ik heb eens naar je wissels gekeken en wat ik zelf altijd leuk vind is dat mijn treinen kunnen blijven rijden.
Van de buitenbaan en je rijd naar rechts kun je op 2 plaatsen de binnenbaan op, vervolgens moet je stoppen en naar links rijden, movht je terug op de buiten baan willen komen.
Mischien een wissel leggen die ervoor zorgt dat de trein naar rechts kan bliven rijden en zo weer de buiten baan op kan.
Je eerste baanplan is altijd spannend.
Je station ziet er al leuk uit. Aan weerszijden zitten er nogal scherpe bochten, dat is nooit zo'n mooi gezicht. Die zou je eventueel kunnen verbergen door tunnels te maken of er wat hogere gebouwen voor te zetten.
Ook zijn rechte lijnen die evenwijdig aan je plaat lopen vaak een beetje saai. Dat zou je op kunnen lossen door je station ongeveer 5 cm hoger te leggen. Je kunt dan je station bijvoorbeeld van rechtsvoor naar linksachter laten lopen zodat het schuin over je baan loopt. Aan 1 kant maak je dan een lus waarmee je onder je station door weer naar de andere kant van de baan komt, je hebt dan in feite een langgerekte 8 neergelegd.
Dan zou je voor je station nog een paar extra opstelsporen of goederendepot kunnen aanleggen.
Het is heel belangrijk om vooral veel uit te proberen. Leg gewoon een baan uit op je tafel en zet de rails nog niet vast. Rijd er een paar dagen mee en je ziet vanzelf wat je leuk vind en wat niet. De leuke delen hou je en je probeert alternatieven te vinden voor de niet leuke delen.
Wat er papier leuk uitziet kan in werkelijkheid tegenvallen, en andersom.
Het plan wordt een heleboel spannender met de introductie van een schaduwstation. Hoe groter hoe beter, maar zelfs klein is het een enorme aanwinst in de variatie in het treinverkeer. Plots is het niet meer gewoon rondjes-rijden.
Ook, geef je plan zin! Brouw er een verhaal rond, geef alle sporen een functie, verzin een verleden en introduceer specifieke thema's, nijverheid en regionale functies. Zorg dat je baan leeft, en dat het niet zomaar een hoopje sporen is met een trein erop.
Succes met het spannend maken van je baan!
groeten,
Michiel
... en dan is er nogSaraan: een modelbaanverslag...
Er zullen veel internationale treinen passeren / stoppen.
Regionale treinen zullen dit station als eindpunt hebben
en de lok zal omlopen.
Er zal veel Duits materiaal zijn en klein beetje Nederlands.
( Er zullen ook Zwitserse en Oostenrijkse dubbeldekkers stoppen, ik vind dubbeldekkers prachtig )
Hier een aangepast baanplan, linksonder wil ik iets met goederen doen.
Linksonder sluit aan op rechtsboven, hier zal dan een schaduwstation komen.
Wat opvalt is de lengte die je benutten kunt, 3,75meter geeft mooie mogelijkheden in schaal N en door dat schuin geplaatst station maak je optimaal gebruik van je ruimte, zeker in de lengte, daarom ook zou ik je nog het advies willen geven, leg je schuin geplaatst station iets meer uit het midden je zult dan nog veel meer ruimte overhouden, voor of scenery of nog een extra aansluiting voor bv een klein dorpje met eigen station of een stukje industrie gebied met eigen spoor aansluiting, daarmee geef je jezelf nog meer rijmogelijkheden.
Wat verder opvalt, is dat je hele baanplan slechts 60cm breed/diep is.
Indien je de ruimte er voor hebt, zou ik willen adviseren om dit net ff iets breder te maken, naar 80cm.
Je hebt dan meer diepte, kunt met wat ruimere bogen gaan werken, wat het rijden makkelijker zal gaan maken, daar er veel materiaal te koop is, wat niet door jouw huidige krappe bochten wil rijden.
En natuurlijk geeft het je wederom meer ruimte voor uitbouw van je banenplan, en is de diepte van je baan normaal gesproken nog goed handelbaar, kun je overal goed bij blijven komen. veel breeder dan die 80cm dus weer niet gaan, want dan worden je armen te kort.
Ga zo door, en je gaat er vast iets leuks van maken.
mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
Het breder maken van de baan naar 80 cm moet lukken, denk ook niet dat ik verder kom met mijn armen.
Schaduwstation komt er zeker ook bij, dit is bijna een must om variatie te krijgen, als ik het goed begrijp.
Ja dat is inderdaad een must voor variatie en verassing.
Anders verdwijnt een trein en komt gelijk weer terug. Je kan daar met jouw oppervlakte ook nog de nodige variatie in aanbrengen zoals een keerlus bijvoorbeeld.