Beginnen met een modelbaan

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

Misschien een domme vraag, maar kan iemand mij uitleggen wat nou presies Analoog is:D

Digitaal is me ongeveer een beetje duidelijk.

Maar bij analoog zit ik te denken bij draatje die van de wissel naar een knopje op een plaat gaan, en als je dan het knopje om draait dat dan de wissel verspringt.


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44

Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door shoven »

Tim,

Eigenlijk is analoog en digitaal hetzelfde. Verschil is dat er bij digitaal nog logica tussen zit die een deel van het werk uit je handen neemt m.b.v. computertechnologie.
Zo zet je bij analoog gelijkspanning op je rails en pikt je loc dat op en gaat rijden, hoe meer spanning (draaien aan de knop) hoe harder hij rijdt. Bij digitaal wordt er een signaal op de rails gezet dat de decoder oppikt en waar commando's van de centrale in verwerkt zitten. Als gevolg daarvan gaat de loc wel/niet/harder/zachter rijden doordat de decoder de stroom voor de motor van je loc regelt. Maar in beide gevallen gebruik je stroom.
Een wissel wordt in beide gevallen omgezet door een korte stroom op de spoel te zetten. Bij de analoge variant doe je dat met een momentcontact (stroom erop/eraf), bij digitaal vertelt de centrale de wisseldecoder dat wissel X om moet en zet de wisseldecoder de stroom er kort op.
Het grote verschil vind ik de flexibiliteit die digitaal je biedt, plus de PC kan je veel werk uit handen nemen waardoor je bijvoorbeeld veel meer locs tegelijk kunt laten rijden. Bij analoog lukt je dat ook wel, maar je hebt er meer hardware voor nodig. Er zijn nog aardig wat analoge rijders (check ook maar eens op BNLS).

(en ja, er vindt vast wel weer iemand een foutje in dit verhaal... sobeit)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door spoor65 »

Tim,

Ook van mij maar ff een erg simpelle uitleg in verschil in analoog en digitaal aangedreven treinen

Ik denk als eerste begin, dat het grootstse verschil voor een beginner eenvoudigweg de besturing van de locjes/treinen is.

Zoals Steven al vermeld, in beide gevallen heb je gewoon stroom op je baan staan, en idd
analoog, als je de knop van travo naar rechts draait, gaat je trein naar rechts, en naar gelang je de knop verder draait steeds harder, door meer stroomtoevoer ( dit om het ff makkelijk te houden, en ander zal zeker gaan praten over spanning amp enz :ugeek: )

Draai je de knop naar links, dan gaat natuurlijk het locje lekker mee naar links.

Maar, dan ff komend bij het grote verschil, zet je 2 locjes tegelijk op de baan, gaan ze met jouw analoog travotje, lekker samen naar rechts c/q links. dit omdat dus de loc alleen maar reageerd op de travo die aangeeft welke richting hij moet gaan en hoe veel sap die de locjes geeft.

Digitaal zul je het grote verschil merken, je zet wederom stroom op je baan, alleen is deze niet meer afhankelijk van hoe ver jij je travoknop omzet. je hebt gewoon een constante spanning.

Dan heb je naast je travo een digitale rijregelaar, met deze kun je elke loc oproepen die jij wilt, dus heb je 2 locs, loc 1 en loc 2 kun je afzondelijk oproepen, en dan regel je per locje of die naar links of rechts gaat rijden, met welke snelheid en met of zonder lampjes aan, om maar ff wat te noemen.

Je hebt dus de mogelijkheid om met 1 trafo en 1 regelaar bij digitaal gewoon de locjes 2 richtingen uit te laten rijden en afzondelijk met elke snelheid die jij wenst.

Natuurlijk zijn er veel meer verschillen, maar ik denk voor een beginner, dat dit wel in eerste instantie het belangrijkste is.

De wissels wat steven vermelde, klopt natuurlijk, ook die kun je digitaal aansturen, maar in het begin zou je ook nog kunnen kiezen om eerst alleen de treinen digitaal te laten rijden (zeker als je nog maar een paar treintjes hebt) en dan de wissels nog gewoon met analoge wisselschakelaars om te zetten.

Uitbouwen kan altijd nog zowle op dit gebied, als ook de genoemde pc besturing, heb je net oer direct nodig om digitaal te kunnen rijden, dat kan altijd nog later.

mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door shoven »

Aansluitend bij Freddy: je kunt dus eenvoudig beginnen en steeds verder uitbreiden, dat is het leuke van digitaal. In het begin kun je een paar dingen analoog houden, bijv. je wissels (maar al snel wil je die ook digitaal hoor).
Je kunt digitaal en analoog door elkaar gebruiken, maar wel beperkt. Een analoge loc rijdt bijv. niet op een digitale baan (omgekeerd wel).
Overigens kun je dat bij analoog natuurlijk ook, langzaam steeds verder gaan met je baan.

Ik koos voor digitaal omdat ik geen echte elektronica-man ben en van digitaal veel meer snap (het is simpeler, maar ben eigenlijk een IT-er, dat heeft er vaag mee te maken). Qua prijs maakt het minder uit dan velen denken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Chris83 »

shoven schreef:Qua prijs maakt het minder uit dan velen denken.
Ik dacht ook dat het heel duur zou worden, maar zover ik ik mijn eigen onderzoekje heb gedaan (ik wil ook met digitaal gaan expirimenteren)
Ik zou een roco digitaal startset kopen met de multimaus, kost iets van 225 euro, als je kijkt naar niet digitaal (annaloog) ben je niet veel minder kwijt.
en aangezien je maar een paar stukjes rails hebt van slechte kwaliteit (altijd handig voor opstelsporen), zou ik voor dat gaan.

Jij moet eigenlijk met niks beginnen dus opzich ben je nu dan snel klaar.

In mijn geval ik ben al 16 jaar bezig met n spoor alles annaloog en een hele grote verzameling, ik moet heel veel aanpassen en dat word wel duur als ik alles digitaal wil.
Je kan dat ook combineren natuurlijk, zo is mijn plan. beginnen met een rondje digitaal en een ander rondje annaloog, kan ik alle kanten mee op.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

spoor65

Het is weer een stukje duidelijker wat het verschil is. Ik wordt per dag wijzer in deze wereld. :D

Ik lees dat je wat techniser moet zijn voor analoog, ik ga het gewoon proberen en als ik er echt niet uit kom, dan roep ik wel de hulp in van me vader op electra gebiet, hij weet er echt veel van.

In middels heb ik denk ik een oplossing gevonden om op mijn baan met analoog de treinen bij het station te laten stil staan, terwijl het buiten het station de treinen nog gewoon rijden, maar moet dit eerste testen of het echt werkt.

Chris83 en shoven ook weer bedankt voor de informatie :D


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44

Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door spoor65 »

Tim,

Begrijp goed dat je graag eerst maar analoog wilt beginnen, en wat al vele malen gemeld is hier en op andere forums, lekker doen, gewoon lekker rustig aan beginnen met wat je hebt, en gebruik de ervaringen die je op doet, want je zult langzaam aan vanzelf meer leren en uitproberen, en alles wat je nu leert, zal je leter weer van pas komen.

Ja ook als je toch ooit de overstap naar digitaal gaat maken, zul je nog veel hebben aan de ervaringen die je nu analoog gaat opdoen.

Alleen wel 1 oprecht bedoeld advies, verdiep je even goed in het aanleggen van een ringleiding en in het aansluiten van je baan in verschillende secties, zoals ook gedaan word bij digitaal.

Ik bedole hier mee, dat het misschien beter is, direct door middel van je ringleiding je baan op te splitsen, en op verschillende delen die onderling van elkaar onderbroken zijn, eigen stroomaansluitingen te leggen.

2 grote voordelen, je zult altijd een beter contact op de baan hebben, doordat je niet met 1 aansluitpunt vele meters spoor van stroom hoeft te voorzien.
En minstens zo belangrijk, als je ooit digitaal wilt gaan, zul je dan alsnog deze secties moeten gaan aanleggen, dus als je het nu direct doet, scheelt het je dan erg veel werk om de boel aan te passen.

mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Rob Fongers »

Wat betreft de ringleiding,

E.e.a is ook een visie. Ik heb maar een ringleiding en dat is de ononderbroken spoorstaaf. Vaak is het simpeler als je bijv met S88 gaat rijden om gewoon van S88 naar S88 te koppelen tesamen met je Stuurkabel. Wat betreft de wissel decoder aansturingen kan je opdezelfde manier te werk gaan.
Vaak is het zo dat alle van tevoren bedachte oplossingen in de toekomst toch weer ingrijpend veranderd moeten worden omdat je ineens andere gedachtes hebt.

Wat betreft Analoog - Digitaal

Als je met analoog begint kan je maar met 1 trein tegelijk rijden, ja dubbel tractie of meerdere gescheiden stroomkringen. Daarbij niet te vergeten de benodigde beveiliging. E.a.a brengt gelijk de beperktheid van analoog boven water. Anderzijds op een digitale baan met meer dan 1 trein handmatig rijden vergt een hele grote concentratie en je hebt dan in ieder geval iets nodig waar 2 handregelaars inzitten. Het voordeel van digitaal is wel dat er meerdere locs op je baan kunnen staan en je kan selecteren waarmee je wilt rijden.

Maar ieder zijn hum.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

Spoor65

Ik ga gewoon met analoog beginnen en omdat het toch niet echt een grote baan wordt, kost het denk ik ook minder geld om later over te schakelen naar Digitaal. Eerst maar kijken of ik de smaak te pakken krijg.

Rob ook bedankt voor de info ;)


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44

Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Rob Fongers »

Heel belangrijk Tim

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

Gisteren heb ik even wat getest, kwa helling.

De foto's komen zo snel mogelijk!!


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

Hier de beloofde foto's

Afbeelding

Afbeelding

Oja hier moet trouwens mijn baan komen. Dus de sjaaltjes moeten daar weg, en me kamer even verandert worden.

Afbeelding


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44

Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Jos »

Hoi Tim,

Als je een Nederland landschap gaat maken zou ik het sjaaltje met Polder Pride laten hangen :mrgreen:

Voor wat betreft hellingen, hoe minder steil hoe beter, probeer maximaal op 3% uit te komen (3 cm stijging op 1 meter lengte).
Bij digitaal wordt de snelheid van de loc constant gehouden, maar bij analoog kruipt een loc omhoog en racet hij naar beneden.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

@ Jos

Oke ik zou daar rekening mee gaan houden. Een goede tip, bedankt;)

---------------

Stel ik maak me baan digitaal hoeveel gaat het ongeveer kosten, en is het een heel stuk moeilijker dan een analoog baan?
Want als ik zo lees is digitaal veel handiger.


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44

Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door shoven »

Hoi Tim,

Als je digitaal wilt gaan hangt het er vanaf of je van nul af begint of dat je al wat analoog spul hebt.
Zoals je in diverse draadjes op dit forum kunt lezen kost het digitaal gaan niet heel veel meer als analoog. Start met startsetje €200 (Roco Multimaus inc loc + rails), evt decoders voor wissels (€ 6 a 7 per wissel) + bezetmelders (€50 voor 16 stuks) en als je met de PC wilt besturen nog een s88XPressnetLI verbindingsprintje (plm €50 via Wim) + Koploper (€0). Als je nog analoge locs hebt, plm. 25 per loc voor de decoder + ombouwkosten (= € 0 als je een beetje handig bent :mrgreen: ).
Ik heb zelf al mijn analoge locs verpatst en ben opnieuw begonnen, was wel zo overzichtelijk.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Jos »

Hoi Tim,

Je hoeft niet alles in 1 keer digitaal te maken. Met een startsetje heb je de basis: Centrale en 1 loc met decoder.
Wissels kun je gewoon met schakelaars bedienen als je dat wilt. Je kunt het modulair opbouwen. Begin met alleen je treinen digitaal laten rijden.
Als je al locs hebt is het enige wat je moet doen die voorzien van een decoder. Een goed en goedkope decoder is de N25 van Kuehn. Die vind je al voor 25 euro. Afhankelijk of je loc is voorbereid moet je er 1 met pinnetjes (stekker) of draadjes (solderen dus) hebben.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door shoven »

Jos schreef:Afhankelijk of je loc is voorbereid
Ehm.... als het een Minitrix is hou dan rekening met insolderen, ook als hij een stekker heeft! De stekker van Minitrix is nogal eens onbruikbaar in combinatie met een N025-P (met stekker). Ik koop ze niet meer met pinnetjes!

Maar verder 100% eens met Jos, start met startset, kost je €199 (bij MTE).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Rick
Berichten: 1644
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Rick »

spoor65 schreef:En minstens zo belangrijk, als je ooit digitaal wilt gaan, zul je dan alsnog deze secties moeten gaan aanleggen, dus als je het nu direct doet, scheelt het je dan erg veel werk om de boel aan te passen.
'moeten aanleggen'? Ik heb dat echt niet hoor en heb het ook niet nodig.
R Fongers schreef: Als je met analoog begint kan je maar met 1 trein tegelijk rijden, ja dubbel tractie of meerdere gescheiden stroomkringen. Daarbij niet te vergeten de benodigde beveiliging.
Met plastic raillassen ben je er al.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door spoor65 »

Tja Rick,

Buitenbeentjes zijn er natuurlijk altijd.
Natuurlijk zou je gewoonweg je baan ook digitaal van maar 1 set aansluitpunten voor de stroomtoevoerkunnen voorzien.

En idd wie weet heb jij het ook niet nodig, maar dan mag ik en de andere mede modelspoorders er hier dus denk ik wel vanuit gaan dat je en een niet al te grote baan hebt, ook niet van plan bent jouw nu kleine baan ooit uit te gaan bouwen, en dan mogen we er ook vanuit gaan, dat indien jij rijtuigen met binnenverlichting gebruikt, er hoogstwaarschijnlijk niet meer dan 2 a 3 treinen tegelijk hun rondjes rijden.

Want je zult echt aan 1 aansluitpuntje voor de stroomtoevoer niet voldoende hebben, als je wel met meer wilt gaan rijden of grotere banen wilt hebben, alleen al ff een stukkie rail isoleren, (idd of met kunstof railverbinders, of wat net zo goed kan, ff een railstaafje met de dremel door slijpen) en je zult al een extra aansluiting moeten maken om stroom op dat stuk rail te krijgen, ik kan je verzekeren, als je achter op je baan dit na de hand moet gaan doen, zeker als het niet al te makkelijk berijkbaar is met alle huisjes boompjes e.d. er al om heen, nou succes er mee dan.

mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Rick
Berichten: 1644
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Rick »

Wat je zegt klopt wel, ik ben alleen niet eens met de woordkeus dat het 'moet'. Dat was alles. ;)


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door spoor65 »

even off-topic,

Rick,

Ok daar ken ik dan wel weer begrip voor opbrengen, al heb ik de tekst geschreven met de gedachten, dat ik het graag voor het meerendeel van de lezer begrijpbaar wil hebben.

Niet om analoog rijders of mensen die nog weer op andere manieren hun baan aansturen te kort te doen, maar gewoon omdat met de huidige techieken, en het aanbod kwa startsets en andere zaken van fabrikanten, de kans wel erg groot is dat digitaal de meeste mensen zal aantrekken.

De meesten zullen vervolgens ook het geschrevene tegenkomen vroeg of laat.

Mijn reactie op jou losse opmerkingen, is dan ook omdat ik vond dat je daarmee mensen toch weer snel aan het twijfelen kunt brengen. Ik had dan ook een pb hieromtrent meer op zijn plaats gevonden, dan mensen aanvallen op hun gekozen woorden, door het idee te wekken, dat wat ze schrijven niet waar is.

Even goede forum maatjes, maar laten we in draadjes van nieuwe modelspoorders, en hun vragen, svp geen onnodige verwarring zaaien alleen omdat we zelf net ff een ander woord hadden willen lezen.

Het modelspoorbos is voor vele (her)intreders al groot genoeg lijkt mij.

Mvg

Freddy(spoor65)

Ps. ik had dit natuurlijk ook in een pb naar jou kunnen sturen, maar heb gekozen voor de openheid, omdat ik hoop dat daarmee ook andere forumleden eventueel opmerkingen dusdanig formuleren dat er geen verwarring voor het draadje en onderwerp zelf ontstaat.

Laten we verder maar weer on-topic gaan wat mij betreft.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

Weet iemand in welk land deze trein rijd/gereden?

Afbeelding


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44

Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Rob Fongers »

Tim,

Kijk hier daar staat van alles over deze loc serie

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Rick
Berichten: 1644
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Rick »

@Freddy: Ik had het wat kort opgeschreven maar bedoelde het niet kwaad hoor. ;)

en nu weer naar het topic terug. :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

Kan iemand mij zeggen vanwelk merk ik het beste van een digitale start set kan kopen, zag een mooie van Minitrix, alleen als ik terug lees is dat niet zo best?

Afbeelding

en dan mijn de vorm van mijn tafel

Die 0 die links onder staat is een 80cm hij is niet helemaal goed omdat hij anders te groote was. Die 2.69 moet 2.50 meter zijn.

Maar oke waar om post ik dit.

Dit is mijn tafel die ik wil gaan bouwen. Beete rare vorm, maar dat komt omdat er een raam zit waar we nog bij moeten komen. Maar ken iemand mee zeggen wat hij vindt van het de vorm?

In het paarse moet een klim spiraal komen die naar het schaduwstation gaat. Het schaduwstation zit in het blauwe vlak. In het blauwe vlak moet ook het hoofd stadion komen.


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44

Plaats reactie