Zoals je hier kan lezen ben ik een absolute beginner. Wegens onbeschikbaarheid van startsets in 3 winkels hier in Antwerpen heb ik vorige maand besloten om alles apart te bestellen. Ik heb dus vanuit Groot-Brittanië een stoomloc, een resem wagons en een lading PECO-Rails laten overkomen. In Duitsland heb ik een Multimaus gescoord. De loc is ondertussen gedigitaliseerd en heeft een paar centimeter gereden. Dit weekend heb ik echter mijn eerste vrije weekend sinds mijn aankoop en nu wil ik daarvan gebruik maken om de eerste stappen naar een klein test-baantje te zetten. Ik ben begonnen met een MDF-basisplaat van 85cm op 2 meter. Het baanplan bestaat uit een dubbele ovaal met overloopwissels en een zakspoor (niet bijster origineel maar ik heb wel voorzieningen uitgedokterd dat ik later kan uitbreiden naar de rest van de kamer). Bedoeling van dit baantje is om met toch beperkte financieën voornamelijk ervaring op te doen met de verschillende technieken.
Ik heb ondertussen wat materiaal verzameld dat ik al had en een deel aangekocht waaronder een soldeerbout, blauw isolatiemateriaal, precisieschroevendraaiers, multimeter, 3de hand etc.
Nu zit ik met de volgende vragen:
- Hoe verlijm ik dat isolatiemateriaal het beste. Doe ik dit met houtlijm rechtsreeks op MDF of moet ik dit eerst voorbehandelen etc.
- Ik heb een deel flex-rails die ik in rechte stukken ga gebruiken. Hoe kan ik deze het beste rechtleggen, en hoe kan ik deze het beste inkorten?
- Ringleiding word aangelegd met 2.5 mm². Welke diameter moet ik echter gebruiken voor de verbindingen naar de rails. Koop ik het beste draad met een vaste kern of een soepele draad?