loods Brussel-Noord anno 1920
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Hallo Michiel,
Dit ziet er allemaal weer heel goed uit, succes.
Dit ziet er allemaal weer heel goed uit, succes.
groet,
Harco
Mijn baanplan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2570
Mijn baanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2737
Harco
Mijn baanplan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2570
Mijn baanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2737
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Goede oplossing michiel bij het wissel.
Leuk die overzichtsfoto ben erg benieuwd naar het vervolg.
Leuk die overzichtsfoto ben erg benieuwd naar het vervolg.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Heb even staan twijfelen hoe ik de dragende structuur zou maken. Ik heb uiteindelijke voor messing gekozen uit stevigheidoverweging. Deze messing profielen zullen nog wel bekleed worden. En, op de foto liggen ze nog los, en niet echt haaks. Daar werk ik op het moment aan...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Michiel,
Wordt dit een onderdeel van een grotere baan of bouw je dit mooie als diorama?
Kunstig gemaakt en elke stap mooi doordacht.
Bob Vermeulen
Wordt dit een onderdeel van een grotere baan of bouw je dit mooie als diorama?
Kunstig gemaakt en elke stap mooi doordacht.
Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Thanks Freddy!
Aanvullend, Bob, ik heb de ruimte, de financiele middelen noch de tijd om nu het volledige project te bouwen. Vandaar dat ik het als een grote puzzel opvat. Ik maak kleine diaorama's en minibaantjes die uiteindelijk een plaats moeten krijgen in de uiteindelijke baan... ooit. En, deze manier van bouwen is erg stimulerend; kleine baantje gaan goed vooruit, je kan je met vele verschillende aspecten en disciplines bezighouden op korte rijd, wat de creativiteit stimuleert. Een aanrader dus!
Aanvullend, Bob, ik heb de ruimte, de financiele middelen noch de tijd om nu het volledige project te bouwen. Vandaar dat ik het als een grote puzzel opvat. Ik maak kleine diaorama's en minibaantjes die uiteindelijk een plaats moeten krijgen in de uiteindelijke baan... ooit. En, deze manier van bouwen is erg stimulerend; kleine baantje gaan goed vooruit, je kan je met vele verschillende aspecten en disciplines bezighouden op korte rijd, wat de creativiteit stimuleert. Een aanrader dus!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
De kogel is door de kerk. Ik heb besloten hoe de loods er zal uitzien. Na een hoop opzoekwerk, heb ik een idee wat plausibel zou kunnen zijn. De zijgevels zijn in 1mm plasticard uitgesneden, en geven meteen een heel duidelijke indruk van de uiteindelijke loods.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Dat wordt groot(s)! Ge je het interieur ook inrichten? En zo ja: hoe ga je er voor zorgen dat het te zien is? (vragen die ik voor onze baan ook heb namelijk).
Bart
Bart
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Het is inderdaad de bedoeling om een binneninrichting aan te brengen, maar dat zal vrij eenvoudig zijn, want het atelier waar men herstellingen uitvoerde, wordt hier niet uitgebeeld. En hoe zal het zichtbaar zijn? Met een Cam-loc?
Ik voorzie dat op zijn minst dat een van de daksegmenten afneembaar is. Want ik voorzie ook dat af en toe een loc aangeduwd zal moeten worden, of handmatig naar buiten gesleepd.
Ik voorzie dat op zijn minst dat een van de daksegmenten afneembaar is. Want ik voorzie ook dat af en toe een loc aangeduwd zal moeten worden, of handmatig naar buiten gesleepd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Deze avond bezig geweest om een methode te vinden om de ramen van de loods te maken. De eerste bestaat eruit om stroken schilderstape te kleven op transparante verpakkingsplastiek (blister). Zie hieronder mijn pogingen in volgorde: 1, 2 en uiteindelijk 3 (elk raam is maar 6mm breed). In het derde voorbeeld zijn de strookjes schilderstape nog maar een paar tienden van een millimeter, en breken bij het minste. Dunner kan (ik) echt niet meer. En rechter? Ook dat is niet evident; om alles mooi haaks en recht te krijgen... en om zo 60+ ramen te gaan maken? [B)]
Ik hou het even in beraad en ga eens een andere methode proberen. [:D]
Ik hou het even in beraad en ga eens een andere methode proberen. [:D]
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
printen/kopieren op overhead sheet?
Als het wit (of een andere lichte kleur) moet, dan misschien kijken of er een copyshop is waar je je files heen kunt sturen?
Als het wit (of een andere lichte kleur) moet, dan misschien kijken of er een copyshop is waar je je files heen kunt sturen?
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat is misschien ook wel een optie. Ik schrijf het bij op het lijstje van te proberen technieken. Bedankt voor de tip.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Op die manier worden vele raampartijen ook gemaakt bij Railz Miniworld!
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Omdat jullie zo spontaan hebben zitten meedenken, heb ik hier een aantal technieken naast elkaar gezet. Het is allemaal vrij snel gemaakt, en kan beter, maar het geeft zo al een eerste indruk.
1 - Schilderstape op blister: Vrij werkintensief, maar het resultaat ziet er al bij al nog relatief goed uit.
2 - lijnen met een scherp mes in blister gekrast, en dan met witte verf erover gewreven. Deze methode vooral snel vergeten, ziet er niet uit.
3 - een voorgeprint transparante plasticard uit de modelbouwzaak. Merk: onbekend (komt uit overname van faïsement). Wel strak, maar nogal klein en maar 1 kleur: wit.
4 - Zelf geprint met een kleuren-laserprinter op een overhead-celofaan. Ziet er ook strak uit, maar vlak, flets en semi-transparant. Enkel donkere kleuren geven enig effect.Maar met een donker interieur zie je er neits meer van, en met licht aan, straalt het dwars door de raamstijlen.
5 - gyproc-gaas: is niet perfect recht, en oogt daarom nogal klungelig en tralie-achtig.
Ik twijfel nog, en hoop nog een methode of twee te kunnen vergelijken (laseren nog in onderzoek, en profieltjes maar niet beschikbaar in de winkel).
1 - Schilderstape op blister: Vrij werkintensief, maar het resultaat ziet er al bij al nog relatief goed uit.
2 - lijnen met een scherp mes in blister gekrast, en dan met witte verf erover gewreven. Deze methode vooral snel vergeten, ziet er niet uit.
3 - een voorgeprint transparante plasticard uit de modelbouwzaak. Merk: onbekend (komt uit overname van faïsement). Wel strak, maar nogal klein en maar 1 kleur: wit.
4 - Zelf geprint met een kleuren-laserprinter op een overhead-celofaan. Ziet er ook strak uit, maar vlak, flets en semi-transparant. Enkel donkere kleuren geven enig effect.Maar met een donker interieur zie je er neits meer van, en met licht aan, straalt het dwars door de raamstijlen.
5 - gyproc-gaas: is niet perfect recht, en oogt daarom nogal klungelig en tralie-achtig.
Ik twijfel nog, en hoop nog een methode of twee te kunnen vergelijken (laseren nog in onderzoek, en profieltjes maar niet beschikbaar in de winkel).
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Ik zou voor optie 4 gaan. Het ziet er het strakste uit en als je er twee op elkaar plaatst wordt het een stuk beter met licht blokkeren!
groet, Paul
groet, Paul
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Volgens mij heb ik (bij een klant van mij) nog wel heldere overheadsheets liggen (als ze die tenminste niet hebben weggegooid)
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Haha, Jos, optie 7 is inderdaad in voorbereiding. Ik hoop dat het wat wordt... nog even geduld.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Als het kleine raampjes in dikke sponningen mogen zijn (zoals glasstenen bijv.) zou je ook kunnen kijken naar dunne vierkant geperforeerde platen. Bijv. http://metaalwinkel-metalen.nl/index.ph ... 5&aitem=22
Nadeel is de relatief dikke sponningen, voordeel zijn absoluut recht en niet licht doorlatend.
Bart
Nadeel is de relatief dikke sponningen, voordeel zijn absoluut recht en niet licht doorlatend.
Bart
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Toeval wilt dat ik gisteren dergelijke platen in mijn handen heb gehad in de bouwmarkt. Zoals je al vermoedde, zij ze echt te dik: 1mm en meer. Voor deze toepassing is een paar tienden al voldoende. Ik heb ze dus terug gezet en niet gekocht.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Andere mogelijkheid: zelf etsen uit messing?
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Maarten, ik ben net aan het proberen om zo'n vectorieel pakket onder de knie te krijgen, om dat een ontwerp te kunnen maken van onderdelen om te etsen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
De ontbrekende wissels zijn aangekomen. Snel passen en VERRASSING! Je kan alles nog zo goed plannen, en het sporenplan klopt, maar die wisselaandrijvingen verdringen mekaar hier wel een beetje. Dat wordt nog spannend. [:D]
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: loods Brussel-Noord anno 1920
Dat heb ik ook op 1 plek gehad. Je kunt de aandrijving aan een kant inkorten, zonder dat dit de werking negatief beinvloedt.Michiel schreef:De ontbrekende wissels zijn aangekomen. Snel passen en VERRASSING! Je kan alles nog zo goed plannen, en het sporenplan klopt, maar die wisselaandrijvingen verdringen mekaar hier wel een beetje. Dat wordt nog spannend. [:D]
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan