Rangeerkruising voor station - nodig?
Rangeerkruising voor station - nodig?
Vaak zie ik in baanplannen modelspoor of echt spoor ergens voorafgaand aan het station (of soms halverwege de perrons, om de baanvakken te splitsen) zo'n typisch kruis: twee wissels op beide sporen aan elkaar geschakeld door een kruising (of een engelse wissel).
Nu heb je om dat met Flm Piccolo neer te leggen wat meer ruimte nodig tussen de twee sporen, dan ik zou willen voor hoofdsporen. Ik wil namelijk geen perron tussen de twee hoofdsporen, maar ze als doorloop door het station jagen. Een alternatief is dan om aan beide ingangen van het station een simpele wisselovergang te leggen. Aangezien normaal gesproken de binnenbaan met klok mee en de buitenbaan tegen de klok in rijdt, zou dit ook geen belemmering moeten geven voor de mogelijkheden.
De vraag is dus: waarom maakt men toch gebruik van een kruis? En wat voor problemen kan het geven, als je het simpel houdt zoals boven beschreven?
Nu heb je om dat met Flm Piccolo neer te leggen wat meer ruimte nodig tussen de twee sporen, dan ik zou willen voor hoofdsporen. Ik wil namelijk geen perron tussen de twee hoofdsporen, maar ze als doorloop door het station jagen. Een alternatief is dan om aan beide ingangen van het station een simpele wisselovergang te leggen. Aangezien normaal gesproken de binnenbaan met klok mee en de buitenbaan tegen de klok in rijdt, zou dit ook geen belemmering moeten geven voor de mogelijkheden.
De vraag is dus: waarom maakt men toch gebruik van een kruis? En wat voor problemen kan het geven, als je het simpel houdt zoals boven beschreven?
Re: Rangeerkruising voor station - nodig?
In het echt zal men een dergelijke kruiswissel (4 wissels met een kruising) bijna nooit zien. Indien men de plaats heeft, zal men 2 oversteken plaatsen na elkaar. Dat is bedrijfszekerder en goedkoper in onderhoud. Het komt wel voor, maar meestal enkel op grote emplacementen, dikwijls in combinatie met een of meerdere engelsmannen ipv gewone wissels.
Op de modelbaan woekeren we dikwijls met plaats, en is zo'n kruiswissel dikwijls een uitkomst.
Op de modelbaan woekeren we dikwijls met plaats, en is zo'n kruiswissel dikwijls een uitkomst.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
En toch zie je dit soort schaarwissels hier in nederland meer dan je denkt.
Als ik alleen al hier in het oosterlijke deel van het land kijk,
Zwolle heeft er 3 van liggen, Deventer heeft er 2, Almelo heeft er ook 2, Hengelo eveneens 2.
In Nederland worden ze toch vooral gebruikt om de zelfde reden als wij ze in model ook zouden gebruiken, namelijk de beschikbare ruimte zo goed mogelijk te benutten. je kunt hiermee dan een lang perron opsplitsen in een spoor a en b, en door de schaarwissels kunnen treinen om elkaar heen aan die perrons komen.
Moet er eens een lange internationale of intercity staan, kunnen die het hele perron gebruiken dus het a en b deel samen.
Z`n schaarwissel is altijd toch weer korter dan 2 achter elkaar liggende losse wisselstraten.
In nederland is de grondprijs nu eenmaal een stuk duurder dan in landen als duitsland, de lengte hebben ze voor het spoor toch al nodig,
dan liever een wat langer perron met op deze manier plaats voor 2 treinen, dan meer perrons in de breedte waardoor er veel meer schaarse kostbare grond nodig is.
mvg
Freddy
Als ik alleen al hier in het oosterlijke deel van het land kijk,
Zwolle heeft er 3 van liggen, Deventer heeft er 2, Almelo heeft er ook 2, Hengelo eveneens 2.
In Nederland worden ze toch vooral gebruikt om de zelfde reden als wij ze in model ook zouden gebruiken, namelijk de beschikbare ruimte zo goed mogelijk te benutten. je kunt hiermee dan een lang perron opsplitsen in een spoor a en b, en door de schaarwissels kunnen treinen om elkaar heen aan die perrons komen.
Moet er eens een lange internationale of intercity staan, kunnen die het hele perron gebruiken dus het a en b deel samen.
Z`n schaarwissel is altijd toch weer korter dan 2 achter elkaar liggende losse wisselstraten.
In nederland is de grondprijs nu eenmaal een stuk duurder dan in landen als duitsland, de lengte hebben ze voor het spoor toch al nodig,
dan liever een wat langer perron met op deze manier plaats voor 2 treinen, dan meer perrons in de breedte waardoor er veel meer schaarse kostbare grond nodig is.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Rotterdam CS heeft er een hele berg zowel aan de west als aan de oost kant.
-
- Elektronica/Commercieel
Amersfoort heeft er 3 meen ik. Sowieso 1 bij het perron 3/4
Wauw, Jos!
Is als bureaublad achtergrond ingesteld!
Daarbij: men zal nooit een overbodig wissel inleggen. Volgens mij heeft dit iets te maken met peron / treinlengte.
Daarbij: men zal nooit een overbodig wissel inleggen. Volgens mij heeft dit iets te maken met peron / treinlengte.
Groet van Frank
Dit soort wisselconfiguraties midden aan een perron zie je dus niet in België.
En dan is er weer net dat ene voorbeeld dat deze bewering bevestigd.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Dit soort wisselverbindingen vinden hun oorzaak in het combineren van twee korte treinen in een lange of het splitsen van een langere trein in twee kortere treinen. Zeker in Nederland waar veel met treinstellen gereden wordt is dat een veel gebruikte oplossing.Michiel schreef:Dit soort wisselconfiguraties midden aan een perron zie je dus niet in België.En dan is er weer net dat ene voorbeeld dat deze bewering bevestigd.
![]()
Het bekendste voorbeeld waren de koplopers (met nog werkende doorloopkop) die Rotterdam/Den Haag - Utrecht apart reden, dan gezamelijknaar Zwolle reden en dan Zwolle - Groningen/Leeuwarden weer apart reden.
Verder verdubbel je voor kortere treinen je perroncapaciteit bijna, terwijl je wel de mogelijkheid houdt om langere treinen te verwerken
Rotterdam CS kan op spoor I of een lange doorgaande internationele trein verwerken (lekker dicht bij de uitgang) of dienen als twee kopsporen voor de dienst op Hoek van Holland (via het tussenspoor II, spoor III is pas weer perronspoor)
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Volgens mij had de afloop van de rangeerheuvel van de Watergraafsmeer een combinatie van twee wissels en twee engelsmannen, echter daarvan kon ik zo gauw geen plaatje vinden, dus deze missen we:
twee wissels en twee engelsmannen,
maar dan:
Een wissel en een halve en twee hele engelsmannen
Een wissel en drie hele engelsmannen
Vier engelsmannen (en wat gedoe in de periferie)
Kruis Koopmans, voor als je het echt niet meer weet
Ik heb de spullen liggen om het allemaal zelf te maken, maar eerst maar eens oefenen met gewone wissels. Dan kruisingen, dan wisselkruizen, dan halve engelsmannen, dan engelsmannen en pas........ combies
Kortom, "don't run before you can crawl"
twee wissels en twee engelsmannen,
maar dan:
Een wissel en een halve en twee hele engelsmannen
Een wissel en drie hele engelsmannen
Vier engelsmannen (en wat gedoe in de periferie)
Kruis Koopmans, voor als je het echt niet meer weet
Ik heb de spullen liggen om het allemaal zelf te maken, maar eerst maar eens oefenen met gewone wissels. Dan kruisingen, dan wisselkruizen, dan halve engelsmannen, dan engelsmannen en pas........ combies

Kortom, "don't run before you can crawl"
Paul Bender
Nope, was een wisselkruis met aan een kant "naar buiten liggende poten"P Bender schreef:Volgens mij had de afloop van de rangeerheuvel van de Watergraafsmeer een combinatie van twee wissels en twee engelsmannen, echter daarvan kon ik zo gauw geen plaatje vinden
Paul Bender
Voorbeelden te over, zonder meer. In Nijmegen en Den Bosch liggen ze ook.
Het argument om ze halverwege de perrons te leggen vind ik logisch. Maar ik begrijp dus dat ze aan de ingang er vooral liggen vanwege ruimtegebrek? Dan nog, ook in Nederland rijden de treinen rechts en is een dubbele overgang eigenlijk onnodig, lijkt me.
Het argument om ze halverwege de perrons te leggen vind ik logisch. Maar ik begrijp dus dat ze aan de ingang er vooral liggen vanwege ruimtegebrek? Dan nog, ook in Nederland rijden de treinen rechts en is een dubbele overgang eigenlijk onnodig, lijkt me.
Dergelijke overloopwissels of wisselkruizen liggen bij stations "if shit hits the fan". Als je enkel maar dubbelspoor hebt op lange afstanden met een aantal stations er tussen heb je heel weinig mogelijkheden bij storingen of werkzaamheden.Paul B schreef:Maar ik begrijp dus dat ze aan de ingang er vooral liggen vanwege ruimtegebrek? Dan nog, ook in Nederland rijden de treinen rechts en is een dubbele overgang eigenlijk onnodig, lijkt me.
Met een overloopmogelijkheid kan je evt enkelsporig verder of kan je een station als kopstation benutten, waarbij je ook nog wat materieel opzij kan zetten.
Voorbeeldje: Tussen Amsterdam en Hoorn recent. Er waren werkzaamheden in Hoorn (voetbrug) waardoor het station drie dagen buiten dienst was. Er werd vanaf Purmerend een pendeldienst uitgevoerd richting Amsterdam. Zonder de in Purmerend aanwezige overloopwissels had dit niet gekund.
Wel is het zo dat je een wisselkruis zelden in "de vrije baan" zal aantreffen, daar zal je bijna altijd een dubbele set overloopwissels aan treffen. Een wisselkruis is veel meer gedoe bij plaatsen en onderhoud, zeker t.o.v. vier standaard wissels
Paul Bender
ModelspoorfaN schreef:Wauw, Jos!

Als je een groter formaat van de foto wilt moet je even je emailadres in PB sturen.
Groetjes,
Jos