Baanplan-m02

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
m-spoor

Baanplan-m02

Bericht door m-spoor »

De Freebit-acht m02

Onze jongste is een tijdje geleden op kamers gegaan.
Eindelijk kwam er een (gedeelte van een) kamer vrij voor de hobby. De beschikbare ruimte hiervoor eens opgemeten en kwam zodoende uit op onderstaande basisplaat, waar de Freebit-acht op werd geprojecteerd.
04 Basisplaat.PNG
04 Basisplaat.PNG (25.24 KiB) 2065 keer bekeken
De basisplaat (Freebit-acht) voor verdere uitwerking van het baanplan.

Eigenlijk is het nu een halve Freebit-acht geworden. Dit door de twee gebogen wissels op het onderste gedeelte.
Persoonlijk vind ik dit toch iets mooier staan (symmetrische bouw) dan bij de kruiswissel op het rechterdeel.
Dat deze daar toch zit heeft te maken met een (toekomstig) spoor naar het bedieningstableau. Hierdoor kan ik straks een trein letterlijk onder handbereik rijden. Bedoeling is dat (in de toekomst dus) rechts onder deze Engelse wissel een gewone wissel komt met een spoor richting dit bedieningstableau. Hierbij zouden (misschien) ook nog enige opstelsporen kunnen komen.
05 Rangeerterrein.PNG
05 Rangeerterrein.PNG (29.81 KiB) 2065 keer bekeken
Freebit-acht met rangeerterrein.

Verder aan de baan een rangeerterrein toegevoegd, uiteraard had dit ook een industrieterrein, kolenmijn, haven of wat dan ook kunnen zijn.
De ruimte links is groot genoeg voor een (fikse) stad, rechts wordt de beschikbare ruimte echter in tweeën gedeeld.
Onder de brug zou (in het rechterdeel) een station kunnen staan, de brug hierover maakt dit echter wat minder realistisch
(en –persoonlijke smaak!- minder mooi).
Tijd voor een volgende aanpassing.
06 Klimspiraal.PNG
06 Klimspiraal.PNG (32.44 KiB) 2065 keer bekeken
Freebit-acht met klimspiraal en verschoven brug.

Aan de Freebit-acht is nu een klimspiraal toegevoegd. Ook de brug is naar links verschoven. Door de klimspiraal is de treinbaan nu verdeeld in een hoog en laag deel, het hoge deel is v.w.b. de hoogte voor het gemak maar gelijkgesteld aan de hoogte van de brug en ter onderscheid van het overige spoor dus ook groen gekleurd.
Voordeel van de doorgevoerde verandering is dat achter het deel waar het eerder genoemde station gedacht werd nu ruimte is ontstaan voor een (redelijk) dorp. Het station komt nu veel beter tot zijn recht.
Er vanuit gaand dat op het dubbele spoor nog steeds rechts wordt gereden, dan kan het rechter omloopspoor ook met een steilere hoek dalen. Voor het klimmen van de treinen (meest linkerspoor van deze baan) wordt natuurlijk wel een zodanige baanlengte aangehouden dat het stijgingspercentage ongeveer 3% bedraagt.

olaf04

Re: Baanplan-m02

Bericht door olaf04 »

hallo m-spoor
als ik het vorige baanplan bekijk is dit veel mooier.
groet olaf

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711
Plaats reactie