compacte treinbaan voor onze zoon

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jessicavisser71

compacte treinbaan voor onze zoon

Bericht door jessicavisser71 »

Hallo allemaal,

onze zoon van 7 is nu in het bezit van een marklin trainbaan, rails HO. Deze bouwt hij op en speelt er dan mee (net als met een lego treinbaan). Maar dat vindt hij niet voldoende, hij wil graag een echte baan. Wij vinden dit prima, maar dat gaat met deze rails niet lukken in zijn kamertje. Dus gaan we de boel verkopen en willen n-spoor gaan aanschaffen. Tom vindt het prachtig en kan niet wachten. Alleen heeft hij niet een hele grote kamer en we willen dat de treinbaan opgebouwd moet kunnen blijven. Hij kan een baan kwijt van max. 65cm breed en 175cm lang (we schuiven deze onder zijn bed). Hij is dol op snelheidstreinen (ICE en Thalys staan heeeel hog op zijn lijst). Dus veel rij-baan en wat wissels. Een station, remise, tunnel en spoorwegovergang, hij is helemaal gelukkig. Alleen........................hoe pakken we dit aan, hoe maken we een goed baanplan. Wie o wie kan ons daar bij helpen. En komen jullie alles nieuw, of op beurzen of via marktplaats. Ik hoor het graag.

Jessica (moeder van Tom)

shoven

Re: compacte treinbaan voor onze zoon

Bericht door shoven »

Jessica,

welkom op het forum.
Op 65x175 kun je wel het een en ander kwijt, maar ook weer niet al te veel. Dus kijk goed wat echt belangrijk is en wat minder. Wat ik je in elk geval kan aanraden is veel baanplannen te bekijken op dit forum en andere forums (bijv. http://www.beneluxspoor.net) en sites staan veel baanplannen. Ook Youtube barst van de filmpjes, en boeken met baanplannen zijn er in overvloed. Veel filmpjes bevatten hoge-snelheidstreinen, dan krijg je ook een beetje een idee hoe dat wordt (ik vind het niks op een kleine/normale modelbaan, maar da's mijn mening).
Dat de baan onder zijn bed moet passen is wel een beperking, want je kunt dan wat moeilijker met hoogteverschillen, bergen etc werken.
Over kopen: ik koop zelf het liefst nieuw, maar soms ook tweedehands. Het meeste via internet (webwinkels, ebay, marktplaats) of op beurzen. Er is veel prijsverschil, en soms is tweedehands bijna even duur als nieuw, dus let op daarmee. Een handige site voor prijzen is http://www.spurweite-n.de, die geeft een redelijk reële marktprijs voor producten.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Lemland

Bericht door Lemland »

Dag Jessica,

Welkom alhier!

Wat dat aspect van onder zijn bed betreft: modelspoor is nogal stofgevoelig, N nog meer dan H0 en onder een bed is het behoorlijk stoffig dus als dat de plek wordt, is het verstandig om tevens te denken aan een goede afdekking. Simpel een doek erover (met kans op beschadiging) of een soort vitrine of zo. Of toch maar een ander plekje zoeken (opklaptafel bijvoorbeeld).

Verder complexiteit, even een punt van aandacht mbt zijn leeftijd. Wij zijn begonnen met bouwen toen Lem 9 was, maar wij zijn erg beperkt in bouw- en speeltijd dus een behoorlijke doorlooptijd. Inmiddels is Lem bijna 13 en we zijn nog lang niet klaar. Lem is nog lekker enthousiast maar dat kan natuurlijk binnenkort veranderen. Bedenkt dat je zoon over een paar jaar hele andere interesses gaat krijgen wellicht (eerste stappen op het liefdespad, uitgaan enzovoorts). Dan is het wel zo leuk als ruim vóór die tijd de baan in ieder geval speelbaar is. Dus zeker als er weinig bouwtijd is (en in groep 8, brugklas en verder wordt het leven steeds drukker): hou het simpel. Beter een simpele baan waar hij een paar jaar intensief mee kan spelen dan een halve complexe baan op het moment dat hij onverhoopt afhaakt.

Wij hebben overigens het meeste tweedehands. Als start zijn de startsets een goed idee, relatief goedkoop en je kan meteen al rijden. Er zijn ook digitale startsets. Maar misschien niet van een hogesnelheidstrein.

Oh en de de sinten en/of kerstmannen in de familie kan je maar beter goed duidelijk maken dat als ze willen bijdragen als modelspoorleken, dat ze schaal N moeten kiezen. Dat scheelt teleurstellingen aan beide kanten. :-)

Bart (vader van Lem)

WimC

Bericht door WimC »

Lemland schreef: Wij hebben overigens het meeste tweedehands. Als start zijn de startsets een goed idee, relatief goedkoop en je kan meteen al rijden. Er zijn ook digitale startsets. Maar misschien niet van een hogesnelheidstrein.
Uhm. Fleischmann heeft nu net twee digitale startsets met hogesnelheidstrein op de markt gebracht: 931181 en 931183, respectievelijk de duitse en oostenrijkse variant van een ice-t.
http://www.fleischmann.de/nc/produktesh ... -oebb.html

Gezien de erg aantrekkelijke prijs van deze sets, zijn ze overigens wel al een paar weken na uitkomen moeilijk verkrijgbaar.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Detlev

Bericht door Detlev »

Volgens mij niet 931181 maar 931182, zoeken op 931181 levert niks op :mrgreen:

Lemland

Bericht door Lemland »

Ik snap overigens wel dat je zoon een ICE of TGV of zo het coolste vindt. Zo'n snelheidsmonster dat over de rails voort raast, dat spreekt erg tot de verbeelding.

Echter, die treinen zijn nogal lang en je hebt ook weer niet zo ontzettend veel ruimte. Je hebt bijna de hele lengte nodig voor alleen al het perron. Een tweede puntje is dat de speelelementen beperkt zijn. Zo'n hogesnelheidstrein is in wezen een hele lange enkele trein. Geen locomotief met wagentjes. Dus ook (bijna) geen rangeermogelijkheden. Ergens een wagentje ophalen, ergens anders aankoppelen aan iets anders, dan naar B rijden en daar lossen, andere loc ervoor. Dat geeft meer mogelijkheden.

Waar wij bij het plannen aandacht aan hadden gegevens, is dat er genoeg speelmogelijkheden zijn. Om te voorkomen dat het alleen rondjes zoeven wordt, want dat zal hij snel zat zijn en dan zit je. Je hebt vast inmiddels een vrachtlading aan niet meer gebruikt speelgoed als een Cars auto, een pluche Bob de Bouwer en een Buzz Lightyear met één pootje. Alleen is dit speelgoed al snel 200 euro of meer. Daar kan ie maar beter wat langer plezier van hebben...

Kan je iets met zulke vaderlijke tips? :D

Lemland

Bericht door Lemland »

Wat een hogesnelheidslijn betreft, is dit misschien een leuke inspiratie: http://www.piksov.com/index.php?id=gall ... &g=24&p=55 en een paar opvolgende foto's.
Of hier: http://www.mec-pirna.de/Erlebnis2012-127.html

Dan heb je én een coole snelle trein én kan je in het dal wat rangeren en zo.

Als eea toch verbouwd wordt: denk ook eens aan een hoogslaper. Nog steeds een issue met stof (en bed opmaken, tenzij hij dat zelf doet, hum) maar de boel kan blijven staan en hij heeft lekker de hoogte voor bijv. zo'n brug.

Plaats reactie