De kluts kwijt

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
2010timmetje

De kluts kwijt

Bericht door 2010timmetje »

Hoi mede N-spoorders:

Dit ben ik:
http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=3828

en ik ben op dit ogenblik even helemaal de kluts kwijt..
ik ben een beginnend N-spoorder met een voor mij totaal nieuwe hobby.

Ik wil een Kamer gaan vullen met een treinbaan die veel variatie bied, dit kan omdat ik digitaal wil gaan rijden met daarop een pc aangesloten om de boel in de gaten te houden en wat dingen te regelen.
een thema is fantasie die ik mezelf hierbij in gedachten heb.
de baan mag de hele kamer vullen zie foto in mijn linkje (hierboven).

hier wat details van de treinen die ik heb, zodat jullie een idee krijgen wat ik bedoel: het is voornamelijk gericht op tijdperk IV, V, VI) stoomlocs hoeft van mij niet...

ik heb:
* 3 keer een 4 delige koplopers (olympische, geel/blauw, en de KLM)
*6 keer MAK loc 6400 van minitrix (worden per 2 over de baan gestuurd)
* Een 4 delige ICE3 (DB)
* Een 3 delige ICE3 (superman editie)
* Een 12 delige city nightline set (dat is dus incl loc)
* Een 41 delige Ibertren kolen/grind wagonnetjes trein met een Rode NS cargo loc ervoor van Fleischmann
* diverse stammetjes van 10 rijtuigen van de NS (gewone IC, IC+, plan E, etc)
* Een groot aantal Roco Minitanks
* Een 16 delige GATX set met daarvoor 2 Cargoservice van hobbytrain (18 delig met locs)
* veel tank wagonnetjes

jullie hebben nu een beetje een inzicht dat ik stammetjes gek ben met vooral gericht op goederen en dus treinen vaak wat langer zijn. (meestal 1,5 meter lang en 1 trein is er zelfs 2,50 meter)

Maar zoals mijn kopje al aangaf, ben ik een beetje de kluts kwijt over mijn baan.
Ik kom er dus niet meer uit, dit mede doordat ik in een loop van een half jaar al veel fleischmann piccolo rails heb verzameld en ik daar niet echt mee kan maken zoals ik het in mijn gedachte had, nu ben ik geen visualiseerder maar een plaatjes mens, uitleg van dit moet je zo doen en dat zo, snap ik vaak moeilijk en een plaatje snap ik vrijwel meteen.
Ik heb dus ook in de loop der tijd veel informatie ingewonnen en proberen uit te voeren.
nu is het echter zo dat ik een beetje ga leiden aan tunnel visie en daardoor andere oplossingen niet echt meer zie.

graag vraag ik jullie dan ook om met me mee te denken voor een mooi blaanplan.

hier nog wat details, die ik er eventueel als scenery erin zou willen hebben.

*kolenmijn
*legerbasis
*minimaal 1 klimspiraal (op de foto in de hoek rechtsboven)
* wat bergen
* een dijk met molen en schapen/koeien en andere dierentuin dieren
* brug met een waterval erachter
* schaduw station (voor lange treinen)
* koppelstation
* 2 stationnetjes
* een wijk in aanbouw
* 1 bestaand dorp

als je dit zo leest is het erg veel wat ik wil en daarom voor mij zo lastig dit zonder enige ervaring. (heb al wel veel filmpjes gezien om dingen te maken) maar de kamer is groot genoeg en er mag in de hoogte gegaan worden en voor het raam langs.

ik gebruik anyrail4 met licentie en kan dus ideeen ontvangen.
ik heb al veel baanplannen gezocht, maar bijna niets is er in de maatvoering van mij.

zouden jullie met me mee willen denken?

hier een plaatje van mijn begin van schaduwstation.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Hopend op leuke/leerzame reacties.

Tim

Paul B

Re: De kluts kwijt

Bericht door Paul B »

hoi Tim,

Heb jij toevallig ooit een NS trix locje bij mij in Nijmegen gekocht?

Mooie ruimte heb je, ik ben jaloers. En nog meer op die treintjes...

Zou je niet 'gewoon' een baan kunnen maken met twee niveau's, en dan per niveau twee of drie sporen?
Hoeveel treinen wil je tegelijk laten rijden?

Rob heeft een mooie baan ergens op het forum staan, met op het onderste nivo een groot goederenemplacement en op het nivo daarboven een station. De beide delen zijn met klimspiralen verbonden.
Jij hebt veel meer ruimte. Je zou bijvoorbeeld aan de ene lange wand (die aan de deurzijde) de legerbasis op nivo 0 kunnen maken, met daarbij ook een station en wast burgerhuizen. Op nivo 1 maak je dan de kolenmijn. Aan de andere lange wand kan je dan een groot station maken op nivo 0, en laat je de treinen weer teruglopen via nivo 1 achterlangs. Met stammen van 10 treinstellen zal het een flink lang perron moeten gaan worden, vrees ik.
Het stuk bij het raam kan je dan mooi vullen met lange rechte stukken op verschillende nivo's, dat wordt dan je paradedeel.

Plaats reactie