Op schaal werken

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
marcelw
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2011 15:02

Op schaal werken

Bericht door marcelw »

beste mensen , ik ben bezig met een baantje op te zetten samen met mijn zoontje en vroeg me nu dus af

we hebben n spoor ( 9mm) en een kleine stoomlocomotief geheel annaloog en dus echte beginners.

De loc is dus een 30 mm hoog en vraag me nu af, als ik lading maak van klei voor de wagens ( zakken ) meel enz , hoe groot moet ik die dan maken , dan heb ik een aanknopingspunt hoe verder te gaan


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Op schaal werken

Bericht door Michiel »

Hoi Marcel,

er bestaan NEM-normen die oa de buitenmaten van de voertuigen beschijven, maar als je je een beetje houdt aan de afmetingen van de locomotief, dan doe je niets verkeerd. Maar als je het precies wilt weten, neem dan eens NEM301 door. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3748
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Op schaal werken

Bericht door maarten »

Marcel, N-spoor is schaal 1 op 160. Dat betekent dat 1 N-spoorcentimeter in werkelijkheid 160 cm is (1,6 meter). Dat werkt dus ook andersom. Als een zak in werkelijkheid 80 cm is dan is hij in N-spoor 80 gedeeld door 160 is 0,5 cm. Oftewel een zak meel is in N-spoor dus 5 mm hoog.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
marcelw
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2011 15:02

Re: Op schaal werken

Bericht door marcelw »

Erg bedankt voor de bevestiging. Had zelf al ongeveer die maat aangehouden en zo heb ik dus al 20 zakken :-)

Heb ik gelijk een goed vergelijkmateriaal.


Plaats reactie