R1, wel of niet?
R1, wel of niet?
Hallo iedereen,
Ik zat me het volgende af te vragen: gebruik ik wel of geen r1 in mijn baanplan? Los van het feit dat deze wel heel kort door de bocht gaat, zijn er nog andere reden om deze niet te gebruiken? Ik doel dan naar technische beperkingen, waar bijvoorbeeld zoals in ho, de meeste roco stoomlocs gewoon niet door een r1 bocht kunnen.
Mvg Kristof
Ik zat me het volgende af te vragen: gebruik ik wel of geen r1 in mijn baanplan? Los van het feit dat deze wel heel kort door de bocht gaat, zijn er nog andere reden om deze niet te gebruiken? Ik doel dan naar technische beperkingen, waar bijvoorbeeld zoals in ho, de meeste roco stoomlocs gewoon niet door een r1 bocht kunnen.
Mvg Kristof
Re: R1, wel of niet?
Ik gebruik ze niet omdat een aantal grotere locs (niet alleen stoom) eraf lopen, en omdat bij zware slepen wagons gemakkelijk ontkoppelen, omdat de spanning op de koppeling te hoog wordt door de weerstand in de bocht.
Ik had ze ook in een klimspiraal liggen, als dalend spoor, maar ook daar lopen de zesassers er gemakkelijk uit en soms zelfs de vierassers.
Ik zou ze alleen gebruiken voor een zijspoortje, waar je een klein locje met een paar wagonnetjes doorheen zou willen laten rijden.
Ik had ze ook in een klimspiraal liggen, als dalend spoor, maar ook daar lopen de zesassers er gemakkelijk uit en soms zelfs de vierassers.
Ik zou ze alleen gebruiken voor een zijspoortje, waar je een klein locje met een paar wagonnetjes doorheen zou willen laten rijden.
Re: R1, wel of niet?
Als je het kunt vermijden.... gebruik het niet. Sommige loks komen niet door R1 heen. En je zult net zien.... de lok die je net nieuw hebt aangeschaft komt er niet doorheen, die ouwe rammelaar lukt het prima. Geen pijl op te trekken met welke het wel of niet goed gaat, bij alles aan deze kant gaat het wel goed, maar ik ken uitzonderingen..
Re: R1, wel of niet?
Hallo Paul en Martin,
Bedankt voor het verhelderende antwoord, het is dus niet alleen in ho dat feestje
. Op naar r2 en r3 dus. Ik zou ze voor mijn zijlijntje kunnen gebruiken, maar ik denk dat ik daar ook ga passen, daar zouden er ook soms 5 assers op moeten en ik vrees dat dat ook problemen geeft.
Mvg Kristof
Bedankt voor het verhelderende antwoord, het is dus niet alleen in ho dat feestje
![Sad :-(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Mvg Kristof
Re: R1, wel of niet?
En hoe is het bij de wissel 14951/14953 met een 14912/14914 is daar ook een probleem mee.Hier zit maar 1 R1 bocht aan.
Groetjes,
Hennie
Groetjes,
Hennie
Re: R1, wel of niet?
Hennie,
die wissels zijn dus idd R1 in afbuigende stand, zolang je er daarna eerst een recht stuk rail tussen zet, zal het
kwa rijden geen probleem zijn, maar toch is het ook hier beter om voor de slankere 15gr wissels te gaan,
al was het alleen maar voor het oog.
Overigens, minitrix R2 en R3 kun je niet combineren, daar zit een behoorlijk "gat" tussen.
echter, de oude roco rail, die nu door fleischmann word verkocht als fleischmann rail zonder bedding.
die vult dit gat prachtig op
nog eens de opsomming
trix R1 = gelijk aan FLM/roco R1
trix R2 = gelijk aan FLM/roco R2
FLM/roco R3 en R3a zijn vervolgens aansluitende bogen
trix R3 = gelijk aan FLM/Roco R4
trix R4 = gelijk aan FLM/Roco R5.
mvg
Freddy
die wissels zijn dus idd R1 in afbuigende stand, zolang je er daarna eerst een recht stuk rail tussen zet, zal het
kwa rijden geen probleem zijn, maar toch is het ook hier beter om voor de slankere 15gr wissels te gaan,
al was het alleen maar voor het oog.
Overigens, minitrix R2 en R3 kun je niet combineren, daar zit een behoorlijk "gat" tussen.
echter, de oude roco rail, die nu door fleischmann word verkocht als fleischmann rail zonder bedding.
die vult dit gat prachtig op
nog eens de opsomming
trix R1 = gelijk aan FLM/roco R1
trix R2 = gelijk aan FLM/roco R2
FLM/roco R3 en R3a zijn vervolgens aansluitende bogen
trix R3 = gelijk aan FLM/Roco R4
trix R4 = gelijk aan FLM/Roco R5.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: R1, wel of niet?
Ik raad je aan om tussen de bochten 4917/4922 en de daarop aansluitende wissels een klein stukje rechte rails te leggen om het risico op ontsporen op het wissel te verkleinen.
Daarnaast vind ik het persoonlijk jammer dat je juist bij het station wat het meest in het oog springt de 'scherpe' wissels 4951/4953 gebruikt.
Zelf had ik dat ook maar die heb ik omgewisseld voor 4954/4955,je levert daarbij wel wat stations lengte in maar het staat visueel mooier en hoe slanker het wissel des te minder kans op ontsporen daarop.
De scherpe wissels gebruik ik nu alleen voor mijn lokaal/tandrad en industrie spoor waarop alleen kleine locs met korte wagons overheen gaan.
Maar dit is natuurlijk mijn persoonlijke smaak,als je met zulke veranderingen ruimte tekort komt zal je toch een keuze moeten maken die jouw het beste uitkomt.
Daarnaast vind ik het persoonlijk jammer dat je juist bij het station wat het meest in het oog springt de 'scherpe' wissels 4951/4953 gebruikt.
Zelf had ik dat ook maar die heb ik omgewisseld voor 4954/4955,je levert daarbij wel wat stations lengte in maar het staat visueel mooier en hoe slanker het wissel des te minder kans op ontsporen daarop.
De scherpe wissels gebruik ik nu alleen voor mijn lokaal/tandrad en industrie spoor waarop alleen kleine locs met korte wagons overheen gaan.
Maar dit is natuurlijk mijn persoonlijke smaak,als je met zulke veranderingen ruimte tekort komt zal je toch een keuze moeten maken die jouw het beste uitkomt.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: R1, wel of niet?
Hallo,
Heb redelijk wat wissels van minitrix ook de 30gr wissles, maar weinig tot geen problemen met de stroom afname en ook geen problemen met de stoomloks en wagons door de wissels rijden allemaal netjse er doorheen.
erwin
Heb redelijk wat wissels van minitrix ook de 30gr wissles, maar weinig tot geen problemen met de stroom afname en ook geen problemen met de stoomloks en wagons door de wissels rijden allemaal netjse er doorheen.
erwin
Re: R1, wel of niet?
Heb net mijn 30 graden wissels op Marktplaats gezet en wil de 15 graden wissels aanschaffen.Nu vraag ik mij af doe ik het nou goed of niet als ik het berichtje van Erwin lees.
Groetjes,
Hennie
Groetjes,
Hennie
Re: R1, wel of niet?
Iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen wat betreft de wissels en bochten.
Erwin heeft goede ervaringen met de scherpe wissels,ik heb minder goede ervaringen daarmee.
Mijn BR03 van Minitrix ontspoort daarop,en aangezien ik ook kort gekoppelt ga rijden heb ik mijn keuze laten vallen op de 15gr wissels zodat alles er nu probleemloos over heen gaat.
Slankere wissels kan ik helaas niet kwijt omdat anders mijn stations lengte te kort word,dat is nu al krap aan met èèn meter lengte per perron spoor.
Maar nogmaals,het is jouw persoonlijke keuze wat je doet met de wissels,bedenk wel dat je nu nog makkelijk kan veranderen,als de baan èènmaal vast ligt wordt het lastiger.
Erwin heeft goede ervaringen met de scherpe wissels,ik heb minder goede ervaringen daarmee.
Mijn BR03 van Minitrix ontspoort daarop,en aangezien ik ook kort gekoppelt ga rijden heb ik mijn keuze laten vallen op de 15gr wissels zodat alles er nu probleemloos over heen gaat.
Slankere wissels kan ik helaas niet kwijt omdat anders mijn stations lengte te kort word,dat is nu al krap aan met èèn meter lengte per perron spoor.
Maar nogmaals,het is jouw persoonlijke keuze wat je doet met de wissels,bedenk wel dat je nu nog makkelijk kan veranderen,als de baan èènmaal vast ligt wordt het lastiger.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: R1, wel of niet?
Beste Hennie,
Bochten met grote stralen en slanke wissels geven minder kans op ontsporingen, dat is een 100% waarheid en geeft ook een beter "beeld", dus het is altijd goed wat je gedaan hebt.
Groet, Anne W
Bochten met grote stralen en slanke wissels geven minder kans op ontsporingen, dat is een 100% waarheid en geeft ook een beter "beeld", dus het is altijd goed wat je gedaan hebt.
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Re: R1, wel of niet?
Baan aangepast met slanke wissels en ruime bochten.
![Afbeelding](http://i43.tinypic.com/x7muh.jpg)
Nu nog proberen om de baan in 3 D te krijgen.
Groetjes,
Hennie
![Afbeelding](http://i43.tinypic.com/x7muh.jpg)
Nu nog proberen om de baan in 3 D te krijgen.
Groetjes,
Hennie