begrinding ziet er altijd 'nat' uit

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
micha

begrinding ziet er altijd 'nat' uit

Bericht door micha »

Hi,

bij het begrinden van mijn testbaantje ben ik er achter gekomen dat de mooie droog uitziende lichtgekleurde begrinding die ik heb, er steeds uit komt te zien als een solide donkerdere 'nat'uitziende massa. Dat was niet de bedoeling... Ik gebruik het door de meesten aanbevolen mengsel van water en houtlijm en ik ga er meteen daarna met een hele fijne spray van water met een druppel afwasmiddel overheen. Dat zorgt voor prima hechting, maar verprutst dus de mooie droge (matte) kleur van de begrinding...

Weet iemand of je daar iets tegen kunt doen?

Oh ja, nog een ander bijkomend probleem: door de spray met druppeltje afwas middel krijg je vaak een beetje groene aanslag op de rails (die overigens wel eerst roestbruin geschilderd was..). Kun je daar iets tegen doen?

Alvast bedankt.

EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70

Rob Fongers

Re: begrinding ziet er altijd 'nat' uit

Bericht door Rob Fongers »

Micha,

Die druppel afwas moet in je lijm-watermengsel. De reden voor dat is om te zorgen dat het mengsel zich overal tussen de steentjes, basis en rail nestelt. Als je het in de spray doet komt het er niet en dit is tevens de oorzaak van jouw probleem

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
micha

Bericht door micha »

Hi Rob,

het zou mooi zijn als dat de oplossing is ;-). Ik heb in een eerder stadium inderdaad de druppel afwasmiddel door het lijm/water mengsel gedaan, maar toen bleef de oppervlaktespanning toch te hoog. Moet ik dan meer water bij de oplossing doen of juist meer afwasmiddel?

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Mengverhouding mininmaal 1:1 maar kan ook 4-5:1 zijn. Goed mengen door roeren cq schudden, Daarna na believen een (paar) druppel(s) al naar gelang de hoeveelheid en omroeren. Bij schudden gaat het schuimen :? Dat is niet erg maar kan een beetje lastig zijn bij het opzuigen.

Teveel sop kan geen kwaad te weinig strooit te weinig effect.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
micha

Bericht door micha »

Dankje, dat gaan we proberen !

dentheo

Bericht door dentheo »

Probeer ook eens met "voorstrijk"..... ook netjes

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd