Marelburg
-
- Berichten: 3208
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Marelburg
Martin,
Je gaat voortvarend te werk, ziet er goed uit die constructie.
Waar komt overigens de naam Marelburg vandaan.
Ik werk nl bij Marel ( http://www.marel.com ) vandaar dat de verklaring wel erg leuk zou zijn.
Marel is overigens een IJsland bedrijf.
mvrg Bob Vermeulen
Je gaat voortvarend te werk, ziet er goed uit die constructie.
Waar komt overigens de naam Marelburg vandaan.
Ik werk nl bij Marel ( http://www.marel.com ) vandaar dat de verklaring wel erg leuk zou zijn.
Marel is overigens een IJsland bedrijf.
mvrg Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Marelburg
Hallo Martin.
Profesioneel
Dit ziet er echt zeer goed uit.
Wil het schoonmaken van je railzen een beetje lukken ?
Op naar de volgende etape
Vraagje.
Deze demo baan die je nu maakt, wordt strakjes aangestuurt via Itrain en Dinamo, dit is baan 1.
De grote baan zal ook door het zelfde bestuurt gaan worden dat is dan voor gemak baan 2.
Wordt daarvoor dan een aparte Dinamo configuratie aangeschaft, met bij met alles wat nodig is ?
Martin de Deugd
Profesioneel
Dit ziet er echt zeer goed uit.
Wil het schoonmaken van je railzen een beetje lukken ?
Op naar de volgende etape
Vraagje.
Deze demo baan die je nu maakt, wordt strakjes aangestuurt via Itrain en Dinamo, dit is baan 1.
De grote baan zal ook door het zelfde bestuurt gaan worden dat is dan voor gemak baan 2.
Wordt daarvoor dan een aparte Dinamo configuratie aangeschaft, met bij met alles wat nodig is ?
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Haa grappig, de naam is verzonnen door WimC. Het is afgeleid van MARtin en ELlen DomBURG.bob vermeulen schreef:Martin,
Je gaat voortvarend te werk, ziet er goed uit die constructie.
Waar komt overigens de naam Marelburg vandaan.
Ik werk nl bij Marel ( http://www.marel.com ) vandaar dat de verklaring wel erg leuk zou zijn.
Marel is overigens een IJsland bedrijf.
mvrg Bob Vermeulen
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
mdedeugd schreef:Hallo Martin.
Profesioneel
Dit ziet er echt zeer goed uit.
Wil het schoonmaken van je railzen een beetje lukken ?
Op naar de volgende etape
Vraagje.
Deze demo baan die je nu maakt, wordt strakjes aangestuurt via Itrain en Dinamo, dit is baan 1.
De grote baan zal ook door het zelfde bestuurt gaan worden dat is dan voor gemak baan 2.
Wordt daarvoor dan een aparte Dinamo configuratie aangeschaft, met bij met alles wat nodig is ?
Martin de Deugd
In principe wel ja, Marelburg heeft een eigen systeem, maar die is te gebruiken bij Erlebniswelt als dat moet. Bij Erlebniswelt heb ik zelfs 2 systemen nodig vanwege de grote van de baan.
Huge plans.....
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Even een leuke update:
Er is vandaag besloten dat ik de demobaan uit ga rusten met het MCC Car System (http://www.vpeb.nl). Dat is een car system gebaseerd op het Faller Car System, echter zijn de auto's voorzien van decoder en een zendlus in het wegdek. Hierdoor zijn ook licht effecten en betere rijeigenschappen mogelijk.
Een kleine schets met de bedoeling:
De lus waar de halte in zit loopt paralel met de spoorlijn linksom terug naar het station. Tot op heden zijn er alleen vrachtwagens en bussen beschikbaar in N. De bedoeling is uiteraard dat iTrain het gaat besturen.
De schets is zonder alle overige wegen. De straat met bushalte is een zijstraat van de hoofdweg. Deze hoofdweg ben ik vergeten door te trekken zag ik. In principe eenbaans met een kleine inham als bushalte. Daar komt een uitwijkstrookje voor auto;s. In principe een rustig straatje. Ik heb op mijn baan twee routes
- eentje van het station naar de goederenloods via de groothandel (met schuifhek)
- eentje voor een busdienst vanaf station naar de halte onderin en links buiten om terug naar het station.
Wat ik wil doen:
- de wegen zaag ik uit 6mm triplex en daarop leg ik 3mm blauwe isolatieplaat.
- Als rijdraad gebruik ik de 3mm magneetband
- Als lus gebruik ik ofwel een ader uit UTP kabel of een massieve ader 0,14mm
- de reedcontacten komen verticaal naar onderen, volgens het idee van Marco Schnater
- Wissels worden uitgevoerd met servo's via de OC32
Binnenkort meer informatie, eerst nog even verder verdiepen in de materie
Edit: Hierbij het aangepaste baanplan met de MCC wegen zoals ik in gedachten heb:
Er is vandaag besloten dat ik de demobaan uit ga rusten met het MCC Car System (http://www.vpeb.nl). Dat is een car system gebaseerd op het Faller Car System, echter zijn de auto's voorzien van decoder en een zendlus in het wegdek. Hierdoor zijn ook licht effecten en betere rijeigenschappen mogelijk.
Een kleine schets met de bedoeling:
De lus waar de halte in zit loopt paralel met de spoorlijn linksom terug naar het station. Tot op heden zijn er alleen vrachtwagens en bussen beschikbaar in N. De bedoeling is uiteraard dat iTrain het gaat besturen.
De schets is zonder alle overige wegen. De straat met bushalte is een zijstraat van de hoofdweg. Deze hoofdweg ben ik vergeten door te trekken zag ik. In principe eenbaans met een kleine inham als bushalte. Daar komt een uitwijkstrookje voor auto;s. In principe een rustig straatje. Ik heb op mijn baan twee routes
- eentje van het station naar de goederenloods via de groothandel (met schuifhek)
- eentje voor een busdienst vanaf station naar de halte onderin en links buiten om terug naar het station.
Wat ik wil doen:
- de wegen zaag ik uit 6mm triplex en daarop leg ik 3mm blauwe isolatieplaat.
- Als rijdraad gebruik ik de 3mm magneetband
- Als lus gebruik ik ofwel een ader uit UTP kabel of een massieve ader 0,14mm
- de reedcontacten komen verticaal naar onderen, volgens het idee van Marco Schnater
- Wissels worden uitgevoerd met servo's via de OC32
Binnenkort meer informatie, eerst nog even verder verdiepen in de materie
Edit: Hierbij het aangepaste baanplan met de MCC wegen zoals ik in gedachten heb:
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Nice Martin!
Heb ook nog 2 decoders en de overige spullen van Leon hier liggen.
Ook op mijn baan is het de bedoeling dat er een en ander gaat rondrijden.
Ik blijf je volgen
Grtz.
Peter
Heb ook nog 2 decoders en de overige spullen van Leon hier liggen.
Ook op mijn baan is het de bedoeling dat er een en ander gaat rondrijden.
Ik blijf je volgen
Grtz.
Peter
Re: Marelburg
Hallo Martin.martindomburg schreef:Als het aan mij ligt wel, mijn rem is mijn portemonee. Aan energie geen gebrek
Financeel plannen.
Dat is wel het punt over te denken.
Ik volg beide projecten van jou immer op de voet.
En zie tekenningen je plannen groeien per dag, er komt steets maar meer en meer bij.
Deze 1e baan die wil je voor de winter af hebben, gaf je aan =nu 10 maanden tijd.
Daar heb je meeste spullen nog niet voor in huis vermoed ik zo.
En ik lees tussen de reacties dat het financeel ook niet haalbaar is.
Ik zie fasseren= kostenspreiden dan als mogelijke optie.
Dat doe ik zelf ook, niet alles in een willen.
Dan is het beter haalbaar dan kijk je er anders tegen aan.
Wat is jou idee daar over, hoe ga jij het aanpakken
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Hoi Martin,
Kijk dat zijn nuttige vragen. Persoonlijk probeer ik niet op het aantal euros te letten, gaat me om de plezier die je ervan hebt. Wel is het belangrijk om financieel te plannen. Anders loop je steeds vast, want je hebt niks aan een nieuwe loc als je nog wissels nodig hebt. Voor Marelburg heb ik alles in huis, erfenis van schwarzwald. Alleen het MCC hoef ik aan te schaffen.
Erlebniswelt word.een jaren project. De baan word gefaseerd uitgevoerd waarbij ik elke fase opdeel in projecten. Als er wat geld is kan ik weer wat doen. Hoe lang dat gaat duren is geheel afhankelijk van de cashflow, maar bezuinigen is een naar woord.en is ook niet nodig vind ik zelf.
Groetjes
Kijk dat zijn nuttige vragen. Persoonlijk probeer ik niet op het aantal euros te letten, gaat me om de plezier die je ervan hebt. Wel is het belangrijk om financieel te plannen. Anders loop je steeds vast, want je hebt niks aan een nieuwe loc als je nog wissels nodig hebt. Voor Marelburg heb ik alles in huis, erfenis van schwarzwald. Alleen het MCC hoef ik aan te schaffen.
Erlebniswelt word.een jaren project. De baan word gefaseerd uitgevoerd waarbij ik elke fase opdeel in projecten. Als er wat geld is kan ik weer wat doen. Hoe lang dat gaat duren is geheel afhankelijk van de cashflow, maar bezuinigen is een naar woord.en is ook niet nodig vind ik zelf.
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Update:
De linker module van achteren gezien. Ook is zo'n 80% van de MCC route zichtbaar.
Groetjes
De linker module van achteren gezien. Ook is zo'n 80% van de MCC route zichtbaar.
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Na vandaag een aantal nuttige tips gekregen te hebben voor de MCC route heb ik vanavond het hele boven traject opnieuw getekend. het sporenplan bevalt me erg goe den ik moet eerlijk bekennen dat ik over de gehele baan maar 2cm afwijking heb gemeten vanuit Anyrail. Hulde
In de MCC route kreeg ik vooral de tip een ruimere bochtradius te hanteren. Die was te krap, waardoor ik een paar grote aanpassingen in de layout heb gemaakt:
- De bushalte is verplaatst naar voor de overweg
- De handelsloods word niet meer aangedaan door MCC
Wat ook ander word is het deel achter het station, ik ah deen aantal panden getekend maar daar was ik wat te voorbarig mee.
Morgen de boel uitzagen en dan kan ik de spanten gaan aftekenen. Die plaats ik om de 40 cm met op een paar plekken een dwarsspant. Het station komt op 80mm hoogte, de bushalte op 45 mm hoogte, de goederenloods ook op 80 mm hoogte en de boederij in de bocht komt op 100-120 mm hoogte.
Daarna als het houtwerk is gezaagd kan het railleggen beginnen.
Groetjes
In de MCC route kreeg ik vooral de tip een ruimere bochtradius te hanteren. Die was te krap, waardoor ik een paar grote aanpassingen in de layout heb gemaakt:
- De bushalte is verplaatst naar voor de overweg
- De handelsloods word niet meer aangedaan door MCC
Wat ook ander word is het deel achter het station, ik ah deen aantal panden getekend maar daar was ik wat te voorbarig mee.
Morgen de boel uitzagen en dan kan ik de spanten gaan aftekenen. Die plaats ik om de 40 cm met op een paar plekken een dwarsspant. Het station komt op 80mm hoogte, de bushalte op 45 mm hoogte, de goederenloods ook op 80 mm hoogte en de boederij in de bocht komt op 100-120 mm hoogte.
Daarna als het houtwerk is gezaagd kan het railleggen beginnen.
Groetjes
-
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Marelburg
Je doet zeker aan racerij.
Het gaat als een speer vooruit!
Gr Chris
Het gaat als een speer vooruit!
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Op Pole position !!!!
Gisteren het trace uitegzaagd voor de bovenbouw:
Dit gaat nog eventje aan de kant want ik ga nog even wachten met het zagen van de spanten. Ik wil de hele platen gaan gebruiken bij een idee om de rails in het schaduwstation vlak te verlijmen. Mijn idee is om de rails eerst klaar te leggen, vervolgens het trace insmeren met onverdunde houtlijm, rails erop, rechtleggen. Vevolgens een plaat erop met gewicht. Het idee is dat de rails dan vlakker ligt dan wanneer je het vastzet met punaises en dan heb je ook een betere lijmverdeling.
Omdat de module veelvuldig vervoer zal gaan worden dacht ik de railzen vast te lijmen met sterke houtlijm van bison, en de railovergang van de modules met de printplaat methode te fixeren. Ik wil een klein printje slijpen, onder de rails leggen over de overgang heen. De rails hierop vast solderen en de print vastlijmen met constructielijm. Als extra stevigheid komt er aan beide zijden van het spoor een klein schroefje in de print.
Ben wel benieuwd of de houtlijm methode in het schaduwgedeelte voldoende zal zijn. In het zichtbare deel komt er ballast en die combinatie is sterk zat. Maar alleen houtlijm vrees ik dat de rails los kan knappen bij vervoer. Ik wil kijken of ik een betere lijm kan vinden, dacht zelf aan bison tix....
Stay Tuned
Gisteren het trace uitegzaagd voor de bovenbouw:
Dit gaat nog eventje aan de kant want ik ga nog even wachten met het zagen van de spanten. Ik wil de hele platen gaan gebruiken bij een idee om de rails in het schaduwstation vlak te verlijmen. Mijn idee is om de rails eerst klaar te leggen, vervolgens het trace insmeren met onverdunde houtlijm, rails erop, rechtleggen. Vevolgens een plaat erop met gewicht. Het idee is dat de rails dan vlakker ligt dan wanneer je het vastzet met punaises en dan heb je ook een betere lijmverdeling.
Omdat de module veelvuldig vervoer zal gaan worden dacht ik de railzen vast te lijmen met sterke houtlijm van bison, en de railovergang van de modules met de printplaat methode te fixeren. Ik wil een klein printje slijpen, onder de rails leggen over de overgang heen. De rails hierop vast solderen en de print vastlijmen met constructielijm. Als extra stevigheid komt er aan beide zijden van het spoor een klein schroefje in de print.
Ben wel benieuwd of de houtlijm methode in het schaduwgedeelte voldoende zal zijn. In het zichtbare deel komt er ballast en die combinatie is sterk zat. Maar alleen houtlijm vrees ik dat de rails los kan knappen bij vervoer. Ik wil kijken of ik een betere lijm kan vinden, dacht zelf aan bison tix....
Stay Tuned
Re: Marelburg
Bisontix is wel sterk maar bevat ook aardig wat oplosmiddelen. Je zou even moeten proberen met wat afvalstukjes of dat goed gaat. Om de printplaatjes vast te zetten zou je ook kunnen denken aan 2-componentenlijm. Dat is erg sterk, trekt een beetje in het hout en hecht ook goed aan printplaatmateriaal. Wel even ontvetten hè?
Ben erg jaloers op je tempo! Maar niet zo op je adhd.
Ben erg jaloers op je tempo! Maar niet zo op je adhd.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Marelburg
Je gaat weer als een speer martin erg leuk om te volgen succes.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Tnxs, maar jje weet niet wat je mist, ADHD is een gave, een gift
btw: De lijm is Pattec Contactlijm transparant geworden
btw: De lijm is Pattec Contactlijm transparant geworden
Re: Marelburg
Haha klopt ik ben heel anders heb meestal ook alleen in het weekend maar echt zin om en de puf om iets aan modeltreinen te doen.Door de week gebeurt er mestal niet veel
Laatst gewijzigd door marco op 18 feb 2012 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: Marelburg
haha jeroen ik had het net gewijzigd
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: Marelburg
Haha ik ken er genoeg die wel willenJeroen schreef:Wie nog meer dan?Ik speel ook graag met mijn vrouwtje
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: Marelburg
Aha, jullie zijn een fervent parenclub-stelletje? Nice!
@dombie,
Ziet er weer gezellig uit, hoor, je modulebaantje. Vanwaar ineens die beursgaan-koorts?
@dombie,
Ziet er weer gezellig uit, hoor, je modulebaantje. Vanwaar ineens die beursgaan-koorts?
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Met jouw vrouwtje...... Nou nou
J: Lijkt me leuk om wat ik maak niet alleen voor mezelf te houden. Vind het welleuk om ze ook aan andeen te laten zien.
grz
J: Lijkt me leuk om wat ik maak niet alleen voor mezelf te houden. Vind het welleuk om ze ook aan andeen te laten zien.
grz
Re: Marelburg
Ja, dat gevoel ken ik. Daarom schrijf ik ook hier, en op andere fora.
Wanneer ga je dan beurswaarts?
Wanneer ga je dan beurswaarts?
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Zodra het helemaal klaar is, denk eind van het jaar.
Maar ben weer druk geweest vandaag. Ik heb vandaag een deel van het schaduwstation gelegd en de moduleovergangen voorbereid.
Dit ging toch helaas niet volgens het plan, nadat ik eerst de rails had gelegd ha dik een proefstukje gemaakt
Toen kwam ik erachter dat een printbord te dik is voor peco55 wat kou op het houd ligt.
Geen nood want ik heb eens gezien dat mensen een schroefje in het hout draaide en hierop de rails soldeerde. Dat vond ik wel een mooie manier om de rails ook in hoogte uit te kunnen lijnen. Dus werd er een proefje gedaan:
Bevalt goed, schroefjes gaan het dus worden.
Ik heb meteen een groot deel gelegd van het schaduwstation. om de nieuwe contactlijm te testen. Ik twijfelde tussen Bison Tix en patex Contactlijm. Tix blijt geel en de contactlijm is transparant. Ik heb dus voor de contactlijm gekozen. Maar eerst een paar sporen gelegd:
Vervolgens de schroefjes in het hout gedraaid bij de overgang, hierna de rails weer terug gelegd om de hoogte van elke schroef te bepalen. Vrij simpel werk en toch erg effectief moet ik zeggen.
Meteen de gaatjes voor de wisselbeweging geboord en dan op naar de volgende stap. Dat was de proef op de som, lijmen. Officieel moet je de lijm aanbrengen op beide delen, 15 minuten laten drogen en vervolgens 3 seconden aandrukken. Daar gaat het dus mis, want in 3 seconde red ik (ja zelfs ik) het niet om de rails en aan te drukken en ook nog recht te leggen.
Ik koos ervoor om de lijm aan te brengen, en de rails erop te leggen en uit te lijnen. Hierbij kwam ik tot de volgende ontdekking: Deze verdampt echt snel. Na het aanbrengen kreeg ik geneens tijd om het uit te smeren. Les voor de volgende keer, minder tegelijk.
De rails op zijn plek gelegd en uitlijnen maar. Meteen ligt de rails redelijk vast en het uitlijnen is best fijn als de lijm de rails goed vast houd. Het is toch flexibel genoeg om te verschuiven.
Vervolgens plaat erop met zware last en wachten maar. Na een kwartiertje even wezen kijken en ik moet zeggen dat ondanks dat het aanbrengen ronduit klote ging is het bewerken een eitje. De rails lagen na 15 minuten al best vast en ik krijg het gevoel dat de rails ook echt vast ligt straks. De lijm maakt het plastic week waardoor deze versmeld met het hout. Maar op de plekken waar het niet mag komen haal je het ook met gemak weg. Er kwam wat lijm tussen twee wisseltongen omhoog en ik kon het zo wegschrapen.
Ik ben echt enorm benieuwd hoe vast het morgen ligt, als dit werkt dan gaat het hele schaduwstation in de contactlijm. De rails ligt wel vlakker en gelijker op deze manier als met punaises en schroeven werken.
Ik heb meteen een proefje gedaan met de schroefjes en het resultaat is goed. Wel lelijk maar ik wil de overgang in een breedte van 10 cm verven langs de rails en bielzen. Simpele reden: Dan zie je sneller wanneer er een stukj rail los is geslagen van het hout.
En het ziet er beter uit
Morgen de andere schroefjes solderen en duimen dat de lijm zijn werk goed heeft gedaan.....
Daarna naar de 9mm forum dag in Bilthoven.
Groetjes Martin
Maar ben weer druk geweest vandaag. Ik heb vandaag een deel van het schaduwstation gelegd en de moduleovergangen voorbereid.
Dit ging toch helaas niet volgens het plan, nadat ik eerst de rails had gelegd ha dik een proefstukje gemaakt
Toen kwam ik erachter dat een printbord te dik is voor peco55 wat kou op het houd ligt.
Geen nood want ik heb eens gezien dat mensen een schroefje in het hout draaide en hierop de rails soldeerde. Dat vond ik wel een mooie manier om de rails ook in hoogte uit te kunnen lijnen. Dus werd er een proefje gedaan:
Bevalt goed, schroefjes gaan het dus worden.
Ik heb meteen een groot deel gelegd van het schaduwstation. om de nieuwe contactlijm te testen. Ik twijfelde tussen Bison Tix en patex Contactlijm. Tix blijt geel en de contactlijm is transparant. Ik heb dus voor de contactlijm gekozen. Maar eerst een paar sporen gelegd:
Vervolgens de schroefjes in het hout gedraaid bij de overgang, hierna de rails weer terug gelegd om de hoogte van elke schroef te bepalen. Vrij simpel werk en toch erg effectief moet ik zeggen.
Meteen de gaatjes voor de wisselbeweging geboord en dan op naar de volgende stap. Dat was de proef op de som, lijmen. Officieel moet je de lijm aanbrengen op beide delen, 15 minuten laten drogen en vervolgens 3 seconden aandrukken. Daar gaat het dus mis, want in 3 seconde red ik (ja zelfs ik) het niet om de rails en aan te drukken en ook nog recht te leggen.
Ik koos ervoor om de lijm aan te brengen, en de rails erop te leggen en uit te lijnen. Hierbij kwam ik tot de volgende ontdekking: Deze verdampt echt snel. Na het aanbrengen kreeg ik geneens tijd om het uit te smeren. Les voor de volgende keer, minder tegelijk.
De rails op zijn plek gelegd en uitlijnen maar. Meteen ligt de rails redelijk vast en het uitlijnen is best fijn als de lijm de rails goed vast houd. Het is toch flexibel genoeg om te verschuiven.
Vervolgens plaat erop met zware last en wachten maar. Na een kwartiertje even wezen kijken en ik moet zeggen dat ondanks dat het aanbrengen ronduit klote ging is het bewerken een eitje. De rails lagen na 15 minuten al best vast en ik krijg het gevoel dat de rails ook echt vast ligt straks. De lijm maakt het plastic week waardoor deze versmeld met het hout. Maar op de plekken waar het niet mag komen haal je het ook met gemak weg. Er kwam wat lijm tussen twee wisseltongen omhoog en ik kon het zo wegschrapen.
Ik ben echt enorm benieuwd hoe vast het morgen ligt, als dit werkt dan gaat het hele schaduwstation in de contactlijm. De rails ligt wel vlakker en gelijker op deze manier als met punaises en schroeven werken.
Ik heb meteen een proefje gedaan met de schroefjes en het resultaat is goed. Wel lelijk maar ik wil de overgang in een breedte van 10 cm verven langs de rails en bielzen. Simpele reden: Dan zie je sneller wanneer er een stukj rail los is geslagen van het hout.
En het ziet er beter uit
Morgen de andere schroefjes solderen en duimen dat de lijm zijn werk goed heeft gedaan.....
Daarna naar de 9mm forum dag in Bilthoven.
Groetjes Martin