modelbaan

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
jemco21

modelbaan

Bericht door jemco21 »

goede avond.

na verkoop van het modelspoor HO van mijn vader wil ik graag zelf gaan beginnen maar met spoor n.
dit zodat ik minder ruimte nodig heb op de kamer en het er mooier uitziet.

nou wil ik graag beginnen met een mooie startset.

mijn vraag is o iemand mij kan helpen wat het beste is of het beste kan nemen.
ik wil de wissels wel automatisch laten lopen maar niet het hele spoor via een pc maar lekker zelf met de hand bedienen.

ook zit ik te twijfelen of wat het beste is kwa met. fleischmann zie er wel gaaf uit maar hoor betere verhalen over roco en marklin.

ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen

met vriendelijk groet
remco van den beld

spoor65

Re: modelbaan

Bericht door spoor65 »

hallo remco,

Welkom op het forum.

Voor wat betreft jouw vragen, daar is eigenlijk niet zo eenvoudig een antwoord op te geven.
Maar we gaan een eerste poging doen, met wat weder vragen en opmerkingen.

Als eerste eigenlijk de vraag, wat heb je allemaal in gedachten,
moet het een analoge baan gaan worden of digitaal,
welk tijdperk wil je gaan rijden, modern huidig materiaal of wil je meer naar de vroegere tijden met stoomlocs.

Eigenlijk is kwa besturing van de baan alles mogelijk.
digitaal wil niet zeggen dat je ook gelijk met de pc je baan aan moet sturen.
En digitale systemen zijn er in alle prijsklassen van pakweg €80 tot €600 te krijgen.

Veel gebruikt voor een eenvoudige start om later uit te breiden is bv de multimaus van Roco/Fleischmann
hiermee kun je en je locs aansturen, maar ook je wissels bedienen. daarnaast is het uit te bouwen met een kast waarmee je
komplete wisselstraten kunt bedienen.

wat keuze kwa merken betreft, Roco heeft Fleischmann overgenomen, Roco maakt alleen nog H0 materiaal, hun N-spoor materiaal word nu geleverd onder de naam Fleischmann.
Marklin maakt alleen H0 en Z spoor, N-spoor leveren ze via hun merk Minitrix.

Kwaliteit komt eigenlijk allemaal wel bij elkaar in de buurt.
De vraag is meer wat vind je mooi.

Fleischmann maakt rails met vaste bedding en daarnaast ook nog de oude rails zonder bedding welke eerder door Roco werd geleverd.
minitrix maakt rails zonder vaste bedding.
darnaast zijn er nog meer keuze mogelijkheden.
BV Peco die rails maakt in code 80 (vergelijkbaar kwa aanzicht als minitrix) en code 55 welke een mooiere uitstraling heeft.
maar de laatste kent alleen de diverse wissels en flexrails.
Kato maakt nog een railsysteem met vaste bedding.

Kortom veel keus, maar wel uit te komen.
Gebruik de zoekfunctie hier op het forum, lees de digitale vraagbaak eens door omtrent systemen, ik heb zeker lang nog niet alles genoemd, en je zult meer een idee krijgen, waarna je gerichter je vragen kunt stellen, zodat we makkelijk antwoorden kunnen geven.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
jemco21

Bericht door jemco21 »

goede morgen.

jah zo makkelijk is het allemaal niet maar met hulp van dit forum krijg ik wel steeds meer een idee.

ik wil een beetje een oud tijdperk met stoomloc's en mooie diesel loks.

personelijk vind ik het hogesnelheid treinen niet echt mooi op een klein model spoor baan hiervoor vind ik dat je ook een redelijk grote baan moet hebben ( iedereen zijn eigen mening ).

ik denk ik ik wel digitaal moet gaan beginnen omdat ik ook het idee heb dat binnen nu en een aantal jaren alles over zal gaan op digitaal en je ook wel een mooie startset kan aanschaven digitaal.

verder lees ik jullie antwoorden aandachtig door en ga ik even veel lezen op dit forum.

groet remco

Lemland

Bericht door Lemland »

Hey Remco,

Welkom op het forum!

Je keuze qua rails is er inderdaad eentje van smaak. Een startset is inderdaad een goed begin, ook qua geld, en dan is digitaal wel een verstandige keuze. Het mooie van N is (onder andere) dat meestal alle treinen te koppelen zijn en alles op alle soorten rails rijdt. (waarbij code 55 misschien iets meer risico heeft) Wil je een vaste baan gaan maken? Of steeds uitleggen en daarna opbreken? Wil je op je kamer rijden of heb je een aparte hobbyplek?

Groet,

Bart (vader van Lem)

Onderwerp starter
jemco21

Bericht door jemco21 »

hee bart

ik ben vanplan om een vaste baan te maken.

dit omdat na het leggen van een spoorbaan en rondjes rijden je toch wel het gevoel krijgt om het ook af te gaan maken met landschappen bewegende dingen enz.

daarom heb ik ook voor n schaal gekozen zodat ik voor een zelfde baan als van ho veel minder ruimte nodig heb.

ik heb een digitaal startset gezien van trixx dit valt onder fleischmann toch ( als ik het goed heb gelezen )
is dit merk ook goed te combineren met andere merken of is echt alles anders zoals vaak het geval is/was bij ho spoor.

groet remco

Nijboer

Bericht door Nijboer »

Als ik naar mezelf kijk vwb het bouwen van een vaste baan, dan
heb ik eigenlijk altijd wel weer wat gewijzigd. Dat zal je als beginner
logischerwijs altijd wel blijven doen, je inzichten veranderen.
Daarom adviseer ik de Fleischmann rails. De soort met bedding dus.
Die maak je makkelijk weer los en die blijft beter intact voor hergebruik.

Collin

Lemland

Bericht door Lemland »

Hey,

Trix en Fleischmann zijn twee verschillende merken. Maar het is inderdaad echt anders dan bij H0, bijna alles is uitwisselbaar in N. Zo zijn de koppelingen hetzelfde en er is ook geen situatie met verschillende stroomsystemen, derde rail enzovoorts. En dat is al sinds tientallen jaren, dus ook tweedehands spul gaat passen.

Waar je wel echt over na kan denken en een keuze in gaat maken, is welk digitaal systeem voor jou het handigst is. Wij rijden vanwege de kosten en het gemak met relatief simpele Mobile Stations van Trix. Maar dat vind jij misschien wel niks. (dat rijmt) Als je wil inlezen over hoe of wat, dan is daarover hier een boel te vinden. Maar bijvoorbeeld ook op http://www.nproject.org bijvoorbeeld http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... oders.html

Succes,

Bart

Lemland

Bericht door Lemland »

O, en ga niet meteen met een megaproject van start, hou het eerst wat klein dan heb je sneller resultaat waar je leuk mee kunt rijden. Dat werkt voor jou nl. vast anders dan bij veertigers of zestigers (ik ga er even vanuit dat je jonger bent) met meer tijd en vooral meer geld. :-)

Bart

Onderwerp starter
jemco21

Bericht door jemco21 »

bart

dus het maakt niet uit echt van welk merk je een startset koop deze is gewoon aansluit maar op andere merken en dus veel 2de hans via marktplaats en online shops.

dit is wel handig om te weten zo heb je ook veel meer keus.

nee ik begin met een start set en exstra rails en 2 3 treinen exstra een tafel uitbouwen en verlengen van het spoor kan altijd nog.
als je zo werkt kan je misschien ook andere ideen opdoen en zo van een berglandschap na de kust werken of wat je ook mooi vind.

het belangrijkst is dat ik even een goed idee krijg voor me zelf en niet zomaar iets aanschaf het is geen speelgoed dat je na 1 week gewoon weer in een kast legt om vervolgens iets anders aan te schaffen. daar is het iets te prijzig voor. dus begin liever goed dan half.

gr remco

Lemland

Bericht door Lemland »

Hey,

Klinkt als een goed plan! Lees en vraag gerust. Het forum staat vol met ervaringen, tips en info. Veel mensen hier hebben ook een eigen website met veel informatie voor je. Succes in ieder geval.

Bart

Plaats reactie