Thanks!
Groeten,
Maarten
Maarten
-
pot verwijt de ketel dat die zwart zietR Fongers schreef:Ja jij maakt er een potje van
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl