Lange adressen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Lange adressen

Bericht door ouwerling »

Hi,

Nu de dagen weer korter worden weer wat meer aandacvht voor de hoby en wil ik eens gaan proberen om mijn treinen (decoders) met lange adressen te programmeren.
Is soms ook gemakkelijker gezien de type aanduidingen van de locs en treinstellen
Voordat ik daaraan begin kan ik nog wel even wat hulp en advies van jullie gebruiken.
Ondanks dat de het in de beschrijvingen van de decoders staat hoe je moet handelen, vind ik het niet echt duidelijk. althans niet voor mij.

In de meeste van mijn locs zitten Tran decoders.

http://www.tran.at/Dokumentation/DCX74.pdf

- Ik begrijp dat ik eerst CV 29, bit 5 moet zetten? Staat normaal bij korte adressen op nul. Welke waarde vul ik daar dan nu in?
- Vervolgens kan ik dan in CV 17 en 18 iets veranderen. Wat dan?
- Moet ik de waardes van CV 17 en 18 optellen om tot het nieuwe decoder adres te komen?
- Wat doe ik met CV 1? Niets; oude decoder adres laten staan? Of moet ik die allereerst wijzigen?
- Heb ik daarna van 1 t/m 1024 adressen of tot 10240 adressen beschikbaar (zie bijgevoegde DCX74.pdf)?
- Andere tips

Of te wel nog heel wat te leren voordat ik het begrijp en uberhaupt aandurf.

Gaarne wat stap voor stap advies.

Dank :D

Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Lange adressen

Bericht door Rob Fongers »

Jos,

Als ik me niet vergis kan je in de programmeer mode van de IB direct lange adressen invoeren.

CV 17-18 en 29 worden dan direct gezet.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

P.Kramer
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2010 10:46

Re: Lange adressen

Bericht door P.Kramer »

Beste Jos,

Leuk je hier tegen te komen.

Het is heel makkelijk. ( als je het weet )
Een dekoder kent korte en lange adressen, Kort = cv1 met een bereik van 1 tm 127. Alles daarboven heet lang en staat in CV17 en 18.
De keuze tussen kort en lang maak je met behulp van bit5 van CV29 (bit5 = dec 32). Dus als je CV29 uitleest en daarbij 32 optelt schakel je lange adressen in. Het lange adres invoeren gaat met behulp van de volgende formule:

Gewenst adres door 256 delen. Bij het resultaat 192 optellen. deze waarde in CV17 zetten. En de restwaarde van de eerste berekening in CV18 zetten.
VB: Gewenst adres= 2000 2000/256 = 7 rest 208. 7 + 192 = 199. Dus CV17 krijgt de waarde 199 en CV18 de waarde 208.
Vraag me niet waarom dit zo is ......
Als bit 5 van cv29 gezet is wordt niet meer gekeken naar CV 1 , de waarde hierin is dan niet belangrijk meer.

Sommige centrales kunnen al deze handeling in 1 keer voor je uitvoeren maar in de praktijk blijkt weleens een bitje hangen .
Controleer dan in de Byte mode of alle CV's juist zijn aangepast.

succes!
Peter Kramer
Digitaalservice.nl


Met vr grt,
P.Kramer

Wim Ros

Re: Lange adressen

Bericht door Wim Ros »

Jos,

Gewoon de programmer mode lange adressen gebruiken van je Intellibox, dan wordt ook gelijk CV29 goed gezet alles in een moeite.
Hoef je verder niet moeilijk voor te rekenen, de Intellibox doet dat voor je.

Mvg
Wim.
Laatst gewijzigd door Wim Ros op 25 okt 2011 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: Lange adressen

Bericht door ouwerling »

Hi Wim,

Wat bedoel je hiermee?

- Geen de de programmer mode lange adressen gebruiken van je Intellibox, dat wordt ook gelijk CV29 goed gezet alles in een moeite. Hoef je verder niet moeilijk voor te rekenen, de Intellibox doet dat voor je.

Kan het niet volgen.
Gaarne een iets uitgebreidere uitleg.

Thx

Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: Lange adressen

Bericht door ouwerling »

Hi Rob, Peter en Wim,

Allen bedankt voor jullie hulp.

Ik heb beide opties na het nog eens aandachtig doorlezen van de manual begrepen en ga er mee aan de slag.
Denk dat ik er nu wel uit ga komen en ga er mee stoeien.
Mocht ik er toch niet uit komen dan meld ik mij weer.

Nog een vraag: Wat is het max bereik van het lange adres?

Vr Gr

Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Lange adressen

Bericht door Rob Fongers »

Jos,

Pagina 6 van je handleiding :geek: :geek: :geek:

9999 adressen


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Re: Lange adressen

Bericht door Wim Ros »

Jos,

Zo uit het hoofd 16383 bij een IB. Of de decoder dat ook kan staat in de handleiding van de decoder.
Änderungen in der Version 1.55 - 1.55



LISSY-Mode (LokIndividuelles SteuerungsSystem) - Modus 6 der Intellibox
Hier können Lokadressen im Display dargestellt und auch auf einen Fahrregler übernommen werden, wenn die Lok von einem angewählten LISSY-Empfänger erkannt wurde
lange Adressen lassen sich jetzt im Bereich von 128 - 16383 programmieren
ein Fahrstraßenpuffer wurde installiert, so können mehrere Fahrstraßen gleichzeitig angefordert werden. Wichtig für die Schattenbahnhofspackung 68020!
Mvg
Wim.



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Lange adressen

Bericht door jules »

Hoi Jos.
Je hebt volgens mij met de IB, als deze dezelfde mogelijkheden heeft als de Fleischmann Twincenter, een tweede mogelijkheid voor lange adressen, waarbij je de cv waarden van de decoder ongemoeid laat.
NL. virtuele adressen toekennen (koppelen) aan gewone locadressen.
Het gaat als volgt:
Druk eerst de knop in, waarmee je een loc selecteert en druk direkt daarna de menuknop in.
Vervolgens kom je in een keuzemenu (lok instellingen) uit, waar je verschillende items kan veranderen, ga met het pijltje omlaag naar virtuele locadres en vul hier je gewenste adres in en bevestig je keuze met de enter knop.
Je krijgt dan een * teken bij je ingevoerde adres.
Ga vervolgens terug door de menuknop weer in te drukken en dit adres is in het vervolgd aan je locadres gekoppeld.
Je kunt de loc dan met zowel het basisadres als met het virtuele adres aanroepen.
Groetjes, Jules.


Plaats reactie