Trein laten digitaal laten rijden
Re: Trein laten digitaal laten rijden
A: Heb je dit spoortje (rode streepje) nu al doorgeslepen wat ik heb aangegeven? (Onderstaand nogmaals de foto) Op http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-212.php staat duidelijk dat dat moet, ik zie het op je foto echter niet gedaan...... dan maakt je lampdraadje contact met een motor draad en is je decoder daarom nu defect.
B: Heb je nu een foto van de beide kanten van de motor?????
B: Heb je nu een foto van de beide kanten van de motor?????
- Bijlagen
-
- Herhaling van de vraag.
- foto.jpg (93.47 KiB) 2917 keer bekeken
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Ja die heb ik doorgeslepen... bij de eerste foto was dat nog niet zo... later wel gedaan.
Had hem al net doorgeslepen voordat jij met de foto kwam van het rode streepje!
beide zijdes van foto 4 zijn identiek!
Had hem al net doorgeslepen voordat jij met de foto kwam van het rode streepje!
beide zijdes van foto 4 zijn identiek!
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Ik heb de groene draadtjes op jou tekening nog niet gedaan, moet dat wel?
Re: Trein laten digitaal laten rijden
OK, je hebt de lok op de baan gehad zonder dat dat spoortje wat doorgeslepen? Dan is daardoor je decoder poef gegaan.
Als je inderdaad even een net dun draadje (afval van je decoder draadjes) gelijk de groene streepjes maakt neem je weer netjes voor en achter stroom af. Is net even wat betrouwbaarder. Moet niet, is wel betrouwbaarder.
Als je inderdaad even een net dun draadje (afval van je decoder draadjes) gelijk de groene streepjes maakt neem je weer netjes voor en achter stroom af. Is net even wat betrouwbaarder. Moet niet, is wel betrouwbaarder.
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Ja ik heb hem wel op de baan gehad met het stukje bij het geel.
Ik zal de draadjes monteren en dan testen of hij het alsnog doet... anders ga ik er een nieuwe inzetten, dan heb ik pech inderdaad...
Maar wel heeeel veel geleerd..
bedankt in ieder geval voor al je hulp, erg blij mee!!!
super veel dank
Martijn
Ik zal de draadjes monteren en dan testen of hij het alsnog doet... anders ga ik er een nieuwe inzetten, dan heb ik pech inderdaad...
Maar wel heeeel veel geleerd..
bedankt in ieder geval voor al je hulp, erg blij mee!!!
super veel dank
Martijn
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Heb je nog een foto van de beide kanten van de motor? 1 kant heb ik al gezien (maar kleine foto), graag de andere ook nog.
Re: Trein laten digitaal laten rijden
je raad het nooit!!!
maar hij doet het! Jaaaahooeoeeeeee
nu de lichten nog!
ppffff wat een werk, maar wel voor een goed doel
maar hij doet het! Jaaaahooeoeeeeee
nu de lichten nog!
ppffff wat een werk, maar wel voor een goed doel
Laatst gewijzigd door Alfaten op 07 jan 2012 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Lampjes ook nog goed? Meestal gaat de uitgang van de lampjes poef als je die aan 1 van de motordraden laat zitten, soms heb je mazzel....
Re: Trein laten digitaal laten rijden
ben bang van niet, zie geen verlichtingen branden...
Zowel voor als achter niet. Ik zal nog even naar de CV's kijken, of daar nog iets uit staat oid.
uhhm ff te hard gejuigd, hij slaat af en toe gewoon op hol en rijdt heeel hard
Zowel voor als achter niet. Ik zal nog even naar de CV's kijken, of daar nog iets uit staat oid.
uhhm ff te hard gejuigd, hij slaat af en toe gewoon op hol en rijdt heeel hard
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Als je de verlichtigsdraden eraf haalt? Rijdt het dan wel goed?
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Na aanleiding van dit topic.Alfaten schreef:Die ga ik zeker nog een keer proberen...
Ben ik ook begonnen met mijn zelfde Fleischmann exemplaar.
Daarbij heb ik iets verrassends ondekt.
Een der ronde koolborstelhouders zit tegen het chassie voor contact bij analoog rijden.
Dit heb ik met een veiltje weg geveilt.
Mischien is dat bij jou exemplaar ook het geval.
Sucses
Martin de Deugd
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Herhaling.....martinb schreef:Heb je nog een foto van de beide kanten van de motor? 1 kant heb ik al gezien (maar kleine foto), graag de andere ook nog.
Re: Trein laten digitaal laten rijden
mdedeugd schreef:Na aanleiding van dit topic.Alfaten schreef:Die ga ik zeker nog een keer proberen...
Ben ik ook begonnen met mijn zelfde Fleischmann exemplaar.
Daarbij heb ik iets verrassends ondekt.
Een der ronde koolborstelhouders zit tegen het chassie voor contact bij analoog rijden.
Dit heb ik met een veiltje weg geveilt.
Mischien is dat bij jou exemplaar ook het geval.
Sucses
Martin de Deugd
Hoe kom je daar achter?
Hij reedt analoog prima hoor!
Gr martijn
Re: Trein laten digitaal laten rijden
martinb schreef:Herhaling.....martinb schreef:Heb je nog een foto van de beide kanten van de motor? 1 kant heb ik al gezien (maar kleine foto), graag de andere ook nog.
Ik zal hem vanavond nog eens uit elkaar halen en een foto voor je maken...
Gr martijn
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Ha Mathijs,
Mocht je nu nog problemen hebben, kan je bij mij langskomen dan testen we alles even uit. Ik woon ook in de Waard, dus je kunt het met de fiets af.
Geef anders maar even een PB-tje
Groet,
Rob
Mocht je nu nog problemen hebben, kan je bij mij langskomen dan testen we alles even uit. Ik woon ook in de Waard, dus je kunt het met de fiets af.
Geef anders maar even een PB-tje
Groet,
Rob
Gek op stoom!
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Misschien de moeite waard, om een multimetertje aan te schaffen??
Zo duur zijn deze dingen niet.
Een exemplaar voor ongeveer 5 euro bij de bouwmarkt volstaat prima voor modelspoordoeleinden.
Je kunt in ieder geval met 200% bepalen, of iets wel of geen contact ergens mee maakt en of er ergens wel of geen spanning op staat.
Meten is weten en gissen is missen heb ik ooit geleerd.
En dat missen kan een decoder de nek omdraaien.
Voor decoders met rood, zwart, geel, wit, grijs en oranje draad is, ongeacht het merk decoder, de aansluitmethode vrijwel(??) altijd hetzelfde.
Rood: wielen, welke NIET met de massa zijn verbonden.
Zwart: wielen, WEL met massa verbonden of aan een betrouwbaar massapunt.
grijs en oranje aan de motorpolen.
Geel en wit komen ieder aan een lamp te zitten (diodes hebben verder geen functie meer en kunnen daardoor worden verwijderd) en bij de meeste Fleischmann en trix locs ligt één pool van de lampjes aan de massa, daarom komt de zwarte draad ook aan massa te liggen.
Verder mogen de draden onder GEEN beding ergens anders contact mee maken, dan met de genoemde onderdelen.
En mocht er ondanks alle goede zorgen toch lees/programmeerfouten ontstaan kan het ook nog aan de aanwezigheid van de ontstoringscondensator liggen (eigen ervaring).
En o, ja, voordat ik het vergeet, allen het beste voor 2012 en ook zeer veel modelspoorplezier.
Groeten, Jules.
Zo duur zijn deze dingen niet.
Een exemplaar voor ongeveer 5 euro bij de bouwmarkt volstaat prima voor modelspoordoeleinden.
Je kunt in ieder geval met 200% bepalen, of iets wel of geen contact ergens mee maakt en of er ergens wel of geen spanning op staat.
Meten is weten en gissen is missen heb ik ooit geleerd.
En dat missen kan een decoder de nek omdraaien.
Voor decoders met rood, zwart, geel, wit, grijs en oranje draad is, ongeacht het merk decoder, de aansluitmethode vrijwel(??) altijd hetzelfde.
Rood: wielen, welke NIET met de massa zijn verbonden.
Zwart: wielen, WEL met massa verbonden of aan een betrouwbaar massapunt.
grijs en oranje aan de motorpolen.
Geel en wit komen ieder aan een lamp te zitten (diodes hebben verder geen functie meer en kunnen daardoor worden verwijderd) en bij de meeste Fleischmann en trix locs ligt één pool van de lampjes aan de massa, daarom komt de zwarte draad ook aan massa te liggen.
Verder mogen de draden onder GEEN beding ergens anders contact mee maken, dan met de genoemde onderdelen.
En mocht er ondanks alle goede zorgen toch lees/programmeerfouten ontstaan kan het ook nog aan de aanwezigheid van de ontstoringscondensator liggen (eigen ervaring).
En o, ja, voordat ik het vergeet, allen het beste voor 2012 en ook zeer veel modelspoorplezier.
Groeten, Jules.
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Alfaten schreef:martinb schreef:Herhaling.....martinb schreef:Heb je nog een foto van de beide kanten van de motor? 1 kant heb ik al gezien (maar kleine foto), graag de andere ook nog.
Ik zal hem vanavond nog eens uit elkaar halen en een foto voor je maken...
Gr martijn
Bij deze nog een paar foto's van de motor zelf
- Bijlagen
-
- 17.jpg (40.91 KiB) 3040 keer bekeken
-
- 16.jpg (42.85 KiB) 3040 keer bekeken
-
- 13.jpg (46.5 KiB) 3040 keer bekeken
-
- 12.jpg (52.39 KiB) 3040 keer bekeken
Re: Trein laten digitaal laten rijden
jules schreef:Misschien de moeite waard, om een multimetertje aan te schaffen??
Zo duur zijn deze dingen niet.
Een exemplaar voor ongeveer 5 euro bij de bouwmarkt volstaat prima voor modelspoordoeleinden.
Je kunt in ieder geval met 200% bepalen, of iets wel of geen contact ergens mee maakt en of er ergens wel of geen spanning op staat.
Meten is weten en gissen is missen heb ik ooit geleerd.
En dat missen kan een decoder de nek omdraaien.
Voor decoders met rood, zwart, geel, wit, grijs en oranje draad is, ongeacht het merk decoder, de aansluitmethode vrijwel(??) altijd hetzelfde.
Rood: wielen, welke NIET met de massa zijn verbonden.
Zwart: wielen, WEL met massa verbonden of aan een betrouwbaar massapunt.
grijs en oranje aan de motorpolen.
Geel en wit komen ieder aan een lamp te zitten (diodes hebben verder geen functie meer en kunnen daardoor worden verwijderd) en bij de meeste Fleischmann en trix locs ligt één pool van de lampjes aan de massa, daarom komt de zwarte draad ook aan massa te liggen.
Verder mogen de draden onder GEEN beding ergens anders contact mee maken, dan met de genoemde onderdelen.
En mocht er ondanks alle goede zorgen toch lees/programmeerfouten ontstaan kan het ook nog aan de aanwezigheid van de ontstoringscondensator liggen (eigen ervaring).
En o, ja, voordat ik het vergeet, allen het beste voor 2012 en ook zeer veel modelspoorplezier.
Groeten, Jules.
Super tips Jules, dank je...jij ook een mooi 2012 gewenst.
Ik heb vandaag meteen een multimeter gekocht.. er hingen er niet veel bij de praxis, maar goed voor 15 euro, bespaar ik hoop ik een heleboel elende in de toekomst
Ik ga de loc nog eens goed doorlopen of alles nu echt klopt (en meten of er geen verbindingen zitten die er niet thuis horen).
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Bekende motortje.
Met die verschil.
Bij mijn loc zijn de koolborstelhouders rond.
Wil je hem nu eens in het chassie plaatsen en dan van beide kanten een foto nemen.
Als je wil
Ik heb de mijne ook vandaag gedigitalizeert, met sucses.
Kijken hoever we jou interactief kunnen bijstaan.
Martin de Deugd
Met die verschil.
Bij mijn loc zijn de koolborstelhouders rond.
Wil je hem nu eens in het chassie plaatsen en dan van beide kanten een foto nemen.
Als je wil
Ik heb de mijne ook vandaag gedigitalizeert, met sucses.
Kijken hoever we jou interactief kunnen bijstaan.
Martin de Deugd
Re: Trein laten digitaal laten rijden
En meten is weten inderdaad...
Daar meteen een vraag over.
Als ik de twee meetsnoeren zet op iedere uitstulpsel van het motortje, dan begint hij te piepen bij een continuïteit test.
Hoort dat?
Daar meteen een vraag over.
Als ik de twee meetsnoeren zet op iedere uitstulpsel van het motortje, dan begint hij te piepen bij een continuïteit test.
Hoort dat?
- Bijlagen
-
- 16.jpg (42.85 KiB) 2954 keer bekeken
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Hallo.
De motor is goed.
Op de print zitten 2 contacten naar onder toe.
Deze drukken normaal tegen de metalen koolborstelhouders die je aan weerszijden ziet.
Daar de ruimte tussen de motor en chassie erg krap is.
En de lipjes op de print wat verbogen kunnen zijn.
Daar hij in en uit elkaar is gehaald.
Kan het zijn dat de lipjes het chassie raken.
Had ik bij mijn trein eerst ook.
Foutmelding en of kortsluiting krijg je dan te zien.
Dus daar schuilt een mogelijke oorzaak.
Martin de Deugd
De motor is goed.
Op de print zitten 2 contacten naar onder toe.
Deze drukken normaal tegen de metalen koolborstelhouders die je aan weerszijden ziet.
Daar de ruimte tussen de motor en chassie erg krap is.
En de lipjes op de print wat verbogen kunnen zijn.
Daar hij in en uit elkaar is gehaald.
Kan het zijn dat de lipjes het chassie raken.
Had ik bij mijn trein eerst ook.
Foutmelding en of kortsluiting krijg je dan te zien.
Dus daar schuilt een mogelijke oorzaak.
Martin de Deugd
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Ok dat is fijn, dat de motor goed is
die 2 contacten maken bij mij dus een piep met meter, als ik op ieder een meetsnoertje zet.... dat komt neer dat grijs en oranje dan contact maken.
Hoort dat?
die 2 contacten maken bij mij dus een piep met meter, als ik op ieder een meetsnoertje zet.... dat komt neer dat grijs en oranje dan contact maken.
Hoort dat?
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Jazeker, ze maken dan immers sluiting met elkaar via koolborstels en draaideel in de motorAlfaten schreef:Ok dat is fijn, dat de motor goed is
die 2 contacten maken bij mij dus een piep met meter, als ik op ieder een meetsnoertje zet.... dat komt neer dat grijs en oranje dan contact maken.
Hoort dat?
Martin de Deugd
Re: Trein laten digitaal laten rijden
Ok, heb nu alle kleuren doorgemeten, behalve dan oranje/grijs maakt het geen piep...
Heb ook de geel en wit er op aangesloten, ook geen piep met iets anders... dat is goed neem ik aan.
Heb ook de geel en wit er op aangesloten, ook geen piep met iets anders... dat is goed neem ik aan.