Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
-
Onderwerp starter - Berichten: 365
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Marco,
bedankt
en inderdaad stond mijn naam er niet bij. Direct het onderschrift maar aangepast.
bedankt
en inderdaad stond mijn naam er niet bij. Direct het onderschrift maar aangepast.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
Onderwerp starter - Berichten: 365
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Michaelstein is aangesloten en met de ervaring die ik daarmee op deed heb ik voldoende vertrouwen in de rest. Deze dus dan maar direct geplakt en geboord.

De zijdes en hoeken van de geplakte railplannen zaten toch niet helemaal lekker. 1tje zat er een beetje scheef, maar doordat ik spuitlijm had gebruikt niet echt meer te corrigeren. Vervolgens maar een oplossing bedacht.

Ik heb het geheel maar omlijst met een plankje hout. Het geheel ligt nog los zodat het geschilderd kan worden, maar na het vastzetten met spijkertjes gaan de railplannen echt helemaal nergens meer heen.
Tevens een programmeerrail gemaakt zodat er geprogrammeerd kan worden. Toch wel lastig op een schuin aflopende plaat. De rail ligt niet geheel waterpas,maar recht genoeg.
PS hopelijk zijn de foto's een beetje duidelijk.Gemaakt met mn nieuwe telefoon (HTC Sensation) en vanaf de telefoon geupload naar photobucket met een app-je. De techniek staat voor niets

De zijdes en hoeken van de geplakte railplannen zaten toch niet helemaal lekker. 1tje zat er een beetje scheef, maar doordat ik spuitlijm had gebruikt niet echt meer te corrigeren. Vervolgens maar een oplossing bedacht.

Ik heb het geheel maar omlijst met een plankje hout. Het geheel ligt nog los zodat het geschilderd kan worden, maar na het vastzetten met spijkertjes gaan de railplannen echt helemaal nergens meer heen.
Tevens een programmeerrail gemaakt zodat er geprogrammeerd kan worden. Toch wel lastig op een schuin aflopende plaat. De rail ligt niet geheel waterpas,maar recht genoeg.
PS hopelijk zijn de foto's een beetje duidelijk.Gemaakt met mn nieuwe telefoon (HTC Sensation) en vanaf de telefoon geupload naar photobucket met een app-je. De techniek staat voor niets

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
Onderwerp starter - Berichten: 365
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Een aantal doorgaande sporen zijn aangesloten en ik heb al heel wat meters gemaakt met diverse treinen. Wat me opvalt is dat een groot aantal loks moelijk over de Peco code 55 engelse wissels komen. Hebben meer mensen hier problemen mee?
Bij mijn vorige baan had ik er een vreselijke hekel aan dat het verenstaal door de stelbalk heen stak. deze werd zo kort mogelijk afgeknipt, maar stak soms toch zover uit dat de koppeling van de wagons er tegen aan kwam (ja ik had ze midden in de stelbalk en niet aan de zijkant van de wissel).
Nu heb ik daar de volgende oplossing voor bedacht welke naar tevredenheid werkt. Ik heb een messingbuisje gekocht en deze op ongeveer 2cm afgezaagd. Deze zet ik vast aan de conrad wisselmotor. Vervolgens heb ik het verenstaal een stukje omgebogen aan het einde. Deze steek ik door de stelbalk en het messing buisje. Het verenstaal heb ik vervolgens vastgelijmd met een klein beetje secondenlijm.
Het voordeel van deze methode is dat de wissel goed schakelt, hij drukt de tong echt aan. Als de wisselmotor nog verder wil lopen, dan kan het verenstaal door het messingbuisje heen schuiven.
Misschien een wazig verhaal en daarom een foto, dat zegt meer dan 1.000 woorden.

Bij mijn vorige baan had ik er een vreselijke hekel aan dat het verenstaal door de stelbalk heen stak. deze werd zo kort mogelijk afgeknipt, maar stak soms toch zover uit dat de koppeling van de wagons er tegen aan kwam (ja ik had ze midden in de stelbalk en niet aan de zijkant van de wissel).
Nu heb ik daar de volgende oplossing voor bedacht welke naar tevredenheid werkt. Ik heb een messingbuisje gekocht en deze op ongeveer 2cm afgezaagd. Deze zet ik vast aan de conrad wisselmotor. Vervolgens heb ik het verenstaal een stukje omgebogen aan het einde. Deze steek ik door de stelbalk en het messing buisje. Het verenstaal heb ik vervolgens vastgelijmd met een klein beetje secondenlijm.
Het voordeel van deze methode is dat de wissel goed schakelt, hij drukt de tong echt aan. Als de wisselmotor nog verder wil lopen, dan kan het verenstaal door het messingbuisje heen schuiven.
Misschien een wazig verhaal en daarom een foto, dat zegt meer dan 1.000 woorden.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Hannes wat betreft de engelse wissels van peco, ik heb ook een paar lokjes die hier moeite mee hebben.
Via ron konstapel heb ik gehoord dat op het midden van het wissel het plastic waarin de rail ligt wel eens te hoog kan zijn.
Daardoor komen lokjes die voorzien zijn van wielen met een hoge flens af en toe stroomloos.
De flens rijd dan op het plastic en het wiel raakt vervolgens de rail niet.
Ik heb dit plastic wat afgeschraapt waardoor de flens kan zakken.
Ik heb dit nog niet getest omdat ik het modulebaantje vanaf september niet meer heb opgebouwd.
Ik zal er later een foto bij plaatsen dat is duidelijker.
Via ron konstapel heb ik gehoord dat op het midden van het wissel het plastic waarin de rail ligt wel eens te hoog kan zijn.
Daardoor komen lokjes die voorzien zijn van wielen met een hoge flens af en toe stroomloos.
De flens rijd dan op het plastic en het wiel raakt vervolgens de rail niet.
Ik heb dit plastic wat afgeschraapt waardoor de flens kan zakken.
Ik heb dit nog niet getest omdat ik het modulebaantje vanaf september niet meer heb opgebouwd.
Ik zal er later een foto bij plaatsen dat is duidelijker.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
Onderwerp starter - Berichten: 365
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Marco,
bedankt voor je reactie. Ik zal ook eens kijken. Je bedoelt dan denk ik het plastic tussen de railstaven. Ik heb ook al bedacht om deze wissels toch te gaan vervangen voor 2 gewone wissels. Echter kom ik dan met mijn schakelpaneel in de knoop aangezien deze al gedeeltelijk klaar is en ik deze dan volledig zou moeten vervangen
Ik heb het engelse wissel al zovaak doorgemeten en schoon gemaakt dat het daar niet aan kan liggen.
bedankt voor je reactie. Ik zal ook eens kijken. Je bedoelt dan denk ik het plastic tussen de railstaven. Ik heb ook al bedacht om deze wissels toch te gaan vervangen voor 2 gewone wissels. Echter kom ik dan met mijn schakelpaneel in de knoop aangezien deze al gedeeltelijk klaar is en ik deze dan volledig zou moeten vervangen


Ik heb het engelse wissel al zovaak doorgemeten en schoon gemaakt dat het daar niet aan kan liggen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Ik heb precies hetzelfde met die engelse wissel niet slopen hoor foto komt in het weekend.Nee toch nu een foto
Ik moet zelf dus nog testen of het werkt maar ik zoek de tijd om het baantje even op te zetten.
Het ligt inderdaad niet aan het wissel ik meet ook op de rail overal spanning.
Het gaat om het plastic wat onder de rode kleur zit dat zou te hoog kunnen zijn.

Ik moet zelf dus nog testen of het werkt maar ik zoek de tijd om het baantje even op te zetten.
Het ligt inderdaad niet aan het wissel ik meet ook op de rail overal spanning.
Het gaat om het plastic wat onder de rode kleur zit dat zou te hoog kunnen zijn.
- Bijlagen
-
- peco dkw.jpg (71.95 KiB) 6346 keer bekeken
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Het klopt wat je zegt soms zijn ze inderdaad te hoog, geldt trouwens ook voor de gewone wissel in het puntstuk waar dit verschijnsel voorkomt. Na lang blijven kijken wat er gebeurt op de wissel schuin ik soms ook de aanloop op deze kunststof stukjes iets af, verbeterd ook het gedrag op de wissel.
Ik heb een diamantvijltje wat ik voorzichtig tussen deze delen door haal, probeer wel de lijn recht te houden en het iets laat zakken. Je ziet gaande weg het rijgedrag verbeteren. Voorzichtig aan dus.
Groet Henk
Ik heb een diamantvijltje wat ik voorzichtig tussen deze delen door haal, probeer wel de lijn recht te houden en het iets laat zakken. Je ziet gaande weg het rijgedrag verbeteren. Voorzichtig aan dus.
Groet Henk
-
Onderwerp starter - Berichten: 365
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Ik heb de eerste Uhlenbrock ontkoppelaars nu aangesloten en ben uitgebreid aan het testen. Maar wat me opvalt bij diverse loks is dat de verlichting alleen maar bij de even of oneven snelheidsstappen (weet ff niet welke) brand. dus bij 1, 3, 5 etc.
Ik heb de decoders nog gewoon op fabrieksinstellingen staan afgezien van het adres. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Ik heb de decoders nog gewoon op fabrieksinstellingen staan afgezien van het adres. Iemand een idee wat dit kan zijn?
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
Onderwerp starter - Berichten: 365
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Jos,
bedankt voor je reactie, de centrale staat op 28 dat heb ik gecontroleerd. nu nog de verschillende decoders controleren. Mijn prioriteit lag op dit moment echter bij het aansluiten van de wissel motoren, zal de decoders dus later controleren.
Marco,
Met betrekking tot de engelse wissel is inderdaad het plastic tussen de puntstukken te hoog. heb hier voorzichtig wat afgeveild en de treinen gaan er inderdaad veel beter overheen.
Dan nog even wat foto's van de vorderingen.

Zo als te zien heb ik een toeschouwer die hier rustig ligt, maar voornamelijk achter rijdende treinen aan wil.En als ze stil staan is hij niet te beroerd om ze een tikje te geven, soms moet je ogen achter en voor hebben.

De zichtbare timesaver hier heb ik nu aangesloten met wisselmotoren, volgende stap zijn de repa ontkoppelaars. Ik heb deze gekocht voordat ik de herkats heb ontdekt, als ik er nog meer nodig heb dan zullen er zeker herkats kopen. het afstellen van de repa's is lastig, soms wordt een wagon gewoon gekatapulteerd als je wil ontkoppelen.

Links is de draaischijf van Arnold te zien en de bodemplaten van een fleischmann rondhuis. Het wachten was op dit rondhuis zodat ik de plaats van de draaischijf kon bepalen. Deze is nu geplaatst en moet nog aangesloten worden.
bedankt voor je reactie, de centrale staat op 28 dat heb ik gecontroleerd. nu nog de verschillende decoders controleren. Mijn prioriteit lag op dit moment echter bij het aansluiten van de wissel motoren, zal de decoders dus later controleren.
Marco,
Met betrekking tot de engelse wissel is inderdaad het plastic tussen de puntstukken te hoog. heb hier voorzichtig wat afgeveild en de treinen gaan er inderdaad veel beter overheen.
Dan nog even wat foto's van de vorderingen.

Zo als te zien heb ik een toeschouwer die hier rustig ligt, maar voornamelijk achter rijdende treinen aan wil.En als ze stil staan is hij niet te beroerd om ze een tikje te geven, soms moet je ogen achter en voor hebben.

De zichtbare timesaver hier heb ik nu aangesloten met wisselmotoren, volgende stap zijn de repa ontkoppelaars. Ik heb deze gekocht voordat ik de herkats heb ontdekt, als ik er nog meer nodig heb dan zullen er zeker herkats kopen. het afstellen van de repa's is lastig, soms wordt een wagon gewoon gekatapulteerd als je wil ontkoppelen.

Links is de draaischijf van Arnold te zien en de bodemplaten van een fleischmann rondhuis. Het wachten was op dit rondhuis zodat ik de plaats van de draaischijf kon bepalen. Deze is nu geplaatst en moet nog aangesloten worden.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Jos, die kater gaat eerdaags in een onbewaakt ogenblik toch dood en verderf zaaien op of onder je baan. Daarbij houden locs niet zo van kattenharen.
Maar zolang de kater nog niet heeft toegeslagen, lijkt het me een mooie baan worden, waarvan ik de bouw zeker ga volgen.
Henk
Maar zolang de kater nog niet heeft toegeslagen, lijkt het me een mooie baan worden, waarvan ik de bouw zeker ga volgen.
Henk
-
- Berichten: 3243
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Hannes,
Mooi en interessant rail systeem geeft denk ik veel rij en rangeer mogelijkheden
Mvrg Bob
Mooi en interessant rail systeem geeft denk ik veel rij en rangeer mogelijkheden
Mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
- Berichten: 1112
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Beste Hans,
Dat gaat er goed uitzien, ben benieuwd wat het verder allemaal gaat worden.
Mooie kater heb je een Ragdoll toch?
(ik heb erzelf ook 3
waarvan een zoals op de foto)
Succes met bouwen,
Groet,
Arjan
Dat gaat er goed uitzien, ben benieuwd wat het verder allemaal gaat worden.

Mooie kater heb je een Ragdoll toch?
(ik heb erzelf ook 3

Succes met bouwen,
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
-
Onderwerp starter - Berichten: 365
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Arjan,
bijna, het is een heilige birmaan. En hij sprong op de baan en ging direct liggen, vooruit dan maar, fotootje is ook leuk. Normaal gesproken mag hij echt niet alleen naar boven. Veelste bang voor schade.
Bob,
Bedankt. Mijn oude baan was niet om te rangeren, maar om rondjes te rijden. Dat stond mij zo tegen dat ik misschien wel ben door geschoten. Ik heb de site van carendt van voor naar achter en weer terug bestudeerd en tevens de site van wymann.info over zijn shunting puzzles. de 2 die hij vermeld heb ik opgenomen. Een Inglenook uiterst links op het onderste niveau en op het bovenste niveau en een timesaver midden op het onderste niveau. Daarnaast is ieder niveau een kopstation en moet er dus gerangeerd worden.
Ik heb de afgelopen weken al meer gereden met de treinen dan de 5 jaar daarvoor bij elkaar
Het ontkoppelen gaat zo mooi, echt perfect, alleen het koppelen is soms nog wel lastig. Als je met een te lage snelheid tegen de stilstaande wagons aan rijdt koppelt deze niet maar drukt ze weg. Even de beste snelheid weten. Deze kan dan wel onrealistisch hoog zijn, maar dat boeit me helemaal niets.
Rijden en puzzlen wordt het devies. Ik ben van plan om een volledige kaartenbak te maken van al mijn materiaal en middels een dobbel systeem de goederen wagons te rangeren (waar heen etc). Daar tussen door een verplicht rijschema van het personen vervoer en dit natuurlijk allemaal met zo min mogelijk bewegingen.
bijna, het is een heilige birmaan. En hij sprong op de baan en ging direct liggen, vooruit dan maar, fotootje is ook leuk. Normaal gesproken mag hij echt niet alleen naar boven. Veelste bang voor schade.
Bob,
Bedankt. Mijn oude baan was niet om te rangeren, maar om rondjes te rijden. Dat stond mij zo tegen dat ik misschien wel ben door geschoten. Ik heb de site van carendt van voor naar achter en weer terug bestudeerd en tevens de site van wymann.info over zijn shunting puzzles. de 2 die hij vermeld heb ik opgenomen. Een Inglenook uiterst links op het onderste niveau en op het bovenste niveau en een timesaver midden op het onderste niveau. Daarnaast is ieder niveau een kopstation en moet er dus gerangeerd worden.
Ik heb de afgelopen weken al meer gereden met de treinen dan de 5 jaar daarvoor bij elkaar


Het ontkoppelen gaat zo mooi, echt perfect, alleen het koppelen is soms nog wel lastig. Als je met een te lage snelheid tegen de stilstaande wagons aan rijdt koppelt deze niet maar drukt ze weg. Even de beste snelheid weten. Deze kan dan wel onrealistisch hoog zijn, maar dat boeit me helemaal niets.
Rijden en puzzlen wordt het devies. Ik ben van plan om een volledige kaartenbak te maken van al mijn materiaal en middels een dobbel systeem de goederen wagons te rangeren (waar heen etc). Daar tussen door een verplicht rijschema van het personen vervoer en dit natuurlijk allemaal met zo min mogelijk bewegingen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
Onderwerp starter - Berichten: 365
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
De Fleischmann set met de tandrad lok eindelijk eens uit de doos gehaald. De rails was al gelegd, maar moest nu getest worden. Allereerst een decoder in de lok. Zoveel ruimte
zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, wel makkelijk.
Snel de lok op de rails en rijden. De wagons zijn niet uit de set, eerst maar een paar oude om te testen.



He lijkt niet alleen steil, want dat is het ook. De 25% wordt net niet gehaald. De lok glipte soms gewoon van de tandrail af en kwam in no time naar beneden zetten. Ik schrok hier wel van. Op zoek naar een oplossing.
1 daarvan was de engels wissel in michaelstein vervangen door 2 gewone wissels, hierdoor kan ik zo'n 20 cm extra tandrad rails kwijt en wordt het stijgingspercentage lager.
Een andere oplossing is om het hoogste niveau van station Neuwerk te verlagen. Ik heb in eerste instantie voor deze oplossing gekozen, ook omdat ik het toch wel heel erg hoog vond. De ruimte met de schuine kant van de zolder was bijzonder weinig. De plaat kwam gelukkig makkelijk los. Het geheel is nu 4cm verlaagd. Dat kun je op onderstaande foto goed zien.

Door het verlagen kwam ik echter met een ander probleem te zitten. Ik moet over een ander spoor en daar zit niet veel ruimte tussen. Nu liep de rails van het tandrad traject over een 1 cm dikke plaat. Daar waar de rails over elkaar gaan heb ik nu dit stuk weggehaald. Hier ligt de rails los (geen onderplaat), hier wil ik later een bruggetje bouwen en zo moest dat wel lukken.

Alles weer aangesloten en opnieuw testen. Maar wat nu, geen verbetering, HELP!!!!
Oke eerst koffie en rustig nadenken over de volgende oplossing. Koffie op, trein op de rails en kijken wat nu echt het probleem is, 25% moet te halen zijn dus wat doe ik fout. Wat blijkt nu. Ik heb de rails op een blauwe onderplaat van de gamma gespijkerd, maar op sommige stukjes zijn de spijkers te diep in deze plaat gedrukt. Het gevolg is dat daar de tandradrails te laag ligt. De rails is niet gezakt, maar de tandradrail wel, gevolg is natuurlijk dat de tanden van de lok niet de tandradrail raken.
Oke morgen de rails dus opnieuw los halen. Vervolgens ga ik de blauwe (inmiddels bruine) plaat weg halen. HIer leg ik voor in de plaats een stuk 4mm dik triplex terug. Geen onderplaat meer. Op deze manier moet de rails overal gelijk liggen, alleen nog even opletten dat ik de huidige rails wel kan hergebruiken.
Morgen avond hopelijk meer!


Snel de lok op de rails en rijden. De wagons zijn niet uit de set, eerst maar een paar oude om te testen.



He lijkt niet alleen steil, want dat is het ook. De 25% wordt net niet gehaald. De lok glipte soms gewoon van de tandrail af en kwam in no time naar beneden zetten. Ik schrok hier wel van. Op zoek naar een oplossing.
1 daarvan was de engels wissel in michaelstein vervangen door 2 gewone wissels, hierdoor kan ik zo'n 20 cm extra tandrad rails kwijt en wordt het stijgingspercentage lager.
Een andere oplossing is om het hoogste niveau van station Neuwerk te verlagen. Ik heb in eerste instantie voor deze oplossing gekozen, ook omdat ik het toch wel heel erg hoog vond. De ruimte met de schuine kant van de zolder was bijzonder weinig. De plaat kwam gelukkig makkelijk los. Het geheel is nu 4cm verlaagd. Dat kun je op onderstaande foto goed zien.

Door het verlagen kwam ik echter met een ander probleem te zitten. Ik moet over een ander spoor en daar zit niet veel ruimte tussen. Nu liep de rails van het tandrad traject over een 1 cm dikke plaat. Daar waar de rails over elkaar gaan heb ik nu dit stuk weggehaald. Hier ligt de rails los (geen onderplaat), hier wil ik later een bruggetje bouwen en zo moest dat wel lukken.

Alles weer aangesloten en opnieuw testen. Maar wat nu, geen verbetering, HELP!!!!
Oke eerst koffie en rustig nadenken over de volgende oplossing. Koffie op, trein op de rails en kijken wat nu echt het probleem is, 25% moet te halen zijn dus wat doe ik fout. Wat blijkt nu. Ik heb de rails op een blauwe onderplaat van de gamma gespijkerd, maar op sommige stukjes zijn de spijkers te diep in deze plaat gedrukt. Het gevolg is dat daar de tandradrails te laag ligt. De rails is niet gezakt, maar de tandradrail wel, gevolg is natuurlijk dat de tanden van de lok niet de tandradrail raken.
Oke morgen de rails dus opnieuw los halen. Vervolgens ga ik de blauwe (inmiddels bruine) plaat weg halen. HIer leg ik voor in de plaats een stuk 4mm dik triplex terug. Geen onderplaat meer. Op deze manier moet de rails overal gelijk liggen, alleen nog even opletten dat ik de huidige rails wel kan hergebruiken.
Morgen avond hopelijk meer!
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
Onderwerp starter - Berichten: 365
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Goed, de rails was dus absoluut niet meer bruikbaar na het verwijderen.
duur grapje 5 stukjes van 6 euro stuk, toch weer 30 euro naar de maan, maar goed de nieuwe zijn besteld en vandaag binnen gekomen.
Ik heb al wel een 4mm stukje triplex over het traject geplakt ipv de onderplaat.

Deze is ondertussen ook al geschilderd.
Vandaag kwamen ook de stukken van arnold rails die ik besteld had binnen,zodat ik de draaischijf verder kon aansluiten. Nu zoek ik alleen nog een 2tal extra aansluitingen. Dus als iemand er nog 2 heeft en deze wil verkopen, dan hou ik mij warm aanbevolen. Onder een overzichtsfoto.

Dan nog 1tje in de kategorie oerdom. Al lichtelijk geirriteerd van iets anders een decoder inbouwen is nooit grappig. Geen schade aan de decoder maar wel aan het tandwiel. Met de warme soldeerbout tegen aangezeten.

Als iemand weet hoe ik aan zo'n wormwiel kom dan hoor ik het graag. Beetje zonde.
Zaterdag naar Houten, misschien dat daar iemand zo'n ding heeft.
Trouwens ik weet dat het hier op deze site misschien als vloeken in de kerk is en reclame voor een andere site moet je niet zomaar maken, zeker niet als de winkel in Lochem eigenlijk om de hoek is. Als de nieuwe winkel geopend wordt ga ik zeker een kijkje nemen. Maar goed mijn huidige huiswinkelier (MTE) toch bedankt voor de kerstkransjes die met de bestelling meekwamen.

Ik heb al wel een 4mm stukje triplex over het traject geplakt ipv de onderplaat.

Deze is ondertussen ook al geschilderd.
Vandaag kwamen ook de stukken van arnold rails die ik besteld had binnen,zodat ik de draaischijf verder kon aansluiten. Nu zoek ik alleen nog een 2tal extra aansluitingen. Dus als iemand er nog 2 heeft en deze wil verkopen, dan hou ik mij warm aanbevolen. Onder een overzichtsfoto.

Dan nog 1tje in de kategorie oerdom. Al lichtelijk geirriteerd van iets anders een decoder inbouwen is nooit grappig. Geen schade aan de decoder maar wel aan het tandwiel. Met de warme soldeerbout tegen aangezeten.



Als iemand weet hoe ik aan zo'n wormwiel kom dan hoor ik het graag. Beetje zonde.
Zaterdag naar Houten, misschien dat daar iemand zo'n ding heeft.
Trouwens ik weet dat het hier op deze site misschien als vloeken in de kerk is en reclame voor een andere site moet je niet zomaar maken, zeker niet als de winkel in Lochem eigenlijk om de hoek is. Als de nieuwe winkel geopend wordt ga ik zeker een kijkje nemen. Maar goed mijn huidige huiswinkelier (MTE) toch bedankt voor de kerstkransjes die met de bestelling meekwamen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Ik heb nog twee wormwielen van een FLM BR212 liggen, als iemand weet of deze ook goed zijn kan je er wel een hebben.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Berichten: 365
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Ron,
bedankt voor je reactie, maar ik heb reeds een betere oplossing gevonden. Michiel (van St-Michel La Roche minibaantje) stuurt mij een originele op.
Michiel, dikke pluim. bedankt!!
bedankt voor je reactie, maar ik heb reeds een betere oplossing gevonden. Michiel (van St-Michel La Roche minibaantje) stuurt mij een originele op.
Michiel, dikke pluim. bedankt!!
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Geen dank.
En het is officieel, de worm is vanochtend hier vertrokken vanuit Waterloo. Ik heb haar niet staan uitwuiven, maar ze leek best gemotiveerd om de afstand in een paar daagjes te overbruggen! 


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 365
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Niet veel gebeurd de laatste tijd. Veel getest en alle ontkoppelaars aangesloten voor de timesaver. Rangeren is erg leuk en best te doen in schaal N.
Wat ook gelukt is, is om de T9 weer te laten rijden, dankzij een wormwiel van Michiel. Nogmaals bedankt.

Wat ook gelukt is, is om de T9 weer te laten rijden, dankzij een wormwiel van Michiel. Nogmaals bedankt.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
Onderwerp starter - Berichten: 365
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Vandaag een start gemaakt met de contouren van de bergen en het maken van een kartonnen tunnelportaal. Deze portalen ga ik straks van hout maken met Das Klei. Om een en ander te kunnen beoordelen heb ik er eerst 1 van karton gemaakt. Graag hoor ik jullie reactie of een en ander wel in verhouding is (hoogte breedte etc.)






zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Ik zou ze iets breder maken, als je er andere wagens gaat slepen weet je maar nooit, kan zo blijven hangen 

Mvg, Leon
Omaha
Omaha
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
dwarsligger schreef:Niet veel gebeurd de laatste tijd. Veel getest en alle ontkoppelaars aangesloten voor de timesaver. Rangeren is erg leuk en best te doen in schaal N.
Wat ook gelukt is, is om de T9 weer te laten rijden, dankzij een wormwiel van Michiel. Nogmaals bedankt.
Hallo Hans.
Een decoder zou ik nooit inpakken.
Rede, het wordt warm en de warmte kan ie nu niet afvoeren.
Met als gevolg dat de decoder de geest geeft.

Tenzij de decoder van fabriek af is voorzien van een jasje.
Anders wordt het een kort dagje

Martin de Deugd
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Martin heeft een goed punt, maar check even in de beschrijving van de decoder. Er zijn decoders waarbij het wel kan, maar de meeste absoluut niet



-
Onderwerp starter - Berichten: 365
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode
Viel me ook op dat er tape om heen zat. Geen idee waarom, want normaal gesproken doe ik dat nooit. Was snel verwijderd. Bedankt voor de oplettendheid jongens.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch